Gå til innhold

Ny bolig uten kjeller? Ulemper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye mer kostbart å grave ut kjeller og støpe denne, samt at bebyggelse under grunn regnes som en risiko mtp fukt osv.

Ser at de fleste nybygg kommer uten kjeller, og ferdighus er også planlagt uten kjeller.

Jeg er veldig usikker på om jeg vil bygge det nye huset mitt med kjeller, i hovedsak siden det virker enklere og rimeligere å ikke ha kjeller. Er det noen ulemper med å ikke ha kjeller, sett bort ifra arealet? 

Anonymkode: ea342...ecf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig kun fordeler. 30 % av alle norske boliger med kjeller sliter med fukt i varierende grad. Og det kommer til å bli enda mer regn og ekstremvær i fremtiden.  Derfor smart å bygge nye boliger uten kjeller. 

Anonymkode: 84b87...723

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største fordelen med å ha kjeller, er bodplass. Mange nye hus bygges jo nå ofte helt uten bodplass. Det finnes ikke en plass å sette sesongvarer, en dypfryser, beredskapslager for mat, verktøy og malingbokser, sportutstyr, bilhjul, vedsekker osv.. Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å leve uten bodplass? Det blir jo som å bo på hotell, hvor man må gjemme ting under senga, eller la ting stå fremme på gulvet. Min bror bygde et slikt hus uten kjeller, uten loft og uten bod. Kort tid etter at huset var ferdig, måtte han bygge dobbel garasje for å ha et sted å ha ting som grill, hagemøbler, ski og "stæsj". Bilen ble det ikke plass til i garasjen.

Anonymkode: 79692...845

Skrevet (endret)

Kjelleren var før i tiden verdifull for oppbevaring av grønnsaker og andre matvarer i kjølig og fuktig atmosfære. Derav uttrykket potetkjeller. I dag kjøper vi alt friskt og ferdig konservert i butikken.

Tradisjonelt ble hus bygget med kjeller også for å komme ned på telefri dybde og unngå frostskader og løfting av fundamentene. I dag løser man sånt med moderne isolasjonsmaterialer. Det tok av med blant annet husene i Skjettenbyen på 60-tallet. Mange var dengang skeptiske til byggemåten med isolasjon på grunnen som der er leirbakke. Men det har gått bra.

En annen fordel med kjeller kan være større boligareal på samme grunnflate. Den gang vi hadde husbankreglene, spesielt på 70 - og 80-tallet ble det ikke tillatt å bygge med kjeller dersom du satset på husbanklån, og boligflaten var begrenset. Da ble det ganske vanlig å lage kjeller hemmelig etter at Husbanken hadde inspisert og godkjent.

I dag ville jeg heller satset på nok bodplass og spart utgiftene til kjeller. Jeg ser stort sett ingen store fordeler . . .  Men husk RIKELIG med bodplass . . . .  og at hobbyrommet helst bør være større enn stua . . 🙂

Endret av senior

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...