AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #1 Skrevet 17. juni 2024 Hva er din erfaring med Metformin/Glucophage ved insulinresistens? Har fått fra gynekolog, og skal begynne med 1 tbl daglig, for så å øke opp til 3. Gjerne kom med praktiske tips (når dere tar den, hvordan dere øker, hva dere må være obs på) og samtidig, har det hjulpet ? På forhånd takk! Anonymkode: 4e52d...ca5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Skrevet 17. juni 2024 For meg har det fungert veldig bra. Jeg er nesten kvitt de ekstreme svingningene i blodsukkeret som jeg hadde så lenge jeg spiser riktig*. Har heller ikke hatt noen bivirkninger. Jeg tar dem på slutten av et måltid, ikke før fordi da kan jeg bli litt kvalm. Jeg startet med 500 mg morgen, og økte med 500 mg om kvelden etter 10 dager. *Men jeg må bare si: Jeg må fremdeles være veldig nøye med å spise riktig, dvs minimalt med raske karbohydrater, og god balanse med proteiner. Hvis jeg skeier ut med kake, iskrem, mye poteter osv fyker blodsukkeret opp, og jeg får fremdeles svingninger. Ikke like store, men veldig ubehagelige og merkbare. Anonymkode: 94cf0...c23 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #3 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg har det fungert veldig bra. Jeg er nesten kvitt de ekstreme svingningene i blodsukkeret som jeg hadde så lenge jeg spiser riktig*. Har heller ikke hatt noen bivirkninger. Jeg tar dem på slutten av et måltid, ikke før fordi da kan jeg bli litt kvalm. Jeg startet med 500 mg morgen, og økte med 500 mg om kvelden etter 10 dager. *Men jeg må bare si: Jeg må fremdeles være veldig nøye med å spise riktig, dvs minimalt med raske karbohydrater, og god balanse med proteiner. Hvis jeg skeier ut med kake, iskrem, mye poteter osv fyker blodsukkeret opp, og jeg får fremdeles svingninger. Ikke like store, men veldig ubehagelige og merkbare. Anonymkode: 94cf0...c23 Takk for svar! Har de hjulpet på vekt/bukfedme, dersom det var problem for deg? Anonymkode: 4e52d...ca5
Ugresset Skrevet 17. juni 2024 #4 Skrevet 17. juni 2024 Jeg fikk metformin av gynekologen min da jeg var veldig overvektig og hadde mangfoldige cyster på eggstokkene. De med pcos har gjerne insulinresistens. På meg forsvant absolutt alle(!!) cystene på ett år og gynekologen sa at dette er en vidundermedisin for de som orker bivirkningene i starten. Mange slutter på grunn av de. Jeg gikk ned mye i starten. Ganske normalt når hovedbivirkningen er kvalme. Og man blir dårlig av mye mat som man ellers ikke blir dårlig av, type veldig løs mage. Smaksløkene endret seg også i starten, men det gikk raskt over. Nå som jeg er normalvektig spurte jeg gynekologen om det var noe vits i at jeg tar denne medisinen lengee og da sa han veldig tydelig" Ja! Du har ingen grunn til å slutte, det vil bare gjøre at du får tilbake cystene og de plagene de gir,om ikke flere''. Så et lett valg for meg. Tar de alltid til mat. Små måltider tar jeg en, større måltider tar jeg to. Slik slipper jeg å løpe ned toalettet hele natten Det er min erfaring og jeg har vel stått på de i 10 år nå. Bare å spørre hvis du tror jeg kan ha noen svar
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Har de hjulpet på vekt/bukfedme, dersom det var problem for deg? Anonymkode: 4e52d...ca5 Ja det har hjulpet på midjemålet mitt. Jeg gikk ned rundt 0,5 kg i uken de første månedene, men det er fordi medisinen har fungert på to måter: Den har stabilisert blodsukkeret og gitt bedre insulinrespons /lavere insulinnivå, og når blodsukkersvingningene ble borte forsvant også søtsuget. Men det er klart, vekttap skjer ikke automatisk uten egeninnsats. Metformin er et verktøy og hjelpemiddel, ikke en mirakelkur Anonymkode: 94cf0...c23
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #6 Skrevet 18. juni 2024 Testet dere for insulinresistens før oppstart? Jeg gikk på metformin tidligere pga cyster og pcos, veldig god effekt på syklus og vekt. Dessverre fikk jeg ny lege, og han vil ikke la meg fortsette på metformin. Tips til hva jeg kan gjøre/si? Anonymkode: 2e2a4...578
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #7 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Testet dere for insulinresistens før oppstart? Jeg gikk på metformin tidligere pga cyster og pcos, veldig god effekt på syklus og vekt. Dessverre fikk jeg ny lege, og han vil ikke la meg fortsette på metformin. Tips til hva jeg kan gjøre/si? Anonymkode: 2e2a4...578 Vis han nasjonal veileder for PCOS 2024 og be han begrunne hvorfor du ikke skal du metformin. Anonymkode: 4e52d...ca5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå