Gå til innhold

Alenekjøper med 3 barn 50/50 -hvor mye lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til bankene også, vil gjerne bare se om jeg er realistisk eller ikke…

Har inntekt på over 630.000kr i året, og ikke bil. Har barna 50/50 med en stabil eks som har høy inntekt.

Er 2,3 mill urealistisk? Jeg er nøysom og har ført budsjett i flere år, så med mine beregninger så vil jeg likevel kunne fortsette å spare 4000kr i mnd slik jeg gjør nå. Et slikt lån vil koste i underkant av 14.000kr i mnd, pluss strøm osv på ca 4000kr i mnd. I dag leier jeg for 16.000, samt sparer.

Anonymkode: 4139e...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt med alle de andre utgiftene ved å eie? Oppussing, vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter +++. 4000/mnd virker lite, for å si det pent. Elektrikeren er knapt innafor døra di før det koster 4000kr.

Anonymkode: a0fe4...cc5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye EK har du? 

Anonymkode: 738cf...092

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve en låne kalkulator, de fleste banker har det på hjemmesiden. Da får du en pekepinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du tatt med alle de andre utgiftene ved å eie? Oppussing, vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter +++. 4000/mnd virker lite, for å si det pent. Elektrikeren er knapt innafor døra di før det koster 4000kr.

Anonymkode: a0fe4...cc5

Ja, har eid hus i mange år sammen med eksen der jeg alltid har vært regnskapsføreren. Dette er et nytt hus.

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det bankene tar høyde for når du søker boliglån;

Hva skal til for å få boliglån?

For å få boliglån må du ha betjeningsevne, betalingsvilje, sikkerhet og egenkapital.

Dette må ses i sammenheng med Utlånsforskriften bankene i Norge reguleres av. Det betyr:

  • Hovedregelen er at du kan ikke låne mer enn 5 ganger inntekten din. Dette gjelder totalt lån inklusive studielån, forbrukslån eller andre lån du har.
  • Du skal kunne betjene en renteoppgang på lånet på 3 prosentpoeng.
  • Hovedregelen er minimum 15 prosent egenkapital til boligkjøp.

Videre vil de nok spørre om du har bil. 

Dessverre trekker de en del på din betjeningsevne om du har mange barn boende hjemme. Så du må passe på at du ikke får mer enn 1,5 barn registrert på deg (som tilsvarer 3 barn 50%.) Pass også på å få med evt. barnebidrag under din inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva-Lena skrev (5 minutter siden):

Du kan prøve en låne kalkulator, de fleste banker har det på hjemmesiden. Da får du en pekepinn.

Ja, men de er så forskjellige og gir 1-2 mill i forskjell på svarene sine, så ville gjerne hørt med noen som hadde det. 
I tillegg sa en bekjent at bankene regnet et halvt barn dersom man hadde avtale om 50/50.

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor mye EK har du? 

Anonymkode: 738cf...092

1 mill ca.

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (2 minutter siden):

Dette er det bankene tar høyde for når du søker boliglån;

Hva skal til for å få boliglån?

For å få boliglån må du ha betjeningsevne, betalingsvilje, sikkerhet og egenkapital.

Dette må ses i sammenheng med Utlånsforskriften bankene i Norge reguleres av. Det betyr:

  • Hovedregelen er at du kan ikke låne mer enn 5 ganger inntekten din. Dette gjelder totalt lån inklusive studielån, forbrukslån eller andre lån du har.
  • Du skal kunne betjene en renteoppgang på lånet på 3 prosentpoeng.
  • Hovedregelen er minimum 15 prosent egenkapital til boligkjøp.

Videre vil de nok spørre om du har bil. 

Dessverre trekker de en del på din betjeningsevne om du har mange barn boende hjemme. Så du må passe på at du ikke får mer enn 1,5 barn registrert på deg (som tilsvarer 3 barn 50%.) Pass også på å få med evt. barnebidrag under din inntekt. 

Ja, det er det som er så dumt, at disse kalkulatorne på nett ikke regner «halve» barn.

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skal gå til bankene også, vil gjerne bare se om jeg er realistisk eller ikke…

Har inntekt på over 630.000kr i året, og ikke bil. Har barna 50/50 med en stabil eks som har høy inntekt.

Er 2,3 mill urealistisk? Jeg er nøysom og har ført budsjett i flere år, så med mine beregninger så vil jeg likevel kunne fortsette å spare 4000kr i mnd slik jeg gjør nå. Et slikt lån vil koste i underkant av 14.000kr i mnd, pluss strøm osv på ca 4000kr i mnd. I dag leier jeg for 16.000, samt sparer.

Anonymkode: 4139e...9fb

Det kommer også an på egenkapital/gjeld. Du får ikke 2,3 mill bare basert på lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du tatt med alle de andre utgiftene ved å eie? Oppussing, vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter +++. 4000/mnd virker lite, for å si det pent. Elektrikeren er knapt innafor døra di før det koster 4000kr.

Anonymkode: a0fe4...cc5

Det er ikke alle kommuner i Norge som har eiendomsskatt. Mener å huske det var ca en fjerdedel av landets kommuner som IKKE har eiendomsskatt, og tre fjerdedeler som har det. Av rundt 400 kommuner (rundt anslag) så har altså ca 100 ikke eiendomsskatt. 

TS kan bo i en av de hundre kommunene, og spare noen tusen i året på det.

Anonymkode: 11d92...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med boliglån og det er helt umulig å svare på. Du må legge inn en søknad og vente på svar.

 

Tror ikke folk skjønner hvor omfattende en boliglånssøknad er å behandle. Det er svært mye informasjon som skal inn og vurderes og mye hvis om og men. Utover Finanstilsynets rammer vil også bankene ha ulike rammer for hva de tolererer og ønsker. 

Anonymkode: d8623...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alle kommuner i Norge som har eiendomsskatt. Mener å huske det var ca en fjerdedel av landets kommuner som IKKE har eiendomsskatt, og tre fjerdedeler som har det. Av rundt 400 kommuner (rundt anslag) så har altså ca 100 ikke eiendomsskatt. 

TS kan bo i en av de hundre kommunene, og spare noen tusen i året på det.

Anonymkode: 11d92...6da

Selvsagt, men det var heller ikke en uttømmende liste over utgifter. Og eiendomsskatt er ikke den største av utgiftene. 

Anonymkode: a0fe4...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg jobber med boliglån og det er helt umulig å svare på. Du må legge inn en søknad og vente på svar.

 

Tror ikke folk skjønner hvor omfattende en boliglånssøknad er å behandle. Det er svært mye informasjon som skal inn og vurderes og mye hvis om og men. Utover Finanstilsynets rammer vil også bankene ha ulike rammer for hva de tolererer og ønsker. 

Anonymkode: d8623...9dd

Har du noen råd?

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen råd?

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Ja, søk 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d8623...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du noen råd?

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Send inn søknader til mange banker. Da får du et svar. Å søke binder deg ikke til noe som helst.

Anonymkode: 3be1e...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å søke.

Spurte bare her i tilfelle noen her kunne sammenligne seg med meg og ønsket å si hva de hadde fått i lån. Men da er det visst ikke det.

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har tenkt til å søke.

Spurte bare her i tilfelle noen her kunne sammenligne seg med meg og ønsket å si hva de hadde fått i lån. Men da er det visst ikke det.

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Fekk søknad innvilger i dag3,3 mil. Inntekt 1mil ingen bil, 2 barn 50/50. Kona mi med tilsvarende søknad fekk 900000kr hun har bil, hennes inntekt650000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal gå til bankene også, vil gjerne bare se om jeg er realistisk eller ikke…

Har inntekt på over 630.000kr i året, og ikke bil. Har barna 50/50 med en stabil eks som har høy inntekt.

Er 2,3 mill urealistisk? Jeg er nøysom og har ført budsjett i flere år, så med mine beregninger så vil jeg likevel kunne fortsette å spare 4000kr i mnd slik jeg gjør nå. Et slikt lån vil koste i underkant av 14.000kr i mnd, pluss strøm osv på ca 4000kr i mnd. I dag leier jeg for 16.000, samt sparer.

Anonymkode: 4139e...9fb

2,3 mil er ganske urealistisk ja. Låne utgifter i dag på rundt 14000 vil være på omlag 19000 ved 3% renteøkning.

Boligutgifter på rundt 25 000 alt i alt når man har to barn og inntekt på 630. No go.

Anonymkode: 12a77...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har tenkt til å søke.

Spurte bare her i tilfelle noen her kunne sammenligne seg med meg og ønsket å si hva de hadde fått i lån. Men da er det visst ikke det.

ts

Anonymkode: 4139e...9fb

Du kan søke i husbanken og. 
 

Jeg søkte boliglån med inntekt på 566000,- 1,5 mill i egenkapital og 2 barn boende fullt hos meg. Får maks 1,5 mill. Og det er i husbanken. Fikk 0,- i vanlig bank.

Vil tro det hjelper hvis du har budsjett, viser hva du klarer å betale i dag og hva du sitter igjen med. De fleste bruker sifo budsjettet dessverre. 

Anonymkode: bd6f7...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...