Gå til innhold

Hvor setter du grensen for utroskap ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, da er du på viddene definisjonsmessig.

Du står selvfølgelig fritt til å mene at det du nevner ikke er greit for deg - men spørsmålet var om hva som er utroskap. Og det er samleie med andre https://snl.no/utroskap

Ganske klar definisjon (og snever vil sikkert noe si). Men hvis alle skal lage sin egen definisjon av hva utroskap er, vil det være umulig å love troskap. For det betyr noe annet for deg enn for meg. Da blir jo hele uttrykket uthulet.

Anonymkode: 4f35f...295

Denne definisjonen ble jo laget på bakgrunn for å kunne få innvilget skilsmisse ved dom. Ja man kan godt være enige om at samleie er den fysiske rammen for utroskap, men det innebærer jo så mye mer enn det...

Det er ikke umulig å love troskap så lenge man klarer å kommunisere sammen, uten å bli beskyldt. Dette er nok snarere unntaket enn regelen. Det er jo mulig å komme fram til en felles forståelse vil jeg tro, så lenge man har en innstilling om at man ønsker det beste for hverandre liker jeg og tro. 

Så vil sikkert noen påpeke at min tankegang er naiv i så måte. Selv synes jeg ikke det. Bedre være føre var, enn etter snar. Så jeg hadde satt veldig pris på om min partner hadde vist meg den tilliten. For det er jo det det er slik jeg ser det. En tillitserklæring ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når kvinner/menn misser følelser for partner uten å fortelle om det og fortsetter å bo med dem. Der er mi grense. 

Anonymkode: e657d...105

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Spørsmålet var om "Utroskap", ikke "Økonomisk utroskap", det hadde vært lagt i et annet forum enn Seksualitet.

Og når det gjelder "Emosjonelt utroskap#, så er det nettopp det jeg mener med utvanning av begrepet. Hvilke følelser og emosjoner du har, har ingenting med utroskap å gjøre. 

Utroskap er handlinger man utfører, ikke en følelse man har. Det blir veldig feil om man skal stille folk til ansvar for følelser de har, og ikke handlinger de gjør. Du styrer dine handlinger, ikke dine følelser.

Om jeg blir forelsket i en annen mens jeg er i et forhold, er jeg da ikke utro!
Det skjer med de fleste i et langvarig forhold, og det som er avgjørende er hvordan jeg velger å agere på de følelsene.

Nei, men definisjonen på emosjonelt utroskap er jo handlinger, ikke bare følelser. Hemmelige samtaler, seksuelle samtaler, avtale om å skal bli sammen selv om man er i forhold etc. Det er handlinger selv om det ikke er sex og det er per definisjon utroskap hvis dette gjøres bak partners rygg uten dens samtykke. 

Anonymkode: 3d889...f9c

• Liker 1
Gjest Blåmonster
Skrevet
Cervus skrev (På 17.6.2024 den 21.35):

Kona får lov til alt...bare hun forteller det til meg...

Skulle hun gjøre noe i skjul ville jeg vurdert som utroskap. 

Wow!  Virkelig ingen grenser ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, men definisjonen på emosjonelt utroskap er jo handlinger, ikke bare følelser. Hemmelige samtaler, seksuelle samtaler, avtale om å skal bli sammen selv om man er i forhold etc. Det er handlinger selv om det ikke er sex og det er per definisjon utroskap hvis dette gjøres bak partners rygg uten dens samtykke. 

Det blir vel ordkløyveri etterhvert, men definisjonen jeg har funnet på emosjonelt utroskap er:
"Når en person utvikler en følelsesmessig tilknytning eller et romantisk forhold til noen andre enn sin primære partner. "
Altså bare følelser, ikke handlinger. Handlingene er man naturligvis ansvarlig for. Der er vi enig.

Uansett er ikke samtaler og avtaler utroskap i mine øyne, og heller ikke i henhold til definisjonen.

Det kan godt være at man ikke synes det er greit, og at man ikke aksepterer det i et forhold. Men er det ikke sex, så er det ikke utroskap. Det er bare kjipt.

AnonymBruker
Skrevet
Irak skrev (1 time siden):

Det er ikke umulig å love troskap så lenge man klarer å kommunisere sammen, uten å bli beskyldt. Dette er nok snarere unntaket enn regelen. Det er jo mulig å komme fram til en felles forståelse vil jeg tro, så lenge man har en innstilling om at man ønsker det beste for hverandre liker jeg og tro.

Jeg tror min veldig rigide oppfatning av hva utroskap er skyldes at jeg har erfart at dette blir man ikke enig om. Å få en felles forståelse av noe så vagt er vanskelig - eller umulig, uten en krystallklar definisjon.

Så får jeg håpe andre lykkes bedre!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

romantisk forhold

Du sier jo det selv. Et romantisk forhold innebærer jo handlinger, ikke bare følelser. 

Anonymkode: 3d889...f9c

Skrevet
Blåmonster skrev (6 timer siden):

Wow!  Virkelig ingen grenser ?

Jepp. Men hun er ikke spinnvill 😅

Hadde hun hatt gangbang hadde jeg blitt overrasket! 

Vi er enige om kondombruk hvis man ikke er helt sikker på sykdomsfrihet. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 11.32):

Enkelt og greit tenker jeg:
Penetrasjon og oralsex med andre enn partner, uten at det er avtalt.

Hvis man roter seg bort i andre definisjoner - som emosjonelt utroskap, etc havner man fort på viddene.

Enig i dette innlegget. Må kunne gi en klem eller kyss på kinnet uten at alt må raoprteres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...