Gå til innhold

Hvilke uvaner har partneren din? Hvordan er samspillet hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så, jeg sitter selv og funderer på om samspillet mellom meg og samboer egentlig er helt optimalt. Vi er begge 27 år.

Jeg har kanskje blitt blendet av alt det ‘’perfekte’’ på sosiale medier. Men jeg tar meg ofte i å bli sjalu på damer som har menn som gjerne tar et tak hjemme. 
Disse mennene er gjerne handy og bygger ting, hjelper til hjemme med hverdagslige syssler, de spretter opp på mårran og griper dagen.

Imens jeg har en som gjerne slumrer en time før avgang🙈 Han må også gjerne fortelles hva som må gjøres hjemme (han gjør det uten å nøle om han blir spurt), og han har generelt litt uvaner som å glemme å trekke ned i do, kanskje ikke så flink å rydde inn om han har laget mat, sokkene ligger best utenfor skittentøyskurven osv.

Men han er snill som dagen er lang, han er lojal, morsom, en god og trygg person ellers. Stiller opp samme hva, har mål og ambisjoner i livet. 

Så da er egentlig spørsmålene mine: 

Hvilke uvaner har deres menn? Må dere mase om hjelp? Er han en slumrer som ikke tar hensyn til deg om mårra? Hvordan er egentlig samspillet dere imellom?

Anonymkode: e8b2c...2e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi slumrer sammen. 

Anonymkode: b19cf...406

Skrevet

Jeg har en skikkelig handyman, alltid ute å jobber med noe, steller alt i hage ol. Ikke så flink inne, men gjør han noe, så gjør han det skikkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som plager meg faktisk :) 

Anonymkode: 8c117...6d0

Skrevet

Samspillet er godt nå på egentlig alle måter, men jeg var også "mor" for min mann i mange år. Det gikk nesten helt galt. Var ikke noen gode følelser igjen til slutt. Da han skjønte at han måtte oppføre seg som en partner eller miste sin familie permanent var det jammen ikke så umulig for ham likevel, men jeg måtte også slutte med å "være mamma" og begynne å ta det som en selvfølge at han kunne og klarte. Kreve tydelig og ikke ta over. 

Var en stor fordel at vi fordelte absolutt alt ansvar. Da var det mest bare å holde fingrene (og ord) unna, uansett hva som da gikk galt, til han fikk dreisen på det. Ganske vesentlig isåfall at mannen får oppgaver som gir konsekvenser om de ikke utføres. Her valgte mannen selv å stå for innkjøp (vi valgte annenhver gang fra omtrentlig tilsvarende oppgaver i hvor mye de krevde). Det var glimrende, så opptatt av gode måltider som han er selv. At vi jevnlig hadde mye kjøtt/fisk og ingen tilbehør, og fantastisk godt pålegg, men ikke brød i starten gikk seg til. 😄

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er enige om å ikke pusse opp eller bygge ting. 

Vi jobber begge mye, så når vi faktisk har fri, slapper vi av med god samvittighet. 

Anonymkode: b19cf...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun slumrer. Vurdert ok.

Hun er rotete (spesielt i alle skuffer og skap) men er ryddig og renslig ellers. Jeg rydder skuffer og skap. Vurdert ok. 

Hun tar lite initiativ til sex men mye initiativ til veldig mye hyggelige andre ting. Jeg fikser orgasmer. Vurdert ok.,

Anonymkode: dd3a3...029

AnonymBruker
Skrevet

Han promper, og det er sykt provoserende at han ikke kan gå inn på do eller gå ut for å gjøre.

Han fjerner ikke brødsmuler.

Han spiser ikke like sunt som meg, irriterende å måtte ha drittmat i huset.

Han klarer ikke å legge ned dolokket før han suser ned (men i det minste suser han ned).

Men han er snill, gjør husarbeid, og han forguder meg og ungene.

Anonymkode: 6983f...b07

AnonymBruker
Skrevet

Her har nok jeg mye uvaner som han må leve med. Han kunne godt tatt støvsugeren innimellom han og, men han gjør så mye ellers så kan ikke forvente alt. Av og til kunne jeg ønske han lot være å gjøre diverse ting og heller var med sønnen vår.

Anonymkode: 33e03...5ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han promper, og det er sykt provoserende at han ikke kan gå inn på do eller gå ut for å gjøre.

Han fjerner ikke brødsmuler.

Han spiser ikke like sunt som meg, irriterende å måtte ha drittmat i huset.

Han klarer ikke å legge ned dolokket før han suser ned (men i det minste suser han ned).

Men han er snill, gjør husarbeid, og han forguder meg og ungene.

Anonymkode: 6983f...b07

Suser ned?

Anonymkode: 33e03...5ee

Skrevet
Trolltunge skrev (11 timer siden):

Samspillet er godt nå på egentlig alle måter, men jeg var også "mor" for min mann i mange år. Det gikk nesten helt galt. Var ikke noen gode følelser igjen til slutt. Da han skjønte at han måtte oppføre seg som en partner eller miste sin familie permanent var det jammen ikke så umulig for ham likevel, men jeg måtte også slutte med å "være mamma" og begynne å ta det som en selvfølge at han kunne og klarte. Kreve tydelig og ikke ta over. 

Var en stor fordel at vi fordelte absolutt alt ansvar. Da var det mest bare å holde fingrene (og ord) unna, uansett hva som da gikk galt, til han fikk dreisen på det. Ganske vesentlig isåfall at mannen får oppgaver som gir konsekvenser om de ikke utføres. Her valgte mannen selv å stå for innkjøp (vi valgte annenhver gang fra omtrentlig tilsvarende oppgaver i hvor mye de krevde). Det var glimrende, så opptatt av gode måltider som han er selv. At vi jevnlig hadde mye kjøtt/fisk og ingen tilbehør, og fantastisk godt pålegg, men ikke brød i starten gikk seg til. 😄

"Ganske vesentlig isåfall at mannen får oppgaver som gir konsekvenser om de ikke utføres."

Tenk om en mann hadde skrevet akkurat slik.  - Ganske vesentlig  i så fall at kvinnen får oppgaver som gir konsekvenser om de ikke utføres. -  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har masse driv, jobber ute og inne. Men han kverulerer og belærer og kan være en mare. Selv lurer jeg på hvordan det er å leve med en mann som samtaler med spørsmål i stedet for påstander. Alle har sine greier. 

Anonymkode: 18f07...05a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men han kverulerer og belærer og kan være en mare. Selv lurer jeg på hvordan det er å leve med en mann som samtaler med spørsmål i stedet for påstander. Alle har sine greier. 

Å, gud - sånn var eksen min og 😅 Jeg ble vant til det etterhvert, men den belærende tonen om alt gjorde meg sprø til tider 😛

Anonymkode: a3b70...b19

• Hjerte 1
Gjest Chicchi
Skrevet

Han skifter aldri på senga. Han tror at dusjen ikke må vaskes, fordi "den blir jo vasket hver gang man bruker den." Generelt litt grisete, men han er preget av hjemmet han vokste opp i. Samme greia der.

Men han er snill og lojal og gjør alt for å få meg til å smile 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Imens jeg har en som gjerne slumrer en time før avgang🙈 Han må også gjerne fortelles hva som må gjøres hjemme (han gjør det uten å nøle om han blir spurt), og han har generelt litt uvaner som å glemme å trekke ned i do, kanskje ikke så flink å rydde inn om han har laget mat, sokkene ligger best utenfor skittentøyskurven osv.

Så han er som en unge med andre ord... Hvorfor skal du ta ansvaret og må fortelle han hva som må gjøres? Det er jo dette som er det tredje skiftet, den mentale belastningen skal man ikke kimse av. Det er også ofte grunnen til at kvinner drar. Ikke bare skal hun holde styr på alt som må gjøres, men hun må også fortelle hva han skal gjøre og når. Det er jo faktisk mer enn belastning enn noe annet.

Hvordan tror du det blir om dere får barn? Nei, ikke få barn i et slikt forhold.

Anonymkode: b0843...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han smatter, uansett hva han spiser. 

Promper, hele tiden. 

Tar ikke bort smuler fortløpende. Samme med emballasje, kan bli liggende på benken.

Hiver seg nok ikke i kast med prosjekter uten nøye planlegging og må ha ork til det. Nå vurderer vi å kjøpe et hus som trenger betydelig oppdatering 😅😅🤭

Anonymkode: b5a68...5cc

Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så, jeg sitter selv og funderer på om samspillet mellom meg og samboer egentlig er helt optimalt. Vi er begge 27 år.

Jeg har kanskje blitt blendet av alt det ‘’perfekte’’ på sosiale medier. Men jeg tar meg ofte i å bli sjalu på damer som har menn som gjerne tar et tak hjemme. 
Disse mennene er gjerne handy og bygger ting, hjelper til hjemme med hverdagslige syssler, de spretter opp på mårran og griper dagen.

Men han er snill som dagen er lang, han er lojal, morsom, en god og trygg person ellers. Stiller opp samme hva, har mål og ambisjoner i livet. 

Så da er egentlig spørsmålene mine: 

Hvilke uvaner har deres menn? Må dere mase om hjelp? Er han en slumrer som ikke tar hensyn til deg om mårra? Hvordan er egentlig samspillet dere imellom?

Anonymkode: e8b2c...2e1

Jeg får ikke lov til å kaste dårlige bananer… fordi hun skal lage banan kake, problemet er at den aldri blir lager å jeg må kaste bannene når fluene kommer… da er det plutselig greit 😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Han rydder ofte veldig overfladisk dvs kan fortsatt ligge mange ting rundt forbi på overflatene, men så lenge gulvet er fritt for leker føler han selv det er ryddig (er fornøyd med at han i det hele tatt rydder da, hvis han blir ferdig med legging og går ned først). Slenger også egne og barnas klær og sokker fra seg av og til eventuelt henger de over lekegrinda/trappegelenderet eller andre steder de ikke skal. Legger ofte ikke ting tilbake på plass (feks verktøy, teip, vaskemidler, hårvoks, tannkrem, barbermaskin). Av og til lager han "tårn" oppå søpla selv om den er full istedenfor å ta den ut 🤣 Det mest irriterende er når han setter tomme ølbokser eller tomflasker "til tørk" på rekke bak kjøkkenvasken - en uvane som henger igjen fra guttekollektivet... Da får han kjeft. Melkekartonger bretter jeg og putter i søpla uten å si noe. Våte håndklær på soverommene blir jeg også sur av. Legger ofte brukte snus her og der og kan gå litt for mange timer før han tar de selv om jeg ikke gjør det. Han er med andre ord ganske rotekopp, men jeg er heldigvis ikke verdens mest pertentlige selv heller. 

MEN han lager de fleste måltidene hjemme og tar gjerne oppvasken også. Gjør også oftere matinnkjøp og tar seg kanskje mer av barna enn meg i deg daglige når han/vi ikke pusser opp. Tilbyr seg og triller gjerne barna til dupper. Eneste oppgaven hjemme som er stort sett forbeholdt meg er klesvasken samt plantestellet, resten deler vi på 🙂 

Han er ikke veldig handy, det vil si; han gjør ikke alt helt riktig, og gjør seg ofte ikke helt ferdig. Men han gjør stort sett alt etter beste evne. Må av og til mase for at han skal rydde opp eller gjøre "den siste tingen" som mangler. 

Jeg er slumreren av oss, derfor tar han seg mer av frokost og stell av barna på morgenen. Dette vet jeg irriterer ham. Har også flere uvaner selv også.

Blir ofte sur stemning hvis jeg skal påpeke alle mulige uvaner hele tiden. Prøver derfor å la vær og heller sette pris på at han bidrar med så mye ellers uten å måtte mases på. Samspillet er med andre ord ikke ideelt, men tror vi har det godt på tross at vi er i den mest hektiske perioden av livet (begge i 100 % jobb, to tette barnehagebarn og oppussing).

Anonymkode: 91e47...b79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Å, gud - sånn var eksen min og 😅 Jeg ble vant til det etterhvert, men den belærende tonen om alt gjorde meg sprø til tider 😛

Anonymkode: a3b70...b19

Ja, noen ganger klikker det for meg og jeg sier HERREGUD JEG ORKER IKKE DETTE 😆 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Han rydder ofte veldig overfladisk dvs kan fortsatt ligge mange ting rundt forbi på overflatene, men så lenge gulvet er fritt for leker føler han selv det er ryddig (er fornøyd med at han i det hele tatt rydder da, hvis han blir ferdig med legging og går ned først). Slenger også egne og barnas klær og sokker fra seg av og til eventuelt henger de over lekegrinda/trappegelenderet eller andre steder de ikke skal. Legger ofte ikke ting tilbake på plass (feks verktøy, teip, vaskemidler, hårvoks, tannkrem, barbermaskin). Av og til lager han "tårn" oppå søpla selv om den er full istedenfor å ta den ut 🤣 Det mest irriterende er når han setter tomme ølbokser eller tomflasker "til tørk" på rekke bak kjøkkenvasken - en uvane som henger igjen fra guttekollektivet... Da får han kjeft. Melkekartonger bretter jeg og putter i søpla uten å si noe. Våte håndklær på soverommene blir jeg også sur av. Legger ofte brukte snus her og der og kan gå litt for mange timer før han tar de selv om jeg ikke gjør det. Han er med andre ord ganske rotekopp, men jeg er heldigvis ikke verdens mest pertentlige selv heller. 

MEN han lager de fleste måltidene hjemme og tar gjerne oppvasken også. Gjør også oftere matinnkjøp og tar seg kanskje mer av barna enn meg i deg daglige når han/vi ikke pusser opp. Tilbyr seg og triller gjerne barna til dupper. Eneste oppgaven hjemme som er stort sett forbeholdt meg er klesvasken samt plantestellet, resten deler vi på 🙂 

Han er ikke veldig handy, det vil si; han gjør ikke alt helt riktig, og gjør seg ofte ikke helt ferdig. Men han gjør stort sett alt etter beste evne. Må av og til mase for at han skal rydde opp eller gjøre "den siste tingen" som mangler. 

Jeg er slumreren av oss, derfor tar han seg mer av frokost og stell av barna på morgenen. Dette vet jeg irriterer ham. Har også flere uvaner selv også.

Blir ofte sur stemning hvis jeg skal påpeke alle mulige uvaner hele tiden. Prøver derfor å la vær og heller sette pris på at han bidrar med så mye ellers uten å måtte mases på. Samspillet er med andre ord ikke ideelt, men tror vi har det godt på tross at vi er i den mest hektiske perioden av livet (begge i 100 % jobb, to tette barnehagebarn og oppussing).

Det hører med til historien at jeg ofte er slumreren fordi han ofte legger seg tidlig, mens jeg hater å legge meg når det ikke er fint i huset - kan finne på å rydde, ta ut av oppvaskmaskinen, vanne planter eller legge sammen og vaske klær til klokka blir langt på natt 😪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...