Gå til innhold

Antall søkere til PhD-stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har prøvd å søke PhD-stillinger? Jeg holder på med en søknad, men er litt usikker på hvor realistisk ‘drømmen’ egentlig er. Jeg hører at det ofte avhenger av kontakter internt i miljøet du søker deg til, og at søkermassen kan være kjempestor. Er det vanskelig å komme gjennom nåløyet? Søknadsprosessen er ganske krevende, man må søke med en ferdig prosjektskisse, er det egentlig bryet verdt når man mangler kontaktnett i akademia? Med hundrevis av søkere skjønner jeg jo at det skal litt til å skille seg ut, og at det å ha en eller annen intern kontakt kan gi den lille fordelen du trenger? Jeg har den formelle kompetansen på plass, og det jeg selv tror er en god ide til et prosjekt, men likevel: har noen erfaring med disse søknadsprosessene?

Anonymkode: d1c00...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det varierer mye hvor mange søkere det er… og jeg synes det er en uting med disse ekstremt krevende søknadene med prosjektskisse. Vi har ikke det, vi har jo fått finansiering på et spesifikt prosjekt - ikke noe diffust som handler om noe veldig bredt.

Anonymkode: 44542...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det er neppe hundrevis av søkere som skriver skisse og oppfyller alle formelle krav.)

Anonymkode: 44542...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder på er fakultet, og vi har veldig variable søkertall, alt etter tematikk. Noen er det 2-3 søker på, andre 10. Skissen skal vel bare være 2-3 sider? Med noen tenkte ideer, teorier osv.  Dette for å se at du kan tenke og skrive akademisk. Skriver du en ok skisse og har kravene som stilles, har du en god sjanse!

Anonymkode: 1a83d...a42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen😅hundrevis var kanskje litt overdrevet, ja! Selve arbeidet med skissen (10 sider for akkurat dette prosjektet) er egentlig helt ok, mistet bare litt motet etter å ha hørt noen problemfokuserte historier😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn uten kontakt i "miljøet". Ca 12 søkere,  halvparten ikke kvalifisert. Søkte til sammen 3 stipendiat stillinger, alltid under 8 kvalifiserte til slutt. Men har også hørt om 50 søkere. 

 

Anonymkode: ccdad...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig viktig å ha det formelles på plass (riktig master, veldig gode karaktere)

Anonymkode: ccdad...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at det er mange søkere mtp.hvor krevende det er å ta PhD og hvor mange det er som gir opp / vurderer å gi opp allerede etter første år. 

Anonymkode: 68f7d...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overraskende at det er mange søkere mtp.hvor krevende det er å ta PhD og hvor mange det er som gir opp / vurderer å gi opp allerede etter første år. 

Anonymkode: 68f7d...b8a

Vi har ganske mange utenlandske søkere, særlig fra Asia, men også Afrika. For dem er lønna god, og det er en billett til forhåpentligvis videre jobb i Europa. 
Noen er godt kvalifisert, andre absolutt ikke - eller de har papirer det er umulig å ta stilling om er ekte, og hva de egentlig innebærer kvalitetsmessig. 

Anonymkode: 44542...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jobb som stipendiat uten nettverk i akademia. Var 12 søkere. Dette var en stilling som ikke krevde prosjektskisse i søknaden. Jeg søkte også på en annen stipendtstilling, brukte veeeldig lang tid på prosjektskissen, men kom ikke videre. Jeg var ikke sterk nok i kvantitativ metode:(

Jeg råder deg til å tenke godt gjennom før du søker. Det er veldig krevende å være stipendiat. Hadde jeg ikke hatt noen gode kollegaer rundt meg. Hadde jeg nok sluttet etter bare 8 måneder.

Anonymkode: aec9c...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk jobb som stipendiat uten nettverk i akademia. Var 12 søkere. Dette var en stilling som ikke krevde prosjektskisse i søknaden. Jeg søkte også på en annen stipendtstilling, brukte veeeldig lang tid på prosjektskissen, men kom ikke videre. Jeg var ikke sterk nok i kvantitativ metode:(

Jeg råder deg til å tenke godt gjennom før du søker. Det er veldig krevende å være stipendiat. Hadde jeg ikke hatt noen gode kollegaer rundt meg. Hadde jeg nok sluttet etter bare 8 måneder.

Anonymkode: aec9c...beb

De fleste stipendiatene som ansettes hos oss er ikke interne - de interne søkerne med kontaktnett er i absolutt mindretall (under 10%, vil jeg tro). Eksterne søkere blir ofte valgt foran interne. 

Anonymkode: 44542...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De fleste stipendiatene som ansettes hos oss er ikke interne - de interne søkerne med kontaktnett er i absolutt mindretall (under 10%, vil jeg tro). Eksterne søkere blir ofte valgt foran interne. 

Anonymkode: 44542...8a2

Hos oss er det veldig mange interne. Mange av dem har gått på det masterprogrammet mitt institutt er ansvarlig for og har fått jobb som vit.ass eller vikariat i administrasjonen i vente på en stipendiatstilling.

Anonymkode: aec9c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt tre ganger, første gang 3 søkere, andre gang 50 og siste gang 5. Fikk tilbud første og siste gang, den med 50 var jeg ikke i nærheten. Kommer veldig an på utlysningen. Om det er en helt åpen utlysing får man gjerne mange søkere, men er det mer spisset mot ditt fagfelt er det kanskje mindre konkurranse. Synes ikke du skal gi opp, mitt inntrykk er at mye handler om hvor sannsynlig det er at prosjektet ditt er gjennomførbart innenfor stipendiattiden.

Anonymkode: 8132c...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så akkurat tallene fra mitt universitet nå. Antallet kvalifiserte søkere varierte mellom PhD-programmene, fra 3 til 10 per stilling. 

Anonymkode: 44542...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hos oss er det veldig mange interne. Mange av dem har gått på det masterprogrammet mitt institutt er ansvarlig for og har fått jobb som vit.ass eller vikariat i administrasjonen i vente på en stipendiatstilling.

Anonymkode: aec9c...beb

Ja, det varierer nok. På mitt fakultet skal alle PhD-stillinger lyses ut internasjonalt, uten krav om norsk-kunnskaper. Da rekrutteres det ikke så mye internt, selv om det skjer. Mens andre fakulteter utlyser på norsk med krav om gode norskkunnskaper, og da begrenser det søkerpoolen mye, og det er enklere å få inn sine egne søkere. 

Anonymkode: 44542...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier, stemmer bra med det jeg har hørt. Jeg kjenner noen som har søkt flere ganger, og da han søkte, var det flere titalls søkere. Jeg vet ikke hvor mange av disse som faktisk var kvalifiserte, men at det hjelper å ha kontaktene på plass, er det ingen som helst tvil om.

Anonymkode: 5e464...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg råder deg til å tenke godt gjennom før du søker. Det er veldig krevende å være stipendiat. Hadde jeg ikke hatt noen gode kollegaer rundt meg. Hadde jeg nok sluttet etter bare 8 måneder.

Anonymkode: aec9c...beb

Hva gjør det så krevende? Hvorfor vurderte du å slutte?

Anonymkode: ccdad...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det varierer nok. På mitt fakultet skal alle PhD-stillinger lyses ut internasjonalt, uten krav om norsk-kunnskaper. Da rekrutteres det ikke så mye internt, selv om det skjer. Mens andre fakulteter utlyser på norsk med krav om gode norskkunnskaper, og da begrenser det søkerpoolen mye, og det er enklere å få inn sine egne søkere. 

Anonymkode: 44542...8a2

Tja, så har du de tilfellene der det ses HELT bort fra kravene som stilles i annonsen, samt innstiling fra den sakkyndige komiteen. Det har jeg selv opplevd, og da kjennes det helt bortkastet å søke et slikt sted igjen.

Anonymkode: 5e464...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, så har du de tilfellene der det ses HELT bort fra kravene som stilles i annonsen, samt innstiling fra den sakkyndige komiteen. Det har jeg selv opplevd, og da kjennes det helt bortkastet å søke et slikt sted igjen.

Anonymkode: 5e464...0d8

Ja, det forstår jeg godt! Dette er jo egentlig ikke lov…

Anonymkode: 44542...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva gjør det så krevende? Hvorfor vurderte du å slutte?

Anonymkode: ccdad...a01

Jeg var mye alene, veileder forventet utrolig mye av meg og prosjektet krevde mye selvstendighet (det er jo mitt prosjekt som jeg skal forsvare). Også er det andre oppgaver som instituttet krevde (undervisning, veiledning og obligatorisk opplæringsdel).

Denne oppummerer ganske godt:

https://www.khrono.no/ingvild-mageli-phd-psykisk-helse/stipendiater-faller-mellom-to-stoler--det-er-nok-mange-miserable-sjeler-der-ute/285836

Det høres kanskje ikke så tøft ut, men det å være stipendiat er en ting, men det å klare å fullføre er en annen ting. 

Anonymkode: aec9c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...