Gå til innhold

14-årig onkelbarn som ikke tør å ta buss "alene"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et onkelbarn på 14 år som ikke tør å ta bussen "alene". Det gjør at han faller utafor det sosiale. Her i området (Rolvsøy i Fredrikstad) er det vanlig at barn tar bussen på egehånd fra og med skolestart, også på fritida. Jeg som onkel synes det er skammelig av foreldrene å holde på sånn mot sønnen. Han starter i 9.klassen over sommerferien og jeg mener han bør lære seg å ta bussen på egenhånd. 

Hvordan kan jeg hjelpe onkelbarnet mitt til å bli mer selvstendig? Han har ingen diagnoser, men foreldrene er ekstremt overbeskyttende. De kjører han overalt, selv om han fint kan ta buss til mange plasser. 

Anonymkode: e4ba0...b18

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta bussen med ham, så blir han tilvendt.

Anonymkode: 88307...ed6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det krever jo at man gjør noe. Tror TS heller vil ha innlegg som bekrefter at foreldrene pakker ungen i bobleplast. 

Jeg har en tiåring som sikkert er mange år fra å ta buss til mormor (20 min å kjøre unna) på egen hånd fordi vi sjelden tar buss, ungen bruker ikke buss som skoleskyss og det krever minst ett bussbytte på akkurat den ruta. 

Selv om de fleste er vant til potet, så finnes det unger som ikke kan skrelle potet. Blir fint folk av dem likevel. Men ellers er svaret over her - ta buss med dem. Mangler onkelbarnet ditt verdier og kunnskap som du som onkel mener ditt onkelbarn bør ha, så bør du tenke at du har hatt 14 år som onkel på å lære bort dette, og du bør straks sette i gang. 

Anonymkode: cc82a...47c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forsåvidt enig med dette! 
Du kan jo besøke ham og invitere ham med på ting og bare ta bussen når dere gjør dette. Ikke gjør det til en Big deal, da kommer han til å skjønne at det er Noe spesielt med det at han tar buss og kan gjerne vegre seg enda mer mot det. 
gjør det så naturlig som mulig!

Og som du selv sier, om han har diagnoser er dette ikke alltid Nor barna kan noe for. Jeg skjønner det kan være frustrerende å se på foreldre sy puter under armene på barna, er lærer og ser dette daglig, men det er til syvende og sist deres barn. Og jeg tror barnet kommer til å finne sin gjeng som ikke bryr seg om han tar bussen alene eller ikke. De som mobber/erter for dette er ikke verdt å henge med i det hele tatt uansett, slik jeg ser det. 

• Liker 3
Skrevet

Kan være ting du ikke vet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Ta bussen sammen. Sitt sammen og forklar ham alt. «Der ser du neste stopp» «Den knappen trykker du på når du skal av.» osv. Lær ham å bruke Ruter-appen.

2. Ta bussen sammen men lat som at dere ikke kjenner hverandre. Han må kjøpe billett og trykke på stoppknappen selv.

3. Han tar bussen alene. Du venter på bussholdeplassen han skal gå av på.

Anonymkode: 40084...c1e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å legg deg borti det 

Anonymkode: a4a99...c8f

AnonymBruker
Skrevet

Her var vi på BUP for noen år siden, ene barnet har ADHD diagnose. Da var psykologen så imponert over at barnet tok buss, og fint klarte å ta både buss og tog alene. For han sa at det er et stort problem nå, med tenåringer som ikke tør å ta buss, og det er fordi foreldrene kjører de overalt.

Her så har jeg tatt mye buss, tog osv, med barna fra de var små. Vi har bil og, men vi må jo ikke kjøre overalt.

Anonymkode: 19aa5...9e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det krever jo at man gjør noe. Tror TS heller vil ha innlegg som bekrefter at foreldrene pakker ungen i bobleplast. 

Jeg har en tiåring som sikkert er mange år fra å ta buss til mormor (20 min å kjøre unna) på egen hånd fordi vi sjelden tar buss, ungen bruker ikke buss som skoleskyss og det krever minst ett bussbytte på akkurat den ruta. 

Selv om de fleste er vant til potet, så finnes det unger som ikke kan skrelle potet. Blir fint folk av dem likevel. Men ellers er svaret over her - ta buss med dem. Mangler onkelbarnet ditt verdier og kunnskap som du som onkel mener ditt onkelbarn bør ha, så bør du tenke at du har hatt 14 år som onkel på å lære bort dette, og du bør straks sette i gang. 

Men hvorfor gjør du ikke noe med det?

en 10-åring kan jo fint ta buss alene i 20 min - hvorfor er du da «i mot»/sier det er flere år til det vil gå?

virker ikke akkurat som du er en type som bygger selvtillit hos ungen din til å være trygg og selvstendig

Anonymkode: b0402...6eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan slite med ting du ikke vet.

Spør foreldrene om du kan hjelpe til med å ta han med ( men det vil se kleint ut) og vær mer forsiktig med detaljer du legger ut. Det skal sååå lite til å kjenne noen igjen.

PS har du vurdert å få egne barn du kan bruke oppdragelses overskuddet ditt på? 

Anonymkode: 62b59...af7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her kan det jo så absolutt være ting du ikke vet! Jeg har selv et barn som sluttet å ta buss, etter et skikkelig angstanfall. Også kan du selvsagt mene at jeg pakker inn barnet mitt i bobleplast, men her er det en forhistorie som du ikke aner noen ting om.

Det som er skammelig og kjipt her, er at du som voksen mann ikke tenker lengre enn å legge ut ganske så personlige detaljer om ett barn på nett. Det kan være lett å gjenkjenne dette barnet, dessverre. Og det kan jo være denne typen ubetenksomhet og umodenhet som gjør at foreldrene ikke forteller deg om detaljer fra ditt onkelbarn sitt liv. 

Anonymkode: a43ff...df4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man bør være litt forsiktig med å anta og ha meninger om ting man ikke vet alt om. Ingen har noen rett til å vite alt om andre. Kanskje det er helt andre grunner som er privat og flaut som de vil holde for seg selv. Regner med foreldrene tar seg av dette. Alle har ulike utfordringer man går igjennom med barna sine. Er så slitsomt og  negativt med folk som skal sitte på sidelinjen å ha meninger om ting de ikke vet noe om. Hvem vet om dette egentlig er en unnskyldning for noe helt annet? 

Anonymkode: 2caf9...25a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal slutte å dømme andre for noe du ikke vet noe om? 

Anonymkode: 48a85...6f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor gjør du ikke noe med det?

en 10-åring kan jo fint ta buss alene i 20 min - hvorfor er du da «i mot»/sier det er flere år til det vil gå?

virker ikke akkurat som du er en type som bygger selvtillit hos ungen din til å være trygg og selvstendig

Anonymkode: b0402...6eb

Jeg sier ikke i mot, tvert om. Jeg spør om barnet vil (mormor kan ta i mot på endestasjon) men barnet vil ikke. Buss er spennende, men vil ha med venner, meg eller far. 

Jeg er ikke helt av den fuglearten som skyver ungene ut av redet. Er ungen utrygg og det ikke er noe man må kunne eller må gjøre, så kan vi vente. 

Men jeg er ikke bekymret hverken for selvstendighet eller mangel på selvtillit. Jeg er trygg nok til at du kan tenke jeg er hvilken type som helst :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har et onkelbarn på 14 år som ikke tør å ta bussen "alene". Det gjør at han faller utafor det sosiale. Her i området (Rolvsøy i Fredrikstad) er det vanlig at barn tar bussen på egehånd fra og med skolestart, også på fritida. Jeg som onkel synes det er skammelig av foreldrene å holde på sånn mot sønnen. Han starter i 9.klassen over sommerferien og jeg mener han bør lære seg å ta bussen på egenhånd. 

Hvordan kan jeg hjelpe onkelbarnet mitt til å bli mer selvstendig? Han har ingen diagnoser, men foreldrene er ekstremt overbeskyttende. De kjører han overalt, selv om han fint kan ta buss til mange plasser. 

Han har jo angst. 

Husker veldig godt på at jeg hadde mange venninner som hadde forskjellige typer angst i den alderen. 

Hadde venninner som ikke klarte å betale i kassa på butikken, si "hei" til folk de ikke hadde møtt før, ta buss etc... 

Men, vi var jenter, så vi snakket om det i venne gjengen, vi hjalp til og utfordret de som sleit med slikt. Men, ikke så mye at det vekket helt over etc... 

Hun som hadde værst angst, driver flere firmaer i dag, er å snakker på scene og driver veldedighets organisasjon m.m. 

Hun som hadde buss angst driver nå og tar over firmaet til sin far etc... 

Du, kan jo ta han med på bussen, la han bli trygg og kjent. Han må bare "busse" men, ikke start alene... Sammen med trygge folk. Enten det er venner eller deg som onkel da. 

Anonymkode: 1a32c...dc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene er sikkert skilt, de er vant å bli kjørt og fulgt til døren leiende

Anonymkode: eab86...115

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan det være han har noe som gjør at det er sånn? Mine søsken har ikke peiling på at mine barna har diagnoser og vansker med ting..

Anonymkode: e36f7...aec

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes det er skammelig å ikke ruste ungen sin bedre. Min fireåring hadde klarer dette. 

Dere skader barna ders. Ikke lære de å være alene hjemme, kjøre de overalt, ikke la de gå till legen og tannlegen selv. Ikke lære de å koke egg, skifte i garderober, presentere seg selv og sine ærend i butikker osv osv. 

Hvorfor vil dere infantilere egne barn? Dere skaper jo angst, barn elsker å føle mestreing. Min fireåring kan jeg sende inn i kiosk med penger, og hun betaler selv og sier hei, takk og hadet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (3 timer siden):

Synes det er skammelig å ikke ruste ungen sin bedre. Min fireåring hadde klarer dette. 

Dere skader barna ders. Ikke lære de å være alene hjemme, kjøre de overalt, ikke la de gå till legen og tannlegen selv. Ikke lære de å koke egg, skifte i garderober, presentere seg selv og sine ærend i butikker osv osv. 

Hvorfor vil dere infantilere egne barn? Dere skaper jo angst, barn elsker å føle mestreing. Min fireåring kan jeg sende inn i kiosk med penger, og hun betaler selv og sier hei, takk og hadet. 

Du er jesus og lagde vannet om til vin? Hva vet du om hvor mye egg ungen min koker, er alene hjemme eller andre oppgaver? Herregud. 

Jeg håper du kommuniserer bedre med ungene dine. Ellers burde vel barnevernet innom (jeg forsøker å diskutere i din ånd, med meget sarkasme. Sånn i tilfelle. Les med snert). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (3 timer siden):

Jeg må bare legge til et tips til deg. Hvis noen skriver at barnet deres ikke kan sykle ennå... Gjør deg selv og dem en tjeneste og ikke fly i veggen og tenk at det betyr at de ikke kan hinke, svømme, løpe eller noensinne har spilt fotball. Jeg bare sier det. En unge som ennå ikke har mestret eller fått til én ting, kan meste tjue tusen andre. 

Så, da har jeg foretatt dagens voksenopplæring. You're welcome ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...