Gå til innhold

Moren min er så forvirra og vimsete..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun er i midten av 60-årene og jeg TROR ikke det er snakk om demens, men hun er så ekstremt distré noen ganger at jeg ikke skjønner hvordan hun egentlig klarer å være i jobb. 

Noen situasjoner eg har opplevd:

Vi skulle inn på et kjøpesenter og det var sånn roterende dør. Jeg gikk inn først også klarte hun å gå rett inn i den kanten på døra fordi det virka som om hun rett og slett ikke fikk med seg hvilken type dør det var. 

Vi gikk på gangfelt på vei tilbake til bilen. Hun gikk og snakka samtidig. Plutselig går hun langt uti grøfta der det var mye mold selv om det var et bredt gangfelt med god plass. 

Hun var på tur med en venninne og klarte å miste telefonen sin.

Hun var på tur alene og på en eller annen måte hadde hun klart å miste bilnøkkelen.

Når hun snakker sier hun ofte de samme tingene om igjen. Et eksempel er: "På vår arbeidsplass har vi sånn at vi jobber hver tredje fredag. Før jobbet vi hver andre, men nå jobber vi hver tredje fredag. Turnusen ble forandret. Sånn at nå jobber jeg bare hver tredje".

Nå ble den setningen litt ekstrem, men det er igrunnen litt sånn mange setninger blir. Hun er i tillegg sånn som avbryter veldig mye når jeg snakker bare for at hun skal kunne fullføre desse unødvendige setningene. 

Hun snakker ofte om de samme tingene om som vi var snakket om før, så jeg må ofte si at "Ja, det sa du sist."

Altså, jeg tror som sagt ikke det er demens, men er det vanlig å bli såpass "forvirra" allerede i 60-årene? 

Hun jobber, går tur, baker, lager mat, kjører bil, passer barn og rydder så det er liksom ikke noe galt med henne, men jeg stusser jo på enkelte ting.

Anonymkode: 39d7e...aed

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har atferden endret seg eller har hun alltid vært slik?

Anonymkode: cca5b...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er i midten av 60-årene og jeg TROR ikke det er snakk om demens, men hun er så ekstremt distré noen ganger at jeg ikke skjønner hvordan hun egentlig klarer å være i jobb. 

Noen situasjoner eg har opplevd:

Vi skulle inn på et kjøpesenter og det var sånn roterende dør. Jeg gikk inn først også klarte hun å gå rett inn i den kanten på døra fordi det virka som om hun rett og slett ikke fikk med seg hvilken type dør det var. 

Vi gikk på gangfelt på vei tilbake til bilen. Hun gikk og snakka samtidig. Plutselig går hun langt uti grøfta der det var mye mold selv om det var et bredt gangfelt med god plass. 

Hun var på tur med en venninne og klarte å miste telefonen sin.

Hun var på tur alene og på en eller annen måte hadde hun klart å miste bilnøkkelen.

Når hun snakker sier hun ofte de samme tingene om igjen. Et eksempel er: "På vår arbeidsplass har vi sånn at vi jobber hver tredje fredag. Før jobbet vi hver andre, men nå jobber vi hver tredje fredag. Turnusen ble forandret. Sånn at nå jobber jeg bare hver tredje".

Nå ble den setningen litt ekstrem, men det er igrunnen litt sånn mange setninger blir. Hun er i tillegg sånn som avbryter veldig mye når jeg snakker bare for at hun skal kunne fullføre desse unødvendige setningene. 

Hun snakker ofte om de samme tingene om som vi var snakket om før, så jeg må ofte si at "Ja, det sa du sist."

Altså, jeg tror som sagt ikke det er demens, men er det vanlig å bli såpass "forvirra" allerede i 60-årene? 

Hun jobber, går tur, baker, lager mat, kjører bil, passer barn og rydder så det er liksom ikke noe galt med henne, men jeg stusser jo på enkelte ting.

Anonymkode: 39d7e...aed

Noen eldre sier det samme om og om igjen, og forteller uviktige detaljer så kommer de aldri til poenget.

har ikke noe med demens å gjøre, tror det er en type small talk. Min mor som er i 70-årene er helt ekstrem på det.

 

Anonymkode: 33324...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var hun før da? 

Anonymkode: e59fc...695

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er moren min også, tror dessverre det er adhd. Blir bare værre med alderen.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan var hun før da? 

Anonymkode: e59fc...695

Hun har vel kanskje alltid vært litt sånn, vertfall når det kommer til det med snakking og det å avbryte. Vet ikke om det kan komme litt av at hun snakket mye i fasttelefon før i tiden og da måtte man vel på en måte avbryte for å komme til i samtalen 😅 Syns bare det er litt merkelig å ha så lite selvinnsikt at man liksom ikke skjønner at det er litt frekt.

Hun har ikke endret atferd, så tror som sagt ikke det er demens. Skjønner bare ikke at det er mulig være så "rotete" i hodet.

Anonymkode: 39d7e...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare ett innspill; overgangsalder gjør hjernetåke og distre til en heeelt egen greie :P så om hun har vært distre også tidligere kan den perioden over flere år forverre det noe enormt.. 

Anonymkode: a1055...981

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsinga, klumsethet og misting av ting er meg i trettiårene 😂 Tenk når jeg blir 60! 

Det å gjenta ting og å avbryte er jo litt spesielt, men har hun alltid vært sånn, så er det vel heller en uvane. Kronglete setninger er innafor, jeg har også mange av dem, da jeg har så mange tanker i hodet på samme tid. 

Hvis det er forverret, er det muligens verdt å nevne for henne.

Anonymkode: 4f076...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

bare ett innspill; overgangsalder gjør hjernetåke og distre til en heeelt egen greie :P så om hun har vært distre også tidligere kan den perioden over flere år forverre det noe enormt.. 

Anonymkode: a1055...981

Ja, overgangsalder har jeg faktisk ikke tenkt på. 

Anonymkode: 39d7e...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vimsinga, klumsethet og misting av ting er meg i trettiårene 😂 Tenk når jeg blir 60! 

Det å gjenta ting og å avbryte er jo litt spesielt, men har hun alltid vært sånn, så er det vel heller en uvane. Kronglete setninger er innafor, jeg har også mange av dem, da jeg har så mange tanker i hodet på samme tid. 

Hvis det er forverret, er det muligens verdt å nevne for henne.

Anonymkode: 4f076...702

Haha, ja. Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg selv vil bli så distré og klønete når jeg blir eldre 😅

Kan jo være at jeg legger mer og mer merke til det jo eldre jeg selv blir også. At hun egentlig alltid har vært veldig sånn. 

Anonymkode: 39d7e...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha, ja. Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg selv vil bli så distré og klønete når jeg blir eldre 😅

Kan jo være at jeg legger mer og mer merke til det jo eldre jeg selv blir også. At hun egentlig alltid har vært veldig sånn. 

Anonymkode: 39d7e...aed

Min erfaring er at personlighetstrekk kan forsterkes med alder.

Anonymkode: 43373...708

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har atferden endret seg eller har hun alltid vært slik?

Anonymkode: cca5b...ff8

Dette.

Hvis hun alltid har vært slik ville jeg ikke vært så redd for demens. De aller fleste som diagnostiseres med demens er over 65 år. Samtidig kan det bli vanskelig å diagnostisere demens hvis hun noen gang får det, hvis hun alltid har vært distré. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalder?

Sover hun dårlig under/etter overgangsalder?
 

ADHD? Blir forverret når hormoner klusser seg til, ift alder.

Anonymkode: 90a9d...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor startet også med å miste ting som nøkler og mobil (mistet aldri ting før). Eller fant ikke ting hjemme. Så merket vi at hun gjentok ting veldig ofte, fortalte ting om igjen hver dag. Så mistet hun retningssansen og ble plutselig usikker på f.eks hvor inngangsdøren til frisøren var, selv om hun sikkert har vært der 30 ganger og sist for 6 uker siden. Men alt dette var jo en stor endring, før var hun aldri vimsete eller glemsom. Hvis din mor alltid har vært slik så har du nok ingenting å frykte😊

Anonymkode: 34d44...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikkje sett bort i frå at det kan vera byrjande demens. Dei første symptoma kan komma ti år før sjukdomen er etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk nettopp diagnosen alzheimers sykdom i en alder av 63år. Hun gikk til slutt med på utredning etter at hun begynte å merke det selv, men i følge henne er det snakk om de siste 2 årene hun har slitt, familien vet at det startet allerede for 10år siden. Startet med at hun gjentok spørsmål flere ganger, husket ikke ting som ble sagt osv. Så har hun på disse årene lært seg å skrive alt ned, så i det store og hele fungerer hun veldig bra i hverdagen. Men en gang etter en ettermiddagshvil trodde hun det var morgen og kjørte til jobb. Slike ting har ikke skjedd ofte, men innimellom.

Trenger hjelp til tekniske ting, men det har hun aldri vært god på. Husker alt så lenge hun skriver det ned. Legen sier at det heter ikke demens før hun sliter med språket, å ta vare på seg selv eller ikke kan handle, lage mat, stelle hus osv selv. Så enn så lenge har hun "bare" alzheimers med mild kognitiv svikt. 

Jeg ser ikke du skriver noe om hukommelse, men at hun gjentar ting. Må dere også gjenta ting dere forteller henne? Husker hun alle avtaler? Det er enkelt å starte utredning med noen kognitive tester hos fastlegen dersom det er tvil om sykdom. 

Ellers kan det jo også være normalt (eller andre ting) selv om jeg synes det høres litt ut som begynnelsen på en kognitiv svikt. Men begynnelsen er jo ofte diffus, og det er derfor det går maaaange år før de fleste blir utredet. 

Anonymkode: 94bc2...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når overgangsalderen var på det verste. kondolerte min mor et ektepar hun kjenner GODT  etter datterens død. Problemet var bare at den som hadde mistet datteren var en mer fjern bekjent. Hun repeterte det meste, spurte om ting og gjentok det samme dag, gjerne flere ganger. Var veldig trøtt også, men vi ble helt bekymret der en stund for om det var noe mer. Nå nærmer hun seg 70 og er helt klar i toppen. 

Anonymkode: 90421...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...