Gå til innhold

7 åring med flere hull i melketenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 10.29):

Drikker/spiser dere mye melkeprodukter? 

Jeg ville ha droppet/kuttet kraftig ned på melkeprodukter om det faktisk er sant det du sier. 

Jeg ville byttet ut saltet til Himalaya salt, og økt på med grønnsaker både rå og kokt. 

Anonymkode: 670ff...16b

Her har du nok misforstått. Melk har en remineraliserende effekt på tennene da de blir mettet på kalsium. Meieriprodukter er bra!

Anonymkode: 4748e...7f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tennene er da allerede « lagd» i magen til mor, mat og kosthold handler om å ta vare på emaljen. Altså unngå sukker og syre. 
 

TS jeg er akkurat i samme situasjon som deg og jeg husker barnet mitt hadde mye refluks som liten. Kan jo ikke bevise at det er årsaken men jeg har en anelse. Voksen tenne har ikke hull heldigvis. 

Anonymkode: 525c1...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 16.37):

Å gurgle med hydrogenperoksid kan være farlig, jeg ville ikke anbefalt det for et barn.

Anonymkode: 1355e...fef

Det er såklart ikke farlig.... 

Ikke kjøp 30% 

Si ifra på apoteket at det er til gurglevann. Står tilogmed på flasken hvordan du blander til gurglevann.. Det er formålet! Jeez!

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her har du nok misforstått. Melk har en remineraliserende effekt på tennene da de blir mettet på kalsium. Meieriprodukter er bra!

Anonymkode: 4748e...7f8

Det kan du gjerne tro. Men, mye tyder på at det ikke er godt for hverken ben, eller tenner. 

Jeg personlig holder en knapp på at det ikke er bra for oss mennesker, vi er tross alt ikke kalver i vekst, gir liten mening at melk for kalver skal være sunt for mennesker. Spesielt nå idag, når vi ikke lider av sult, eller mangel på mat. 

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 23.54):

Var alt dette til meg? 

Jeg er da ikke slapp. Jeg har vært hos tannlegen og forhørt meg. Jeg har tannkjøttsykdom i min familie (arvelig), så jeg er ekstremt påpasselig med tannhygiene - for oss alle. Tannlegen er tilfreds med barnas tenner, og pga tannstein hos ene er vi der to ganger årlig for sjekk (ikke annethvert år som er vanlig). Barnet har noe "ruglete" overflate på tennene sine, og opplever derfor tannstein. Man kan alltids pusse livet av tennene i håp om å forebygge, men da ødelegger man den faktisk. Tannlegen har selv sagt at noen er mer utsatt for tannstein (og/eller hull) uavhengig av tannhygiene, men at det selvsagt kan forebygges. Vi forebygger ved god tannhygiene og 2x årlig sjekk og stell hos tannlegen. Det er ikke alltid det finnes en grunn, man har de tennene man har, og så gjør man det beste utfra det.

Noen barn opplever dessverre skader på tennene ved antibiotikakur som spedbarn, dette er et kjent problem. Det var først barselpleiere som opplyste meg, deretter fastlege. Så var det en tannlegetime for noen år tilbake, da jekslene var kommet, at tannlegen spurte om barnet hadde gått på antibiotika som spedbarn pga tennene. Det er altså ikke fremmed, og du burde vite bedre enn å være besserwisser og best i verden før du uttaler deg. 
Tennene er for øvrig sterke, men to stk er misfarget. Ikke gule, ikke brune, men en helt merkelig, rar farge jeg ikke helt har navn på.

Aldri hatt problemer med bakterievekst hos noen her, aldri hatt "uren" tunge av noe slag, aldri dårlig ånde eller noe som helst. Pusser tunga og sånt, men aldri opplevd annet enn helt vanlig tunge. Drikker og spiser masse melkeprodukter, helt ordinært kosthold - uten (særlig mye) nøtter, tang og himalayasalt. 

Anonymkode: a3d76...08f

Ja, slev så tenker jeg at det finnes en årsak. For "det er bare slik" hadde aldri vært godt nok for min del. 

Men, vi er forskjellige 🤷 

Skjønner at jeg sikkert er irriterende, jeg hadde bare aldri orket å tenkt. "ja, ja. Da er det vel bare slik". 

 

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 10.29):

Drikker/spiser dere mye melkeprodukter? 

Jeg ville ha droppet/kuttet kraftig ned på melkeprodukter om det faktisk er sant det du sier. 

Jeg ville byttet ut saltet til Himalaya salt, og økt på med grønnsaker både rå og kokt. 

Anonymkode: 670ff...16b

For noe piss. Jeg spiser melkeprodukter hver eneste dag, og har aldri hatt hull i tennene (er 45 år).

TS, spiser dere mye karbohydrater? Sukker er sukker, uansett om det kommer fra frukt eller sjokolade.

Anonymkode: 1b93a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan du gjerne tro. Men, mye tyder på at det ikke er godt for hverken ben, eller tenner. 

Jeg personlig holder en knapp på at det ikke er bra for oss mennesker, vi er tross alt ikke kalver i vekst, gir liten mening at melk for kalver skal være sunt for mennesker. Spesielt nå idag, når vi ikke lider av sult, eller mangel på mat. 

Anonymkode: 670ff...16b

Del gjerne kildene dine på denne tåpelige informasjonen du sprer. Eller er dette bare din personlige mening? Da spiller det vel ikke noen rolle om forskning sier det motsatte.

Anonymkode: 4748e...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsket på at barn som har mødre som har fått antibiotika enten som gravide eller når de ammer kan utvikle emaljefeil. Visste ikke det når jeg fikk antibiotika for brystbetennelse. 

Anonymkode: f62ec...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Stavanger? De forsker på hvorfor det er så dårlig emalje på tenner her.

Anonymkode: 1d41a...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort er å legge inn flere tannpuss. For noen er det ikke nok med to ganger om dager. Kanskje bruke tyggegummi som motvirker syreangrep også. Kanksje også ta blodprøve hos lege for å se om det er noen vitaminer eller mineraler barnet har mangel av.

Endret av Meowmere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort er å legge inn flere tannpuss. For noen er det ikke nok med to ganger om dager. Kanskje bruke tyggegummi som motvirker syreangrep også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 19.31):

Aller først: vi er over snittet opptatt av kosthold og livsstil. Barnet er vokst opp på hjemmelaget mat (på hjemmebane), og kun lørdagsgodt. Vi har ikke brus i hjemmet, og juice kun til påske/lunsj. Vi har alltid vært nøye med tannpuss og tannstell.

Gratulerer til oss, 4 hull i melketennene.. Disse ble oppdaget i fjor rundt 6årsdagen, og på kontroll nå sier tannlegen at de har «stoppet opp». Men de er synlige, det var vi som oppdaget det og bestilte time. Tannlegen mener vi kan vente med behandling.

Jeg bare lurer på hvordan det har blitt sånn? Alt vi ønsker er at barnet skal ha god tannhelse, og vi har ikke kunnet gjøre det bedre enn vi har gjort til nå.

Tannlegen gnåler bare om fluor, men det har jo tydeligvis ikke hjulpet til nå.

Det må være noe annet underliggende?

Noen med erfaring?

Er det håp for voksentennene?

Anonymkode: 30c00...982

Hmm ikke godt å si. Går barnet på noen medisiner, eller er plaget av reflux eller munntørrhet?

Anonymkode: bedd9...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser barnet ofte mellom måltidene? Tennene blir jo utsatt for syreangrep hver gang det spiser, selv om det er sunn mat

 

Anonymkode: 91fc3...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusser barnet tennene selv ts? Det er sterkt anbefalt at barn får hjelp med tannpuss til de er 12 år gamle, da de ikke har utviklet den rette finmotorikken til å være ansvarlig for å pusse bra nok før det. At det ikke samler seg plakk er alfa omega for å unngå utvikling av karies, så tannpussen er veldig viktig at det faktisk gjøres bra nok (ikke bare lenge nok).

Du skriver at brus bare drikkes i helg. Hva med saft? Vann med kullsyre? Begge inneholder en lavere ph-verdi. Mye smådrikking av saft, kullsyrevann, juice og brus er ikke bra for tennene selv om det er sukkerfritt. 

 

Anonymkode: 833fa...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet deres brukt mye medisiner? vi har et barn med emaljefeil etter medisin bruk når det var lite. Heldigvis kun en tann, har hatt hull. Det er registrert i journalen at det er emaljefeil, sånn at det kan bli dekket deler til behandling av f.eks krone når det blir voksent dersom det skal bli nødvendig

Anonymkode: b4514...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...