Gå til innhold

Dine erfaringer med vekstavvik (for liten)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært på to vekstkontroller hvor første kontroll viste at mage på baby lå på 6,6% persentil, men at hode og lår var normalt. På neste kontroll lå mage på baby på 1,7% persentil samt at hode også nå hadde gått betraktelig ned (fra 50% persentil til 18%). Dette er undersøkt med ultralyd. Fikk vite at baby totalt ligger på 4%, altså at 96% av foster på hennes størrelse er større. Er i uke 30.

Noen som har erfaringer med dette? Isåfall hva var grunn og hva ble gjort videre? Er livredd for at noe skal gå galt.

Anonymkode: 9a597...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen erfaring sånn sett annet enn ene jenta mi, ble målt til lita og fulgt opp tett. Men ble normal størrelse.  Funksjonen på morkaka og gjenomstrømningene sier mye om hvordan babyen har det og vokser, så tenker de bør legge litt mer fokus på det.. har noen svangerskap bak meg, og noen ultralyder hvor jeg og har spurt og gravd.. og lært en del.. morkaka er jo barnets hovedbase. Hvis morkaka og gjenomstrømningene er litt dårlige, vil barnet ta til seg lite næring.. anbefaler en skikkelig privat ultralyd med skikkelig utredning. For hvis det plutselig går galt, så går det skikkelig galt og ingenting man egentlig får gjort. Det skjedde oss. Og de trodde faktisk det var morkake svikt.. Men det var ikke det.. jeg vil ikke skremme, men syns nå de målingene du har virkelig veldig dårlige. Og da bør de jo vurdere om det beste for babyen er å faktisk komme ut.. for meg virker det som morkaka ikke fungerer optimalt. ( Ja, nå kommet kg kvinnenne her å biter av meg hodet og sier jeg skremmer, men det bryr meg mindre. Sannheten er vanskelig p svelge før du nemlig har stått opp i det vi har stått opp i ). Men på den lyse siden, gikk bra med jenta mi på den måten.. 

Anonymkode: 0d01b...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så "ille", men med den ene ungen min var jeg på UL annenhver uke, og de målte hver gang at hun var mellom 30-40% mindre enn normalen. På en av de siste var det en vikar som målte, da var hun plutselig helt på snittet, så var det tilbake til den vanlige legen, og hun var alt for liten igjen. Kom tre uker før termin og var 4300 gram og 54 cm 😅 Så ja, har ikke voldsom tro på de målingene de gjør. De ville nok sagt noe på sykehuset om de var bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på veksmåling annenhver uke fra uke 32 ca fordi babyen ble målt til 27% mindre. Ble sendt på kontroll for magemålet mitt sluttet å vokse. Hver måling ble hun målt til 20-27% mindre… var livredd… hun ble født til termindato, og var 3,7 kg. Så her stemte absolutt ingen av målingene!!!!

 

regner med du får oppfølging som legene mener du skal ha. Følg med på babyens bevegelser hver dag. Hvis det blir krise så tar legene grep❤️

Anonymkode: a5c4c...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun erfaring med at slike vekstundersøkelser har vist seg å være feil når barna ble født.. 

 

Anonymkode: 9a40f...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med vekstkontroller som viser liten størrelse, men førstemann var mindre enn lengden på svangerskapet skulle tilsi ved fødsel. Skulle egentlig vært på en kontroll pga seteleie uken etter, men vannet gikk og fødselen startet. Morkaken min satt bom fast, og var også mindre enn den skulle ha vært. De undersøkte den, og antok at det var for dårlig blodtilførsel som da hindret veksten, men fant ingen spesifikk grunn.

Gikk på blodfortynnende og hadde mange vekstkontroller med nummer to. Alt så fint ut, og det så ut som et stort barn. Det var en helt normal fødselsvekt, men det var 0,5 kg under det de antok. De kan altså bomme på målinger. Det de var mest opptatt av var å sjekke om det så bra ut med blodtilførselen(?) da, og det gjorde det. Morkaken satt godt fast da også, men den løsnet heldigvis akkurat i siste liten.

Hva sier de når de gjør målingene da? Jeg regner med at de hadde sagt det om det var noe å bekymre seg for.

Anonymkode: d868c...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine vektkontroller visste lavere og lavere estimert vekt. Så jeg fikk hyppigere kontroller da symfyse heller ikke økte som det skulle. Jeg hadde kontroll i uke 32+1 og de var skeptiske men så at hun hadde vokst. Ny kontroll var uke 33+6 og da hadde hun ikke vokst tilsynelatende siden sist og jeg ble igangsatt umiddelbart (gikk et par timer fra UL). Babyen tålte ikke i gang setting og det ble hastesnitt. 

Hun var 1500 gram, rett over 40cm. Hun var beintøff og trengte kun en natt i kuvøse. Hun var så mager. Morkaken var rett over 200 gram (skal være ca kiloen når de kommer ut) og jeg hadde alvorlig eclampsi. Det var dobbel innsnevring på de store blodårene mellom meg og livmoren, viste det seg. 

Skummelt? Ja. Jentungen går på barneskolen nå. Ikke merkbart at hun kom litt for tidlig og så altfor liten. Hun tok igjen alt i løpet av første året. Og vi fikk brukt BabyBorn dukkeklær som hentesett. 

(mine estimat lå 30-45% under snitt, det varierte litt.).

Husk at noen må være under snitt, like mange som over. Tallene du har fått er ikke så store avvik, og du? De følger med, ikke sant. Det var det som reddet meg og dukka mi. ❤️ Jeg tror det går helt fint. 

Anonymkode: 0d04a...0c5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine vektkontroller visste lavere og lavere estimert vekt. Så jeg fikk hyppigere kontroller da symfyse heller ikke økte som det skulle. Jeg hadde kontroll i uke 32+1 og de var skeptiske men så at hun hadde vokst. Ny kontroll var uke 33+6 og da hadde hun ikke vokst tilsynelatende siden sist og jeg ble igangsatt umiddelbart (gikk et par timer fra UL). Babyen tålte ikke i gang setting og det ble hastesnitt. 

Hun var 1500 gram, rett over 40cm. Hun var beintøff og trengte kun en natt i kuvøse. Hun var så mager. Morkaken var rett over 200 gram (skal være ca kiloen når de kommer ut) og jeg hadde alvorlig eclampsi. Det var dobbel innsnevring på de store blodårene mellom meg og livmoren, viste det seg. 

Skummelt? Ja. Jentungen går på barneskolen nå. Ikke merkbart at hun kom litt for tidlig og så altfor liten. Hun tok igjen alt i løpet av første året. Og vi fikk brukt BabyBorn dukkeklær som hentesett. 

(mine estimat lå 30-45% under snitt, det varierte litt.).

Husk at noen må være under snitt, like mange som over. Tallene du har fått er ikke så store avvik, og du? De følger med, ikke sant. Det var det som reddet meg og dukka mi. ❤️ Jeg tror det går helt fint. 

Anonymkode: 0d04a...0c5

Takk som deler! Mulig jeg har misforstått, men har skjønt av avviket er på -46%, så det er jo ganske stort.❤️

 

Anonymkode: 9a597...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk på veksmåling annenhver uke fra uke 32 ca fordi babyen ble målt til 27% mindre. Ble sendt på kontroll for magemålet mitt sluttet å vokse. Hver måling ble hun målt til 20-27% mindre… var livredd… hun ble født til termindato, og var 3,7 kg. Så her stemte absolutt ingen av målingene!!!!

 

regner med du får oppfølging som legene mener du skal ha. Følg med på babyens bevegelser hver dag. Hvis det blir krise så tar legene grep❤️

Anonymkode: a5c4c...721

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med vekstkontroller som viser liten størrelse, men førstemann var mindre enn lengden på svangerskapet skulle tilsi ved fødsel. Skulle egentlig vært på en kontroll pga seteleie uken etter, men vannet gikk og fødselen startet. Morkaken min satt bom fast, og var også mindre enn den skulle ha vært. De undersøkte den, og antok at det var for dårlig blodtilførsel som da hindret veksten, men fant ingen spesifikk grunn.

Gikk på blodfortynnende og hadde mange vekstkontroller med nummer to. Alt så fint ut, og det så ut som et stort barn. Det var en helt normal fødselsvekt, men det var 0,5 kg under det de antok. De kan altså bomme på målinger. Det de var mest opptatt av var å sjekke om det så bra ut med blodtilførselen(?) da, og det gjorde det. Morkaken satt godt fast da også, men den løsnet heldigvis akkurat i siste liten.

Hva sier de når de gjør målingene da? Jeg regner med at de hadde sagt det om det var noe å bekymre seg for.

Anonymkode: d868c...99a

Målingene er tatt på privatklinikk hos jordmor, så er sendt ø-hjelp til sykehuset, så ingen legevurdering foreløpig ❤️

Anonymkode: 9a597...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke alle detaljer, men en jeg kjenner sluttet å vokse, ble tatt med keisersnitt rundt 1 mnd før tiden. Var da 1,5 kg ca. De fant aldri ut hvorfor. Vokste dårlig etter fødsel også. Han ble utredet for alt mulig. Men de fant aldri ut noe. Fortsatt liten, 10 år nå, men går ellers fint med han. 

Anonymkode: 51577...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det for lite fostervann og dårlig vekst. Var innlagt et par ganger. Siste gang fikk jeg beskjed om at jeg kom ikke hjem uten at jeg hadde født. Endte med akutt keisersnitt da morkaka løsnet. Barnet var 2450 gram ved termin. 

Anonymkode: 77aaf...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...