AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #1 Skrevet 18. juni 2024 Jeg har en sønn på 3 år og 2 måneder som jeg oppfatter er veldig selvstendig, i mangel på å finne bedre ord. Det bekymrer meg litt at han i en gruppe med andre barn går og gjør hva han selv vil. Dersom alle de andre barna samler seg om å gjøre en ting bare fortsetter han med sitt. Han samhandler med andre barn, men han følger liksom ikke etter hvis det andre barnet finner på noe annet. Da bare fortsetter han med det han syns er morsomt. Er ikke så nøye hva de andre driver med liksom? Andre barn og voksne sier feks hadet og hei, mens han bare overser det og går bort for å gjøre det han vil i barnehagen. Er dette normalt? Anonymkode: 0038e...a43
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #2 Skrevet 18. juni 2024 Dere bør jo øve litt på den sosiale kompetanse, si hei og hade og slik. Ellers er ikke alle barn like sosiale,noen liker å holde på for deg selv, det er jo greit nok det. Anonymkode: c7e65...69e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #3 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere bør jo øve litt på den sosiale kompetanse, si hei og hade og slik. Ellers er ikke alle barn like sosiale,noen liker å holde på for deg selv, det er jo greit nok det. Anonymkode: c7e65...69e Dette gjør vi og han sier hadet hvis jeg sier han skal si det! Voksne har jo tid til å vente, men barn har jo da forlengst gått for å gjøre noe annet. Anonymkode: 0038e...a43
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #4 Skrevet 18. juni 2024 Dette er noe bhg vil reagere på. Det handler om sosial kompetanse og kunne forholde seg til andre mennesker rundt seg. Ikke alltid vi kan gjøre hva vi vil, og det må læres. Tenker også at det er forskjell på om han nekter når det er voksenstyrte aktiviteter også eller om det bare er i frileken? De fleste barn i den alderen er nysgjerrig på andre barn, og har et ønske om å være sosial. Mye går her på HVORDAN barnet forholder seg til andre folk generelt: om han overser eller legger han ikke merke til dem? for meg som er utdannet spesialpedagog og jobber tett på barn så vil det lille du har beskrevet ringe en del varselbjeller hos meg Å si hei og hade er normal høflighet, og det bør også øves på. Anonymkode: 9baf7...e80 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #5 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er noe bhg vil reagere på. Det handler om sosial kompetanse og kunne forholde seg til andre mennesker rundt seg. Ikke alltid vi kan gjøre hva vi vil, og det må læres. Tenker også at det er forskjell på om han nekter når det er voksenstyrte aktiviteter også eller om det bare er i frileken? De fleste barn i den alderen er nysgjerrig på andre barn, og har et ønske om å være sosial. Mye går her på HVORDAN barnet forholder seg til andre folk generelt: om han overser eller legger han ikke merke til dem? for meg som er utdannet spesialpedagog og jobber tett på barn så vil det lille du har beskrevet ringe en del varselbjeller hos meg Å si hei og hade er normal høflighet, og det bør også øves på. Anonymkode: 9baf7...e80 Han legger merke til dem og vi har øvd på å si hei og hadet siden han begynte i barnehagen fra ett års alder. Han deltar på voksenstyrt aktivitet i barnehagen tror jeg, og jeg kan fint si at nå skal vi gå og tegne og så er han med på det en stund. Han virker til å syns det er fint å være sammen med eldre barn da. Anonymkode: 0038e...a43
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #6 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han legger merke til dem og vi har øvd på å si hei og hadet siden han begynte i barnehagen fra ett års alder. Han deltar på voksenstyrt aktivitet i barnehagen tror jeg, og jeg kan fint si at nå skal vi gå og tegne og så er han med på det en stund. Han virker til å syns det er fint å være sammen med eldre barn da. Anonymkode: 0038e...a43 Eldre barn tar ofte mer hensyn til de mindre, mulig han liker det fordi han da får gjøre mer som han vil. Anonymkode: c7e65...69e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #7 Skrevet 18. juni 2024 Snakk med barnehagen. Anonymkode: 8f2b4...29b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #8 Skrevet 18. juni 2024 Han er bare tre og et halvt - alle utvikler seg i ulikt tempo, og har ulike interesser ❤️ Så lenge han leker med andre innimellom må han jo få gjøre «sin greie» også. At han ikke sier hei og hadet er vel ikke så unormalt for små barn? Det kan handle om usikkerhet, eller bare at han ikke kjenner noe behov for høflighets-fraser enda. Vi har tre barn som har gått i barnehage, to av de var litt tilbaketrukne og brukte tid på å begynne med hei/hadet, mens mellomste var supersosial og imiterte alt vi voksne sa fra første stund. De er ulike, bare vær gode rollemodeller og gi de tid 🥰 Anonymkode: a69d8...b7f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #9 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette er noe bhg vil reagere på. Det handler om sosial kompetanse og kunne forholde seg til andre mennesker rundt seg. Ikke alltid vi kan gjøre hva vi vil, og det må læres. Tenker også at det er forskjell på om han nekter når det er voksenstyrte aktiviteter også eller om det bare er i frileken? De fleste barn i den alderen er nysgjerrig på andre barn, og har et ønske om å være sosial. Mye går her på HVORDAN barnet forholder seg til andre folk generelt: om han overser eller legger han ikke merke til dem? for meg som er utdannet spesialpedagog og jobber tett på barn så vil det lille du har beskrevet ringe en del varselbjeller hos meg Å si hei og hade er normal høflighet, og det bør også øves på. Anonymkode: 9baf7...e80 Har du tips til hvilke ting burde vi følge med på? Anonymkode: 0038e...a43
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #10 Skrevet 18. juni 2024 Jeg syns ikke det høres unormalt ut, ut i fra informasjonen her. Barn er ulike. Og at noen barn liker å fortsette med det de holder på med, og syns er gøy selv om de andre barna til stede finner på noe annet. Det kan tolkes som evne til konsentrasjon og fordypning. For noen kan det være motsatt. At de ikke finner roen til å holde på med noe, fordi de hele tiden får med seg at det foregår noe annet spennende som de også vil ha med seg. Det jeg tenker en skal være obs på, er hvis barnet ikke samhandler noe med andre barn. Enten fordi det ikke helt får det til, eller fordi det kun vil leke på sin egen måte, og ikke evner å tilpasse seg noe. Treåringer er uansett nybegynnere på dette. Det er helt normalt at de liker å leke på sin egen måte, og mange treåringer forsvinner ofte ut av leken dersom den ikke ble som de hadde tenkt. Men om det er slik at barnet trekker seg unna og leker alene hver gang, hele tiden, og barnet ikke får til å leke med andre hverken i grupper eller to og to, bør en begynne å være oppmerksom på det. Både der jeg jobber, og i barnehagen hvor mine egne barn går, er det typisk de samme barna som kommer løpende for å si hei eller for å gi meg en hadeklem når jeg skal gå. Det er ofte de samme som gjør det først, og så er det noen som veldig ofte følger på og gjør det samme. Og så er det noen som ofte er fordypet i sitt, og ikke enser meg. Eller er mer sjenerte og sosialt tilbaketrukne når det er snakk om barn jeg ikke kjenner som barnehageansatt. Sånn er jo voksne også. Det er ikke alle som er like nøye med å si hei og hadet, selv om jeg er enig i at som voksen er det noe en burde anstrenge seg for å gjøre. At en treåring ikke helt husker på eller har tid til det, tenker jeg derimot ikke betyr så mye. Anonymkode: 44bcf...a29 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå