Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Gjest Azarael
Skrevet (endret)

Vi alle går bort på et eller annet tidspunkt. Hva er meningen med livet mtp at det skjer å i tillegg at vi mennesker opplever mye vondt og kanskje aldri noe bra? Hva er meningen da?

Endret av Azarael
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert det er noen mening. Men vi kan skape mening. Jeg var langt nede en periode og tenkte mye på dette. På et eller annet tidspunkt løsnet det, og det jeg har klart å lære meg nå, er at jeg er takknemlig for at jeg får leve et lite øyeblikk på jorden og se alt det jeg ser. Særlig fugler, planter, trær, natur.  Jeg føler på takknemlighet. Det var helt fremmed for meg for noen år siden.

Anonymkode: b384e...fbe

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Tror livet er en lek jeg..og at vi har levd tusen liv før.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror meningen bare er å overleve, siden det er det vi må gjøre for kroppen vår og de i naturen sloss for. 

Men så er vi heldige nok til at vi har belønningsordningen følelser som glede, latter og omsorg slik at kroppen forteller oss, vi er glade, vi er trygge, jeg er trygg mot deg og glad i deg, du er i min flokk 😅

Livet er brutalt, men så har vi også vannmelon og Mario kart, å det er jo greit.

Anonymkode: 67704...01e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke sikkert det er noen mening. Men vi kan skape mening. Jeg var langt nede en periode og tenkte mye på dette. På et eller annet tidspunkt løsnet det, og det jeg har klart å lære meg nå, er at jeg er takknemlig for at jeg får leve et lite øyeblikk på jorden og se alt det jeg ser. Særlig fugler, planter, trær, natur.  Jeg føler på takknemlighet. Det var helt fremmed for meg for noen år siden.

Anonymkode: b384e...fbe

Enig og glad for at du føler deg bedre🍀🍃😊

Anonymkode: 67704...01e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Meningen med livet er å overvinne frykt fr

Anonymkode: e7905...b82

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen mening og derfor trenger du ikke å finne noen. Du dør idag eller om 40år, det har ingen betydning. Du kan kjenne på sterk kjærlighet eller dyp sorg og den er bare din. Den har kun betydning for DEG til du velger å dele den. 

Fordi ditt liv eller din dør ikke betyr noe,  hvorfor ende det? Jeg ser ingen grunn til å gjøre noe annet enn å fortsette fremover og se hva som kommer. Godt eller vondt så er det fremdeles bare....tja ...livet?

Anonymkode: 70997...c38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meningen med livet er å leve det slik at det i ettertid betyr noe at du var her.

Anonymkode: 6073c...af0

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Da må vi vel begynne å definere hva et liv er. Hvis vi ser fellesnevneren for alt liv, så koker det med til reproduksjon. Katter, hunder, fisk, amøber, planter, alle reproduserer seg selv. Hva som er meningen med ditt eller mitt liv, det må vi finne ut av selv.

P.t. skal jeg sørge for at barna har det bra og vokser opp. Jeg søker en kjæreste for å dele av livets gleder og sorger med. Jeg vil ha flest mulig gleder og takle sorgene da de kommer og ikke på forskudd.

Anonymkode: e07c3...7cd

Skrevet

Det er ingen mening med livet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være seg selv med 100% frihet og nok midler til å gjøre det.

Anonymkode: fd28d...9b7

Skrevet

Ingen mening. Så det beste vi kan gjøre er å ha et fint liv mens vi har muligheten og ikke begrense andres mulighet til å ha et fint liv.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For universets del: ikke noe mening i det hele tatt

For din del: Hva enn du bestemmer

Dalai Lama sier at meningen med livet er å være lykkelig. Hva vil du at det skal være?

Anonymkode: 6f022...8f0

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da må vi vel begynne å definere hva et liv er. Hvis vi ser fellesnevneren for alt liv, så koker det med til reproduksjon. Katter, hunder, fisk, amøber, planter, alle reproduserer seg selv. Hva som er meningen med ditt eller mitt liv, det må vi finne ut av selv.

P.t. skal jeg sørge for at barna har det bra og vokser opp. Jeg søker en kjæreste for å dele av livets gleder og sorger med. Jeg vil ha flest mulig gleder og takle sorgene da de kommer og ikke på forskudd.

Å spise og å gå på do er også noe som er en fellesnevner her. Tenker likevel like lite at meningen med livet er å gå på do som jeg tenker det er å reprodusere seg selv.

Meningen med livet er å ha det best mulig i den tiden en lever. 

Anonymkode: 07f9d...60a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Å spise og å gå på do er også noe som er en fellesnevner her. Tenker likevel like lite at meningen med livet er å gå på do som jeg tenker det er å reprodusere seg selv.

Meningen med livet er å ha det best mulig i den tiden en lever. 

Anonymkode: 07f9d...60a

Opptak av næring og fjerne avfallsstoffer svarer på hvordan du kommer deg til å produsere avkom.

Hvorfor (meningen) med ditt liv er å føre arten videre.

Ha det best mulig er forøvrig svarer på hvordan vi lever og ikke hvorfor. Noen mennesker lever sine beste liv når de strever.

Hva får f.eks. folk til å leve 30 år i jungelen og bli misfornøyd med forfallet i egen kultur at du rømmer til et annet land? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hiroo_Onoda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opptak av næring og fjerne avfallsstoffer svarer på hvordan du kommer deg til å produsere avkom.

Hvorfor (meningen) med ditt liv er å føre arten videre.

Ha det best mulig er forøvrig svarer på hvordan vi lever og ikke hvorfor. Noen mennesker lever sine beste liv når de strever.

Hva får f.eks. folk til å leve 30 år i jungelen og bli misfornøyd med forfallet i egen kultur at du rømmer til et annet land? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hiroo_Onoda

Nei du kan ikke fortelle meg hva som er meningen med mitt liv. Du som gav fellesnevneren her enda så dumt det høres ut. Er litt forskjell på skilpadder og mennesker. Kanskje meningen med ditt liv er å være så arrogant å tro at det finnes et objektiv svar på dette, heldigvis er de fleste ikke så arrogant. Mennesker har svært få til ingen instinkter på den måten andre dyr har.

Anonymkode: 1b0cb...dec

AnonymBruker
Skrevet

Meningen for meg er å leve i nuet. Å vokse som menneske. Og å omringe meg med fine mennesker som gir meg masse energi og glede.

Å være den beste mammaen jeg kan for ungen min.

Glede meg over enkle ting.

Livet er kort og skjørt. 

Kjæresten min er enkemann. Han satt igjen med to små barn som aldri vil kjenne mamma. De husker svært lite om henne. 

Så kom jeg inn i bildet og barna hans har knyttet seg ekstremt til meg. Der fikk jeg enda en ny mening med livet. Jeg har blitt en sterk mammafigur for dem og de har også vokst enormt etter jeg kom inn i livene deres.

Å se hvordan kjæresten min har vokst etter vi ble sammen. Være der for han på dager som var tøff når sorgen etter kona og moren til barna kom veltende.

Å vitne at han nå ler og tuller mer. Livsgnisten i øynene som skinner. Hvordan han ser på meg som en glitrende enhjørning som sparket liv og glede inn igjen i livene til han og barna. 

Være der for en venninne som hadde det steintøft. For å så pushe henne med kjærlighet til å snu livet sitt og starte på nytt og nå flytter hun for drømmejobben og starte på nytt.

Jeg ser ikke på fortiden, hindringene eller det triste. Jeg fokuserer på hvordan jeg kan vokse på erfaringer på godt og vondt. Og jeg bekymrer meg ikke for en fremtid som kanskje aldri kommer.

Jeg har bare dagen i dag, minutt for minutt, garantert. Og den tiden bruker jeg på leve det beste livet jeg kan og elske dem rundt meg.

Anonymkode: 08f2f...cc9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Azarael skrev (17 timer siden):

Vi alle går bort på et eller annet tidspunkt. Hva er meningen med livet mtp at det skjer å i tillegg at vi mennesker opplever mye vondt og kanskje aldri noe bra? Hva er meningen da?

Si det 🤷‍♀️

Anonymkode: 247e9...ef8

Skrevet

Jeg tror livet er uten mål og mening, i vertfall i en større sammenheng. 

Ha det bra, behandle sin neste på en ok måte, å gå igjennom livet uten å være den største drittsekken

Jeg er i vertfall skråsikker på at reproduksjon ikke er den objektive meningen med livet og om så så er jeg selv veldig glad for at jeg har takket nei til det. 

En må finne sin egen mål og mening 

Ellers elsker jeg denne 

-So when people say what are you doing? And you say "things that please me", and they say "toword what end? And you say "pleasure". And they say "but really, what are you working on?" And you say "Having a good time". And they say "but what do you hope to accomplish?" And you say "living happily ever after". And they say "but what do you want to leave as youre leagacy?" And you say " I was a happy one" And they say "but what is the mark that you want to leave? "Life is joyous..." "But what is the value that you see and countribute into this time space reality?" "I'm joyful". "But what do you hope to accomplish? " "Being happy..."

It's hard for people to wrap their thoughts around that. And yet that's what all of existence is about you see...

Hvordan en lever et mest mulig godt liv? Om det er å ha 10 unger, 3, 0, ha huset fullt av planter eller 3 katter, reise eller bli verdensmester i fugledansen tror jeg er opp til hver og en å kjenne etter. Noe mer avansert enn det tror jeg ikke livets mening er igrunn.

• Nyttig 1
Skrevet

Den beste meningen med livet er å leve uten mening med livet, der man gjør det man liker og gjør det beste ut av ting.

Jeg tror faktisk at den egentlig meningen med livet er utenfor vår forstand til å forstå, og at ting er mye mer sammensatt enn vi klarer å ha innsikt i. Der fødsel, liv og død - herav dette livet - bare er en liten del av det. Selvet er større enn livet.

Herav er reproduksjon av liv den store meningen med menneskeheten.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...