Gå til innhold

Nøytrale helsetjenester

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette bekrefter dessverre litt av bekymringene mine. I løpet av denne måneden har det vært innlegg fra skeive som mener hoteller skal flagge, at vi må flagge, arbeidere som blir kalt inn på teppet hvis de ikke går med bånd.
Skolen som lot mobberne mine ødelegge et hvert plagg jeg gikk med, stjele eller dynke i sølepytter; kommunen som i 17 år sendte mamma og meg til ulike utredninger for diagnoser de kunne bruke mot at jeg bodde hjemme og truet med å nekte oss samvær.. de skal nå flagge, skrive innlegg, gå i parader og dukke opp på tilstelninger for andre. Det er provoserende å se at mine problemer ikke møtes, tas på alvor, for alle andre skal få mer. Jeg kjenner aktivister som rett og slett truer med væpnet revolusjon, skriker for en samisk artist og språklig mangfold, men når jeg er Lei meg bes jeg holde kjeft. Og det er det jeg føler dere gjør: alle andre er viktigere, fortjener mer enn meg. Alt drittet jeg har opplevd skal dysses ned, drikkes bort til jeg ikke lenger klarer å føle noe. For alle andre er verdt mer. 

Og for dere som prøver å vise meg en lysere side av saken, lenker til nettsider som viser at jeg tar feil.. hvor blir engasjementet av? Det dabber av før det i det hele tatt får satt seg. Biblioteker og aviser kommer aldri til å bry seg, skrive noe. Og når de gjør.. vel, ikke en ung person på min alder reagerer vel på alt det? De skal se en annen vei, ikke klikke seg inn, fordi det gir dem kanskje et innblikk i hva fremtiden kan bringe hvis de blir syke eller får barn med funksjonsnedsettelser. Og hvem vil tillate dem å kjempe? Ingen. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (24 minutter siden):

Kanskje ikke så modent. Frustrerende å være glad på deres vegne hele tiden. De bryr seg ikke om andre, så hvorfor skal jeg?

Du lage dine egne sannheter og har vrangforestillinger.

Anonymkode: c76f3...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (4 minutter siden):

Dette bekrefter dessverre litt av bekymringene mine. I løpet av denne måneden har det vært innlegg fra skeive som mener hoteller skal flagge, at vi må flagge, arbeidere som blir kalt inn på teppet hvis de ikke går med bånd.
Skolen som lot mobberne mine ødelegge et hvert plagg jeg gikk med, stjele eller dynke i sølepytter; kommunen som i 17 år sendte mamma og meg til ulike utredninger for diagnoser de kunne bruke mot at jeg bodde hjemme og truet med å nekte oss samvær.. de skal nå flagge, skrive innlegg, gå i parader og dukke opp på tilstelninger for andre. Det er provoserende å se at mine problemer ikke møtes, tas på alvor, for alle andre skal få mer. Jeg kjenner aktivister som rett og slett truer med væpnet revolusjon, skriker for en samisk artist og språklig mangfold, men når jeg er Lei meg bes jeg holde kjeft. Og det er det jeg føler dere gjør: alle andre er viktigere, fortjener mer enn meg. Alt drittet jeg har opplevd skal dysses ned, drikkes bort til jeg ikke lenger klarer å føle noe. For alle andre er verdt mer. 

Og for dere som prøver å vise meg en lysere side av saken, lenker til nettsider som viser at jeg tar feil.. hvor blir engasjementet av? Det dabber av før det i det hele tatt får satt seg. Biblioteker og aviser kommer aldri til å bry seg, skrive noe. Og når de gjør.. vel, ikke en ung person på min alder reagerer vel på alt det? De skal se en annen vei, ikke klikke seg inn, fordi det gir dem kanskje et innblikk i hva fremtiden kan bringe hvis de blir syke eller får barn med funksjonsnedsettelser. Og hvem vil tillate dem å kjempe? Ingen. 

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/

https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helse-og-avhengighet/nydalen-dps/psykiatrisk-legevakt/

Skrevet

Å melde seg inn i Autismeforeningen er en form for engasjement. Selvfølgelig kan man gjøre mer, men det er ikke lett for alle.

Hva slags handlinger ønsker du man skal gjøre for å rette fokus mot psykisk helse? Flere skriver kronikker, bøker og går ut på gatene for å fremme kunnskap. For eksempel har medlemmer av Autismeforeningen gått ut i gatene og delt kunnskap på Verdens Autismedag. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler ikke det hjelper stort.

og nei, jeg lager meg ikke egne sannheter, men har nok kanskje blitt kjent med gale personer oppgjennom som ikke bryr seg om meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (1 minutt siden):

og nei, jeg lager meg ikke egne sannheter, men har nok kanskje blitt kjent med gale personer oppgjennom som ikke bryr seg om meg

Er man først fanget i et nett hvor man er overbevist om at det som ikke er realiteten er realiteten vil man heller ikke innse/innrømme at man lager egne sannheter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (30 minutter siden):

Hvis ikke det hjelper stort, hva er det som gjør det da?

Men det er vel uansett bedre å hjelpe litt enn ingenting!😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (1 time siden):

Tenker jeg rett hvis jeg skriver at livet ditt har manglet genuin omsorg og kjærlighet fra familie og venner og når du forsøker å få hjelp så får du ikke nok og det blir en bekreftelse på dine tanker om deg selv som verdiløs eller ubetydelig?

Anonymkode: 14f4c...575

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (10 timer siden):

Jeg har prøvd. Alt. Uten å lykkes. Det føles umulig, som om ingen vil lytte.

Da har du jo bestemt deg, da. Lykke til.

Anonymkode: e018c...8d8

Skrevet

Hvis jeg skal være helt ærlig her TS så tror jeg dette er nesten psykotisk tankegang. Jeg synes også det er helt jævlig hvordan psykisk helsehjelp kan være. Er schizofren og skeiv så vet akkurat hvordan det er å være både funksjonsnedsatt, og skeiv. Ingen av delene er spesielt enkelt men jeg fikk ikke bare mirakuløst plutselig mer hjelp når jeg kom ut av skapet til psykologen min. Ingenting ble annerledes. Og det er det vi skeive vil at skal være bare at samfunnet skal akseptere oss som vi er og at ingenting blir annerledes etter vi kommer ut. Enda bedre ikke trenge å komme ut. Men det virker som du har fått helt oppheng på dette. Jeg vet ikke hva som er galt men det kan jo være noe med at du har autisme eller du har noe psykose? Absolutt ikke frekt ment men det med drapsforsøk du nevnte vet jeg ikke om er sant, men det høres litt ut som du mener at «skeive» er liksom «etter deg» på en eller annen måte. Det er det som gjør at jeg blir bekymret for psykose. Men jeg håper du kommer ut av denne tankegangen. Det er veldig slitsomt og ikke konstruktivt.❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (18 timer siden):

At man flagger for skeive gjør ikke at du får mindre hjelp. Det påvirker ikke deg på noen som helst måte. Du ser en sammenheng her som faktisk ikke finnes. Vi kan jobbe for skeive, språklig mangfold OG funksjonshemmede på samme tid. Det er ikke noen motsetninger der.

Kjempe leit at du har opplevd så mye mobbing og det at folk ber deg holde kjeft når du er lei deg. Alle mennesker i verden er like viktige og det inkluderer også deg. Vi har alle de samme rettighetene og verdi som menneske. Langvarig mobbing kan gjøre at vi føler oss mindre verdt. Det tror jeg dessverre har skjedd med deg og det er veldig urettferdig og trist.

Det finnes mange organisasjoner som er laget av og drives av funksjonshemmede som jobber for funksjonshemmedes rettigheter. Kanskje noe for deg å sjekke ut? Og forresten, disse organisasjonene får støtte fra Bufdir (økonomiske tilskudd), så det blir litt feil å si at samfunnet og staten vår ikke bryr seg eller vil støtte funksjonshemmede. Det er riktig at vi har en vei å gå ennå i Norge når det gjelder tilrettelegging, enkelte ting når det kommer til rettigheter, tilgang til medisiner mm, men jeg føler ikke at det er disse problemstillingene du snakker om.

Anonymkode: cf029...12e

• Liker 3
Skrevet

Ideelt sett hadde vi selvsagt jobbet for alle, men sånn føles det dessverre ikke.

Jeg snakker gjerne om problemene knyttet til tilrettelegging og helsehjelp, men akkurat her er det utlufting av hvor urettferdig aktivismen er og hvor lite verdt man (bare jeg tydeligvis) kan føle seg (meg). 

At Bufdir støtter organisasjonene bekrefter dessverre også litt av mine bekymringer. For jeg har selv vandret i et miljø hvor omveltning er et mål, hvor offentlige etater omtales som stuck, med deres intense forsøk på å endre strukturen. Hvis ikke de nevner de er viktige, hvis ikke de donerer penger til dem, hvis ikke de krever storslått markering er vi fullstendig ubetydelige. Og dessverre ser jeg at flere politikere, offentlige og private organer, skoler og kommuner følger med dem. Og Vipps føles BUFDIRs støtte til funksjonshemmede uviktig i en tid hvor vi kanskje må prioritere annerledes. For hvem vil skrike for at støtten til funksjonshemmede skal opprettholdes? Hvem vil kalle dem lite fremdriftsvillige hvis ikke de beskytter dem, hvis ikke mobbing av dem stoppes, hvis ikke de får medisiner? 

Skrevet

Og hva med Amnesty? De gjorde det veldig klart at vindmøller på Fosen var grusomt brudd. Da en funksjonshemmet ble utsatt for grov vold skrev de ingenting! 

Så ikke si dette bare er i mitt hodet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (2 timer siden):

Og hva med Amnesty? De gjorde det veldig klart at vindmøller på Fosen var grusomt brudd. Da en funksjonshemmet ble utsatt for grov vold skrev de ingenting! 

Så ikke si dette bare er i mitt hodet. 

Hvordan hjelper det deg å fokusere på dette? Jeg er sterkt uenig i det du skriver, men selvom det du skriver hadde vært sant så gagner det ikke deg å gruble på dette. 

hva kan du gjøre for deg selv akkurat nå for å gå det bedre? Kommer du på noe? Da gjør du det!

Anonymkode: add4a...878

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive lenger. Dere sier det er min virkelighetsoppfatning. Vel, hvis det bare er i mitt hode, hvorfor vet dere ikke mer om hva funksjonshemmede går igjennom? Hvordan har det seg at det ikke er mer rabalder når funksjonshemmede ikke får medisiner eller blir utsatt for vold? Hvorfor har noen av bibliotekene satt de nyeste bøkene om og av funksjonshemmede bakerst, men bruker en måned på både folk med mørk hud og i seksuelle og kjønnsminoriteter? Si meg hvorfor likestillingssentre knapt har innlegg om funksjonshemmede og hvorfor flere politikere snakker og skriver om mangfold og rettigheter uten å nevne funksjonshemmede? Si meg hvorfor ingen vet det finnes et flagg for funksjonshemmede og en egen parade og måned? Si meg hvorfor ALLE funksjonshemmede jeg møter har dårlig erfaring med det som liksom skal være hjelpeapparatet. Si meg hvorfor msmma som jobber på sykehus møter fortvilte foreldre til funksjonshemmede, som er fortvilet over manglende hjelp. Si meg hvorfor vi har brev på brev fra bydelen som prøvde å få meg på institusjon mot min vilje, permer gjennom 17 år av mitt liv.

Er det virkelig bare i mitt hode? Er det bare i alle andres hode?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (53 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive lenger. Dere sier det er min virkelighetsoppfatning. Vel, hvis det bare er i mitt hode, hvorfor vet dere ikke mer om hva funksjonshemmede går igjennom? Hvordan har det seg at det ikke er mer rabalder når funksjonshemmede ikke får medisiner eller blir utsatt for vold? Hvorfor har noen av bibliotekene satt de nyeste bøkene om og av funksjonshemmede bakerst, men bruker en måned på både folk med mørk hud og i seksuelle og kjønnsminoriteter? Si meg hvorfor likestillingssentre knapt har innlegg om funksjonshemmede og hvorfor flere politikere snakker og skriver om mangfold og rettigheter uten å nevne funksjonshemmede? Si meg hvorfor ingen vet det finnes et flagg for funksjonshemmede og en egen parade og måned? Si meg hvorfor ALLE funksjonshemmede jeg møter har dårlig erfaring med det som liksom skal være hjelpeapparatet. Si meg hvorfor msmma som jobber på sykehus møter fortvilte foreldre til funksjonshemmede, som er fortvilet over manglende hjelp. Si meg hvorfor vi har brev på brev fra bydelen som prøvde å få meg på institusjon mot min vilje, permer gjennom 17 år av mitt liv.

Er det virkelig bare i mitt hode? Er det bare i alle andres hode?

Kanskje på tide å ta deg noe av det folk skriver. Enten du vil eller er du helt på ville veier og har kraftig vrangforestillinger.

• Liker 1
Skrevet

Juli er funksjonshemmedes måned, så da får vi håpe at det blir mer oppmerksomhet rundt dette i år!💙

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg skal nok prøve å besinne meg. Jeg har kanskje noen vrangforestillinger, men dere bør nok også innse at problemet er mye større enn meg. 

Skrevet
Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Juli er funksjonshemmedes måned, så da får vi håpe at det blir mer oppmerksomhet rundt dette i år!💙

Blir nok ikke det. De bare hetses til stillhet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymKvinne.. skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg skal nok prøve å besinne meg. Jeg har kanskje noen vrangforestillinger, men dere bør nok også innse at problemet er mye større enn meg. 

Det er og lov å se nyanser. Hvordan hjelper det deg å gi deg selv offerrollen?

Anonymkode: add4a...878

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...