Gå til innhold

Stressverdi på Garmin aktivitetsklokker.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg boken Pulskuren (jeg hører den på storytel nå). Den forklarer mer inngående om body battery, stressnivå og hrv, samt HVA man kan gjøre for å bedre disse. Det handler mye om å redusere aktiviteten i det sympatiske nervesystemet, og aktivere det parasympatiske nervesystemet. Det må selvfølgelig være en balanse av begge deler, men alt for mange av oss har en ubalanse (for mye sympatisk aktivitet). Det krever innsats å bedre dette, det er ikke gjort i en quick fix.

Hvis du ikke vil lese/høre den boken ville jeg prøvd å gjøre litt yoga, meditasjon og pusteøvelser og se hvordan det virker inn på deg. Dette er individuelt. På noen fungerer det bra, andre får bedre resultater av å gå en tur i frisk luft/natur, lese en bok eller luke i hagen. Man må rett og slett finne ut hva som funker for en selv (uten å stresse for mye mens en prøver å finne ut av det). 

Anonymkode: 6bf38...e98

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har nettopp begynt å bruke Garmins body battery, og må lære meg hvordan den fungerer sammenlignet med Fitbits "Dagsform"-funksjon, men siden jeg ikke vet hva som er vanlig er det litt vanskelig å se om mine resultater er normale eller unormale.

Det jeg ser er at jeg er stresset hele dagen fra det minuttet jeg står opp, og av og til varer stresset til et par timer etter at jeg har lagt meg, og også når jeg slapper av. 
Gjennomsnittlig stressverdi på slutten av dagen er stort sett alltid mellom 35 og 38 (lavt stress), men likevel får jeg beskjed om at jeg ikke slapper av nok.

Derfor lurer jeg på, hva er normal stressverdi for dere andre som bruker Garmin?

Anonymkode: 2e18c...1bb

Gjennomsnittlig stress i løpet av dagen mellom 35 og 39 er et litt høyt gjennomsnitt selv om det der og da, betegnes som lavt stressnivå. Over lang tid på dette nivået, vil man kunne bli utbrent om en ikke bruker litt ekstra tid på avslapning, det skal ikke mer til enn å ta seg en ekstra pause og glo litt i veggen, for å minske faren for dette. 

Jeg hadde gjennomsnittlig stress på 35 i går, men da hadde jeg vært på jobb i 10,5 timer og gjennomført en sommerfest i barnehagen. Det dukker opp en og annen dag som er slik, men stort sett ligger jeg mellom 22 og 29.  I vinter ser det riktignok ut til at stressnivået lå mellom 30-36 og på dager der jeg har vært syk, kjørt mer enn 20 mil i bil med barn i bilen og vært ute på byen dagen før, ser det ut til at stressnivået kommer opp på 40-55. 

Anonymkode: f9845...d04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere svar, alt er nyttig for meg å ta med videre. 

Jeg tenkte jeg skulle legge inn et bilde av dagen min hittil i dag, bare for å illustrere hva jeg mener med at alt jeg gjør av smått og større gir høyt stressnivå. 

I dag har jeg hatt en rolig morgen. Jeg har sittet ved dataen, lest litt nyheter, lest og skrevet litt på KG, og ikke gjort noe spesielt. Slik ser grafen ut hittil:

IMG_0787.thumb.png.807cb808dfc289c96eefaade8928d978.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenkte jeg skulle legge inn et bilde av dagen min hittil i dag, bare for å illustrere hva jeg mener med at alt jeg gjør av smått og større gir høyt stressnivå. 

I dag har jeg hatt en rolig morgen. Jeg har sittet ved dataen, lest litt nyheter, lest og skrevet litt på KG, og ikke gjort noe spesielt. Slik ser grafen ut hittil:

Jeg har gjort omtrent det samme som deg, men har sendt et par barn på skolen, før jeg nå straks skal ta meg en tur på jobb. Slik ser det ut hos meg. 

IMG_0392.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Det var vel dette jeg skulle legge til, egentlig: 

IMG_0393.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det var vel dette jeg skulle legge til, egentlig: 

IMG_0393.png

Tusen takk for at du delte dette!

Det var omtrent slik jeg så for meg at en rolig morgen ville se ut, og ble litt overrasket da jeg så mine verdier for «rolig og avslappet» første gang.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, vil ikke prøve kuppe tråden, men hvilken Garmin har dere? Og må man betale for noe i app sånn som med Fitbit (premium) for å se mer av stress, søvn, etc? 
Vurderer å kjøpe Vivoactive 5 😊

Anonymkode: d9649...272

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

dag har jeg hatt en rolig morgen. Jeg har sittet ved dataen, lest litt nyheter, lest og skrevet litt på KG, og ikke gjort noe spesielt. Slik ser grafen ut hittil:

Det der er helt normalt. Kroppens stresser når man står opp uansett. Den produserer kortisol, og girer opp for å få deg i gang. Det er ikke en usunn reaksjon.

Du vil også se mye stress i forbindelse med, og etter trening.

Selv  ligger mitt dagssnitt på rundt 25 på en vanlig dag - og jeg har en veldig rolig tilværelse.

Anonymkode: 45e70...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Unnskyld, vil ikke prøve kuppe tråden, men hvilken Garmin har dere? Og må man betale for noe i app sånn som med Fitbit (premium) for å se mer av stress, søvn, etc? 

Jeg har Venu 3s.  Og nei, det er ikke betaltjeneste.

Det var en av grunnene til at jeg byttet fra Fitbit til Garmin.

Da min gamle Fitbit døde (etter 2 år), og jeg måtte kjøpe ny, fant jeg ut at innkjøpspris på klokke + premium ble dyrere i lengden enn en dyrere klokke med alle tjenestene inkludert.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stress og søvn vises automatisk i appen. Uten å måtte betale 😊

Jeg har fenix 6 s og er veldig fornøyd.

Får jo opp veldig mye målinger i appen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt dumt at Garmin klokka kaller alt for "stress", det hadde vært bedre om de hadde et mellomnivå som het "aktivert". Det er jo helt normalt at man er mer aktiv/stresset i løpet av dagen når man jobber/gjør noe som krever litt mer hjernekapasitet.
Min garmin klokke har en 5 minutter pusteøvelse, den får meg ofte fra oransje og ned til blått, det kan være noe å prøve for deg TS :) Støtter også forslaget om å lese Torkil Færø sin Pulskuren.

Anonymkode: bbeef...90b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er litt dumt at Garmin klokka kaller alt for "stress", det hadde vært bedre om de hadde et mellomnivå som het "aktivert". Det er jo helt normalt at man er mer aktiv/stresset i løpet av dagen når man jobber/gjør noe som krever litt mer hjernekapasitet.
Min garmin klokke har en 5 minutter pusteøvelse, den får meg ofte fra oransje og ned til blått, det kan være noe å prøve for deg TS :) Støtter også forslaget om å lese Torkil Færø sin Pulskuren.

Anonymkode: bbeef...90b

Men det er jo stress. Om du kjenner folk fra litt mer bedagelige kulturer så ler de av oss stresse-gjøre-gjøre-noe-hele-tiden-nordboere. Menneskekroppen har bare i millioner av år vært skapt for en bedagelig tilværelse med noen kortvarige og intense stressøkter.

Anonymkode: bb447...55d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har Venu 3s.  Og nei, det er ikke betaltjeneste.

Det var en av grunnene til at jeg byttet fra Fitbit til Garmin.

Da min gamle Fitbit døde (etter 2 år), og jeg måtte kjøpe ny, fant jeg ut at innkjøpspris på klokke + premium ble dyrere i lengden enn en dyrere klokke med alle tjenestene inkludert.

Tøvftta skrev (49 minutter siden):

Stress og søvn vises automatisk i appen. Uten å måtte betale 😊

Jeg har fenix 6 s og er veldig fornøyd.

Får jo opp veldig mye målinger i appen.

Tusen takk for svar 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for at dere deler, det er nyttig for meg.

Jeg har prøvd å tenke på hva som stresser meg, men det er det som er problemet, jeg føler meg ikke stresset i det hele tatt.

Jeg har et godt liv som jeg er veldig takknemlig for, har svært få bekymringer, jeg har gode mennesker i livet mitt som jeg setter stor pris på, og som jeg vet setter stor pris på meg.

Jeg tror at det for min del handler mest om at jeg har fysiske begrensninger knyttet til egen kroniske sykdom, medisiner som gir høyt stressnivå (prednisolon), og at jeg kanskje krever for mye av meg selv (fysisk).

For eksempel i går kveld, da fikk jeg en telefon mens jeg holdt på å gjøre meg klar for senga.
Det var ikke en problematisk samtale, men den varte en god stund, jeg måtte konsentrere meg mye, og siden jeg allerede var "tom for energi" krevde den mye av meg fysisk sett.  Jeg tok meg sammen, presset meg selv tross at jeg var sliten og trett, og det fysiske stresset satt i i mange timer etterpå.  Det igjen  resulterte i at jeg ikke fikk hvilt godt nok i natt, som igjen fører til at jeg har lite overskudd i dag. 
Jeg ser at dette raskt kan bli en vond sirkel som må brytes :)

Jeg må kanskje være litt snillere med meg selv, for jeg har kanskje ikke kapasitet til å gjøre alt jeg vil lenger?

Om du har en kronisk sykdom i bunn så må du tenke at klokken er laget for friske mennesker i utg pkt. og prøve kun sammenligne med deg selv som syk. Noen av de beskjedne på klokka er for friske mennesker. Jeg har jobbet hardt med pulsregulering, dvs mest mulig lav puls. Gjør man det over tid så vil kroppen etterhvert lære seg å veksle mellom hvile og blått mye lettere. Tar litt tid å komme dit. Mat spiller inn, medisiner og påkjenninger. At du får stress når du sitter kan bety at du ikke får hvilepuls av å slappe av, noe som indikerer at du er overbelastet i utg pkt eller står på medisiner  som skaper fysiologisk stress uten at du er stresset. Emosjonelt stress for meg er døden, kroppen bruker laaaang tid på å få hvilepuls igjen. 

Anonymkode: 68fb5...92f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kptsd. Blir stressa av ingenting. Sover ofte dårlig og lite.

Screenshot_20240619_112919_Connect.jpg

Anonymkode: bb447...55d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en typisk dag for meg:

Screenshot_20240619_145507_Connect.thumb.jpg.a52e48607f6d4d0db1d0d7afa0f84fac.jpg

Anonymkode: 60935...2bd

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20240619_145855_Connect.thumb.jpg.ce4d63f7a3dd110f6614fb48a87187b6.jpg

Anonymkode: 60935...2bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du feiltolker verdine. Ganske enkelt. 

Sannsynligvis hadde du en drøm, var oppe på do, oppe med en kid eller lignende kl 04 der du har en spike. Og ellers så er målingen akkurat som den bør, med stresset plassert der hvor du har våknet. " å våkne/stå opp/starte dagen" skal se slik ut. Det er positivt -stress. 

Anonymkode: 857bb...a24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sannsynligvis hadde du en drøm, var oppe på do, oppe med en kid eller lignende kl 04 der du har en spike. Og ellers så er målingen akkurat som den bør, med stresset plassert der hvor du har våknet. " å våkne/stå opp/starte dagen" skal se slik ut. Det er positivt -stress. 

For og gi det videre kontekst hva jeg mener ; 

Normal dag ; står opp og går til jobb, jobber for politiet, drar hjem - hviler/spiser - drar på trening ( for utløp av bla stress. Spikene i stress du ser på grafen viser også dette, men det er ikke negativt stress. 

Vs 

Katastrofe dag ; dårlig søvn, stå opp og dra på jobb, helvettesdag på jobb med farlig og truende situasjon, ettermiddag/kveld med mye ærender osv. = over tid "farlig" stress.

Screenshot_20240619_161911_Connect.jpg

Screenshot_20240619_162331_Connect.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virkelig?  Når dette er likt hele dagen alle dager?

Hvordan ville du tolket dette?IMG_0795.thumb.png.ddcf3cccc13db7fc6a4dc3ce65f57e28.png

IMG_0794.thumb.png.b6799d593b122205fe3e29a407cde85d.png
IMG_0793.thumb.png.8b6a719de92b339948ab2836f55e98d4.png

IMG_0791.thumb.png.d8ce6469bbda4d5d3586d27ca2fd21cf.png

IMG_0792.png

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...