Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Foreleser da.

hva gjør man de resterende 3 ukene studentene har ferie?

Anonymkode: 5280a...1f0

Det heter universitetslektor, første amanuensis eller professor.

Alt fra planlegging av undervisning til forskningsarbeid.

Anonymkode: 4f075...041

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Foreleser da.

hva gjør man de resterende 3 ukene studentene har ferie?

Anonymkode: 5280a...1f0

Jeg er førsteamanuensis. 
Undervisningen var ferdig i starten av mai. Siden det har jeg:

- gjort unna formaliteter som gjør at studentene kan ta eksamen (ført opp fravær, godkjente arbeidskrav og lignende)

- Laget eksamen

- Laget sensorveiledning 

- Sensurert eksamen

- Sensurert bacheloroppgaver 

- Sensurert masteroppgaver. Noe som også inkluderer et muntlig forsvar (i praksis en muntlig eksamen, som nok er mer jobb for meg enn for studenten)

- Sensormøter i hytt og gevær med mange ulike sensorer fra ulike institusjoner 

- Veiledet bacheloroppgaver - mye jobb helt i innspurten, med veiledning, lesing av utkast og e-poster med spørsmål 

- Forsøksmessig prøvd å forske litt

- Forsøksmessig prøvd å planlegge neste semester. Har ikke rukket å gjøre stort mer enn å lage en tentativ ukeplan UTEN datoer, på tross av at jeg har et helt nytt emne til høsten. Har ikke hatt tid!!

- Ymse møtevirksomhet; endel utsatt til nå fordi ingen har tid i semesteret

- Veiledning av stipendiater, hvorav én snart er ferdig og skal levere, så det tar mye tid!! 

Jeg har det så travelt at jeg må jobbe hver kveld hele denne uka, bare for å slukke branner med korte frister. 

Anonymkode: ee717...234

• Liker 7
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker

I tillegg til det den over beskriver er det innsending ev emnerapporter, jeg jobber på et studium med mye praksis og derav mye kontakt med praksis, revidering av evalueringsskjema, sjekk av at skjema er sendt inn, planlegging av praksis for høstsemesteret, planlegging av undervisning til høsten, ikke bare sensur som nevnt over men også klagesensur, oppdatering av pensumlister, kontakt med og planlegging av eksterne forelesere til høsten, søknader om forskningsmidler, og noe faglig oppdatering det ikke er blitt tid til tidligere. Jeg har ikke tid til 5 uker ferie om sommeren, her blir det 3,5 i år, og så fordeles den siste halvannen uka utover året. 

Anonymkode: d3829...314

• Liker 2

Det varierer veldig ut fra hvilke/hvor mange fag man har, hvilken eksamensform man har valgt ++ Jeg jobbet to år som universitetslektor, på det første vårsemesteret hadde jeg to fag som jeg bare overtok fra en annen, det ene hadde muntlig eksamen, det andre multiple choice. Muntlig er man ferdig med der og da, ingen klager. Mc retter seg selv, veldig lite oppfølging i etterkant. Hun som egentlig hadde faget var veldig opptatt av å ikke dille med studentene, svarte minimalt på mail ol. Sommeren varte fra begynnelsen av juni til midten av august. Hadde PCen med og hadde et par møter underveis, sjekket mail ol, men høstfagene var også planlagt av noen andre,  trengte bare å publisere canvasrommet og noen småting. Følte definitivt at jeg hadde ferie. Året etter var jeg vikar for en som likte jobb litt bedre, der var det skriftlig eksamen i to deler (en hjemmeoppgave), tok ti evigheter å rette alt + håndtere alle som ba om begrunnelse. Mye kontakt med studentene og mye styr. De to jeg var vikar for hadde like god lønn og var like godt ansett 🙃 Så ja, man kan vel styre litt selv om man er fast ansatt og bestemmer over sine egne fag.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg til det den over beskriver er det innsending ev emnerapporter, jeg jobber på et studium med mye praksis og derav mye kontakt med praksis, revidering av evalueringsskjema, sjekk av at skjema er sendt inn, planlegging av praksis for høstsemesteret, planlegging av undervisning til høsten, ikke bare sensur som nevnt over men også klagesensur, oppdatering av pensumlister, kontakt med og planlegging av eksterne forelesere til høsten, søknader om forskningsmidler, og noe faglig oppdatering det ikke er blitt tid til tidligere. Jeg har ikke tid til 5 uker ferie om sommeren, her blir det 3,5 i år, og så fordeles den siste halvannen uka utover året. 

Anonymkode: d3829...314

Takk for tillegg! 

AnonymBruker
solsolsol skrev (1 time siden):

Det varierer veldig ut fra hvilke/hvor mange fag man har, hvilken eksamensform man har valgt ++ Jeg jobbet to år som universitetslektor, på det første vårsemesteret hadde jeg to fag som jeg bare overtok fra en annen, det ene hadde muntlig eksamen, det andre multiple choice. Muntlig er man ferdig med der og da, ingen klager. Mc retter seg selv, veldig lite oppfølging i etterkant. Hun som egentlig hadde faget var veldig opptatt av å ikke dille med studentene, svarte minimalt på mail ol. Sommeren varte fra begynnelsen av juni til midten av august. Hadde PCen med og hadde et par møter underveis, sjekket mail ol, men høstfagene var også planlagt av noen andre,  trengte bare å publisere canvasrommet og noen småting. Følte definitivt at jeg hadde ferie. Året etter var jeg vikar for en som likte jobb litt bedre, der var det skriftlig eksamen i to deler (en hjemmeoppgave), tok ti evigheter å rette alt + håndtere alle som ba om begrunnelse. Mye kontakt med studentene og mye styr. De to jeg var vikar for hadde like god lønn og var like godt ansett 🙃 Så ja, man kan vel styre litt selv om man er fast ansatt og bestemmer over sine egne fag.

Som fast ansatt får man også veldig mange oppgaver som ikke kun handler om undervisning… Jeg tror nok du ville hatt en annen opplevelse hvis du hadde jobbet i akademia over lengre tid. Hvis man må sjonglere forskning og undervisning blir det enda verre…

AnonymBruker

Opplevde ikke at jeg hadde tre uker ferie en gang da jeg jobbet som høgskolelektor. Sommeren gikk med til klagesensur, organisering av neste semester (forelesningsplan, pensum osv), for og etterarbeid på praksis, møter som det aldri ble tid til i semesteret og lignende. Vi hadde en særlig uavhengig stilling. Glad jeg begynte med noe annet.Nå har jeg kvelder, helger og ferier fri.

Anonymkode: f4c59...c29

• Liker 2
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som fast ansatt får man også veldig mange oppgaver som ikke kun handler om undervisning… Jeg tror nok du ville hatt en annen opplevelse hvis du hadde jobbet i akademia over lengre tid. Hvis man må sjonglere forskning og undervisning blir det enda verre…

Ja, selvfølgelig,  men min erfaring (fra de rundt meg) er at det er veldig varierende hvor mye man trenger å ta på seg. Også selvfølgelig hvilken stilling man har. Ikke alle har forskning feks. Hun ene jeg var vikar for hadde fødselspermisjon,  startet permisjonen i mars (kunne ikke ha fag det semesteret), og kom tilbake i midten av oktober (kunne ikke ha fag det semesteret heller) . Brukte hele høsten på å planlegge fagene hun skulle ha til våren. Om noen ba henne om retting el. sa hun bare nei, ingen konsekvenser eller noe.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Opplevde ikke at jeg hadde tre uker ferie en gang da jeg jobbet som høgskolelektor. Sommeren gikk med til klagesensur, organisering av neste semester (forelesningsplan, pensum osv), for og etterarbeid på praksis, møter som det aldri ble tid til i semesteret og lignende. Vi hadde en særlig uavhengig stilling. Glad jeg begynte med noe annet.Nå har jeg kvelder, helger og ferier fri.

Enig i dette! Ukene etter eksamen går jo med til sensur og sensurmøter, + møter og planlegging av neste semester. Denne uken her og neste har jeg for eksempel ni sensurmmøter, og har lest over 100 eksamensbesvarelser. Og når du tror du har ferie kommer begrunnelsene og klagene, som det blir flerr av for hvert år. Disse har ofte et par ukers frist, altså midt i fellesferien, veldig irriterende. 

Anonymkode: 6c7b6...4ad

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Det finnes noen slabbedasker, som hun du beskriver. Men tro meg, det ble det nok snakket om. Folk som gjør sånt blir ikke regnet med og får ikke være med på betydningsfulle prosjekter mv. 

De fleste er jo i akademia fordi de har ambisjoner på vegne av faget. Det er den nyskapende forskningen det handler om. Og den gjøres egentlig bedre i juni og juli (f.eks i samarbeid med kolleger i Europa, som ikke har ferie før i august) enn midt i semesteret. 

Problemet i min hverdag er stort sett at jeg har for mye å gjøre samtidig. (Undervisning, møter, administrasjon av instituttet, sensur, og - først og fremst - forskning og artikkelskriving). Det blir ofte for lite tid til å konsentrere seg om det siste. Jeg skulle bare ønske sommeren var lenger så jeg rakk å forske mer før høsten kommer med alle sine konkurrerende gjøremål. 

Ingen seriøse folk i akademia har mer fri enn deg. Det mange av oss derimot har er større fleksibilitet når det ikke er undervisning, muligheter til å reise i jobben, internasjonalt samarbeid mv. Men ihvertfall for min del er det friheten til å velge hvor i verden jeg vil ha en lang arbeidsdag. 

Anonymkode: 85ce4...05c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
solsolsol skrev (1 time siden):

Ja, selvfølgelig,  men min erfaring (fra de rundt meg) er at det er veldig varierende hvor mye man trenger å ta på seg. Også selvfølgelig hvilken stilling man har. Ikke alle har forskning feks. Hun ene jeg var vikar for hadde fødselspermisjon,  startet permisjonen i mars (kunne ikke ha fag det semesteret), og kom tilbake i midten av oktober (kunne ikke ha fag det semesteret heller) . Brukte hele høsten på å planlegge fagene hun skulle ha til våren. Om noen ba henne om retting el. sa hun bare nei, ingen konsekvenser eller noe.

Nå kan ikke mine tidligere kolleger velge om de tar på seg ting. Man får utdelt en oppgave, og så må de gjennomføre den. De kan ikke si nei. Verre skal de få det fremover også, da det går mot oppsigelser der. Da må de som er igjen gjøre enda mer, på mindre tid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kan ikke mine tidligere kolleger velge om de tar på seg ting. Man får utdelt en oppgave, og så må de gjennomføre den. De kan ikke si nei. Verre skal de få det fremover også, da det går mot oppsigelser der. Da må de som er igjen gjøre enda mer, på mindre tid.

Nå er det en del universitet i Norge da, enda flere høgskoler. Regner med det ikke er likt, ikke en gang i de ulike avdelingene.  Men jeg har jo etter hvert mange venner som jobber både der jeg jobbet og på andre institusjoner, alle har vært veldig klare på at de ikke kunne ønsket seg en bedre jobb i småbarnstida. Utrolig mye fleks, muligheter til lange ferier (selv om de tar med pc og svarer på en og annen mail). 

Man ser det jo også som student, utrolig stor forskjell på hvor mye innsats de ulike legger inn i fagene og studentene sine. 

(Har også en "onkel" som har jobbet på UiO hele livet omtrent, og jeg har ingen minner av at han var hjemme hele sommeren. Men tror det var mye forskning. Tror det var hele hans identitet, han jobbet garantert mye mer enn 40 timer i uka. Han har vært pensjonert i flere år, men er allikevel på kontoret hver dag. Så det er jo mulig å jobbe liksom. 

Annonse
AnonymBruker
solsolsol skrev (3 timer siden):

Det er ikke sånn det fungerer hos oss, for å si det sånn! 🙈 Med unntak av én person, hvor det er stor personalsak og hvor ledelsen forsøker å unngå å bli saksøkt, så de lar vedkommende slippe unna med alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
solsolsol skrev (32 minutter siden):

Nå er det en del universitet i Norge da, enda flere høgskoler. Regner med det ikke er likt, ikke en gang i de ulike avdelingene.  Men jeg har jo etter hvert mange venner som jobber både der jeg jobbet og på andre institusjoner, alle har vært veldig klare på at de ikke kunne ønsket seg en bedre jobb i småbarnstida. Utrolig mye fleks, muligheter til lange ferier (selv om de tar med pc og svarer på en og annen mail). 

Man ser det jo også som student, utrolig stor forskjell på hvor mye innsats de ulike legger inn i fagene og studentene sine. 

(Har også en "onkel" som har jobbet på UiO hele livet omtrent, og jeg har ingen minner av at han var hjemme hele sommeren. Men tror det var mye forskning. Tror det var hele hans identitet, han jobbet garantert mye mer enn 40 timer i uka. Han har vært pensjonert i flere år, men er allikevel på kontoret hver dag. Så det er jo mulig å jobbe liksom. 

Men du ser bare undervisningsbiten av jobben… det utgjør for eksempel bare 45% av jobben min (i teorien, i praksis er det mer, noe som skaper mange av problemene jeg har med for mange arbeidsoppgaver på for kort tid). Det blir færre og færre rene undervisningsstillinger. Og de som har det, må undervise mer og mer. 
Jeg underviser ca dobbelt så mye som personen som hadde jobben før meg, per arbeidstime som skal brukes til undervisning. I tillegg forventes det at jeg publiserer, både høyt volum og høyt nivå. Og jeg skal hente inn eksterne forskningsmidler (svært tidkrevende søknader), formidle, og hundre andre ting. 
Gjennomsnittlig arbeidstid per uke i akademia er 46 timer. Det sier det meste. Vi får betalt for 37,5!!! 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...