Gå til innhold

Var det vondt å sette inn spiral? Har du født barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å prøve hormonspiral mot pms. Men jeg har lest en del skrekkhistorier om hvor vondt det kan være. Hva er din erfaring? Er det forskjell på om man har født barn eller ikke? Gjorde du det hos lege eller gynekolog? 

Anonymkode: 1826b...235

Skrevet

Har hatt flere spiraler og noen gjorde litt vondt et par sekund, og kjente litt murring i underlivet resten av dagen.

Man får beskjed om å ta et par paracet før oppsetting av spiral, og noen gynekologer tilbyr også bedøvelse av livmorhalsen.

Jeg har kun satt opp spiral hos gynekolog.

Har barn

Skrevet

Første spiral, en kobberspiral (aner ikke om det hadde noe å si, eller om det var bare fordi det var den første) var veldig vondt! Jeg fikk masse kramper og stod bøyd over en stol hele kvelden etterpå. 

Alle de neste (hormonspiral) var null stress! 

Skrevet

Jeg har ikke født og har satt inn spiral to ganger hos gynekolog. Første gang gikk det så greit og smertefritt at det overrasket oss begge, andre gang var det mer vondt, men fort overstått (og mindre ubehag i ettertid enn ved første innsetting). Det var uansett verdt litt smerter for fem år med mye mindre plager og praktisk talt uten blødninger, som var min primærgrunn.

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke vondt å sette inn, men fikk sterke menstrasjonssmerter resten av dagen. Lå på sofaen med varmeflaske og smertestillende. Hadde litt småmurringer og hetetokter av og på de neste ukene. Går fint nå, men den har ikke "kurert" mine pms og endometriose-plager, enn så lenge. Har født en gang.

Mirena hormonspiral.

Anonymkode: 32e06...25b

AnonymBruker
Skrevet

Har satt inn Milena Hormonspiral 5 ganger (nå er jeg vel på den siste, tenker jeg). Har aldri opplevd smerter i forbindelse med dette. I verste fall, bittelitt ubehag. Har ikke født (som man kanskje kan konkludere mtp antall spiraler :D)

Anonymkode: 6b9e1...a7a

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke vondt for meg. Jeg hadde født barn da jeg satte inn spiral, og satte den inn hos lege. 

Anonymkode: bf77c...180

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vondt å sette inn/ta ut. Som en vanlig underlivsundersøkelse. Nå skiller jeg mellom store smerter og litt kortvarig ubehag da. Som andre sier her, så får man gjerne menssmerter dagen man får det gjort. Ibux eller paracet fikser det. Hadde hormonspiral fra jeg var 30 til 52. Null plager, og null blødninger. Superfornøyd 🙂

Anonymkode: 91dcd...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satte inn kobberspiral uten å ha fått barn, legen kikka oppi der og sa dette kom til å bli ille.

Det ble det, føltes som han putta den inn der med en rusten kniv. Han sa den lederen mot livmoren var så trang at han hadde faktisk ikke trodd det skulle gå, og han har satt inn sikkert 10.000 slike i sin karriere. Merket ingenting da jeg tok den ut da. 

Anonymkode: a5df0...423

AnonymBruker
Skrevet

Gjort mange ganger. Ikke spesielt vondt, men det er noe spesielt med vondter i livmoren. Det er ubehagelig på en unik måte. Men tar heller 15 sek med vondt ved uttak/innsett enn 72 timer med vondt en gang i mnd. Mistet heldigvis mensen totalt. En av de beste tingene jeg noen gang har gjort for egen helse og trivsel.

Prøvd både før og etter fødsel og opplevdes likt.

Anonymkode: 06f72...b1e

• Liker 1
Skrevet

Satte inn hormonspiral hos gynekolog.

Har født med keisersnitt.

Hadde minimalt med smerter og ubehag

AnonymBruker
Skrevet

Har satt inn to ganger , har ikke gjort vondt. Fikk tips om å ta Paracet på forhånd, så de har jeg gjort begge gangene. 
var hos gynekolog og satte inn. Gikk veldig fort og greit. 

Anonymkode: ffed7...90f

AnonymBruker
Skrevet

Selve innsettimgen er ikke vond. Men får sterke kramper/menssmerter i ca et døgn etterpå. Det går over.

Har født.

Anonymkode: 8b688...140

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt jævlig, så får bedøvelse.  Da går det fint.

Men jeg er en sånn som får smerter av all gynekologiske undersøkelser.

Anonymkode: d0ab6...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Født to barn. Ja, spiral gjorde litt vondt å sette inn, og menssmerter etterpå. Men ikke noe problem. 

Anonymkode: 5972d...2f4

Annonse
Skrevet

Født to barn og synes ikke det har vært vondt å sette inn spiral. Sist gang hadde den imidlertid satt seg litt fast i livmoren, så gynekologen måtte «røske» litt for å få den ut. Det var ubehagelig, men fortsatt ikke vondt-vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt inn spiral tre ganger etter at jeg fikk barn. Hos legen.

For meg gjør det fryktelig vondt hver gang. Håper jeg kan få bedøvelse neste gang. Er det noen som har fått det?

Anonymkode: ad61c...188

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke spiral selv, men to venninner hadde (begge barnløse). Den ene svimte av på legekontoret og ble liggende og hyperventilere av smerter. Hun kom seg ikke derfra på egen hånd, noen måtte hente og bære henne ut. Hun fjernet den etter kroniske smerter i tre-fire måneder.

Den andre tålte innsettet greit, men ble gående med rier i flere uker, helt til hun ikke orket mer og fjernet den. 

Tenk at mannfolka klager på kondom!!  😭

Anonymkode: 16ba5...d66

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Jeg er overbevist, det blir spiral, det går nok bra :) 

Anonymkode: 1826b...235

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min merket nesten ingenting. Jeg fikk så vondt at jeg besvimte. Så det er nok veldig forskjellig fra person til person. Jeg hadde den i ca.5-6 år og uten at jeg viste det så hadde jeg små vondt under hele perioden (den satt riktig). 
Men, jeg mistet mensen og elsket det likte at jeg slapp å ta noe hver dag osv. så ville anbefalt deg å bare prøve om du ønsker å bruke det. Får du en litt dårlig opplevelse sånn som meg så vet du at det ikke passer for deg. Men for å ikke skremme, så har jeg hørt mye oftere at det ikke gjør så vondt enn at det er vondt å sette inn.  Jeg har ikke født.

Anonymkode: 18352...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...