AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Hei! Storesøster i familien virker å ha det litt vanskelig med at det er en baby å dele oppmerksomheten med. Hun er fire år, og baby er fem måneder. Hun kan finne på å utagere/rampe/trassanfall i situasjoner hun må vente på tur, og det er kanskje vanlig. Men hun virker også å ha utviklet en form for separasjonsangst fra oss foreldre, og sier hele tiden at hun ikke vil være alene. Hun kan ikke se TV alene, leke alene eller feks vente på at vi går på kjøkkenet for å hente henne noe. Hun våkner gråtende på natta av at hun er alene (tar henne inn på rommet da). Hun kan ikke lenger sovne alene på rommet på kvelden. Hun må/vil alltid ha en voksen ved siden av seg. Hvordan løse dette best mulig, hva er det riktige å gjøre? Gjøre henne så trygg som mulig ved å være til stede og leke med henne 100 % hele dagen en periode, eller å fortsette som nå med at hun må vente og at det er situasjoner hun faktisk må leke alene eller sitte alene? Hun er ikke «trassig» i disse situasjonene, men veldig sår/lei seg, så det er vanskelig.. Vi gjør de vanlige tingene med å feks ha egentid med bare henne. Et annet godt råd jeg nettopp leste var å si høyt til baby at «nå må du vente litt, skal hjelpe storesøster med noe» en gang i blandt, og det skal jeg forsøke. Tar imot alle andre råd. Anonymkode: 63190...ecd
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Samme situasjonen her, men jeg har ingen råd.... Anonymkode: 2cf4c...c21
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 Vi har noe av samme, og jeg krysser fingrene for at det skal gå over. Det er mye sitte sannen med voksen, lite lek alene. Men jeg prøver å behandle barna likt. Når baby lugger, kliper, sparker, altså gjør helt vanlige babyting. Så sier jeg når storesøster er der "nei, ikke lov å lugge" bare så hun skal føle at begge får "tilsnakk". Jeg passer også på å si "nå skal bare du og mamma gjøre sånn og sånn" "baby får ikke sånn, det er kun for storesøstre",. Tror det funker noe, men er nok sjalusi som gjør at hun er så vrang. Har lurt på alder også, vår er frykt obsternasig. Jeg håper det er en fase Anonymkode: 3fcd9...118 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå