Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mar124 skrev (4 minutter siden):

Jeg bare klarer ikke å skjønne hva man skal på jobb å gjøre dagen etter fødsel. Jeg har hatt superenkle fødsler hver gang, men kan ikke helt skjønne hvordan jeg skulle klare å stå på sett å både gjøre en bra jobb  og se noenlunde frisk ut. Ja, jeg gikk på kjøpesenter og på tur og hadde besøk to dager etter fødsel, men det var et par timer liksom. Ikke fulle dager. Og ikke uten babyen. Og mine var ikke født premature heller. Her hadde melkespreng satt en stopper for jobb. Og heldigvis, evnen til å tenke på babyen min før meg selv. Og takknemlighet for velferdsnorge som gjør det mulig å velge nyfødt baby foran jobb. Jeg kan ikke fatte å begripe hva som foregår i hodet på en mor som vil dra fra ungen (i tillegg prematur) for å prioritere jobb! Det gjelder egt far også, men biologisk er han mindre viktig de første ukene i overgangen mellom inni magen vs. ute i verden. 
når hun i tillegg har vist så stor mangel på dømmekraft mtp eksponering både på sykehus og etter at de kom hjem, tenker jeg hun driter seg ut mtp andre oppdrag og. Hvertfall seriøse programmer. Denne saken provoserer meg så voldsomt! Det roter til debatten om diskriminering i arbeidslivet for kvinner som føder barn. 

Dette har vært diskutert før i tråden, det er ikke at hun ville gå ifra baby, men hun var redd for å bli byttet ut. Som hun sa på Instagram «hvis man først er ute så er det vanskelig å komme inn igjen/få tilbake jobben».

Og det skjedde jo så hun fikk frykten sin bekreftet. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofie Maria skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke veldig logisk anlagt nei. Jeg er nok en «Ulrikke» som operer utifra følelser og intuisjonen min 🙂

Følelser trumfer ikke lover og kontrakter. 

• Liker 10
  • Nyttig 17
Skrevet
Sofie Maria skrev (11 minutter siden):

Men babyen var jo hele greia til hvorfor hun ikke fikk lov å jobbe sesong tre 🤔..

Du blander sesong 3 og 4 etter eget forgodtbefinnende. 

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet
Sofie Maria skrev (1 time siden):

Helt enig at det ville vært en mye mer redelig og ærlig argumentasjon, men de gikk i stedet for mamma politi versjonen.. Virker som de umyndiggjør Ulrikke og prøver å shame henne fordi hun hadde lyst å jobbe. 

De har jo brukt begge argumenter. Hensynet til mor og barn OG hensynet til produksjonen. Begge deler kan være riktig, det må ikke være enten eller. 

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 minutter siden):

Dette har vært diskutert før i tråden, det er ikke at hun ville gå ifra baby, men hun var redd for å bli byttet ut. Som hun sa på Instagram «hvis man først er ute så er det vanskelig å komme inn igjen/få tilbake jobben».

Og det skjedde jo så hun fikk frykten sin bekreftet. 

Hvorfor stoler du mer på det hun sier nå enn det hun sa når sette skjedde?

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Sofie Maria skrev (6 minutter siden):

Jeg syns arbeidsplassen din burde det ja selv om de ikke er forpliktet til det sånn rent juridisk. Om de velger Viggo 50 år ser det ekstremt dårlig ut og det fremstår som anti kvinner/anti likestilling ;) 

Hvorfor er det "antilikestilling" om de velger en annen da? Hadde sett for meg hvordan det hadde blitt på forskjellige arbeidsplasser da. Mange hadde nok blitt forbanna fordi de ble tilsidesatt pga en kvinne med barn ikke skal FØLE seg diskriminert. Det er jo ikke lov å holde på sånn vel? 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Babyface skrev (Akkurat nå):

Du blander sesong 3 og 4 etter eget forgodtbefinnende. 

Enig at det blir et sammensurium, men som Ulrikke sier det henger jo sammen.. Hun fikk ikke lov å gjøre sesong tre, håpet på sesong fire, men nå som hun vet at sesong fire ikke blir hennes ønsker hun at hun sto mer fast og var mer sta imot Nrk på sesong tre.. Jeg ser at enkelte her inne tviler på forklaringen hennes og at det er noe hun dikter opp nå i ettertid, men jg tror på henne når hun sier at hun har kommunisert til nrk at hun absolutt ville jobbe. 

Skrevet
Sofie Maria skrev (5 minutter siden):

Enig at det blir et sammensurium, men som Ulrikke sier det henger jo sammen.. Hun fikk ikke lov å gjøre sesong tre, håpet på sesong fire, men nå som hun vet at sesong fire ikke blir hennes ønsker hun at hun sto mer fast og var mer sta imot Nrk på sesong tre.. Jeg ser at enkelte her inne tviler på forklaringen hennes og at det er noe hun dikter opp nå i ettertid, men jg tror på henne når hun sier at hun har kommunisert til nrk at hun absolutt ville jobbe. 

Det er litt rart at ein frilansar ofte vil plukke og velje reglar til eiga fordel.
Når ho sjølv vil jobbe mange timar eller ha full fleksibilitet, er det greitt å ignorere arbeidsmiljølova.
Men når arbeidsgjevar set rammer for produksjonen, blir det plutseleg viktig med stillingsvern og rettferd.
Dette er ein interessant dobbeltstandard som mange legg merke til i kulturbransjen.

• Liker 18
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke veldig logisk anlagt nei. Jeg er nok en «Ulrikke» som operer utifra følelser og intuisjonen min 🙂

Det er jo det hele greia handler om. At hun kan ikke bare føle noe og mene at det skal gi henne arbeid. Alle er helt enige med deg i at det var kjipt. Men hun er ikke diskriminert og taper ingenting på dette. Hun kunne valgt å ikke tatt imot pengene fra nrk og gått til sak. Da hadde jeg tatt henne mye mer seriøst.

Endret av Kjempeliten
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Hvorfor stoler du mer på det hun sier nå enn det hun sa når sette skjedde?

Fordi det henger på greip for min del. Hvis jeg var i Ulrikke sine sko og håpet så inderlig på en ny sesong så ville jeg ikke sagt noe eller postet noe som helst på insta av hva som skjedde bak kulissene i sesong tre. Jeg ville sittet helt stille i båten og håpet de valgte meg ❤️. Nrk er en stor aktør i bransjen, hvorfor skulle Ulrikke ønske å bli uvenn med dem? Nå som hun vet at det ikke blir henne = alt skal opp og frem i lyset fordi hva har hun å tape?

Også en liten detalj som jg har nevnt før. leder i nrk sier på dagsnytt 18 at hun sjekket opp med hr avdeling og psykolog i etterkant av fødsel når Ulrikke ville tilbake på jobb. Det virker jo som en total snål ting å gjøre hvis Ulrikke ikke ville jobbe? 

Skrevet
Sofie Maria skrev (15 minutter siden):

Men du skjønner at ansettelser og kontrakter ikke først og fremst kan styres etter følelser? Og jeg har fortsatt ikke hørt deg forsvare de andre 50 andre involverte? Hvor er rettferdighetssansen din i deres situasjon? Eller er det bare Ulrikke som fortjener emosjonell «rettferdighet» og sympati?

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet
Sofie Maria skrev (11 minutter siden):

Fordi det henger på greip for min del. Hvis jeg var i Ulrikke sine sko og håpet så inderlig på en ny sesong så ville jeg ikke sagt noe eller postet noe som helst på insta av hva som skjedde bak kulissene i sesong tre. Jeg ville sittet helt stille i båten og håpet de valgte meg ❤️. Nrk er en stor aktør i bransjen, hvorfor skulle Ulrikke ønske å bli uvenn med dem? Nå som hun vet at det ikke blir henne = alt skal opp og frem i lyset fordi hva har hun å tape?

Også en liten detalj som jg har nevnt før. leder i nrk sier på dagsnytt 18 at hun sjekket opp med hr avdeling og psykolog i etterkant av fødsel når Ulrikke ville tilbake på jobb. Det virker jo som en total snål ting å gjøre hvis Ulrikke ikke ville jobbe? 

Hun sa det i i rusen første døgnet etter fødsel ja. Og da har programredaktøren valgt å være i forkant og også involvert psykolog og HR for å være helt sikker på at de står stødig i avgjørelsen om at vikar skal ta hele sesongen, primært av hensyn til hele produksjonen, men også at de ivaretar Ulrikke oppi dette og hvordan håndtere dette godt overfor henne. 

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (1 time siden):

Du har inside info fra bake teltet? 🙂 I så fall er jeg veldig nysgjerrig på hvem som ikke ønsket henne tilbake ;) 

Flere på settet var veldig lei henne og det var kommer en del tilbakemeldinger om at hun tok for stor plass i programmet. Det som tippet over var at hun var villig til å sette hele produksjonen på spill gjennom å være mer opptatt av seg selv enn laget. Summen av alt. NRK var jo overtydelig på hvor fantastisk hun var - klassisk når man vil bli kvitt noen. 🙈

Endret av Miss Anthropy
  • Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet
Minthia skrev (13 minutter siden):

Men du skjønner at ansettelser og kontrakter ikke først og fremst kan styres etter følelser? Og jeg har fortsatt ikke hørt deg forsvare de andre 50 andre involverte? Hvor er rettferdighetssansen din i deres situasjon? Eller er det bare Ulrikke som fortjener emosjonell «rettferdighet» og sympati?

De 50 andre kunne vært fint ivaretatt med Julie og Ulrikke fikk sesong fire, case closed.

Om det da ble sutring pga sesong fem, seks eller whatever så hadde jeg vært på team nrk 🙂

Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Hun sa det i i rusen første døgnet etter fødsel ja. Og da har programredaktøren valgt å være i forkant og også involvert psykolog og HR for å være helt sikker på at de står stødig i avgjørelsen om at vikar skal ta hele sesongen, primært av hensyn til hele produksjonen, men også at de ivaretar Ulrikke oppi dette og hvordan håndtere dette godt overfor henne. 

Hvis jeg ikke husker helt feil sa hun det når fødsel begynte og mens fødsel pågikk ? Mener hun sa i et intervju at hun tekstet nrk ifra fødestuen.. 🙈

Er dessuten stor forskjell om Julie tok et program eller to eller hele sesongen. Stod det noe i denne vikar avtalen hvor mange episoder Julie skulle få egentlig?! Og var det bestemt at vikar skulle få alle episodene i tilfelle av en fødsel ?? Nrk innrømmer på dagsnytt 18 at de skulle hatt en  tydeligere kommunikasjon med Ulrikke i forkant av innspilling og det støtter jeg.  Alt sammen ble jo bare rot ifra nrk sin side. 

Skrevet
Miss Anthropy skrev (8 minutter siden):

Flere på settet var veldig lei henne og det var kommer en del tilbakemeldinger om at hun tok for stor plass i programmet. Det som tippet over var at hun var villig til å sette hele produksjonen på spill gjennom å være mer opptatt av seg selv enn laget. Summen av alt. NRK var jo overtydelig på hvor fantastisk hun var - klassisk når man vil bli kvitt noen. 🙈

Hvor har du dette ifra?🙂

• Nyttig 1
Skrevet

De 50 andre kunne vært fint ivaretatt med Julie og Ulrikke fikk sesong fire, case closed.

Om det da ble sutring pga sesong fem, seks eller whatever så hadde jeg vært på team nrk 🙂

Med den første setningen sier du vel alt om ditt eget ståsted, og kanskje også evnen til å se dette fra flere sider. 

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet
Sofie Maria skrev (8 minutter siden):

Du argumenterer fortsatt med at hun burde fått sesong fire som trøst fordi hun mistet sesong tre. Man ansetter ikke programledere i Norges mest populære programmer ut fra hvem som trenger mest trøst.

Om hun hadde vært populær nok hadde hun fått komme tilbake. Se for eksempel Atle Antonsen som fikk komme tilbake etter en langt mer alvorlig situasjon, med en veldig god vikar i mellomtiden. Ulrikke skulle byttes ut etter tre sesonger uansett. Det skjønner alle. Og det skjønner nok Ulrikke også. 

• Liker 17
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Jeg reagerer mest på at hun var villig til å forlate det nyfødte, premature barnet på sykehuset for å jobbe. At jobben er viktigere for henne enn barnet. Jeg er selv mor til fire og kan ikke forstå hvorfor det er viktigere for en nybakt førstegangs mamma og gå på jobb, istedenfor å være sammen med barnet sitt. 

Endret av Mrs Kaizer
  • Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvor har du dette ifra?🙂

Hun var jo ikke en spesielt populær programleder. Det var mye støy og lite fokus på deltakerne. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...