NatNat Skrevet 18. juni #1 Del Skrevet 18. juni Toyota virker ikke særlig begeistret for e-bil og utvikler nå en ammoniakk motor : https://www.tv2.no/broom/var-motor-betyr-slutten-for-elbiler/16772395/ meanwhile...... Audi (og Mercedes) snur og satser videre på bensin og diesel bil.. https://www.tv2.no/broom/audi-snur-satser-videre-pa-bensin-og-diesel/16485042/ For meg, det er bare gode nyheter. Tanker ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. juni #2 Del Skrevet 18. juni NatNat skrev (2 minutter siden): Toyota virker ikke særlig begeistret for e-bil og utvikler nå en ammoniakk motor : https://www.tv2.no/broom/var-motor-betyr-slutten-for-elbiler/16772395/ meanwhile...... Audi (og Mercedes) snur og satser videre på bensin og diesel bil.. https://www.tv2.no/broom/audi-snur-satser-videre-pa-bensin-og-diesel/16485042/ For meg, det er bare gode nyheter. Tanker ? Hvorfor er det gode nyheter? El-bil er overlegen bensinbil/dieselbil i kjøreegenskaper. Det beste hadde vært om man fikk el-biler som ble ladet omtrent like raskt som man fyller bensin og at rekkevidden var den samme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. juni Forfatter #3 Del Skrevet 18. juni Just now, Brunello said: Hvorfor er det gode nyheter? El-bil er overlegen bensinbil/dieselbil i kjøreegenskaper. Det beste hadde vært om man fikk el-biler som ble ladet omtrent like raskt som man fyller bensin og at rekkevidden var den samme. kansje overlegen i kjøreegenskaper men ... rekkeangst, pris, og fakta at det er vanskelig for de som bor, la oss si, i leiligheter å lade, alt dette er en stor minus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Del Skrevet 18. juni Dette er spennende. Toyota har hatt denne under utvikling lenge. Jeg tror dette blir hinsides og et enormt skudd for baugen på elbilene. Anonymkode: f2272...84f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 18. juni #5 Del Skrevet 18. juni Man trodde hydrogenbil skulle være løsningen. Det finnes noen, men det er ingen stor suksess. Skyldes mye at hydrogen er et krevende og farlig stoff å transportere og å fylle. Det ble også for kostbart å bygge tankanlegg. I tillegg er det svært energikrevende å fremstille hydrogen. Hva er liksom vitsen med å bruke masse strøm til å lage en gass som er farlig og vanskelig å distribuere, for så å bruke gassen til å lage strøm igjen? Da er det mye bedre å fylle strømmen rett på batteriet. Enklere, billigere, tryggere og langt mindre energitap. Ammoniakk som drivstoff vil nok ha mange av de samme ulempene som hydrogen. Jeg tror rene el-biler vi være det beste i lang tid framover. Tror ikke det kommer bedre før man klarer å plassere små atomreaktorer i bilene som gir nok energi til å drive bilen i hele bilens levetid uten påfyll. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Del Skrevet 18. juni Det er flere produsenter som jobber med hydrogenmotorer, engelske JCB er en av de største og deres mål er å produsere motorer som enkelt kan monteres i eksisterende maskiner og biler. Jeg vil si det er mye mer miljøvennlig enn el-bil siden kjøretøyene allerede eksisterer og det er ikke nødvendig med enorme mengder metaller og mineraler for å produsere batterier. Problemet med hydrogen er at det er energikrevende å fremstille selv om man bare trenger vann og strøm, men det er mer realistisk i verdensdeler som Sør-Amerika, Afrika og store deler av Asia enn å bygge ut infrastrukturen som er nødvendig for å kunne bruke batteribiler. Det er forresten helt urealistisk at disse verdensdelen skulle klare å bytte ut den eksisterende bilparken med elbiler, løsningen med å montere hydrogenmotorer i store deler av den eksisterende bilparken er mer sannsynlig. Energien til hydrogenproduksjon kan komme fra solceller og hydrogen kan transporteres på samme måte som flytende drivstoff transporteres i dag. Anonymkode: 5cf19...aa0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 18. juni #7 Del Skrevet 18. juni NatNat skrev (17 minutter siden): kansje overlegen i kjøreegenskaper men ... rekkeangst, pris, og fakta at det er vanskelig for de som bor, la oss si, i leiligheter å lade, alt dette er en stor minus. Er det enklere for de i leiligheter å fylle drivstoff der de bor da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. juni #8 Del Skrevet 18. juni (endret) NatNat skrev (22 minutter siden): kansje overlegen i kjøreegenskaper men ... rekkeangst, pris, og fakta at det er vanskelig for de som bor, la oss si, i leiligheter å lade, alt dette er en stor minus. Dersom man får bedre rekkevidde og raskere lading er det ikke noe problem. Endret 18. juni av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Del Skrevet 18. juni Brunello skrev (1 time siden): Hvorfor er det gode nyheter? El-bil er overlegen bensinbil/dieselbil i kjøreegenskaper. Det beste hadde vært om man fikk el-biler som ble ladet omtrent like raskt som man fyller bensin og at rekkevidden var den samme. Men miljømessig er el-bil en katastrofe uten like. Bare vi i Norge som er blitt hjernevasket nok til å tro at El-bil = Messias Anonymkode: 458df...205 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. juni #10 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men miljømessig er el-bil en katastrofe uten like. Bare vi i Norge som er blitt hjernevasket nok til å tro at El-bil = Messias Anonymkode: 458df...205 Det er litt rart at alle miljøorganisasjonene ikke mener det mens el-bil motstanderne bruker det som argument. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Del Skrevet 18. juni Brunello skrev (1 minutt siden): Det er litt rart at alle miljøorganisasjonene ikke mener det mens el-bil motstanderne bruker det som argument. Du tror kanskje de nevnte organisasjoner er interessert i miljøer også..? 🤣 Nei, de vingler frem og tilbake der det er penger og oppmerksomhet å hente. Fa..., det er da ikke så krevende å observere at alt bare er et spill, og penger og makt er det styrende. Anonymkode: 458df...205 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Del Skrevet 18. juni Snublefot62 skrev (1 time siden): Er det enklere for de i leiligheter å fylle drivstoff der de bor da? Jeg bor i leilighet, har ikke tilgang til lader hjemme. Så da må jeg jo hurtiglade et eller annet sted, og nærmeste lader er mye lengre unna enn nærmeste bensinstasjon. Anonymkode: a9112...5f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 18. juni #13 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Men miljømessig er el-bil en katastrofe uten like. ............. Anonymkode: 458df...205 Brunello skrev (1 time siden): Det er litt rart at alle miljøorganisasjonene ikke mener det mens el-bil motstanderne bruker det som argument. De fleste elbilhatere er jo også klimafornektere så det er ikke godt å si hva det egentlig betyr for de... Bortsett fra at de må betale litt mer i bompenger. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. juni Forfatter #14 Del Skrevet 18. juni (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Fa..., det er da ikke så krevende å observere at alt bare er et spill, og penger og makt er det styrende. Anonymkode: 458df...205 Dessverre, har du helt rett. Det grønne skiftet har vært den perfekte unnskyldning for å kreve mer penger/selge noe nytt : som e-bil. Det dreier seg alltid om å konsumere. Konsumere "grønn" når egentlig, det beste for miljø er å konsumere mindre. E-bil virker bra i Norge fordi folk flest har en del penger. Jeg har vært flere ganger i Frankrike i de siste 5 årene, min hjemmeby der er omtrent like stor som Stavanger, hvor mange e-biler har jeg sett totalt ? INGEN. Endret 18. juni av NatNat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. juni Forfatter #15 Del Skrevet 18. juni 4 hours ago, Brunello said: Dersom man får bedre rekkevidde og raskere lading er det ikke noe problem. ja men .. Ikke noe problem for de som har råd til å kjøpe de beste e-biler, de som har lang rekkevidde. Brukte e-biler og billige e-biler er ikke verdt mye og mange har ikke råd til noe annet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. juni Forfatter #16 Del Skrevet 18. juni (endret) 2 hours ago, Whistler said: De fleste elbilhatere er jo også klimafornektere så det er ikke godt å si hva det egentlig betyr for de... Bortsett fra at de må betale litt mer i bompenger. Er ikke klimafornekter, er veldig glad i natur, men jeg vet at hvis, la oss si, fra i morgen, hele Norge starter å kjøre e-bil, skal det gjøre absolutt NULL forskjell. Null.. Endret 18. juni av NatNat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. juni Forfatter #17 Del Skrevet 18. juni 4 hours ago, Snublefot62 said: Er det enklere for de i leiligheter å fylle drivstoff der de bor da? Ja, absolutt. Og bensin i tanken forsvinner ikke i løpet av natta, i motsetning til strøm, spesielt om kalde vinter natter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Del Skrevet 18. juni Amoniakk og hydrogen har også en vesentlig bakside mot diesel og bensin hvor energi pr volum mye mindre. Amoniakk har under halvparten av energitettheten til diesel og ved en vanlig 60 liters tank vil du få kortere rekkevidde enn en elbil. Men Amoniakk er først og fremst kjempegiftig, kreftfremkallende og brenner mer voldsomt i en ulykke. En liten påkjørsel bakfra som punkterer en tank med amoniakk vil utgjøre en ekstrem helsefare for alle i området og vil drepe de i eller rundt bilen dersom de ikke kommer seg vekk. Anonymkode: db9a7...5e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 18. juni #19 Del Skrevet 18. juni Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal mene, først må de legge frem et tall for hvor mye energi som kreves for å produsere 1 liter ammoniakk og hvor mye den vil bruke per mil, om jeg ikke husker helt feil så kreves det nesten 6 kW for å produsere 1 liter bensin. En ting jeg lurer litt på er om det kanskje kan være litt spørsmål om patenter her også, får Toyota ett gjennombrudd med denne motoren så vil de tjene milliarder bare på salg av rettigheter, noe vi ser på mobiltelefoner i dag. På 30-tallet ble det funnet opp en forgasser som gjorde at en motor kunne klare seg med nesten halve drivstoff-forbruket men patenten ble kjøpt av ett oljeselskap for at ingen bilfabrikker skulle ta den i bruk og da Ford kom med 3-generasjon Escort hade de søkt om over 50 patenter, bl.a. på hemisfæriske forbrenningskammer, dette ble brukt av Chrysler tidlig på 50-tallet men de søkte aldri patent og da benyttet Ford muligheten når de brukte det på Escort-motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 18. juni #20 Del Skrevet 18. juni NatNat skrev (1 time siden): ja men .. Ikke noe problem for de som har råd til å kjøpe de beste e-biler, de som har lang rekkevidde. Brukte e-biler og billige e-biler er ikke verdt mye og mange har ikke råd til noe annet.. Det har absolutt ingen ting med temaet i denne tråden å gjøre. Den gjelder nye biler, og min påstand er at man bør håpe på bedre rekkevidde og kortere ladetid fremfor å lovprise bensin og diesel. Jeg kjenner nemlig ingen som har el-bil som vil tilbake grunnet dårligere kjøreegenskaper. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå