AnonymBruker Skrevet 25. september #81 Skrevet 25. september Åh, så gøy med en tråd om dette! (Da slipper jeg kanskje å lage en selv?🫣🤭😇 Håper jeg kan bli med i tråden!) Er utbrent/utmattet og sykemeldt på fjerde måned, fått påvist søvnapne underveis og skal prøve å komme meg på beina igjen. Har ikke lest hele tråden enda da, bare de siste svarene her. Skal lese senere. Jeg forsker litt på denne funksjonen selv for tiden. Har nettopp lest boken "Vagusnerven - Kroppens skjulte superkraft" av Annette Løno og Torkil Færø, den nevner nettopp denne stressmålingen som en god pekepinn på hvor godt regulert vagusnerven er. (Veldig lettlest og god bok anbefales!) Såvidt jeg har skjønt, er det vagusnerven som regulerer blant annet vekslingen mellom stressresponser(kamp, flukt, frys, tilpass, kollaps) og hvile/restitusjon. Den påvirkes også av sykdom, da er jo kroppen også aktivert og "i kamp" for å bli kvitt bakterie- og/eller virusinfeksjoner. Så hvis man brygger på noe, f.eks., vil jeg tro at målingene vil kunne plukke opp noe sånt. Ikke nødvendigvis akkurat hva som er galt, men at noe er på gang. Jeg er forkjølet for tiden, og merker sammenheng nå på både søvnkvalitet og stressnivå. Jeg kunne sove hele natten og flere ganger ila dagen når allmenntilstanden tilsa det, likevel var det aldri noe utslag av hvile på målingen. Nå sover jeg bedre om natten og har bedre allmenntilstand, og det gjenspeiles i litt større grad enn før på stressmålingen. Nå må jeg avslutte og få gjort andre ting, har sittet for lenge på forumet allerede. Men kommer tilbake! Anonymkode: 8febd...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #82 Skrevet 25. september Jeg syns klokka plukker opp mye. Den er fryktelig dårlig på søvnregistrering for meg (har bare noen minutter "awake" selv når jeg har vært inn og ut av soverommet til ungen 😄), men body battery fungerer veldig bra. Noen ting jeg merker: - Måltider gir "stress". Jeg er i blått hele morgenen på jobb stort sett, etter lunsj måles det stress selv om jeg gjør akkurat det samme. - Samme om kvelden - spiser jeg godteri etter middag har jeg stress utover natta. - Alkohol - stress utover natta. Det er ikke lenge siden jeg fikk en nyere klokke med HRV-målinger - de har vært normale helt til jeg ble gravid, etter det har det gått rett utfor. Tror faktisk klokken plukket det opp før test 😄 Anonymkode: 3817f...0bd
AnonymBruker Skrevet 25. september #83 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan alvorlig sykdom da? Vi som var ME har ofte merkelige målinger hele tiden, hvordan skal man vite forskjell? Anonymkode: 6069a...5e5 Akkurat hvilken sykdom er ikke relevant i denne tråden, men hjerteflimmer ble av klokken tolket som lav puls, og veldig uregelmessig hjerterytme ble tolket som høy hrv. Dette tolket klokken som: lav puls + høy hrv= tipp topp form! Hvordan vite forskjell? Lytt til kroppen! Anonymkode: 2e18c...1bb
AnonymBruker Skrevet 25. september #84 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Åh, så gøy med en tråd om dette! (Da slipper jeg kanskje å lage en selv?🫣🤭😇 Håper jeg kan bli med i tråden!) Er utbrent/utmattet og sykemeldt på fjerde måned, fått påvist søvnapne underveis og skal prøve å komme meg på beina igjen. Har ikke lest hele tråden enda da, bare de siste svarene her. Skal lese senere. Jeg forsker litt på denne funksjonen selv for tiden. Har nettopp lest boken "Vagusnerven - Kroppens skjulte superkraft" av Annette Løno og Torkil Færø, den nevner nettopp denne stressmålingen som en god pekepinn på hvor godt regulert vagusnerven er. (Veldig lettlest og god bok anbefales!) Såvidt jeg har skjønt, er det vagusnerven som regulerer blant annet vekslingen mellom stressresponser(kamp, flukt, frys, tilpass, kollaps) og hvile/restitusjon. Den påvirkes også av sykdom, da er jo kroppen også aktivert og "i kamp" for å bli kvitt bakterie- og/eller virusinfeksjoner. Så hvis man brygger på noe, f.eks., vil jeg tro at målingene vil kunne plukke opp noe sånt. Ikke nødvendigvis akkurat hva som er galt, men at noe er på gang. Jeg er forkjølet for tiden, og merker sammenheng nå på både søvnkvalitet og stressnivå. Jeg kunne sove hele natten og flere ganger ila dagen når allmenntilstanden tilsa det, likevel var det aldri noe utslag av hvile på målingen. Nå sover jeg bedre om natten og har bedre allmenntilstand, og det gjenspeiles i litt større grad enn før på stressmålingen. Nå må jeg avslutte og få gjort andre ting, har sittet for lenge på forumet allerede. Men kommer tilbake! Anonymkode: 8febd...dfb Såklart du kan bidra i tråden, det er bare hyggelig ☺️ Selv er jeg ikke særlig i form nå, men kommer til å fortsette å dele min erfaring når det passer seg slik ☺️ Anonymkode: 2e18c...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #85 Skrevet 16. oktober Nå kan jeg oppdatere litt. Som jeg har skrevet tidligere i tråden har jeg brukt stressverdi, HRV (ikke status men dagsverdi), og hvilepuls for å overvåke hvordan aktiviteter påvirker dagsform. Dette har vært en verdifull hjelp mtp å få redusert mangeårig utmattelse. Det å lytte til kroppen har alltid vært vanskelig for meg, fordi jeg aldri kjenner at noe er galt når jeg er i situasjonen, det har jeg alltid oppdaget etterpå, når konsekvensene har vist seg. Dette har klokkene hjulpet meg med, og jeg har benyttet klokkens verdier som en veiledning, aldri som en fasit, men selv med dette utgangspunktet gjorde jeg feil. Jeg var ikke bevisst nok på at omstendigheter endrer seg, og at jeg da må tolke tallene på en annen måte. For eksempel stress/HRV. Tidligere har jeg sett at HRV kunne vise en veldig høy verdi/lav stressverdi ved ubalanse mellom aktivitet og restitusjon. Med såpass mye forhøyet HRV/lavt stress visste jeg at jeg var i "Hyper-recovery", og at kroppen behøvde hvile. Men en mindre (gradvis) økning etter aktivitet så jeg på som positivt, at kroppen gradvis ble i bedre form, og tålte mer. Det var FEIL! I mitt tilfelle var det et tegn på fysisk sykdom. Nå har jeg lært at for meg bør HRV være stabil eller gå ned etter fysisk anstrengelse, for så å gå tilbake til normal eller bli gradvis høyere etterhvert som kroppen blir restituert. Nå tenker jeg på hvordan jeg bør forholde meg til klokken fremover, om hvordan jeg kan bruke den for å fortsatt få den veiledningen jeg har behov for. Jeg trenger et hjelpemiddel siden jeg som sagt kjenner jeg ikke at det blir for mye før i etterkant, og det har vært veldig nyttig for min del å bruke klokken som et hjelpemiddel. Samtidig har klokken begrensninger som gjør den mer eller mindre unyttig hvis jeg ikke klarer å tolke resultatene riktig. PS: Jeg understreker at jeg kun snakker for meg selv. Andre kan ha en annen opplevelse av hva som er riktig for dem. Anonymkode: 2e18c...1bb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #86 Skrevet 16. oktober Dumt spørsmål, men hvor på Garmin ser jeg hrv’en? Anonymkode: f8329...849
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #87 Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dumt spørsmål, men hvor på Garmin ser jeg hrv’en? Anonymkode: f8329...849 På Garmin Connect (appen) ser du det under "se alt" på "ved øyekast" hvis du har hrv-funksjon på klokken. På klokken ser du det der du ser annen informasjon som skritt, puls, aktivitetsminutter osv, igjen hvis du har den funksjonen på klokken. Anonymkode: 2e18c...1bb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #88 Skrevet 29. oktober Nå har jeg nettopp fått en mulig forklaring på hvorfor stressnivået mitt er så høyt hele tiden, og har vært slik i 10+ år. Jeg har sannsynligvis hatt "subklinisk hypertyreose" (høyt stoffskifte) i mer enn 10 år, men at dette muligens har blitt oversett fordi symptomene også kunne knyttes til en kronisk betennelsessykdom jeg har hatt i alle år. Jeg skriver "sannsynligvis" og "muligens" fordi det ikke er 100 % bekreftet ennå, men sannsynligheten er 99 % i følge legene. Siste stoffskifteprøver viste at jeg har høyt stoffskifte, men prøvene var såpass i grenseland at de ville ta en ny prøve om noen uker for å få bekreftet at verdiene ikke bare var en tilfeldighet/falsk positiv. Hvis det er slik forklarer det mye om hvorfor kroppen min jobber på høygir hele tiden, og hvorfor avspenningsteknikker og andre metoder for å roe det autonome nervesystemet aldri har fungert ordentlig for meg. Nå er jeg veldig spent på hva de neste blodprøvene vil vise! Anonymkode: 2e18c...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #89 Skrevet 29. oktober Jeg har hatt klokke i noen år. Har ME. Da jeg fikk klokka hadde jeg bare stress natt og dag, jeg så ikke blått overhodet. Nå derimot har jeg perioder med normale tall. For å få teksten at jeg har god balanse mellom aktivitet og hvile må jeg som regel ha 32 eller lavere. Å gå fra så dårlig tall jeg hadde tar tid, og man må gjerne kutte ut mange energityver. For meg var det mennesker jeg hadde i livet mitt som ikke forstod meg pga sykdommen, som jeg kuttet ut. Jeg har heller ikke tålt å ta et glass vin i ny og ne. Jeg tåler ikke å prøve å passe inn i det tempoet som er, men må finne min egen vei. Jeg prøver å ikke stresse, bevege meg det jeg klarer, bruke naturen, puste, lese bøker, spise for det meste ren mat (jeg er ikke nazi på det, men). Jeg jobber med søvn og god hvile, osv. Anonymkode: c1d50...31b 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #90 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 8.48): Nå har jeg nettopp fått en mulig forklaring på hvorfor stressnivået mitt er så høyt hele tiden, og har vært slik i 10+ år. Jeg har sannsynligvis hatt "subklinisk hypertyreose" (høyt stoffskifte) i mer enn 10 år, men at dette muligens har blitt oversett fordi symptomene også kunne knyttes til en kronisk betennelsessykdom jeg har hatt i alle år. Jeg skriver "sannsynligvis" og "muligens" fordi det ikke er 100 % bekreftet ennå, men sannsynligheten er 99 % i følge legene. Siste stoffskifteprøver viste at jeg har høyt stoffskifte, men prøvene var såpass i grenseland at de ville ta en ny prøve om noen uker for å få bekreftet at verdiene ikke bare var en tilfeldighet/falsk positiv. Hvis det er slik forklarer det mye om hvorfor kroppen min jobber på høygir hele tiden, og hvorfor avspenningsteknikker og andre metoder for å roe det autonome nervesystemet aldri har fungert ordentlig for meg. Nå er jeg veldig spent på hva de neste blodprøvene vil vise! Anonymkode: 2e18c...1bb Legene tok feil. Jeg har (heldigvis) ikke høyt stoffskifte. Nå skal jeg utredes for kortisolmangel, men det er lang venteliste hos endokrinolog, så det vil ta tid. Uansettt, slik det er nå kan jeg ikke stole på hverken puls, HRV, eller andre parametre som klokken viser, og det er litt uvant for meg, som tidligere har hatt så stor hjelp fra klokken for å holde meg på beina. Anonymkode: 2e18c...1bb 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #91 Skrevet 25. november Jeg har hatt høyt stressnivå igjennom hele dagene, og delvis under natten også. Gjennom flere år. Jeg sluttet med snus og antidepressiva for noen uker siden, stressnivået mitt har gått drastisk ned og hrv opp. Veldig motiverende å se så stor endring med hensyn til snusslutt 🙂 Anonymkode: 29b36...ae1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #92 Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 8.53): Legene tok feil. Jeg har (heldigvis) ikke høyt stoffskifte. Nå skal jeg utredes for kortisolmangel, men det er lang venteliste hos endokrinolog, så det vil ta tid. Uansettt, slik det er nå kan jeg ikke stole på hverken puls, HRV, eller andre parametre som klokken viser, og det er litt uvant for meg, som tidligere har hatt så stor hjelp fra klokken for å holde meg på beina. Anonymkode: 2e18c...1bb Nå har jeg vært behandlet for kortisolmangel i ca 2 uker (basert på klinisk diagnose), og det har ikke vært en "quick fix", men heldigvis begynner jeg så smått å merke bedring. Det vil ta 2-3 mnd til før jeg er stabil hvis dette er riktig. Som jeg skrev tidligere kan jeg ikke lenger stole på parametrene som klokken viser, men jeg fikk et tips fra kardiologen: jeg kan se på differansen mellom hvilepuls og gjennomsnittspuls på natten. Er differansen liten (<5 slag +- ) mellom hvilepuls og gjennomsnittspuls er jeg stabil, har hatt lite hjerterytmeforstyrrelser om natten, og kan gjøre lett aktivitet, er differansen stor (>6 slag+- ) har jeg hatt mye hjerterytmeforstyrrelser, er ustabil og må hvile. Ut over det: Stressgrafen begynner å stabilisere seg, men så lenge jeg fremdeles har hjerterytmeforstyrrelser er hverken den, hvilepuls alene, eller hrv til å stole på. (Og selv når hjerterytmeforstyrrelsene har roet seg/er borte, vil det ta et par uker før de har kalibrert seg til "ny baseline") Litt utenfor tema, men nå når kroppen min begynner å få bedre kortisolbalanse er det også lettere for meg å kjenne signalene som kroppen gir meg. Som jeg har nevnt tidligere i tråden var det at jeg ikke kjente disse signalene en av grunnene til at jeg gikk til anskaffelse av denne typen klokke, den ble et hjelpemiddel når jeg selv ikke kjente kroppens signaler. Kanskje jeg ikke vil ha (like stort) behov for dette hjelpemiddelet lenger når alt stabiliserer seg? Anonymkode: 2e18c...1bb 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #93 Skrevet 17 timer siden Har KPTSD og er kronisk utbrent. Bruker Garmin-klokka til å kartlegge hvor høyt aktivitetsnivå jeg kan ha.Viser seg at jeg tåler ingenting. Og i motsetning til hva sol sies så slapper jeg av av tv og mobilbruk. Nesten alt annet er stress. Har vært gull verdt til å legge om livet. Anonymkode: bb447...55d 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #94 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 8.58): Jeg har hatt klokke i noen år. Har ME. Da jeg fikk klokka hadde jeg bare stress natt og dag, jeg så ikke blått overhodet. Nå derimot har jeg perioder med normale tall. For å få teksten at jeg har god balanse mellom aktivitet og hvile må jeg som regel ha 32 eller lavere. Å gå fra så dårlig tall jeg hadde tar tid, og man må gjerne kutte ut mange energityver. For meg var det mennesker jeg hadde i livet mitt som ikke forstod meg pga sykdommen, som jeg kuttet ut. Jeg har heller ikke tålt å ta et glass vin i ny og ne. Jeg tåler ikke å prøve å passe inn i det tempoet som er, men må finne min egen vei. Jeg prøver å ikke stresse, bevege meg det jeg klarer, bruke naturen, puste, lese bøker, spise for det meste ren mat (jeg er ikke nazi på det, men). Jeg jobber med søvn og god hvile, osv. Anonymkode: c1d50...31b Jeg har også ME, alvorlig grad, men mine målinger er veldig paradoksale Har blått hele tiden og er kjempedårlig Det svinger mellom ytterpunktene , og man ser at kroppen ikke regulerer seg normalt opp og ned. Så føler ikke man kan se bare på stress/hvile Anonymkode: 6069a...5e5
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #95 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 9.11): Nå har jeg vært behandlet for kortisolmangel i ca 2 uker (basert på klinisk diagnose), og det har ikke vært en "quick fix", men heldigvis begynner jeg så smått å merke bedring. Det vil ta 2-3 mnd til før jeg er stabil hvis dette er riktig. Som jeg skrev tidligere kan jeg ikke lenger stole på parametrene som klokken viser, men jeg fikk et tips fra kardiologen: jeg kan se på differansen mellom hvilepuls og gjennomsnittspuls på natten. Er differansen liten (<5 slag +- ) mellom hvilepuls og gjennomsnittspuls er jeg stabil, har hatt lite hjerterytmeforstyrrelser om natten, og kan gjøre lett aktivitet, er differansen stor (>6 slag+- ) har jeg hatt mye hjerterytmeforstyrrelser, er ustabil og må hvile. Ut over det: Stressgrafen begynner å stabilisere seg, men så lenge jeg fremdeles har hjerterytmeforstyrrelser er hverken den, hvilepuls alene, eller hrv til å stole på. (Og selv når hjerterytmeforstyrrelsene har roet seg/er borte, vil det ta et par uker før de har kalibrert seg til "ny baseline") Litt utenfor tema, men nå når kroppen min begynner å få bedre kortisolbalanse er det også lettere for meg å kjenne signalene som kroppen gir meg. Som jeg har nevnt tidligere i tråden var det at jeg ikke kjente disse signalene en av grunnene til at jeg gikk til anskaffelse av denne typen klokke, den ble et hjelpemiddel når jeg selv ikke kjente kroppens signaler. Kanskje jeg ikke vil ha (like stort) behov for dette hjelpemiddelet lenger når alt stabiliserer seg? Anonymkode: 2e18c...1bb Ga lavt kortisol høyt stress? Anonymkode: 6069a...5e5
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #96 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ga lavt kortisol høyt stress? Anonymkode: 6069a...5e5 Slik jeg har forstått det vil kroppen, ved kortsolmangel, få tilført mye adrenalin (og et annet hormon jeg ikke husker) for å holde seg gående. Og adrenalin gir høyt stress. Anonymkode: 2e18c...1bb
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #97 Skrevet 40 minutter siden AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 8.58): Er jeg heldig så får jeg min opp til 35 ila natten og ender alltid på 5 før dagen er omme. Prøver å bruke den til å slappe av mer og finne ut hva det er som stresser meg så (vet jo selv at jeg er kronisk stresset) Noen har høy og noen har lavere, litt som hvilepuls. Det kan også trenes noe. Poenget er heller å gjøre det beste ut av hva man har. Det er bare en indikasjon tenker jeg. Anonymkode: db85b...efd Det er nye som påvirker body batteri da dette ofte måles ut fra blant annet puls. Trening gir naturligvis lavere body batteri i en periode, men dette er ikke negativt. Sukker og karbohydrater gir høyt body batteri, samme gir snus og røyk fordi det øker puls. Søvn bør øke batteriet. Anonymkode: bd44d...e3e
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #98 Skrevet 34 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nye som påvirker body batteri da dette ofte måles ut fra blant annet puls. Trening gir naturligvis lavere body batteri i en periode, men dette er ikke negativt. Sukker og karbohydrater gir høyt body batteri, samme gir snus og røyk fordi det øker puls. Søvn bør øke batteriet. Anonymkode: bd44d...e3e Beklager, jeg skal ikke si i mot din erfaring, men det er ikke vanlig at sukker, karbohydrater, røyk og snus (og høy puls) gir høyt body battery. Høy puls over tid gir vanligvis lavt body battery, ikke motsatt. Anonymkode: 2e18c...1bb
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #99 Skrevet 32 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Slik jeg har forstått det vil kroppen, ved kortsolmangel, få tilført mye adrenalin (og et annet hormon jeg ikke husker) for å holde seg gående. Og adrenalin gir høyt stress. Anonymkode: 2e18c...1bb Jeg har KPTSD. Noen ganger når jeg er i frys-tilstand, er hei helt utmattet av å ha fryst helt til, men klokka måler det som hvile. Så man må jo se an resultatene med hva slags helsetilstand man har. Anonymkode: bb447...55d
AnonymBruker Skrevet 28 minutter siden #100 Skrevet 28 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har KPTSD. Noen ganger når jeg er i frys-tilstand, er hei helt utmattet av å ha fryst helt til, men klokka måler det som hvile. Så man må jo se an resultatene med hva slags helsetilstand man har. Anonymkode: bb447...55d Det er derfor jeg har vært påpasselig med å understreke at jeg kun snakker om meg selv, og at mine erfaringer kun er mine, og ikke kan overføres til andre. Men samtidig kan det å lese om andres erfaringer, spesielt atypiske reaksjoner, være verdifullt for å se egen situasjon med nye øyne. Anonymkode: 2e18c...1bb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå