Minnie27 Skrevet 14. februar 2006 #1 Skrevet 14. februar 2006 Som mange, så har jeg en drøm å eie eget hus. Men føler på mange måter at det er umulig, siden min mann er student, og jeg er vikar som tjener usle 250 000,- i året. (legges til vekt at jeg har lange kontrakter, og mulighter for fast jobb senere) Men, jeg hører ofte om par som har fått huslån uten at de har hatt så kjempebra økonomi, hvor den ene kanskje er student. De får selvfølgelig ikke lånt 2 mill, men det hadde jeg heller ikke tenkt. Så nemlig et hus til 1 100 000 som fristet! Så da spør jeg; noen som aner hva jeg kan forvente meg? Avhenger det av hvilken saksbehandler jeg snakker med (har følelse av at de har ulik praksis noen steder), eller er det rett og slett umulig?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #2 Skrevet 14. februar 2006 Kommunene har startlån som går til nettopp de som har vanskeligere for å etablere seg enn andre. Ta kontakt med din kommune og få mer informasjon der.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #3 Skrevet 14. februar 2006 Du må bare høre med bankene hva de er villige til å låne deg.. Noe må dere jo betale i husleie uansett.. så 1,1 kan godt være innen rekkevidde.. Men dere kan ikke vite sikkert før dere hører med dem.. Og sjekk med flere banker.. Hvor mye de er villige til å låne der og til hvilke betingelser kan variere mye.. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #4 Skrevet 14. februar 2006 Her kan du forresten lese mer om Startlån: http://www.startlan.no/
abelille Skrevet 14. februar 2006 #5 Skrevet 14. februar 2006 Jeg tror nok det er mange ting som spiller inn. Det at dere viser at dere har en ryddig økonomi og vet at dere i fremtiden vil tjene mer kan nok hjelpe. Min mann fikk lån da han var student (lånte alene, men hadde en del egenkapital), og kunne ikke få i husbanken fordi han når han var ferdig utdannet ville tjene for mye. Så fremtidig økonomi og jobbmarkedet vil også spille inn. Dersom han i tillegg har en deltidsjobb som kan finansiere rentene er ofte bankene villige til å låne bort. Dersom dere har holdt dere unna forbrukslån og billån er det bra. Du sier ikke noe om studielån, men dersom du ikke har det, er også eksisterende gjeld lav, noe som gjør at dere kan låne mer. Har dere egenkapital eller sikkerhet i noe øker også hvor mye dere kan låne. Kanskje har dere foreldre som er villige til å stille som kausjonister? Et hus/leilighet er ikke det verste å få lån til. Da har jo banken boligen som sikkerhet. De fleste banker tilbyr også avdragsfrihet slik at dere bare betaler renter i et visst antall år. Dermed kan dere slippe rimeligere unna enn dersom dere betaler husleie, og kan begynne å betale på lånet først når mannen din er ferdig som student. Konklusjon: Du får i alle fall ikke noe om ikke du prøver! Ta en tur til banken, gjerne med et budsjett for forbruk. Viser dere at dere har tenkt gjennom om dere klarer å betjene et lån, så er ofte bankene villige til å satse også på studenter. Du bør selvsagt også ta høyde for at renta kommer til å stige. Før eller senere vil den gjøre det.
Spirito Skrevet 15. februar 2006 #6 Skrevet 15. februar 2006 Vi fikk lån opptil 1,1mill (vet ikke om vi kunne fått mer, det var denne summen vi søkte om) med et årsvikariat med lønn på 288.000 og en student.
Minnie27 Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2006 Takk for svar! Vi begynner med å søke på startlån tenker jeg. Og man må jo bare prøve å snakke med banken. Problemet er jo at jeg har studielån på 260 000, og et lite billån (50000) og et lite forbrukslån (20 000). Vi får se. Har bare en følelse av størrelsen på lån/evt. om man får lån eller ikke, avhenger av saksbehandler man snakker med....
lillesky Skrevet 15. februar 2006 #8 Skrevet 15. februar 2006 Mulig dere kan få lagt billån og forbrukslån inn i huslånet, det tjener dere på. Ta deg en tur til banken og spør. Det går også an å prøve flere banker. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #9 Skrevet 15. februar 2006 Postbanken tilbyr fullfinansiering til en lav rente, der kan du også få garanti at renten ikke overstigen en viss prosent (husker ikke helt hva taket er)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå