Gå til innhold

Orker man mer belastninger i livet hvis man trener?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så sliten av alt som skjer i livet. Jobb, unger, husarbeid osv. Jobber med mennesker og er "omsorgstrett". Holder på å bli utbrent tror jeg. Ønsker meg en roligere jobb, men tror ikke jeg finner det. Alle vitaminer er i orden. Men kostholdet er ikke så bra, og jeg trener ikke. Kan jeg oppnå stor gevinst ved å begynne å trene og kutte sjokoladen? Hilsen dame på 40

Anonymkode: d6682...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan du.

Veldig stor forskjell faktisk.

Det er jo almennkunnskap.

Anonymkode: b4c89...654

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg oppnå stor gevinst ved å begynne å trene og kutte sjokoladen?

Nei. Men du kan oppnå stor gevinst ved å innføre egentid, meditere, stresse mindre og gjøre minst en ting du virkelig har lyst til hver dag. 

 

Anonymkode: babc4...876

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte sjokolade (og alkohol) er hvertfall bra! Trening er fint hvis det gjør deg glad, men ikke så viktig hvis du føler det blir enda en plikt.

Anonymkode: 227cc...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge trodd den myten at "trening gir deg mer overskudd og energi" men det gjelder ikke alle. Bruker man (eller jeg) energi på både trening og jobb så blir jeg dobbelt så sliten. 

Og er man utbrent så er det helt andre ting som gjelder. Vær ute og pust inn frisk luft, gjerne på fjellet (kjør opp en fjellveien, ikke gå opp på en fjelltopp) Lær å puste riktig, puste feil stjeler mye energi! Gjør ting og vær sammen med mennesker som gir deg påfyll(ikke de som tapper deg) Ta en liten gradert sykemelding for å finne ut av hva som er riktig for deg, da yter du mye bedre etterpå. 

Anonymkode: e49a1...d68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er så sliten av alt som skjer i livet. Jobb, unger, husarbeid osv. Jobber med mennesker og er "omsorgstrett". Holder på å bli utbrent tror jeg. Ønsker meg en roligere jobb, men tror ikke jeg finner det. Alle vitaminer er i orden. Men kostholdet er ikke så bra, og jeg trener ikke. Kan jeg oppnå stor gevinst ved å begynne å trene og kutte sjokoladen? Hilsen dame på 40

Anonymkode: d6682...193

Ja.

Sterker kropp betyr jo gjerne mer motstandsdyktig mot fysisk og psykisk påkjenning. Sykdom. Skade. 

Trening øker endorfiner og dopamin, lykkehormonene. Du får altså belønning for å trene, men du må gjerne oppleve det for at hjernen skal oppdage sammenhengen. Det gjelder å ikke gå hardt ut i starten. Da blir det heller mer stress, og hjernen vil lage mer motstand. Smart, ikke sant :)

Det andre som skjer, er at negative tanker reduseres. Nettopp fordi du får endorfiner og dopamin. Du kan selvsagt være fylt av hat-tanker mot treningen, men da går du kanskje for hardt / feil ut.

 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster

Ja får mere energi, man får også ned mye emosjonelt stress som bygger seg opp over tid, skattesmell og utbetale regninger føles mere overkommelig  etter et par gode trenings økter, alt blir bra🫠❤️, jeg ble ferdig  med dagens økt nå for en time siden💪💪

jeg liker en dag på en dag av tilnæring til trening , etter 3 økter tar man 2 dager sammenheng hvile. Typ trening man, ons, fre

 

For eldre så lenger man seg på minimalt effektiv volum ikke Max , allså hva er det minste du kan trene å samtidig få framgang.

man slutter ikke med ting man liker, når det gjelder  sjokolade tenker jeg man kan unne seg 200 gram lørdags kveld.

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet: ja. Samtidig er egen erfaring med utbrenthet at nervesystemet er så nedkjørt, at å skvise inn trening i en allerede hektisk dag faktisk kan gjøre ting verre.

Jeg er også dame på 40, sykepleier og småbarnsmor. Har i tillegg en historie med utrygg oppvekst og har nok vært i alarmberedskap hele livet, uten å ha skjønt det. 

Nå er jeg over på AAP etter å ha vært 50% sykemeldt i ett år. Å være halvt sykemeldt er det dummeste jeg har gjort. Jeg skulle bare gått for 100% sykemelding fra dag én, men jeg skjønte ikke hvor nære utbrenthet jeg egentlig var. Så da jobbet jeg 50%, og skulle skvise inn masse trening, friluftsliv, oppryddingsprosjekter og alt jeg ikke hadde tid til før jeg ble sykemeldt på den resterende 50%. Jeg trodde at bare jeg fikk gjort ALT jeg måtte og ville så kunne jeg klare å slappe av etterpå. I tillegg prøvde jeg hele tiden å øke andelen jobb, for jeg ville jo egentlig ikke være langtidssykemeldt. 

Nå har jeg tatt det HELT ned. Ingen forpliktelser (utenom familien), ingen hard trening, men fokus på systematisk hvile, yoga, å være i naturen, pusteøvelser osv. Det tok lang tid å komme så dit at jeg klarer å prioritere det (og ignorere rot og gjøremål hjemme), men jeg kjenner at det virker. Og nå kjennes det ut som kroppen er klar for å trene igjen også, skal forsøke meg på lett styrketrening fra neste uke ☺️

Anonymkode: c54c8...64b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har lenge trodd den myten at "trening gir deg mer overskudd og energi" men det gjelder ikke alle. Bruker man (eller jeg) energi på både trening og jobb så blir jeg dobbelt så sliten. 

Og er man utbrent så er det helt andre ting som gjelder. Vær ute og pust inn frisk luft, gjerne på fjellet (kjør opp en fjellveien, ikke gå opp på en fjelltopp) Lær å puste riktig, puste feil stjeler mye energi! Gjør ting og vær sammen med mennesker som gir deg påfyll(ikke de som tapper deg) Ta en liten gradert sykemelding for å finne ut av hva som er riktig for deg, da yter du mye bedre etterpå. 

Anonymkode: e49a1...d68

Enig, det første henger kanskje sammen med at man kun ser på trening som enten å løpe 5km eller løfte vekter.  :)

Å gå en tur med musikk, lydbok, podcast er vel så bra om man er utbrent. 

Endret av klarinetta
Skrev feil
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vil jeg si. Om en er på randen til å bli utbrent, tror jeg det er viktig å unngå trening som enda en plikt og noe man må få gjort eller får dårlig samvittighet over å ikke få gjort. 

Å prioritere en form for trening som en kan glede seg til, eller i hvert fall nyte etter å ha kommet over dørstokkmila, tenker jeg derimot er bra. Og som andre skriver, kanskje ikke trening heller, men f.eks. meditasjon, være ute i naturen, gå, lytte til noe en liker. 

Når det kommer til trening som øker pulsen, så har jeg selv blitt overrasket over hvor mye det gir meg. Det er nok delvis fordi det har en del elementer av andre ting jeg trenger. Jeg løper i skogen. Treningssenter eller asfalt frister ikke i det hele tatt, så de gangene jeg har forsøkt å starte med det, har det funket dårlig, og jeg har bare følt meg mer stresset. Venninnen min spiller håndball, og på det hun beskriver, virker det som hun får mye av det samme gjennom det som jeg får gjennom løpeturene mine på skogsstier. I hvert fall så har jeg helt klart fått mer energi og mindre stressfølelse i kroppen etter at jeg begynte å løpe for ca. et år siden. Og jeg gikk mye i den samme skogen tidligere, uten samme effekt, så jeg opplever det som at det å få pulsen opp, er viktig. 

Anonymkode: d8b3e...438

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, dere 😃

Anonymkode: d6682...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...