Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Mastercard i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte betaler dere i utlandet på ferie? Ble anbefalt av banken å bruke Mastercard da dette gir ekstra trygghet. Men det er vel ikke utrygt å betale med vanlig kort, eller?

Anonymkode: c87a7...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg mener det er utrygt å betale med vanlig kort. 

Anonymkode: bbca9...e5c

Skrevet (endret)

Poenget er vel å betale med kredittkort og ikke debetkort, da det gir deg flere rettigheter om du skulle bli svindlet eller lignende. Om det er Visa, MasterCard, AmEx etc spiller ingen rolle.

Mastercard debetkort er ikke noe tryggere enn Visa debetkort. Jeg har opplevd kortsvindel og betaler aldri med debetkort noe sted og i alle fall aldri i utlandet.

Endret av Jdz
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (12 minutter siden):

Poenget er vel å betale med kredittkort og ikke debetkort, da det gir deg flere rettigheter om du skulle bli svindlet eller lignende. Om det er Visa, MasterCard, AmEx etc spiller ingen rolle.

Mastercard debetkort er ikke noe tryggere enn Visa debetkort. Jeg har opplevd kortsvindel og betaler aldri med debetkort noe sted og i alle fall aldri i utlandet.

På hvilken måte ble du svindlet? Når du betalte med kortet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Revolut. Kortet er et debetkort og jeg overfører penger til det på et par sekunder i appen. Skjer det noe, taper jeg i verste fall bare de pengene jeg har på kortet. Har derfor aldri mer enn jeg behøver for et par dager på det. Det er gratis og de tar ikke gebyr ved uttak i minibank i utlandet. Kan også ta ut inntil 2000 kr pr. måned uten at de tar valutapåslag.

Siden jeg reiser alene og ofte er ganske lenge på tur, har jeg også med meg et Mastercard og et Visakort. Oppbevarer kortene på ulike steder.

Anonymkode: 4afb8...47d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte betaler dere i utlandet på ferie? Ble anbefalt av banken å bruke Mastercard da dette gir ekstra trygghet. Men det er vel ikke utrygt å betale med vanlig kort, eller?

Man betaler eller tar aldri ut penger fra minibank i utlandet med Debetkort.. Kortene kan bli kopiert i minibanker, restauranter kan kopiere kortinformasjon, trekke samme beløp/tilsvarende likt samme beløp to ganger. Kort kan stjeles på gata, eller andre steder. Da har du ID tyveri som resultat. Et kredittkort er lånte penger. Banken er ansvarlig for pengene du låner dersom du blir svindlet, monster/får kortet stjålet. Debetkortet er du ansvarlig for alle penger på, uansett, nesten. 

Norwegian kredittkort var i sin tid best mht kostnader og uttak i minibank. Dette får du selv undersøke hva som er mest gunstig. 

Som regel går det bra, men når det ikke går bra så er det for sent å angre, og du kan få himla mye problemer. Å være naiv, er lov, men skjelden smart. 

Før du reiser noe sted så sperrer du deg og for kreditt, for din egen sikkerhet. 

Anonymkode: 55089...362

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta ut penger eller betale i utlandet så betaler du i landets valuta, aldri i NKR. Da får du en mye dårligere kurs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte ble du svindlet? Når du betalte med kortet?

Har skjedd tre ganger. En gang er jeg usikker, men det kan ha skjedd på nett. De fikk med seg rundt 80.000, men dette var et kredittkort og det fikk derfor ingen konsekvens. Andre gang er jeg forholdsvis sikker på at kortet ble skimmet. Tredje gang hadde jeg lagt igjen et kort jeg aldri brukte i hotellsafen, men hadde glemt å låse den. Er nesten helt sikker på at hotellpersonalet kopierte kortopplysningene når jeg var ute. Dette var faktisk et debetkort, men banken greide heldigvis å sperre kortet automatisk på grunn av mistenkelige transaksjoner, uten at de fikk med seg noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Norwegian kredittkort var i sin tid best mht kostnader og uttak i minibank. Dette får du selv undersøke hva som er mest gunstig. 

De har gode betingelser, men når kortet mitt ble svindlet hadde de null automatiske mekanismer for å stoppe kortsvindel slik andre banker har. Kortet mitt ble brukt på tre forskjellige kontinenter i løpet av 12 timer, noe som burde får alarmklokkene til å kime. I tillegg ble jeg helt overlatt til meg selv og måtte vente lenge på å få saken løst. Hos andre banker har jeg ikke behøvd å gjøre noe annet enn å gi banken beskjed.

Dette var en såpass ubehagelig opplevelse at jeg sa opp kortet mitt etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (12 minutter siden):

De har gode betingelser, men når kortet mitt ble svindlet hadde de null automatiske mekanismer for å stoppe kortsvindel slik andre banker har. Kortet mitt ble brukt på tre forskjellige kontinenter i løpet av 12 timer, noe som burde får alarmklokkene til å kime. I tillegg ble jeg helt overlatt til meg selv og måtte vente lenge på å få saken løst. Hos andre banker har jeg ikke behøvd å gjøre noe annet enn å gi banken beskjed.

Dette var en såpass ubehagelig opplevelse at jeg sa opp kortet mitt etterpå.

De fleste har misbruk av eller idtyveri forsikring inkludert i enten sine forsikringer (innbo, reise, bil m.m.) eller i mobilabn. Men tenker skjelden på å bruke disse i slike situasjoner fordi de ikke har oversikt over hva forsikringene dekker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste har misbruk av eller idtyveri forsikring inkludert i enten sine forsikringer (innbo, reise, bil m.m.) eller i mobilabn. Men tenker skjelden på å bruke disse i slike situasjoner fordi de ikke har oversikt over hva forsikringene dekker. 

Helt sikkert, men jeg vil fortsatt ikke være kunde hos en bank som ikke har grunnleggende sikkerhetsmekanismer på plass og ikke yter en cm med kundeservice. Nå har jo betingelsene ift cashback blitt vesentlig dårligere og Norwegian Reward et langt mindre interessant lojalitetsprogram, så det er ikke noe stort tap.

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (26 minutter siden):

Helt sikkert, men jeg vil fortsatt ikke være kunde hos en bank som ikke har grunnleggende sikkerhetsmekanismer på plass og ikke yter en cm med kundeservice. Nå har jo betingelsene ift cashback blitt vesentlig dårligere og Norwegian Reward et langt mindre interessant lojalitetsprogram, så det er ikke noe stort tap.

Hvilket kredittkort gikk du for? Spør fordi jeg har Norwegian sitt som for det meste brukes i utlandet og på netthandel.

Anonymkode: e8968...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Ikano til dagligvarer og Morrow til andre kjøp, som her hjemme. Bruker Norwegian-kortet til kontantuttak i utlandet, men det er sjeldnere jeg trenger cash. 

Anonymkode: 392b3...e13

AnonymBruker
Skrevet

Bruker kredittkort for å betale og/eller ta ut penger.

Anonymkode: 09dd4...8fe

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (5 timer siden):

Har skjedd tre ganger. En gang er jeg usikker, men det kan ha skjedd på nett. De fikk med seg rundt 80.000, men dette var et kredittkort og det fikk derfor ingen konsekvens. Andre gang er jeg forholdsvis sikker på at kortet ble skimmet. Tredje gang hadde jeg lagt igjen et kort jeg aldri brukte i hotellsafen, men hadde glemt å låse den. Er nesten helt sikker på at hotellpersonalet kopierte kortopplysningene når jeg var ute. Dette var faktisk et debetkort, men banken greide heldigvis å sperre kortet automatisk på grunn av mistenkelige transaksjoner, uten at de fikk med seg noe.

Uff, hørtes skummelt ut. Bra det ikke fikk noen konsekvens med de 80 000.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Norwegian sitt kredittkort er et godt valg for bruk i utlandet. Anbefales. Brukt det siden det kom.

Bruker aldri debet-/bankkort i utlandet nå for tiden. Oppsiden med kredittkort er at HVIS du blir skimmet (altså hvis noen kopierer dataene på kortet, så er kredittfunksjonen et buffer, og du slipper at din vanlige lønnskonto brått er tom...

Har opplevd dette to ganger. En gang med kredittkort, og en gang med debetkort. Ble fanget opp av sikkerhetsalgoritmene, og det fikk ingen praktiske/økonomiske problemer for meg – ut over at kortet ble sperret og jeg fikk et nytt.

Men med debetkortet gikk det en liten uke før jeg fikk tilbakeført de 25' som var tappet fra lønnskontoen.

Anonymkode: 9027c...e92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...