Gå til innhold

Få hjelp av Skatteetaten til å registrere etterbetaling fra NAV i skattekort så jeg er sikker på at det blir rett? 

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det best å få hjelp av Skatteetaten til å registrere etterbetaling fra NAV? Ringe dem eller avtale tid på kontoret eller annet? Jeg ønsker hjelp fra Skatteetaten så jeg er helt sikker på at jeg gjør det riktig. 

Saken er den at jeg har nettopp fått etterbetaling fra NAV, det er etterbetaling av ung ufør tillegg i arbeidsavklaringspenger. Jeg har fått innvilget ung ufør i fjor, så det ble søkt automatisk om dette tillegget til AAP som jeg hadde i 5 år før jeg ble ufør. I brevet fra NAV står det: "Vi vet av erfaring at mange får restskatt på grunn av etterbetalingen. Det er derfor viktig å melde fra til skatteetaten og sette av penger til en eventuell restskatt. Du kan også sende kopi av dette vedtaket til Skatteetaten sammen med skattemeldingen, og be om at etterbetalingen fordeles på de respektive årene slik det følger av oversikten under". 

Hvordan melder jeg fra til Skatteetaten at jeg har fått utbetaling og skal jeg legge det inn på skattekortet mitt nå, så fall hvordan? Og hvor sender jeg inn brevet til Skatteetaten som jeg har fått fra NAV?

Anonymkode: b6c84...354

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det best å få hjelp av Skatteetaten til å registrere etterbetaling fra NAV? Ringe dem eller avtale tid på kontoret eller annet? Jeg ønsker hjelp fra Skatteetaten så jeg er helt sikker på at jeg gjør det riktig. 

Saken er den at jeg har nettopp fått etterbetaling fra NAV, det er etterbetaling av ung ufør tillegg i arbeidsavklaringspenger. Jeg har fått innvilget ung ufør i fjor, så det ble søkt automatisk om dette tillegget til AAP som jeg hadde i 5 år før jeg ble ufør. I brevet fra NAV står det: "Vi vet av erfaring at mange får restskatt på grunn av etterbetalingen. Det er derfor viktig å melde fra til skatteetaten og sette av penger til en eventuell restskatt. Du kan også sende kopi av dette vedtaket til Skatteetaten sammen med skattemeldingen, og be om at etterbetalingen fordeles på de respektive årene slik det følger av oversikten under". 

Hvordan melder jeg fra til Skatteetaten at jeg har fått utbetaling og skal jeg legge det inn på skattekortet mitt nå, så fall hvordan? Og hvor sender jeg inn brevet til Skatteetaten som jeg har fått fra NAV?

Hvorfor ikke bare ringe skatteetaten og spørre? Da får du sannsynligvis også et riktig svar, noe man ikke akkurat kan regne med her inne.

Anonymkode: 40024...246

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du endrer skattekortet ditt selv inne på skatteetaten sider, der legger du inn det du forventer å få inn i år med årets ung før-tillegg.

Om jeg ikke husker feil, så trekkes det 46% skatt på en slik etterbetaling.

Skattetetaen tar så en beregning av alle årene som etterbetalingen gjelder og finner ut hva som lønner seg for deg, om alt blir lagt til årets innetekt eller fordelt ut på de aktuelle årene slik at du betaler lavest mulig skatt. Dette går automatisk. Men ring de for sikkerhets skyld om det hjelper deg.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/skatt-pa-etterbetalinger-av-pensjon-og-trygdeytelser/

Anonymkode: 64664...448

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det trekkes automatisk 44% av denne etterbetalingen nå og så beregner de om du får igjen på skatten året etter når ligningen for året kommer. Før måtte man kontakte Skatteetaten og be om 44% skattetrekk, men dette går automatisk nå. Ingen fare 😊

Anonymkode: 9cafa...4ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke bare ringe skatteetaten og spørre? Da får du sannsynligvis også et riktig svar, noe man ikke akkurat kan regne med her inne.

Anonymkode: 40024...246

Joda, jeg skal så klart ringe for å være helt sikker. Det er bare at de stenger så tidlig så rakk ikke å ringe i dag.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det trekkes automatisk 44% av denne etterbetalingen nå og så beregner de om du får igjen på skatten året etter når ligningen for året kommer. Før måtte man kontakte Skatteetaten og be om 44% skattetrekk, men dette går automatisk nå. Ingen fare 😊

Det vil si at jeg ikke kommer til å måtte betale tilbake skatt neste år pga etterbetalingen? Da altså så lenge jeg trekker nok skatt allerede av uføretrygd og lønn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vil si at jeg ikke kommer til å måtte betale tilbake skatt neste år pga etterbetalingen? Da altså så lenge jeg trekker nok skatt allerede av uføretrygd og lønn?

Det stemmer. Du vil få tilbake differansen året etter der for 44% er for høyt med ung ufør inntekt. Selv vært gjennom akkurat det samme for to år siden. 44% skattetrekk er for å forhindre at du får baksmell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...