AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #1 Del Skrevet 17. juni 2024 Jeg har et genuint ønske om å kunne drive med forskjellig oppussing av hjemmet mitt på egenhånd. Problemet er at jeg er helt kunnskapsløs på dette området. Eksempel på ting jeg har lyst å gjøre er skifting av dører/vindu, legge nytt gulv, tapetsering, listverk etc. Hvordan kan jeg få tak i denne kunnskapen uten å sette meg på en skolebenk? Er i full jobb og har barn så skole er ikke et alternativ -K42 Anonymkode: 272aa...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Del Skrevet 17. juni 2024 Det finnes masse på nett og youtube. Alt dette du nevner er veldig enkelt å lære seg av å se noen videoer på youtube, lese noen artikler om hva du trenger av utstyr etc. Gjoerdetselv.com (gjør det selv) er også å anbefale. Anonymkode: cb9bb...9fe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #3 Del Skrevet 17. juni 2024 Alt dette kan du finne info om på det store internett ☺️ å det du nevner er ikke fryktelig vanskelig, MEN husk å være nøye med grunnarbeidet. Anonymkode: bb385...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 17. juni 2024 #4 Del Skrevet 17. juni 2024 (endret) Begynn i ett hjørne, bokstavelig talt! Også tar du en og en ting, les deg opp om hvordan du gjør det. Maxbo har blandt annet mange forklaringer og gode tips (https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/gjor-det-selv/) . Mye som dreier seg om oppussing er i seg selv ganske enkelt, men trenger en del tålmodighet. Jeg var overhodet ikke flink før, men har en mann som er veldig praktisk anlagt og han har lært meg masse, men selv han bruker en del tid på å lese om hva slags verktøy han trenger, navn på ulike verktøy osv. Bytte dører og vinduer er faktisk veldig enkelt! https://www.natre.no/guider/alt-om-vinduer/for-du-kjoper-vinduer/bytte-selv - Her kan du lære det i fra Natre Endret 17. juni 2024 av Granskudd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Del Skrevet 17. juni 2024 Som nevnt, videoer og tips på internett. Youtube har hjulpet meg masse Anonymkode: 25fbd...5f8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #6 Del Skrevet 17. juni 2024 Tusen takk for svar 😀 har sett en del på youtube men tror jeg har litt lav selvtillitt når det gjelder sånt og er litt redd for å gjøre feil og ødelegge huset 😂 ts Anonymkode: 272aa...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #7 Del Skrevet 17. juni 2024 Et konkret eksempel på noe jeg vil gjøre er å få på nytt tak, vegg og gulv på et soverom. Huset er gammelt og har minimalt med isolasjon. Kan jeg rive av tapet og få på ny eller burde jeg rive vekk veggplater helt for å isolere? ts Anonymkode: 272aa...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 17. juni 2024 #8 Del Skrevet 17. juni 2024 Jeg googlet: "Isloere vegg" - 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #9 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et genuint ønske om å kunne drive med forskjellig oppussing av hjemmet mitt på egenhånd. Problemet er at jeg er helt kunnskapsløs på dette området. Eksempel på ting jeg har lyst å gjøre er skifting av dører/vindu, legge nytt gulv, tapetsering, listverk etc. Hvordan kan jeg få tak i denne kunnskapen uten å sette meg på en skolebenk? Er i full jobb og har barn så skole er ikke et alternativ -K42 Anonymkode: 272aa...5ef Helt ærlig, jeg tror at alle som lærer seg oppussing har en person de lærer av eller støtter seg på. Jeg tror ikke på at en person alene bare ser videoer på YouTube og leser på nettsider og så kan de plutselig alt mulig. Jeg er i helt samme kategori som deg, kan se videoer og lese til jeg blir blå i fjeset, men jeg kan jo ingen av faguttrykkene som brukes og har aldri brukt verktøy, det er slett ikke bare å se en video og starte selv. Anonymkode: f2acc...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 17. juni 2024 #10 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig, jeg tror at alle som lærer seg oppussing har en person de lærer av eller støtter seg på. Jeg tror ikke på at en person alene bare ser videoer på YouTube og leser på nettsider og så kan de plutselig alt mulig. Jeg er i helt samme kategori som deg, kan se videoer og lese til jeg blir blå i fjeset, men jeg kan jo ingen av faguttrykkene som brukes og har aldri brukt verktøy, det er slett ikke bare å se en video og starte selv. Anonymkode: f2acc...61d Jeg hadde ingen jeg lærte av, men tvert imot en familie som sa "Dette kan ikke du klare selv!". Nå har jeg delvis renovert ett hus, totalrenovert to, samt pusset opp uendelig mye mer. Jeg begynte med det enkle. Å male. Så prøvde og feilet jeg en del, og lærte stadig mer. Og mer og mer og mer. De siste årene har jeg brukt YouTube når jeg skal i gang med noe jeg aldri tidligere har gjort. Før var det egentlig bare å prøve til jeg klarte det, samt at jeg fulgte med på em del blogger. Trygghet på at jeg kan klare mer og mer kom etterhvert som jeg så at jeg klarte ting. Det var først ved siste huset jeg pusset opp familien min sluttet med å si at jeg ikke kunne klare ting selv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #11 Del Skrevet 17. juni 2024 Trolltunge skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ingen jeg lærte av, men tvert imot en familie som sa "Dette kan ikke du klare selv!". Nå har jeg delvis renovert ett hus, totalrenovert to, samt pusset opp uendelig mye mer. Jeg begynte med det enkle. Å male. Så prøvde og feilet jeg en del, og lærte stadig mer. Og mer og mer og mer. De siste årene har jeg brukt YouTube når jeg skal i gang med noe jeg aldri tidligere har gjort. Før var det egentlig bare å prøve til jeg klarte det, samt at jeg fulgte med på em del blogger. Trygghet på at jeg kan klare mer og mer kom etterhvert som jeg så at jeg klarte ting. Det var først ved siste huset jeg pusset opp familien min sluttet med å si at jeg ikke kunne klare ting selv. Imponerende! 🎉 gir meg håp 😆 Anonymkode: 272aa...5ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #12 Del Skrevet 17. juni 2024 Det er veldig lett å lære. Se helst de norske videoene på YouTube o.l. Det er gjerne andre fremgangsmåter og materialer i andre land. Det er ikke vanskelig å lære seg enkel snekring. Husk at de som går på skole for å lære dette er 15 år, og karaktersnittet er svært lavt. Anonymkode: c2721...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #13 Del Skrevet 17. juni 2024 Trolltunge skrev (1 time siden): Jeg hadde ingen jeg lærte av, men tvert imot en familie som sa "Dette kan ikke du klare selv!". Nå har jeg delvis renovert ett hus, totalrenovert to, samt pusset opp uendelig mye mer. Jeg begynte med det enkle. Å male. Så prøvde og feilet jeg en del, og lærte stadig mer. Og mer og mer og mer. De siste årene har jeg brukt YouTube når jeg skal i gang med noe jeg aldri tidligere har gjort. Før var det egentlig bare å prøve til jeg klarte det, samt at jeg fulgte med på em del blogger. Trygghet på at jeg kan klare mer og mer kom etterhvert som jeg så at jeg klarte ting. Det var først ved siste huset jeg pusset opp familien min sluttet med å si at jeg ikke kunne klare ting selv. Hva prøvde du på etter maling? Har du skiftet vinduer og ytterdør? Skiftet kledning, isolert? Jeg bare ser for meg at jeg fjerner ytterdøra og så får jeg ikke på den nye. Så må jeg bo i huset mitt uten dør til spott og spe helt til en eller annen snekker har mulighet til å hjelpe 😬 Bare tanken gir meg mareritt! Og faguttrykk, hvordan lærte du de? Og å bruke verktøy? Gjør du alt alene? Anonymkode: f2acc...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #14 Del Skrevet 17. juni 2024 Youtube og abonnement på gjør det selv lærte meg mye. Anonymkode: 4bfae...25f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 17. juni 2024 #15 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva prøvde du på etter maling? Har du skiftet vinduer og ytterdør? Skiftet kledning, isolert? Jeg bare ser for meg at jeg fjerner ytterdøra og så får jeg ikke på den nye. Så må jeg bo i huset mitt uten dør til spott og spe helt til en eller annen snekker har mulighet til å hjelpe 😬 Bare tanken gir meg mareritt! Og faguttrykk, hvordan lærte du de? Og å bruke verktøy? Gjør du alt alene? Anonymkode: f2acc...61d Gudbedre, usikker på om jeg faktisk kan faguttrykk. 😆 Jeg begynte selvfølgelig ikke med en ytterdør. Å bruke verktøy er enkelt. Det er egentlig ingenting av det du nevner som er veldig vanskelig. Det er litt som Lego egentlig. Ganske logisk og må settes sammen på en ikke spesielt komplisert måte. Etter maling gjorde jeg egentlig det jeg hadde lyst til å pusse opp, og søkte på hvordan først. Ingen snekring har vært veldig vanskelig. Vanskeligste å snekre var en stor pergola, men da fordi jeg gjorde det alene, og ikke tok meg tid til å vente på noen hjelpende hender. Akkurat angående den jobben burde jeg hatt det. Noen til å holde. Egentlig litt vanskelig å skjønne hvordan jeg klarte det uten det, men det gikk. Hadde likevel vært betydelig klokere å vente på at mannen min kunne holde. Det meste har jeg gjort alene, men min mann hjelper også veldig gjerne nå. Han kan både bære, holde og skru der jeg peker. 😄 Å støpe store flater er hva jeg synes er mest komplisert. Takk og pris for utjevningsmasse får jeg si. Tror min fordel er at jeg ikke har vært redd for å prøve. Går det ikke bra får jeg gjøre det på ny har vært min innstilling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #16 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva prøvde du på etter maling? Har du skiftet vinduer og ytterdør? Skiftet kledning, isolert? Jeg bare ser for meg at jeg fjerner ytterdøra og så får jeg ikke på den nye. Så må jeg bo i huset mitt uten dør til spott og spe helt til en eller annen snekker har mulighet til å hjelpe 😬 Bare tanken gir meg mareritt! Og faguttrykk, hvordan lærte du de? Og å bruke verktøy? Gjør du alt alene? Anonymkode: f2acc...61d Er akkurat det jeg også er redd for 🤣 og jeg er redd for å prøve, og feile Anonymkode: 272aa...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #17 Del Skrevet 17. juni 2024 Granskudd skrev (4 timer siden): Jeg googlet: "Isloere vegg" - Disse videoene er faktisk ganske gode og det var her jeg startet. Hadde aldri tatt i en hammer før en gang, nå kan jeg legge gulv, bygge stillas og tekke tak, og alt i mellom 😎 Anonymkode: 644ef...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #18 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er akkurat det jeg også er redd for 🤣 og jeg er redd for å prøve, og feile Anonymkode: 272aa...5ef Ja! Jeg er også redd for å kjøpe materialer. Bare det å gå inn på et byggvaresenter gir meg kaldsvette. Og hvordan skal jeg frakte ting hjem? Har opplevd et par ganger å bli behandlet veldig nedlatende når jeg ber om hjelp på biltema, jula og Byggmakker, blant annet bevisst bruk av fagord (eksempel «totomsto»), kverulering på det jeg sier og himling med øynene. Anonymkode: f2acc...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #19 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja! Jeg er også redd for å kjøpe materialer. Bare det å gå inn på et byggvaresenter gir meg kaldsvette. Og hvordan skal jeg frakte ting hjem? Har opplevd et par ganger å bli behandlet veldig nedlatende når jeg ber om hjelp på biltema, jula og Byggmakker, blant annet bevisst bruk av fagord (eksempel «totomsto»), kverulering på det jeg sier og himling med øynene. Anonymkode: f2acc...61d Akkurat det samme her 🤮 Jeg har tatt meg selv i å beskrive ting jeg trenger som "en sånn dings som" Men jeg er nesten bare nødt til å begynne i en ende for huset er gammelt og mannen er enda verre enn meg 😅 ts Anonymkode: 272aa...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #20 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat det samme her 🤮 Jeg har tatt meg selv i å beskrive ting jeg trenger som "en sånn dings som" Men jeg er nesten bare nødt til å begynne i en ende for huset er gammelt og mannen er enda verre enn meg 😅 ts Anonymkode: 272aa...5ef Jeg kjøper inn arbeidskraft, men det er jo skamdyrt og tar veldig lang tid. Men når jeg prøver å gjøre ting selv synes jeg det ser slurvete og dårlig ut. Og så synes jeg det er vanskelig å få ting til, feks å henge opp lister. Det blir ikke bra. Anonymkode: f2acc...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå