Gå til innhold

Kan jeg anmelde en bonde-skole for at sauene går løse ved veien hele tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig lei av å fange sauene minst to ganger daglig. Biler kjører fort her og det er nesten påkjørsel av sauene hele tiden. En bil kjørte ut en dag pga en sau, så den bilen traff jordet ved siden av. Det er huller i gjerdene som aldri blir fikset. Får vondt av sauene. Siden dette har pågått i flere år (hver sommer) så er det kanskje bedre å anmelde skolen, da dem ikke beskytter dyrene fra ferding langs 60 sone vei og i tillegg så er sauene veldig redde når de løper att og frem ved veien og over og hit og dit for å prøve å komme seg inn igjen. Takknemmelig for deres synspunkt med dette! Bør neste steg bli anmeldelse? 

Anonymkode: 53c8d...291

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til: to ganger daglig er pga jeg bor i et kryss der jeg kan kjøre tre veier, jeg kjører to ganger den veien og det er alltid sauer utenfor gjerdet. De spretter fort ut igjen. Hadde jeg kun kjørt den veien hadde jeg sikkert holdt på å fange sauer halve dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Bonden er ganske så beskyttet. Kjører du ihjel en sau som har kommet seg ut av innhenging er du fortsatt erstatningspliktig. Politi kommer neppe til å bry seg. 

Anonymkode: 1e0ba...a03

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du snakket med eieren av dyrene? Hvis ikke, ville jeg begynt med det. Du sier det er en "bondeskole", og med det forstår jeg at dette er en landbruksskole. Siden de driver med utdanning av bønder, vil jeg tro de er opptatt av å gå foran som et godt eksempel for fremtidige bønder, og dermed ønsker å ha ting "på stell". At de slurver med gjerdene, høres litt rart ut. Kanskje lar de sauene gå løse med hensikt?

Jeg vet ikke, men snakk uansett med eieren før du eventuelt kontakter politiet. Det er trolig ikke ulovlig å la sauene gå løse, selv om det kan være til ulempe for andre som ferdes i området. Hvis det f.eks. er skiltet med fareskilt på veien som varsler om mulig dyr i veibanen, må jo folk tilpasse kjøringen sin deretter.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er veldig lei av å fange sauene minst to ganger daglig. Biler kjører fort her og det er nesten påkjørsel av sauene hele tiden. En bil kjørte ut en dag pga en sau, så den bilen traff jordet ved siden av. Det er huller i gjerdene som aldri blir fikset. Får vondt av sauene. Siden dette har pågått i flere år (hver sommer) så er det kanskje bedre å anmelde skolen, da dem ikke beskytter dyrene fra ferding langs 60 sone vei og i tillegg så er sauene veldig redde når de løper att og frem ved veien og over og hit og dit for å prøve å komme seg inn igjen. Takknemmelig for deres synspunkt med dette! Bør neste steg bli anmeldelse? 

Første steg er vel å kommunisere med bondeskolen, enn har også landbrukskontoret i kommunen, evt ringe politi hver gang det er sauer løs på veien. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få kommunen til å sette om skilt om sauer; samt sette ned fartsgrensen da blir det tryggere for alle 😊

Anonymkode: 8b130...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommunen her er det private som må sette opp gjerde for sauene som er i veien. Det er i 70-80sone. Satt opp skilt da.

Anonymkode: f4d9c...145

AnonymBruker
Skrevet

Siden du sier " bondeskole" så antar jeg du knapt vet foran og bak på en sau. Anpass farten du så går det bra. Sau kommer seg lett gjennom og over gjerder hvis de først har skjønt en gang at det går an. 

Anonymkode: f2944...096

• Liker 12
Skrevet

Du vet at det er sommer nå, ikke sant? Tipper sauene du ser har beiterett langs veien. Å skulle gjerde inn alle veiene i Norge ville gjort litt med kjøttprisene i butikken. 

Generelt er det lurt å tilpasse farta så man klarer å stoppe for sau/hjort/rein/elg/barn som plutselig befinner seg på veien. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jordbruksskole heter det.

Anonymkode: 59787...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bondeskole 🤣 

Hvis man må kjøre ut fordi det er en sau i veien i 60-sone, kjører man aaalt for fort. Man skal kunne klare å stoppe for dyr som er i veien. 

Anonymkode: 8c227...6e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet hver gang, de ringer eier og pålegger å hente dyret inn. 

Anonymkode: 7eaaf...8fc

• Liker 2
Skrevet

Senja du bor på eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig lei av å fange sauene minst to ganger daglig. 

Må du gjøre det da? Hvis alle sauene plutselig er på feil side av gjerdet, og ingen fikser problemet for dem, gjør de kanskje noe med gjerdet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel anmelde for uforsvarlig dyrehold, hvis sauene i utgangspunktet er inngjerdet men stikker av da eier ikke gidder reparere hull i gjerdet mot farlig vei. Det blir nok ikke tatt videre, em kanskje de skjønner at de bør reparere. For selv om bønder er beskyttet er det jo et samarbeid som bør gå begge veier.

Anonymkode: eb346...d04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan vel anmelde for uforsvarlig dyrehold, hvis sauene i utgangspunktet er inngjerdet men stikker av da eier ikke gidder reparere hull i gjerdet mot farlig vei. Det blir nok ikke tatt videre, em kanskje de skjønner at de bør reparere. For selv om bønder er beskyttet er det jo et samarbeid som bør gå begge veier.

Anonymkode: eb346...d04

Ja de gidder ikke, samme hullet kan være åpent i over en uke før det blir fikset. Og JEG kjører ikke fort her men alle andre kjører fort så jeg kan ikke beskytte de når det ikke er jeg som er problemet på veien. 

AnonymBruker
Skrevet

Rart at de ikke ønsker å tette hullet i gjerdet så de ikke kommer seg ut. 

Er gjerdet i veldig dårlig forfatning, så det stadig blir hull? Mange bruker strømgjerde med tre tråder, men dette høres ut som netting-gjerde i stål.

Du må prate med de som er ansvarlig på landbruksskolen og be de ordne med det. Evt. ta kontakt med fylket/kommunen som eier skolen. 

Anonymkode: 1be8d...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fiks problemet for dem. Ring dem eller ring politiet og si at det er masse sauer i veibanen, hver eneste gang. Det er jo mildt sagt trafikkfarlig.

Anonymkode: b1dac...2d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sauer i veien har det vært i alle år.

Anonymkode: 21dd1...323

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde sauer kunne gå hvor de ville.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...