Gå til innhold

Men tanken var god, betydning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil det si a tanken var god for den ene part men ikke den andre?

Anonymkode: 67d8d...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr at det er noe som er godt ment fra den ene parten, men som ikke helt får det resultatet man trodde. Det handler ofte om tjenester eller gaver. Nært beslektet uttrykk: Det er tanken som teller. 

F.eks: Jeg ser at du fryser mye, og at du mangler tykke klær. Så kjøper jeg ullgarn og strikker en genser til deg. Dessverre tåler du ikke ull, og dessuten hater du fargene og mønsteret. Da kan man si at tanken var god. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte noe folk gjemmer seg bak når de ikke har gjort en ordentlig innsats, eller faktisk bryr seg. Som i eksempelet over, med strikkegenseren. Å strikke en genser til noen, uten å sette seg inn i allergier, om den ønsker seg en genser, og hva personen liker av farger osv er bare latska. Da kan man gjemme latskapen bak "gode intensjoner". 

Samme med en del eldre som bruker n-ordet. De mener jo ikke noe stygt, og da er jo tanken god, så da burde de kunne fortsette å si det. Her er det også latskap, manglende empati, og egoisme som ligger bak. 

Eneste jeg mener faktisk kan gjemme seg bak dette uttrykket, er barn. De vet jo ofte ikke bedre, og prøver så godt de kan. Det er fint, og en del av det å vokse, modnes, og lære. 

Anonymkode: 72ec5...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ofte noe folk gjemmer seg bak når de ikke har gjort en ordentlig innsats, eller faktisk bryr seg. Som i eksempelet over, med strikkegenseren. Å strikke en genser til noen, uten å sette seg inn i allergier, om den ønsker seg en genser, og hva personen liker av farger osv er bare latska. Da kan man gjemme latskapen bak "gode intensjoner". 

Samme med en del eldre som bruker n-ordet. De mener jo ikke noe stygt, og da er jo tanken god, så da burde de kunne fortsette å si det. Her er det også latskap, manglende empati, og egoisme som ligger bak. 

Eneste jeg mener faktisk kan gjemme seg bak dette uttrykket, er barn. De vet jo ofte ikke bedre, og prøver så godt de kan. Det er fint, og en del av det å vokse, modnes, og lære. 

Anonymkode: 72ec5...a1b

Jeg er ikke enig i dette. Jeg mener det ikke er latskap å ikke undersøke alle aspekter før man prøver å gjøre noe hyggelig for andre. 

Vi kan kjøpe blomster, men de likte ikke lukten, eller reagerer på noe. Det er ikke slik at man alltid sjekker om den andre har allergier og preferanser før man gir en overraskelse eller en grei gest. 

Jeg tåler ikke lukten av lavendel, men blir ikke lei meg selv om jeg får noe som lukter lavendel, for tanken var god. Intensjonen var god. 

Å ikke mene noe negativt, er ikke det samme som å si tanken var god. For det var ingen gode intensjoner bak det rasistiske utsagnet du sikter til. 

Anonymkode: c00c4...bc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...