Gå til innhold

Har vi i LO-stat mistet streikeretten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hårreisende at det ikke ble streik når medlemmene stemte nei.

Frivillig lønnsnemnd  hva pokker er det?

 

Anonymkode: f3e6b...5a3

Overskriften ble litt misvisende. Skulle nok skrevet: Har LO-medlemmene mistet streikeretten? 

Anonymkode: f3e6b...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Overskriften ble litt misvisende. Skulle nok skrevet: Har LO-medlemmene mistet streikeretten? 

Anonymkode: f3e6b...5a3

Jeg vurderer seriøst å bytte fagforening. Jeg er ikke fornøyd.

Anonymkode: 6b950...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streik er utdatert. Mye vil ha mer. Vær glad dere har en jobb, og helse til å beholde den.

Jeg tenker ikke spesielt på en yrkesgruppe når jeg skriver dette, men syns at streik generelt er tåpelig.

Jeg mener heller ikke at arbeidsgiver skal få helt overasket på arbeiderne altså, men at det kunne vært bestemt politisk hvilken lønnsøkning bedrifter minimum må legge seg på, noe ala trygdeoppgjøret, bare at det er prisstigningen som bestemmer hva oppgjøret blir, etter en bestemt utregning.

Anonymkode: 82335...8cc

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Streik er utdatert. Mye vil ha mer. Vær glad dere har en jobb, og helse til å beholde den.

Jeg tenker ikke spesielt på en yrkesgruppe når jeg skriver dette, men syns at streik generelt er tåpelig.

Jeg mener heller ikke at arbeidsgiver skal få helt overasket på arbeiderne altså, men at det kunne vært bestemt politisk hvilken lønnsøkning bedrifter minimum må legge seg på, noe ala trygdeoppgjøret, bare at det er prisstigningen som bestemmer hva oppgjøret blir, etter en bestemt utregning.

Anonymkode: 82335...8cc

Hvordan tjener du pengene dine, da?

Anonymkode: 6b950...38d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan tjener du pengene dine, da?

Anonymkode: 6b950...38d

Du forstår sikkert at man ikke er nødt til å være organisert i en fagforening eller være streikevillig for å tjene penger?

Anonymkode: 82335...8cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forstår sikkert at man ikke er nødt til å være organisert i en fagforening eller være streikevillig for å tjene penger?

Anonymkode: 82335...8cc

Tja, du fremstår veldig kunnskapsløs.

Anonymkode: 6b950...38d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, du fremstår veldig kunnskapsløs.

Anonymkode: 6b950...38d

Nei, jeg fremstår bare ikke grisk slik som du gjør. 

Anonymkode: 82335...8cc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hårreisende at det ikke ble streik når medlemmene stemte nei.

Frivillig lønnsnemnd  hva pokker er det?

 

Anonymkode: f3e6b...5a3

Tja, dere fikk jo hjelp av arbeidsgiversiden (staten) til å bedrive fagforeningsknusing av konkurrentene i Akademikerne/Unio, så da er det vel bare rett og rimelig at staten får litt medgjørlighet tilbake.....

Anonymkode: b34d6...ce6

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Streik er utdatert.

Helt enig, det hører gruvesamfunnet til. Eneste streikeretten vi trenger i dag er retten til å nekte å betale skatt dersom vi mener den er unødvendig, urettferdig eller for høy. Da hadde vi også rammet de som fortjener å rammes, ikke uskyldige tredjepart. Så dette er eneste streikerett som gir mening i dag.

Anonymkode: f3b50...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig, det hører gruvesamfunnet til. Eneste streikeretten vi trenger i dag er retten til å nekte å betale skatt dersom vi mener den er unødvendig, urettferdig eller for høy. Da hadde vi også rammet de som fortjener å rammes, ikke uskyldige tredjepart. Så dette er eneste streikerett som gir mening i dag.

Anonymkode: f3b50...bba

Tapte skatteinntekter går ikke ut over uskyldige tredjeparter? Så ingen innbyggere i Norge er uskyldige tredjeparter?

Anonymkode: cf2ca...f57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes strengt tatt alle lønnsoppgjør der det ikke blir enighet burde gått til nemnd. Streik rammer først og fremst uskyldige. Men når det er sagt så ville LO garantert hatt en knallhard retorikk om det hadde blitt tvungen lønnsnemnd i dette oppgjøret istedenfor frivillig. LOs eneste prioritet ved dette oppgjøret så ut til å være en avtale. Ser de skriver på Facebooksidene sine at de har fått "marsjordre" fra medlemmene sine om at dette var det viktigste. Vet strengt tatt ikke hvem som har gitt denne ordren, det har vel ikke vært noen avstemning rundt hva som var viktigst for medlemmene. Jeg er ganske sikker på at høyt sentralt tillegg ville vunnet den kampen. 

Nå har jo forøvrig YS sine medlemmer stemt ja, så det kan faktisk enda med tre avtaler. Men tror nok LO-ledelsen allerede har snakket på kammerset med Regjeringen og vet at det blir en avtale. 

Anonymkode: 77b52...098

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Streik er utdatert. Mye vil ha mer. Vær glad dere har en jobb, og helse til å beholde den.

Jeg tenker ikke spesielt på en yrkesgruppe når jeg skriver dette, men syns at streik generelt er tåpelig.

Jeg mener heller ikke at arbeidsgiver skal få helt overasket på arbeiderne altså, men at det kunne vært bestemt politisk hvilken lønnsøkning bedrifter minimum må legge seg på, noe ala trygdeoppgjøret, bare at det er prisstigningen som bestemmer hva oppgjøret blir, etter en bestemt utregning.

Anonymkode: 82335...8cc

Hva med alt annet enn lønn som arbeidstakere er med og kjemper fram? medbestemmelse, velferdsgoder, arbeidstid, ferie, osv?

Anonymkode: a7842...879

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi nordmenn er passive sauer. Streik blir bare et mer og mer utvannet ordfor hvert år som går. Viss franske politikere hadde behandlet befolkningen slik vi blir behandlet, så tror jeg det de hadde blitt dratt ut på gata og lynsjet. Giljotiner hadde blitt hentet frem. Vi ser bare passivt på at vi hvert eneste år har reallønnsnedgang, mens vi klager i det stille. Litt overdrivelse, men en ting er sikkert. Vi er passive sauer som er lette lede. Spesielt når vi har fullt av bjellesauer som sparker enhver annen sau som prøver å klage litt.

Anonymkode: d8f9f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tja, dere fikk jo hjelp av arbeidsgiversiden (staten) til å bedrive fagforeningsknusing av konkurrentene i Akademikerne/Unio, så da er det vel bare rett og rimelig at staten får litt medgjørlighet tilbake.....

Anonymkode: b34d6...ce6

Jeg er enig i at LO har drevet fagforeningsknusing, og LO-ledelsen har oppført seg skammelig, både i handlinger og i ord mot andre forbunds lovlige streik! Men jeg forstår TS. Her har LO-ledelsen tydelig vært helt i utakt mot egne medlemmer, og når resultatet da derfor blir stemt ned, blir det ikke streik, men frivillig lønnsnemnd. Det var neppe det medlemmene stemte på. 
Her har LO et stort forklaringsproblem ovenfor egne medlemmer, og i tillegg har de ødelagt alt som heter samarbeidsklima med Unio og Akademikerne i de nærmeste årene. Det er skammelig. Jeg stemmer Ap selv, men dette spillet som åpenbart har foregått mellom Ap og LO, det liker jeg IKKE. LO har altfor mye makt, og det er det vi har sett i dette lønnsoppgjøret.

Anonymkode: fb329...492

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at LO har drevet fagforeningsknusing, og LO-ledelsen har oppført seg skammelig, både i handlinger og i ord mot andre forbunds lovlige streik! Men jeg forstår TS. Her har LO-ledelsen tydelig vært helt i utakt mot egne medlemmer, og når resultatet da derfor blir stemt ned, blir det ikke streik, men frivillig lønnsnemnd. Det var neppe det medlemmene stemte på. 
Her har LO et stort forklaringsproblem ovenfor egne medlemmer, og i tillegg har de ødelagt alt som heter samarbeidsklima med Unio og Akademikerne i de nærmeste årene. Det er skammelig. Jeg stemmer Ap selv, men dette spillet som åpenbart har foregått mellom Ap og LO, det liker jeg IKKE. LO har altfor mye makt, og det er det vi har sett i dette lønnsoppgjøret.

Anonymkode: fb329...492

I utakt *med* egne medlemmer, mente jeg. Og jeg stemmer ikke bare Ap, jeg er medlem i Ap også, og har et verv. Likevel mener jeg altså dette. Ap er i lomma til LO. Det er ikke ok. 

Anonymkode: fb329...492

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Streik er utdatert. Mye vil ha mer. Vær glad dere har en jobb, og helse til å beholde den.

Jeg tenker ikke spesielt på en yrkesgruppe når jeg skriver dette, men syns at streik generelt er tåpelig.

Jeg mener heller ikke at arbeidsgiver skal få helt overasket på arbeiderne altså, men at det kunne vært bestemt politisk hvilken lønnsøkning bedrifter minimum må legge seg på, noe ala trygdeoppgjøret, bare at det er prisstigningen som bestemmer hva oppgjøret blir, etter en bestemt utregning.

Anonymkode: 82335...8cc

Dine gode i arbeidslivet som ferie, 40 timers uker, matpauser osv osv har blitt kjempet frem med streik! De rettighetene kan tas fra deg med et pennestrøk.

Har du fulgt med litt i Norge de siste årene så handler steik mindre og mindre om penger. Den handler om rettigheter, og overenskomster som arbeidsgiver vil ha vekk. 
Streik er det eneste våpen vi har når arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige. Ja streik rammer tredjepart, men ønsker du ikke ordnede forhold for de du kjøper eller bruker tjenester av? 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå?

LO regner vel med at streikeviljen er lav nå framover når ferietid setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (9 minutter siden):

Dine gode i arbeidslivet som ferie, 40 timers uker, matpauser osv osv har blitt kjempet frem med streik! De rettighetene kan tas fra deg med et pennestrøk.

Har du fulgt med litt i Norge de siste årene så handler steik mindre og mindre om penger. Den handler om rettigheter, og overenskomster som arbeidsgiver vil ha vekk. 
Streik er det eneste våpen vi har når arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige. Ja streik rammer tredjepart, men ønsker du ikke ordnede forhold for de du kjøper eller bruker tjenester av? 

Enig. Streik er et nødvendig verktøy for å sikre arbeidstakerne, det har historien lært oss. Jeg tenker det er rart når arbeidstakere ikke er organisert, det er den beskyttelsen de har mot griske arbeidsgivere. Det er viktig at ikke staten går inn og avbryter lovlige streiker i hytt og pine.

Anonymkode: 198f5...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Streik er et nødvendig verktøy for å sikre arbeidstakerne, det har historien lært oss. Jeg tenker det er rart når arbeidstakere ikke er organisert, det er den beskyttelsen de har mot griske arbeidsgivere. Det er viktig at ikke staten går inn og avbryter lovlige streiker i hytt og pine.

Anonymkode: 198f5...500

Helt enig med deg, forstår ikke de som tør å stå uten fagforening i dag der våre rettigheter står under press. Og at en arbeiderpartiregjering avbryter så mange streiker er faktisk skremmende. I dag står arbeidstakere svakere mot arbeidsgivere enn vi gjorde for 10 år siden, samarbeidsklima er ikke bra. 
I mitt yrke har de fått inn nye advokater som tolker overenskomsten på en ny måte, vi har i dag 10 timers vakter uten mulighet for å gå på do eller spise mat. De mener de er innenfor reglene. Vår fagforening har mer en nok med å holde på rettighetene våre enn å forhandle lønn. Den lønna har stått ganske stille de siste årene, og det er vi ikke alene om.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...