Gå til innhold

Samboer som stadig skaffer kredittkort. Hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har hatt gjeldsproblematikk over flere år i form av kredittkortgjeld. I fjor oppdaget jeg at han hadde fått innvilget enten nytt kort el økt kreditt. Nå nettopp fant jeg nytt innvilget kort. Et ærlig svar vet jeg at jeg ikke får av ham. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan det er mulig å akkumulere kort og kreditt, slik det nå virker. Han har aldri penger, og likevel klarer han å få innvilget kreditt. Hvordan går det an? Blir man ikke sjekket før innvilging?
Jeg eier huset vi begge bor i, men vi har begge kjøpt en bil sammen. Det stresser meg nå. 

Anonymkode: c46b1...7e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han får nye kredittkort, må det vel bety at han ikke har gjeld som er misligholdt?

Man kan jo fint få nye kort selv om man har endel kredittkortgjeld, så lenge man har grei inntekt og gjelden ikke blir misligholdt.

Anonymkode: acd64...afd

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Min samboer har hatt gjeldsproblematikk over flere år i form av kredittkortgjeld. I fjor oppdaget jeg at han hadde fått innvilget enten nytt kort el økt kreditt. Nå nettopp fant jeg nytt innvilget kort. Et ærlig svar vet jeg at jeg ikke får av ham. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan det er mulig å akkumulere kort og kreditt, slik det nå virker. Han har aldri penger, og likevel klarer han å få innvilget kreditt. Hvordan går det an? Blir man ikke sjekket før innvilging?
Jeg eier huset vi begge bor i, men vi har begge kjøpt en bil sammen. Det stresser meg nå. 

Det er bare å kaste han ut først som sist. Dette kommer ikke til å bli bedre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Står dere begge som eier av bilen?

Hvis han får nytt kredittkort eller økt grense, så er det vurdert til at han har god nok økonomi til det. Det blir tatt en kredittvurdering.

Når du sier gjeldsproblemer, betyr det betalingsanmerkninger, inkasso, lønnstrekk og lignende, eller bare at han har hatt mye gjeld som har tatt store deler av lønna?

Anonymkode: 56ad9...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har nok søkt kort i ditt navn...

Anonymkode: 9b11f...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig han søker i ditt navn, ja 

Anonymkode: 3ed39...5c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har nok søkt kort i ditt navn...

Anonymkode: 9b11f...705

Huff, snakk om å skremme TS!

TS: Hvis du blir redd for at dette kan skje, er det bare å logge inn i gjeldsregisteret med BankID. Der skal alle kredittkort stå.

https://www.gjeldsregisteret.com/pages/innsyn-i-egne-opplysninger-og-administrasjon-av-samtykke

Anonymkode: acd64...afd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Står dere begge som eier av bilen?

Hvis han får nytt kredittkort eller økt grense, så er det vurdert til at han har god nok økonomi til det. Det blir tatt en kredittvurdering.

Når du sier gjeldsproblemer, betyr det betalingsanmerkninger, inkasso, lønnstrekk og lignende, eller bare at han har hatt mye gjeld som har tatt store deler av lønna?

Begge eier. Mistenker inkasso, men vet ikke sikkert. Slike ting er lett å skjule. Han er tom for peng med en gang lønna kommer, så tror det er mye nedbetalinger. Ingen sparepenger, og alltid restskatt i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå inn i gjeldsregister.no og se hva du selv har av kreditt, så ikke han tar opp kreditt i ditt navn. 
Er der ting du ikke kjenner til, så får du vurdere politiet. 

Å kredittsperre seg selv med en frivillig kredittsperre, gjør du enkelt. Det burde være obligatorisk for alle over 18. år. Og det sparer deg for mye trøbbel dersom noen finner på å ta opp kreditt i ditt navn, så skal de ikke klare det. 
Der er 4/5? Kredittselskaper. Du logger inn med bank id og sette på frivillig kredittsperre hos alle selskapene. 

Trenger du noe, strøm, mobil eller andre ting, så spør du hvilket kredittselskaper strøm, mobil eller andre bruker. Så går du inn og låser opp/fjerner den frivillige kredittsperren. Når de har sjekket deg, så logger du deg inn og setter sperren på igjen. 

Å ha en frivillig kredittsperre på kan spare mange for enorme problemer dersom uærlige sjeler tar opp kreditt/kjøper ting på krita i ditt navn, og da særlig betrodde personer i samme husstand. Bank id en den deler du ikke med noen, med mindre du vil bli gjeldsslave resten av livet. 

Anonymkode: 68105...591

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Begge eier. Mistenker inkasso, men vet ikke sikkert. Slike ting er lett å skjule. Han er tom for peng med en gang lønna kommer, så tror det er mye nedbetalinger. Ingen sparepenger, og alltid restskatt i tillegg. 

Hvis han har inkassosaker nå, så skal det ekstremt mye til for at han skal få nytt kredittkort... Men idet inkassosakene er ferdig så vil han kunne ta opp nytt lån.

Sjekk at han ikke har heftelser på bilen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Å herregud..🙈..Hva om du tar på de lange spisse tuppefjortissirævaskoene dine og tupper han ut av huset..?..Så slutter du med guttunger og får deg en mann neste gang?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort det slutt. Jeg har en gang vært sammen med en slik mann og aldri igjen. Hans gjeld påvirker jo felles økonomi og muligheter for reise opplevelser osv.

Jeg kan ikke tenke meg å være sammen med noen som begrenser meg og mitt liv grunnet dårlig økonomisk kontroll.

Anonymkode: 2355f...b93

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han får stadig nye kredittkort og aldri har lenger så bruker han nok de nye kortene til å dekke gjeld eller en annen last han har

En dag vil karusellen ta slutt og han vil sitte dypt i det ift til å ta tak i det med engang

Alt er mulig å ordne men det vil ta lengre tid å ordne opp jo dyrere han sitter i det. 

Hvis ikke han skjønner det eller vil ha hjelp så er det som å snakke til en alkoholiker, nytter ikke sålenge han ikke vil ha hjelp

Anonymkode: 0fbd1...f7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde gjort det slutt. Jeg har en gang vært sammen med en slik mann og aldri igjen. Hans gjeld påvirker jo felles økonomi og muligheter for reise opplevelser osv.

Jeg kan ikke tenke meg å være sammen med noen som begrenser meg og mitt liv grunnet dårlig økonomisk kontroll.

Anonymkode: 2355f...b93

Helt enig! Kjempeviktig!

Anonymkode: 3ac10...380

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært sammen med en sånn mann og det viste seg da jeg fikk skattemeldingen et år, at han hadde tatt opp store kreditter og forbrukslån i mitt navn. Min feil, 100 % fordi jeg hadde vært dum nok til å stole på han ved et par anledninger. Jeg betaler fortsatt på det han tok opp i mitt navn, etter at jeg har solgt både hus og bil. Begynner å se enden nå, men for et slit det har vært. Og for en følelsesmessig påkjenning. 

Anonymkode: 81b20...29d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...