Gå til innhold

Hvorfor ha barn om du ikke har tid til å oppdra egne barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hva synes dere?

Har du eller vil du ha barn, men er ikke interessert i å oppdra og være med dem? Du vil heller at andre skal oppdra dine barn og gi dem en ipad eller telefon de kan sitte på , mens du kan fokusere på karriere, venner og dine fritidsinteresser?

Er det sånn at alle barn må i barnehage og de som velger å ha barna sine hjemme frem til skolealder blir sett på som dårlige oppdragelse?

Er å ha barna i barnehagen eneste måte til sosialisering for 1-5 åringer?
Finnes det ikke sosialisering for foreldre som muligens har venner med barn, naboer eller tante, onkle, besteforeldre og søskenbarn....?

Har ikke barna det best med foreldrene sine? Hvorfor har mange tilknytningsvansker i dag og dårlig psykisk ? Sier ikke at barnehage er bare dårlig, men er barnehage absolutt et krav som alle barn må i og de foreldre som velger å være hjemmeværende husmor nesten må skamme seg?

Er det galt i dag å være hjemmeværende husmor? Å oppdra barn er en fulltidsjobb det å. Synes det å bør bli mer akseptert på de som vil være hjemmeværende husmor, at permisjonen kan forlenges for de som ønsker  for barnehage er ikke nødvendig. Det har blitt mennesker av de som ikke har vært i barnehage å med foreldre som har vært hjemmeværende til skolealder.

Jobber du i dag som at du ikke har barn ?

https://www.facebook.com/reel/319830661170697

Anonymkode: cdcdf...e29

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingenting i mot at noen velger å ikke jobbe, men for all del, ikkeforleng retten til permisjon. I et fleksibelt arbeidsmarked er to år per barn vanskelig nok for de av oss som er arbeidsgivere. 

Jeg vil heller ikke gi mer økonomisk støtte til de som ikke vil bidra med skatt. Hvor skal vi hente pengene fra?

Vær gjerne hjemme med barna dine, men betal for det selv. 

Anonymkode: 5463a...d12

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premisser for innlegget blir jo helt galt når du viser en video fra utlandet hvor barnet er i barnehagen i 14 timer. Det er jo ikke mulig med norske åpningstider og det er ingen norske barn som må være i bhg så lenge… De fleste barn har det utmerket i bhg i 6-7 timer.

Anonymkode: 96698...748

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste barn er barnehage positivt. Utfordringen for altfor mange barn i dag er at de har altfor lange dager i barnehagen, og nesten aldri fri utover det absolutte minimum. Ergo altfor lite tid med sine egne foreldre. 

Anonymkode: 5a7d7...cdd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg så også denne videoen og tenkte stakkars både barn og foreldre. Dette er jo ikke norske forhold og det kan være gode grunner til at noen foreldre må jobbe ekstremt masse. 

Anonymkode: dc00e...11c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Premisser for innlegget blir jo helt galt når du viser en video fra utlandet hvor barnet er i barnehagen i 14 timer. Det er jo ikke mulig med norske åpningstider og det er ingen norske barn som må være i bhg så lenge… De fleste barn har det utmerket i bhg i 6-7 timer.

Anonymkode: 96698...748

6-7 t? De færreste har så korte dager 

Anonymkode: 9643c...b50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en betydelig bedre mor når jeg og barna hadde pause fra hverandre, de i barnehagen og jeg på jobb, enn jeg ville ha vært dersom jeg var hjemmeværende. De storkoste seg i barnehagen, og jeg fikk annet påfyll på jobben. Ingen dårlig samvittighet for dette. 

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunge said:

Jeg var en betydelig bedre mor når jeg og barna hadde pause fra hverandre, de i barnehagen og jeg på jobb, enn jeg ville ha vært dersom jeg var hjemmeværende. De storkoste seg i barnehagen, og jeg fikk annet påfyll på jobben. Ingen dårlig samvittighet for dette. 

Det er ingen problem med barnehagen, men for lange dager der. Typ 12 timer i barnehagen hvor de iløpet av dagen kun ser foreldrene sine 3 timer eller noe før barnet sover.

Anonymkode: cdcdf...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingenting i mot at noen velger å ikke jobbe, men for all del, ikkeforleng retten til permisjon. I et fleksibelt arbeidsmarked er to år per barn vanskelig nok for de av oss som er arbeidsgivere. 

Jeg vil heller ikke gi mer økonomisk støtte til de som ikke vil bidra med skatt. Hvor skal vi hente pengene fra?

Vær gjerne hjemme med barna dine, men betal for det selv. 

Anonymkode: 5463a...d12

Din kommentar er typisk at arbeidsmarkedet i dag er ikke designet for kvinner og er fortsatt veldig tilrettelagt for menn. De betaler skatt mens de er hjemme med barna, akkurat som uføretrygdete og betaler skatt. Det var ikke snakk om at de IKKE skulle betale skatt, men nå har det seg sånn at for at det skal være et liv for den neste generasjonen så er det sånn at noen må føde barn og bli foreldre. Om ikke stopper alt opp og det vil ikke lengre være noen til å gjøre et arbeid.

Kvinner har forresten en helt annen klokke. Menn opererer med 24/7 arbeidsklokke  og kan våkne opp hver dag som om det er ny dag, mens kvinner er i en syklus på 28 dager. Følger ikke kvinner sin syklus, kan de risikere ekstremt smertefull menstruasjon og andre problemer som langsiktig kan gjør de uføre.

Anonymkode: cdcdf...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er i barnehagen hele dagen et det jo maks 9-10 timer 

Mem hva skal en gjøre når du må klare å levere i barnehagen før jobb og rekker akkurat og hente etter jobb. 

Oh nei det er ikke så lett å få jobb nærmere eller ta seg mindre jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å sitte her i trygge Norge med velferdsstat, 37,5 timers uke og rett på redusert arbeidstid og kritisere amerikanere for å jobbe for mye.

Det er annerledes der enn her, arbeidsgiverne kan si deg opp om de synes at innsatsviljen din har falt for mye etter at du ble mor, for eksempel. Har man ikke jobb, har man ikke sykeforsikring heller. I tillegg har de fleste veldig lange reiseveier, siden boligeområder og arbeidsplasser er plassert langt fra hverandre. Det er ingen som velger dette, det bare blir sånn.

Så, ikke døm, men vær glad for at vi slipper dette i Norge.

Anonymkode: 312ef...a7b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne ha vært mer hjemme, men det betalte ikke regningene. Da jeg ble alene med to små måtte jeg få kabalen til å gå opp på egenhånd. Barna levert bhg (og etterhvert sfo)  tidlig og hentet sent, ENDA jeg gikk ned i stilling fra 100% til 80%... tidsklemme, økonomiskknipe og ingen nettverk å støtte meg til: jeg unnskylder meg IKKE for at det ble som det ble...men jeg ville gjerne ha sluppet hele rotte-racet. 

Anonymkode: b1ecc...281

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er lett å sitte her i trygge Norge med velferdsstat, 37,5 timers uke og rett på redusert arbeidstid og kritisere amerikanere for å jobbe for mye.

Det er annerledes der enn her, arbeidsgiverne kan si deg opp om de synes at innsatsviljen din har falt for mye etter at du ble mor, for eksempel. Har man ikke jobb, har man ikke sykeforsikring heller. I tillegg har de fleste veldig lange reiseveier, siden boligeområder og arbeidsplasser er plassert langt fra hverandre. Det er ingen som velger dette, det bare blir sånn.

Så, ikke døm, men vær glad for at vi slipper dette i Norge.

Anonymkode: 312ef...a7b

Det kan fort bli som dette i Norge å om folket sover og aksepterer alt mulig rart. Her i Norge tøyer arbeidsgiverne og ledere grensene gradvis. Mange her i Norge må å jobbe en plass med lang reisevei.

Anonymkode: cdcdf...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingen problem med barnehagen, men for lange dager der. Typ 12 timer i barnehagen hvor de iløpet av dagen kun ser foreldrene sine 3 timer eller noe før barnet sover.

Anonymkode: cdcdf...e29

Ja det ble gjerne ikke mer enn tre timer fra vi var hjemme til de måtte i seng, for vi måtte tidlig opp, og de la seg jo tidlig. Så hadde vi imidlertid helgene, med mor som da var innstilt på at det var vår kvalitetstid sammen, ikke allerede utslitt og tom etter at hver eneste dag den uka hadde vært lik. 

Jeg hadde vanlig arbeidstid på 8 timer, pluss at det tok ca 30 minutter til og fra jobb. Vi var sammen halvparten av den veien, men det kan jeg ikke kalle kvalitetstid på vei hjem fra barnehagen iallefall, for da var det om å gjøre å holde ungene våkne, og det var ikke bare enkelt. 😅

Det har likevel gått helt fint med både barn og mor, og vår relasjon. De husker barnehagen med glede. De husker også vår tid sammen med glede. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Din kommentar er typisk at arbeidsmarkedet i dag er ikke designet for kvinner og er fortsatt veldig tilrettelagt for menn. De betaler skatt mens de er hjemme med barna, akkurat som uføretrygdete og betaler skatt. Det var ikke snakk om at de IKKE skulle betale skatt, men nå har det seg sånn at for at det skal være et liv for den neste generasjonen så er det sånn at noen må føde barn og bli foreldre. Om ikke stopper alt opp og det vil ikke lengre være noen til å gjøre et arbeid.

Kvinner har forresten en helt annen klokke. Menn opererer med 24/7 arbeidsklokke  og kan våkne opp hver dag som om det er ny dag, mens kvinner er i en syklus på 28 dager. Følger ikke kvinner sin syklus, kan de risikere ekstremt smertefull menstruasjon og andre problemer som langsiktig kan gjør de uføre.

Anonymkode: cdcdf...e29

Hva i huleste babler du om?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville gjerne ha vært mer hjemme, men det betalte ikke regningene. Da jeg ble alene med to små måtte jeg få kabalen til å gå opp på egenhånd. Barna levert bhg (og etterhvert sfo)  tidlig og hentet sent, ENDA jeg gikk ned i stilling fra 100% til 80%... tidsklemme, økonomiskknipe og ingen nettverk å støtte meg til: jeg unnskylder meg IKKE for at det ble som det ble...men jeg ville gjerne ha sluppet hele rotte-racet. 

Anonymkode: b1ecc...281

Jeg synes det bør komme et bedre system som gjør det mulig å være hjemme for de som vil det.

Anonymkode: cdcdf...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moren min tenkte som deg. Hun moraliserte voldsomt over folk (les kvinner) som sendte barna sine i barnehagen. Resultatet var at jeg rett og slett var ensom og fullstendig uforberedt på å bli kjent med andre barn på skolen.

Hun mente kvinner som jobbet var egoistiske, jeg mener at hennes valg handlet fint lite om meg og mye om hennes behov for å framstå på en bestemt måte og uvilje mot å jobbe.

Anonymkode: 6852f...5e9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (21 minutter siden):

Jeg var en betydelig bedre mor når jeg og barna hadde pause fra hverandre, de i barnehagen og jeg på jobb, enn jeg ville ha vært dersom jeg var hjemmeværende. De storkoste seg i barnehagen, og jeg fikk annet påfyll på jobben. Ingen dårlig samvittighet for dette. 

Dette kunne jeg ha skrevet selv. Jeg tror dette stemmer for mange. Det tar en landsby å oppdra et barn. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingenting i mot at noen velger å ikke jobbe, men for all del, ikkeforleng retten til permisjon. I et fleksibelt arbeidsmarked er to år per barn vanskelig nok for de av oss som er arbeidsgivere. 

Jeg vil heller ikke gi mer økonomisk støtte til de som ikke vil bidra med skatt. Hvor skal vi hente pengene fra?

Vær gjerne hjemme med barna dine, men betal for det selv. 

Anonymkode: 5463a...d12

Det sløses så mye med offentlige midler at vi hadde fint hatt råd til lenger permisjon, flere ansatte, bedre eldreomsorg, fikset etterslepet på jernbanen OG gitt skattelette til de fattigste.

Men til saken; vi har ikke samme forhold i Norge med barnehager som er åpne i 14 timer.

I Sverige får man bare ha barna i barnehagen så lenge som man er på jobb+reisevei. Det er et sted å starte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Det sløses så mye med offentlige midler at vi hadde fint hatt råd til lenger permisjon, flere ansatte, bedre eldreomsorg, fikset etterslepet på jernbanen OG gitt skattelette til de fattigste.

Men til saken; vi har ikke samme forhold i Norge med barnehager som er åpne i 14 timer.

I Sverige får man bare ha barna i barnehagen så lenge som man er på jobb+reisevei. Det er et sted å starte.

Ikke enig i den. Har mor en nyfødt eller to så kan fint den eldste gå i bhg noen timer.

Anonymkode: 6feda...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...