AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Vi skal gifte oss neste sommer og har startet på en listene over gjestene vi ønsker. Mannen er fra en typisk «A4-familie» med foreldre og to søsken på samme alder, så det blir ikke noe problem. Jeg, derimot, har tre halvsøsken som er mye eldre (snakker rundt 20 år eldre). Disse har jeg naturligvis ikke vokst opp med og kontakten har vært varierende hele veien. En av dem har jeg kun møtt i typiske sammenkomster som bryllup, dåp, runde dager og slikt. Det kan altså gå noen år mellom hver gang vi har kontakt. De to andre har jeg hatt litt jevnligere kontakt med, men vil ikke si at vi kjenner hverandre noe særlig. Barna deres, som er på min alder, har jeg hatt litt mer kontakt med og jeg føler at jeg har mye mer til felles med de jeg er tante til enn mine søsken. Det hadde vært mer naturlig for meg å invitere nevøer/nieser i bryllupet enn mine søsken, men det vil jo se helt rart ut? Vi skal ha et medium-stort bryllup, men vi har ikke råd til å invitere både søsken med sine partnere og alle mine nevøer/nieser med partnere, så hva gjør jeg da? Føler at det er forventet av alle at jeg skal ha søsken der, særlig siden foreldrene mine er døde, men jeg føler ikke at jeg kjenner dem noe særlig og at det ville blitt rart. Mannen argumenterer for at dersom jeg skal ha alle jeg er tante til i bryllupet (åtte stk) med partnere, så er det så «langt uti slekta» at han like godt kan invitere sine søskenbarn. Det synes jeg er en litt urettferdig sammenligning når min familie er helt annerledes. Noen som har vært borti lignende problemstilling eller som har noen råd? Denne planleggingsfasen som egentlig skulle være hyggelig, bare blir stress… Anonymkode: b4cfe...577
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Hva med å utsette bryllupet litt og spare litt lenger så dere har råd til flere gjester? Anonymkode: cfedb...46a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 Argumentet til mannen din er jo veldig tynt. Nieser og nevøer er ikke det samme som hans søskenbarn, da er han et ledd lengre ut. Men ja, det vil se rart ut å ikke invitere søsknene sine. Ville invitert dem, så får du bare håpe de ikke orker å komme da. Det høres jo uansett ikke ut som det er snakk om så mange....tre søsken i tillegg til nieser og nevøer som var åtte stk. Altså 11 stk totalt. Det høres ikke ut som et antall som kan velte et helt budsjett for meg. Hvem skal dere be om dere ikke skal be familien din da, i det medium store bryllupet? Anonymkode: f32d4...6bd 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #4 Skrevet 18. juni 2024 Vi hadde slike skeive fordelinger. Jeg har én søster, A4 familie hvor mine foreldre fortsatt er gift. Min manns foreldre er gift på ny, han har hele fem halvsøsken, mange svært mye eldre og som deg har han jevngamle nieser og nevøer han har bedre forhold til. Han har ikke alltid like nært forhold til sine søsken som jeg til mine, og han kan ikke navnene på sine søskenbarn mens jeg treffer mine søskenbarn oftere enn han treffer nieser og nevøer. Vi planla jo bryllup ut fra størrelse på familie og endte med at han inviterte sine foreldre med nye ektefeller, søsken og ektefeller og alle nieser og nevøer - noen av dem med ektefeller og kjærester. Og jeg inviterte alle mine tanter, onkler og søskenbarn. Min og hans side var omtrent jevnstore i antall, men jeg hadde mer perifær slekt enn han hadde invitert. Det må ikke være likt. Faktisk så kan det aldri bli helt likt. Om dere setter grense på antall, slektskap eller hva dere nå gjør - bli enige og vær åpne med øvrig familie om valg og årsak (plass, økonomi, budsjett, festlokalet) i god tid så ingen får brutte forventninger, så går det meste veldig fint. Anonymkode: b910c...134 2
fru Alving Skrevet 18. juni 2024 #5 Skrevet 18. juni 2024 Jeg tror ikke at dere kan ha faste regler for hvor langt ut dere skal invitere. Jeg har invitert søskenbarn i bryllup, mannen og, men ikke alle kun de vi har kontakt med. Familier er ulike noen har mange søsken med familier og da blir gjestelisten deretter. Hvem skal dere invitere i bryllupet om ikke familie (og venner selvsagt)? Du må jo nesten tenke på hvem du ønsker å feire denne dagen med, og om du ønsker å ha søsken og deres barn der så betyr det i mine øyne mest. Det er nok mange som inviterer folk i bryllupet sitt som de ikke kjenner så godt, men dette tenker jeg må være opp til dere.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #6 Skrevet 18. juni 2024 Inviter de du vil feire dagen sammen med og la mannen gjøre det samme men snakk sammen om at det ikke er en konkurranse i å invitere. Tenk relasjoner, ikke blodsbånd. Om du vil ha grandtante Olga fordi hun er kjær for deg kan han ha en god kollega fra jobb hvis den er viktig for han. Anonymkode: 261b5...367
Pippi Lotta Skrevet 18. juni 2024 #7 Skrevet 18. juni 2024 Synes mannen din høres veldig urimelig ut her! Det er ikke det samme med søskenbarn og nevøer. Det er uanset ikke snak om så mange? Du skal ikke måtte gå uten familien din i bryllupet bare fordi den ikke er helt A4! Dine foreldre er døde mens hans kommer? Du kan jo si at han bare får lov å invitere foreldrene om du får lov å invitere nevøer. Det blir jo like umodent som slik han holder på.... 2
Beloved Skrevet 18. juni 2024 #8 Skrevet 18. juni 2024 Jeg synes dere bør bli enige om et totalantall gjester, og så inviterer dere halvparten hver. Venner, familie, etc. Lov å legge ned veto mot noen på hverandres liste som man ikke kan fordra, selvfølgelig, men prinsippet er at begge får like mange gjester. Så hvis du vil ha feks. 20 gjester, så får han 20. Om du velger halvsøsken og han velger tremenninger eller førskolelæreren sin får være opp til ham. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #9 Skrevet 18. juni 2024 Jeg tenker at det vil være veldig sårt for dine søsken hvis du inviterer deres barn, men "ikke har råd" til å invitere dem. Det er da snakk om 6 personer mer. (Altså søsken med ektefeller.) Så det vil da antagelig gjøre deres ganske dårlige forhold dårligere. Og det kan gå ut over ditt forhold til nieser og nevøer. Om dere ikke har råd til det, bør dere enten nedjustere planene litt, eller vente litt lenger, så dere får spart opp nok til å ha råd. Anonymkode: 3e3cf...604 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #10 Skrevet 18. juni 2024 Vi hadde et lite bryllup med 25 gjester. Vi inviterte bare de som står oss nærmest, uavhengig av blodsbånd. Vi inviterte de vi feirer jul med. De vi treffer i helger og ferier. De som kjenner oss. De som oppriktig ønsket å feire oss. Anonymkode: f1972...148
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #11 Skrevet 18. juni 2024 TS her. Takk for alle svar så langt! Vi har mange venner, både felles og egne som vi prioriterer høyt. Når det gjelder familie, så er det nok bare vanskelig for mannen å forstå hvordan det har vært for meg, og han har nok en tendens til å sammenligne litt for mye med sin egen (selv om det ikke lar seg sammenligne) Jeg har heller ikke blitt invitert i noen av søsknene mine sine bryllup (to av dem var jeg for liten å delta i og den siste giftet seg i utlandet med kun de nærmeste) de har derimot alle vært i hverandre sine bryllup og har et nært og godt forhold alle tre. Det er nok det som er litt sårt for meg, at jeg føler meg ganske «utenfor» søskenflokken… Jeg ønsker likevel ikke å skape konflikter eller misnøye, så vi får vel bare spare da… Anonymkode: b4cfe...577
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #12 Skrevet 18. juni 2024 Det er ditt bryllup. Inviter dem du har kontakt med og som du ønsker å ha der, forklar pent for resten at det er plassmangel. Folk du ikke kjenner godt forventer ikke å bli invitert men kan godt finne på å komme dersom de inviteres, så ikke inviter og håp de ikke kommer! Blir det konflikt er de folka ikke verdt det uansett. Anonymkode: 96b41...7da 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #13 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal gifte oss neste sommer og har startet på en listene over gjestene vi ønsker. Mannen er fra en typisk «A4-familie» med foreldre og to søsken på samme alder, så det blir ikke noe problem. Jeg, derimot, har tre halvsøsken som er mye eldre (snakker rundt 20 år eldre). Disse har jeg naturligvis ikke vokst opp med og kontakten har vært varierende hele veien. En av dem har jeg kun møtt i typiske sammenkomster som bryllup, dåp, runde dager og slikt. Det kan altså gå noen år mellom hver gang vi har kontakt. De to andre har jeg hatt litt jevnligere kontakt med, men vil ikke si at vi kjenner hverandre noe særlig. Barna deres, som er på min alder, har jeg hatt litt mer kontakt med og jeg føler at jeg har mye mer til felles med de jeg er tante til enn mine søsken. Det hadde vært mer naturlig for meg å invitere nevøer/nieser i bryllupet enn mine søsken, men det vil jo se helt rart ut? Vi skal ha et medium-stort bryllup, men vi har ikke råd til å invitere både søsken med sine partnere og alle mine nevøer/nieser med partnere, så hva gjør jeg da? Føler at det er forventet av alle at jeg skal ha søsken der, særlig siden foreldrene mine er døde, men jeg føler ikke at jeg kjenner dem noe særlig og at det ville blitt rart. Mannen argumenterer for at dersom jeg skal ha alle jeg er tante til i bryllupet (åtte stk) med partnere, så er det så «langt uti slekta» at han like godt kan invitere sine søskenbarn. Det synes jeg er en litt urettferdig sammenligning når min familie er helt annerledes. Noen som har vært borti lignende problemstilling eller som har noen råd? Denne planleggingsfasen som egentlig skulle være hyggelig, bare blir stress… Anonymkode: b4cfe...577 Hvis du er usikker, vil jeg anbefale å invitere dem. Hvis de føler det blir feil å komme, kan de jo bare melde avbud. Bedre det, enn at de skal føle seg forbigått, og at andre gjester skal lure på hvorfor de ikke er invitert. Og, som du sier, er dette noen du treffer sjelden, og bare ved store anledninger. Det tenker jeg er en god grunn til å invitere dem, for det er sjelden feil å ivareta kontakten med familien og nettverket innimellom. Anonymkode: c6ff8...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #14 Skrevet 18. juni 2024 Beloved skrev (3 timer siden): Jeg synes dere bør bli enige om et totalantall gjester, og så inviterer dere halvparten hver. Venner, familie, etc. Lov å legge ned veto mot noen på hverandres liste som man ikke kan fordra, selvfølgelig, men prinsippet er at begge får like mange gjester. Så hvis du vil ha feks. 20 gjester, så får han 20. Om du velger halvsøsken og han velger tremenninger eller førskolelæreren sin får være opp til ham. Dette er det som blir mest fair. Anonymkode: cfedb...46a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå