Gå til innhold

Istdp og traumer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, noen som har erfaringer med dette og vil dele? Jeg har nettopp begynt og vil gjerne høre fra noen som har vært gjennom dette! 

Anonymkode: a3020...233

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var for brutalt for meg. Passer best til lettere traumelidelser. For de med tyngre traumediagnoser anbefaler jeg heller somatic experiencing. Ligner, men er mye mildere.

Anonymkode: fea2f...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Har du k-ptsd? Jeg har bare hatt 6 samtaler men det er rimelig heftig, ja. Ble trigget i dag. Og så merker jeg at psykologen er så opptatt av å bygge allianse, og insistere på at vi fungerer så bra, at det nesten er irriterende. I dag sa hn at hn var "stolt av meg". Jeg er ikke et barn som har fått alt rett på en matteprøve. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du k-ptsd? Jeg har bare hatt 6 samtaler men det er rimelig heftig, ja. Ble trigget i dag. Og så merker jeg at psykologen er så opptatt av å bygge allianse, og insistere på at vi fungerer så bra, at det nesten er irriterende. I dag sa hn at hn var "stolt av meg". Jeg er ikke et barn som har fått alt rett på en matteprøve. 

Fortsett i terapi, og prøv å akseptér at terapeuten er på laget ditt.

Det er ikke du som bestemmer om terapeeuten kan være stolt av deg, det er ikke opp til deg.  

Anonymkode: 474c8...053

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsett i terapi, og prøv å akseptér at terapeuten er på laget ditt.

Det er ikke du som bestemmer om terapeeuten kan være stolt av deg, det er ikke opp til deg.  

Språk er viktig i behandling, det å bli snakka til som et barn eller få kompliment og kommentarer som det den du siterte nevnte kan være direkte hemmende for god kommunikasjon og tilitt. Behandleren min var veldig nøye på å undersøke og finne utav om feks «stolt av deg» var en kommentar som fungerte for meg med mine behov og erfaringer.

Mange med kptsd har for eksempel opplevd mye latterliggjøring og manipulering, et slikt «utbrudd» på feil tidspunkt kan svekke tilitten noe enormt uten at hverken pasient eller behandler kjenner det igjen om det ikke har vært et tema for behandlingen. 

Anonymkode: 3b9b8...ace

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Språk er viktig i behandling, det å bli snakka til som et barn eller få kompliment og kommentarer som det den du siterte nevnte kan være direkte hemmende for god kommunikasjon og tilitt. Behandleren min var veldig nøye på å undersøke og finne utav om feks «stolt av deg» var en kommentar som fungerte for meg med mine behov og erfaringer.

Mange med kptsd har for eksempel opplevd mye latterliggjøring og manipulering, et slikt «utbrudd» på feil tidspunkt kan svekke tilitten noe enormt uten at hverken pasient eller behandler kjenner det igjen om det ikke har vært et tema for behandlingen. 

Takk! ❤ Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men det ER opp til ts å få lov å sette grenser for hvordan andre skal uttrykke seg til henne og det ER hun som bestemmer hva hun vil tillate i en relasjon. Hvis noen da vil være i en relasjon med henne, så må de respektere det. 

Terapeuten kan være stolt inni seg eller uttrykke seg annerledes. 

Anonymkode: a1bdf...7a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Derav poenget mitt: fortsett i terapi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er fint du ser at du er trigget, men ser du at du har alle piggene ute nå? Anbefaler uansett å si hvordan det oppleves for deg, ikke noe hyggelig å oppleve psykologen som nedlatende, særlig ikke når man har traumelidelse.

Anonymkode: 38f44...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...