Kassettspiller Skrevet 27. juni 2024 #41 Skrevet 27. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er helt enig med deg og jeg ser at det nok er dette ts vil frem til. Det hadde jo vert fantastisk hvis mental helse hadde klart å mobilisere på samme måte som pride, kanskje vi da hadde fått flere til å stå I jobb? Hvem vet. Anonymkode: 14f4c...575 Det ville nok forbedre livskvaliteten for mange om det blir gjort tiltak! Derfor bør man gi mer oppmerksomhet rundt psykisk helse!♥️ Endret 27. juni 2024 av Kassettspiller 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #42 Skrevet 27. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (4 timer siden): Vel... så hvor mye oppmerksomhet får funksjonshemmede? Og det er bare løgn at de hjelper. Jeg kjenner faktisk ingen på min alder som mener det er viktig, som reagerer på grov vold mot dem, men de reagerer når alle andre er misfornøyde. Dere mener virkelig at jeg har en forskrudd virkelighetsoppfatning? Vel, hvorfor er det ingen engasjement da? Hvorfor kjenner jeg en som stemmer på MDG som mener oppriktig de skal tas liv av, og hvorfor skriker ikke folk når de ikke får medisiner, men de skriker når noen ikke flagger? Dette er ikke løgn; det er et resultat av å være ung funksjonshemmet. Du lærer fort at du ikke er verdt en j- ting! Beklager at jeg sier det men det virker som du har langt større problemer enn funksjonshemning. Anonymkode: c76f3...d4c 7
AnonymKvinne.. Skrevet 28. juni 2024 Forfatter #43 Skrevet 28. juni 2024 Jeg skal prøve å være fattet. Mange deltar på stand under Oslo Pride i helgen, og fint er det, men når har disse satt av tid til funksjonshemmede? Når har Mental Helse, menneskerettighetsorganisasjoner, likestillingssentre og politikere deltatt på noe for å vise støtte til funksjonshemmede? Når man vil belyse et slikt tema, få hjelp for noe, må man aktivt oppsøke dem og håpe det er tid. Hvert år setter de av tid til skeive og transpersoner, men de setter faktisk nesten aldri av tid til funksjonshemmede. Jeg er bitter. Jeg er sint. Selv har jeg opplevd til og med et drapsforsøk, møtt mennesker som mener jeg ikke fortjener et liv og opplevd tvang kun for at andre skulle spare penger. Å se at andre kan skrike og få hjelp er vondt. Hvorfor kan ikke jeg skrike, være sint? HVorfor må jeg bare vente til noen bryr seg om meg? Ingen gjør uansett. Så mitt problem er at alt har fått bygget seg opp over tid, at jeg har forsøkt å dysse det ned med destruktive metoder og likevel får dritt tilbake. Og nå er jeg lei. Det eneste jeg vil er at noen kan si at jeg fortjener noe, vise at jeg ikke fortjener det drittet jeg har opplevd, men nei. Jeg har aldri møtt noen som reagerer på grov vold og drap på funksjonshemmede engang, men de samme ihuga aktivistene okkuperer bygninger og skriker og lager et helvete når andre ikke får det de vil. Jeg er sjalu. Ofte tenker jeg at hadde jeg vært i en annen minoritet hadde folk brydd seg. Da hadde folk ment jeg fortjente pengene fra NAV, helsetjenester, støtte. De hadde ropt over trakasseringen fra kommunen, drapsforsøket, hetsen. Hjelepapparatet hadde vært der, samme hva. Og jeg ønsker ikke noen vondt. Jeg er selv i andre minoriteter enn bare funksjonshemmet, men det er funksjonsnedsettelsene som har preget meg mest og vil prege meg mest hele livet. Og jeg føler det gjør meg uønsket i samfunnet. Så jeg er rasende, på mine likepersoner som liksom skulle ha hjulpet meg. Jeg er sint, fordi jeg opplever dem som sinte når jeg ønsker å bli inkludert, fordi det ikke bare handler om dem. Så blir jeg bitter, sint, føler at de står i veien for mitt ve og vel, mitt faktiske, fysiske liv. Skal jeg risikere å ikke få helsehjelp i fremtiden bare fordi ingen skriker for det? Jeg vet det er en irrasjonell tanke, men ingen har prøvd å motbevise meg heller.
AnonymKvinne.. Skrevet 28. juni 2024 Forfatter #44 Skrevet 28. juni 2024 og hvem reagerte da Aftenposten publiserte en artikkel om hvor mye diverse helsetilstander kostet samfunnet? Hadde dette vært rettet mot andre minoriteter hadde vel folk steilet? For jeg ser jo hvor mye rabalder det blir hvis andres eksistens bir konvertert til kroner (og øre). Og hva med ord som invalid, som rett og slett betyr ugyldig? Hvorfor kan en journalist bruke ordet evneveik når de må være påpasselig med alle andre ord? Forskjellen er gigantisk. Jeg vil ikke egentlig være gjenstand for "woke"-kultur eller ekstremt intens identitetskamp, men hadde en brøkdel av energien blitt brukt på funksjonshemmede hadde vi kanskje fått det bedre?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #45 Skrevet 28. juni 2024 Jeg tror ikke denne tankegangen får deg videre. Har du vært hos psykolog som kan løre deg teknikker for å nyansere tankemønstrene dine, det virker som du har oppheng i offer- og bitterhetstankegang. Du kan f.eks lese Wilhelmsens bok «Det er ikke mer synd på deg enn på andre», som kan frigjøre deg fra posisjonen du er i og få deg til å ta mer ansvar selv. Det er egentlig ikke noen andre sin jobb å få deg bedre, det er ditt eget ansvar. Helsepersonell kan vise deg litt av veien, og så lå du gå resten selv uten støtte. Anonymkode: aa09f...3c7 3
Kassettspiller Skrevet 28. juni 2024 #46 Skrevet 28. juni 2024 For å få mer oppmerksomhet rundt dette, bør det vekke engasjement hos mange slik at det tas opp i medier. Dette kan ha en betydelig innvirkning på befolkningen. Måter å vekke engasjement kan være å melde seg inn i en forening. Mange medlemmer betyr flere stemmer og dermed større støtte for sakene. I tillegg har større foreninger ofte bedre nettverk og økonomiske ressurser. Det bør også nevnes at slike foreninger blir mer anerkjente av andre. Mediedekning kan legge press på politikere til å handle eller endre sin politikk, noe som er ønskelig med tanke på bedre rettigheter for psykisk helse. Håper derfor flere melder seg inn i gode foreninger! 1 1
AnonymKvinne.. Skrevet 28. juni 2024 Forfatter #47 Skrevet 28. juni 2024 Jeg har prøvd. Alt. Uten å lykkes. Det føles umulig, som om ingen vil lytte.
Stor pike Skrevet 28. juni 2024 #48 Skrevet 28. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (På 18.6.2024 den 16.42): Men siden det er juni skal Mental Helse og andre hjelpesentre og likestillingssentre fokusere på skeive og transpersoner, og ellers er det alltid noen andre. Til og med sykehusene har brosjyrer for støtte til seksuelle og kjønnsminoriteter, men jeg får selv aldri noe oppfølging utover de regelmessige kontrollene. Jeg vil bare at noen skal si og mene jeg fortjener det, at jeg har et sted å gå og føle at jeg ikke bruker ressurser jeg ikke fortjener. Her er vi vel innpå vrangforestillinger? Du skal ikke føle at du ikke fortjener oppfølging og ressursbruk. Og at sykehus har brosjyrer liggende, forstår jeg virkelig ikke at skal være noe problem. Men nå forstår jeg ikke så mye av sitt sykdomsbilde heller, bortsett fra at det er sammensatt. Og jeg synes nok du skal forsøke DPS igjen. 2
Kassettspiller Skrevet 28. juni 2024 #49 Skrevet 28. juni 2024 Det er derfor man trenger flere, fordi man oftest står sterkere sammen.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #50 Skrevet 28. juni 2024 Kassettspiller skrev (1 time siden): For å få mer oppmerksomhet rundt dette, bør det vekke engasjement hos mange slik at det tas opp i medier. Dette kan ha en betydelig innvirkning på befolkningen. Måter å vekke engasjement kan være å melde seg inn i en forening. Mange medlemmer betyr flere stemmer og dermed større støtte for sakene. I tillegg har større foreninger ofte bedre nettverk og økonomiske ressurser. Det bør også nevnes at slike foreninger blir mer anerkjente av andre. Mediedekning kan legge press på politikere til å handle eller endre sin politikk, noe som er ønskelig med tanke på bedre rettigheter for psykisk helse. Håper derfor flere melder seg inn i gode foreninger! Man har visse rettigheter innen arbeidslivet bla og vi har krav ifra nav, det som mangler er i fht jobb at vi som strever med mental og fysisk helse står sammen og krever å bli inkludert. Det er jo innimellom en og annen som står frem i media og forteller om sin sykdom og hvor vanskelig ting er men alene så blir de bare høvlet ned. Nåde om man kan se en halv flaske brus på bildet eller noe annet. Tema drukner i kritikk fra de som mener de vet bedre. Det er synd. Anonymkode: 14f4c...575
Kassettspiller Skrevet 28. juni 2024 #51 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man har visse rettigheter innen arbeidslivet bla og vi har krav ifra nav, det som mangler er i fht jobb at vi som strever med mental og fysisk helse står sammen og krever å bli inkludert. Det er jo innimellom en og annen som står frem i media og forteller om sin sykdom og hvor vanskelig ting er men alene så blir de bare høvlet ned. Nåde om man kan se en halv flaske brus på bildet eller noe annet. Tema drukner i kritikk fra de som mener de vet bedre. Det er synd. Anonymkode: 14f4c...575 Det er synd. Håper at mer kunnskap og forskning blir mer "synlig" og at det kan skape mer forståelse. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nåde om man kan se en halv flaske brus på bildet eller noe annet. Hva betyr det?
AnonymKvinne.. Skrevet 28. juni 2024 Forfatter #52 Skrevet 28. juni 2024 Stor pike skrev (1 time siden): Her er vi vel innpå vrangforestillinger? Du skal ikke føle at du ikke fortjener oppfølging og ressursbruk. Og at sykehus har brosjyrer liggende, forstår jeg virkelig ikke at skal være noe problem. Men nå forstår jeg ikke så mye av sitt sykdomsbilde heller, bortsett fra at det er sammensatt. Og jeg synes nok du skal forsøke DPS igjen. At de har brosjyrer liggende er slettes ikke problemet. Det er bare fint at det informeres. Det er bare at de gjerne kunne hatt noen for funksjonshemmede og hjelpeapparat til dem også. Det er en god del steder jeg har vært som ikke har.
Kalevala Skrevet 28. juni 2024 #53 Skrevet 28. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (På 18.6.2024 den 13.12): Jeg har ingen problemer med feiringen av Pride, men funksjonshemmede får ingen verdens ting, mens alle offentlige instanser skal pøse på med støtte til dem. Sykehus, klinikker, mental helse osv også. Det rokker da ved tilliten!? For at du skal få det bedre, er du helt nødt til å komme deg ut av tanken på at det at andre får noe, gjør at du får det dårligere. Fokuser på deg selv og hva du kan gjøre for å bedre situasjonen din. En ting om gangen. 1
Kalevala Skrevet 28. juni 2024 #54 Skrevet 28. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (3 timer siden): men det er funksjonsnedsettelsene som har preget meg mest og vil prege meg mest hele livet. Og jeg føler det gjør meg uønsket i samfunnet. Så jeg er rasende, på mine likepersoner som liksom skulle ha hjulpet meg. Jeg er sint, fordi jeg opplever dem som sinte når jeg ønsker å bli inkludert, fordi det ikke bare handler om dem. Her er noen linker til deg: https://www.sv.uio.no/iss/english/research/projects/poldis/index.html https://www.instagram.com/disabilitypolitics 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #55 Skrevet 28. juni 2024 Kassettspiller skrev (39 minutter siden): Det er synd. Håper at mer kunnskap og forskning blir mer "synlig" og at det kan skape mer forståelse. Hva betyr det? At folk i kommentarfeltet leter etter noe de kan kritisere og ta den syke for slik at de slipper å ta inn over seg at noen strever. Anonymkode: 14f4c...575 1
Kalevala Skrevet 28. juni 2024 #56 Skrevet 28. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (3 timer siden): og hvem reagerte da Aftenposten publiserte en artikkel om hvor mye diverse helsetilstander kostet samfunnet? Hadde dette vært rettet mot andre minoriteter hadde vel folk steilet? For jeg ser jo hvor mye rabalder det blir hvis andres eksistens bir konvertert til kroner (og øre). Jeg som har en av de helsetilstandene som koster samfunnet mest penger, ble glad for oppslaget. Jeg brukte det som argument for at myndighetene må ta tak i det. Bedre behandlingen slik at vi kan få ned kostnadene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #57 Skrevet 28. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (2 minutter siden): At de har brosjyrer liggende er slettes ikke problemet. Det er bare fint at det informeres. Det er bare at de gjerne kunne hatt noen for funksjonshemmede og hjelpeapparat til dem også. Det er en god del steder jeg har vært som ikke har. Det er ikke brosjyrer som betyr noe om du får helsehjelp eller ikke. jeg jobber i det offentlige og min arbeidsplass tilrettelegger. Det er de og lovpålagt å gjøre. Vi har både ansatte med funksjonsnedsettelser og psykiske sykdommer som må ha individuell tilrettelegging. Det får det. Så den situasjonen du beskriver stemmer ikke alle steder. Jeg forstår at du er lei deg og frustrert, men det hjelper deg ikke å generalisere. Anonymkode: add4a...878 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #58 Skrevet 28. juni 2024 AnonymKvinne.. skrev (9 timer siden): Jeg skal prøve å være fattet. Mange deltar på stand under Oslo Pride i helgen, og fint er det, men når har disse satt av tid til funksjonshemmede? Når har Mental Helse, menneskerettighetsorganisasjoner, likestillingssentre og politikere deltatt på noe for å vise støtte til funksjonshemmede? Når man vil belyse et slikt tema, få hjelp for noe, må man aktivt oppsøke dem og håpe det er tid. Hvert år setter de av tid til skeive og transpersoner, men de setter faktisk nesten aldri av tid til funksjonshemmede. Jeg er bitter. Jeg er sint. Selv har jeg opplevd til og med et drapsforsøk, møtt mennesker som mener jeg ikke fortjener et liv og opplevd tvang kun for at andre skulle spare penger. Å se at andre kan skrike og få hjelp er vondt. Hvorfor kan ikke jeg skrike, være sint? HVorfor må jeg bare vente til noen bryr seg om meg? Ingen gjør uansett. Så mitt problem er at alt har fått bygget seg opp over tid, at jeg har forsøkt å dysse det ned med destruktive metoder og likevel får dritt tilbake. Og nå er jeg lei. Det eneste jeg vil er at noen kan si at jeg fortjener noe, vise at jeg ikke fortjener det drittet jeg har opplevd, men nei. Jeg har aldri møtt noen som reagerer på grov vold og drap på funksjonshemmede engang, men de samme ihuga aktivistene okkuperer bygninger og skriker og lager et helvete når andre ikke får det de vil. Jeg er sjalu. Ofte tenker jeg at hadde jeg vært i en annen minoritet hadde folk brydd seg. Da hadde folk ment jeg fortjente pengene fra NAV, helsetjenester, støtte. De hadde ropt over trakasseringen fra kommunen, drapsforsøket, hetsen. Hjelepapparatet hadde vært der, samme hva. Og jeg ønsker ikke noen vondt. Jeg er selv i andre minoriteter enn bare funksjonshemmet, men det er funksjonsnedsettelsene som har preget meg mest og vil prege meg mest hele livet. Og jeg føler det gjør meg uønsket i samfunnet. Så jeg er rasende, på mine likepersoner som liksom skulle ha hjulpet meg. Jeg er sint, fordi jeg opplever dem som sinte når jeg ønsker å bli inkludert, fordi det ikke bare handler om dem. Så blir jeg bitter, sint, føler at de står i veien for mitt ve og vel, mitt faktiske, fysiske liv. Skal jeg risikere å ikke få helsehjelp i fremtiden bare fordi ingen skriker for det? Jeg vet det er en irrasjonell tanke, men ingen har prøvd å motbevise meg heller. Så da angriper du andre svake grupper? Modent. Anonymkode: c76f3...d4c
AnonymKvinne.. Skrevet 28. juni 2024 Forfatter #59 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så da angriper du andre svake grupper? Modent. Anonymkode: c76f3...d4c Kanskje ikke så modent. Frustrerende å være glad på deres vegne hele tiden. De bryr seg ikke om andre, så hvorfor skal jeg?
Kassettspiller Skrevet 28. juni 2024 #60 Skrevet 28. juni 2024 (endret) Det er nok flere som bryr seg om andres rettigheter, men det er ikke alltid like synlig. Dessuten har ikke alle satt seg inn i dette på grunn mangel på informasjon fra påvirkningsaktører. Spørsmålet er: Hvem sitt hovedansvar er det å fremme dette? Veldig synd å høre at til tross for hardt arbeid så har det ikke gitt ønsket resultat. Men jeg har håp på endringer for fremtiden, selv om det tar lengre tid enn ønskelig. Endret 28. juni 2024 av Kassettspiller 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå