Gå til innhold

Min afrikanske venninne ønsker å flette håret mitt, men andre mener det blir feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe, litt lang tittel😅 uansett! Jeg har en venninne fra jobb som er fra Gambia. Vi er gode venner og henger ofte sammen på fritiden. Jeg har langt og tykt hår som hun klør i fingrene etter å flette, men noen av mine andre hvite venninner mener det er upassende at en hvit person har slike fletter. Jeg blir egentlig ganske matt denne debatten, men jeg vil helst ikke fremstå som støtende ovenfor minoriteter. Håret mitt er svært og ville sikkert sett fint ut med noen fletter. Min gambiske venninne sier at de holdningene er noe tull som amerikanere henger seg opp i og at afrikanere gir f. Uansett så vet jeg ikke om jeg tør å la henne flette håret mitt da mange vil tolke feile signaler. Hva er deres meninger om dette? Hilsen bustehår

Anonymkode: af103...693

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, slike folk kan man ikke høre på. Det er selvsagt ingen regler for hvem som kan gå med fletter 

Anonymkode: e521d...a6b

  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva disse venninnene dine sier. Det er så kleint med folk som skal være politisk korrekt på vegne av andre, det er mer fornærmende enn at du blir flettet av ei fra Gambia. 

Anonymkode: 8bbad...b59

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på sari når jeg var i et indisk bryllup. Jeg hadde ikke kjøpt en selv, men når brudens tante omtrent kledde på meg så.. hell yeah. La henne flette, vel! 

Anonymkode: 1679e...3dd

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din har rett men det er garantert noen som blir krenket av det, de verste er de som krenkes på andre sitt vegne.

Fletting av hår som f.eks. braids er heller ikke noe spesifikt tilhører afrikansk kultur, mennesker har flettet hår siden tidenes morgen. Det finnes arkeologiske funn i Sverige fra jernalderen som viser at dette var noe folk hold på med lenge før vikingtiden.  

Anonymkode: 0fed1...3b2

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva vennene dine mener da jeg har hørt det samme. Jeg er ikke enig, det trenger ikke vennene dine være heller, men kan tenkes at de bare vil beskytte deg fra de som er veldig engasjert i saken da de nok kan bli ganske ubehagelige. Men nå det er sakt ror jeg ikke Norge er det landet hvor dette stikker dypest, men i USA er denne diskusjonen het.

Anonymkode: 13dca...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle disse som fletter seg i syden da?

Anonymkode: a294a...307

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine "hvite venninner" kan drite og dra. 

Anonymkode: bf88d...332

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en merkelig tid.......

Anonymkode: 08fe1...70a

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør dine hvite venninner om de synes din Afrikanske venninne burde bo i ett lite skur lagd av gjørme, strå og avføring da? Er tross alt hvit kultur å bo i ordentlige hus.

Er seriøst bare sosialt tilbakestående hvite liberaler som har slike meninger, forferdelige folk som skal dydssignalisere.

Anonymkode: a6d19...6c9

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss din venninne fra Gambia ønsker å flette håret ditt og du synes det er ok at noen fikser håret ditt så kan alle andre holde sine meninger for seg selv.

Din venninne ønsker å dele sin kultur og hårtradisjon med deg det er jo bare positivt. Deling av kultur og kunnskap har mennesker holdt på med siden vi begynte å flytte på oss det er slik samfunnet vi lever i har utviklet seg. Jeg er sterk motstander av folk som prøver å ta kreditt for andres kultur. Men her er det snakk om at din venninne fletter ditt hår.

For de som er historie nerder så finnes det ting i Afrikansk kultur som opprinnelig kommer fra både Asia og Europa. Dreads var det de gamle grekerne som brukte først. Boxbraids er fra Afrika men ulike former for rasta fletter finner vi som tradisjonelle hårfrisyrer i flere europeiske land. Vikinger skal også ha blitt inspirert og lært teknikker fra sine tokter.

Hår er en viktig del av den afrikanske kulturen. Det å lage nye navn og prøve å gjøre afrikansk kultur til noe europeiske blir feil, men å ta del av andres kultur og hedre den skaper tettere bånd mellom mennesker.

La din vennine flette håret ditt. Selv har jeg ofte cornrows som jeg lærte å flette av mine afrikanske venninner.

Anonymkode: d8cac...b74

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hehe, litt lang tittel😅 uansett! Jeg har en venninne fra jobb som er fra Gambia. Vi er gode venner og henger ofte sammen på fritiden. Jeg har langt og tykt hår som hun klør i fingrene etter å flette, men noen av mine andre hvite venninner mener det er upassende at en hvit person har slike fletter. Jeg blir egentlig ganske matt denne debatten, men jeg vil helst ikke fremstå som støtende ovenfor minoriteter. Håret mitt er svært og ville sikkert sett fint ut med noen fletter. Min gambiske venninne sier at de holdningene er noe tull som amerikanere henger seg opp i og at afrikanere gir f. Uansett så vet jeg ikke om jeg tør å la henne flette håret mitt da mange vil tolke feile signaler. Hva er deres meninger om dette? Hilsen bustehår

Anonymkode: af103...693

Dust og litt rasistisk si noe sånt. Hår er hår og du gjør hva du vil med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er ofte slik at det er hvite som blir krenka på vegne av mørkhudete når det kommer til sånne ting. Det ser man ofte når slike debatter raser. De hvite er krenket og trekker rasimekortet, mens de mørkhudete vil gjerne dele av sin kultur (så frem det ikke er snakk om at man kler seg ut som en minoritet selvsagt). 

Du kan jo spørre venninnene dine om de ikke syns det er rasistisk å bli krenket på vegne av minoriteter, når de bare ønsker å dele av sin kultur?

Anonymkode: 9cbc1...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stopp verden jeg vil av...:bond:

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Viss din venninne fra Gambia ønsker å flette håret ditt og du synes det er ok at noen fikser håret ditt så kan alle andre holde sine meninger for seg selv.

Din venninne ønsker å dele sin kultur og hårtradisjon med deg det er jo bare positivt. Deling av kultur og kunnskap har mennesker holdt på med siden vi begynte å flytte på oss det er slik samfunnet vi lever i har utviklet seg. Jeg er sterk motstander av folk som prøver å ta kreditt for andres kultur. Men her er det snakk om at din venninne fletter ditt hår.

For de som er historie nerder så finnes det ting i Afrikansk kultur som opprinnelig kommer fra både Asia og Europa. Dreads var det de gamle grekerne som brukte først. Boxbraids er fra Afrika men ulike former for rasta fletter finner vi som tradisjonelle hårfrisyrer i flere europeiske land. Vikinger skal også ha blitt inspirert og lært teknikker fra sine tokter.

Hår er en viktig del av den afrikanske kulturen. Det å lage nye navn og prøve å gjøre afrikansk kultur til noe europeiske blir feil, men å ta del av andres kultur og hedre den skaper tettere bånd mellom mennesker.

La din vennine flette håret ditt. Selv har jeg ofte cornrows som jeg lærte å flette av mine afrikanske venninner.

Anonymkode: d8cac...b74

Jeg er helt enig i det du skriver! Jeg ser heller ikke hvorfor andre skal finne problemer i hvordan jeg behandler håret mitt. Og deling av kultur er både fint og givende. Det virker som på alle kommentarene at de som blir støtt av dette er i mindretall. 

Anonymkode: af103...693

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gjøre det du ønsker selv og være sterk nok til å drifte i hva andre mener. 

Hvis du ønsker at hun skal flette håret ditt så gjør det. 

Uansett så er det bare hår, det er jo bare å prøve. 

Anonymkode: bae44...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha, det er ofte slik at det er hvite som blir krenka på vegne av mørkhudete når det kommer til sånne ting. Det ser man ofte når slike debatter raser. De hvite er krenket og trekker rasimekortet, mens de mørkhudete vil gjerne dele av sin kultur (så frem det ikke er snakk om at man kler seg ut som en minoritet selvsagt). 

Du kan jo spørre venninnene dine om de ikke syns det er rasistisk å bli krenket på vegne av minoriteter, når de bare ønsker å dele av sin kultur?

Anonymkode: 9cbc1...3f7

Det er jo de som finner rasisme i alt rundt dem😅 tenker at de fra andre kulturer kan få snakke for seg selv uten at hvite skal fortelle alle at noe er rasistisk 

Anonymkode: af103...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vikingene (og folk av ikke-afrikansk kultur osv) flettet håret sitt i flere former og fasonger… fletter, uansett form, er ikke forbeholdt et spesifikt folkeslag, det er noe hvite folk i USA som har funnet på fordi de er krenket på vegne av andre… Om venninna di vil flette håret ditt, så kjør på!

Anonymkode: 43351...e61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om venninnen din fra Gambia inviterer deg på middag, får du lov av dine norske venninner å spise maten hun lager, eller må du ta med norsk mat?

Anonymkode: 9b2da...eaa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt frem å flette håret sitt slik man vil. Skal vi hvite forby amerikanske svarte å flette håret sitt i èn tykk flette, for det er "vår" flettemåte gjennom historien, mens de, som afroamerikanere, har enerett på små og tynne fletter over hele hodet?

Det er jo helt høl i huet og ingen har rett på en spesiell flettemåte. Flett det slik du vil! Eller slik venninna di vil. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...