AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #61 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er ikke dette spørsmålet helt i tråd med samfunnsutviklingen da? Er du gutt eller jente? Hvordan identifiserer du deg? Anonymkode: ee7eb...1c6 Enig Anonymkode: cfd4d...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #62 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overraskende mange som ikke synes dette er et problem. Det er greit å spørre, men det holder vel å spørre én gang? Her fortalte lillesøster at det var pappa til X (venn av storebror) som hentet i dag. Jeg fortalte da at det er mammaen til X. X har to mammaer, men ene har kort hår. Lillesøster var sikkert 4 år på det tidspunktet. Godtok svaret mitt helt fint, og har etter det omtalt henne som mamma til X. Jeg hadde synes det var veldig rart om hun skulle fortsette å si pappa, eller spørre mange ganger etter det. Unger husker godt, vet hvordan bikkja til mormoren til en i barnehagen ser, vet hvem som kjører grønn liten bil og stor rød. De klarer helt fint å vite hvem som er mamma og pappa når de har hørt det én gang. Anonymkode: e9d77...b56 Når jeg som voksen ikke husker hva alle i barnehagen heter, hvorfor skal man da forvente at barn(!) husker hvem alle voksne som kommer innom er etter å ha fått det fortalt én gang? La de spørre! Håper de beholder nyskjerrigheten sin livet ut! Anonymkode: ee7eb...1c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #63 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Når jeg som voksen ikke husker hva alle i barnehagen heter, hvorfor skal man da forvente at barn(!) husker hvem alle voksne som kommer innom er etter å ha fått det fortalt én gang? La de spørre! Håper de beholder nyskjerrigheten sin livet ut! Anonymkode: ee7eb...1c6 ja, for det er sååå sjarmerende med voksne som spør hvorfor du ikke har slanket deg enda etter fødselen, hvorfor har du kviser, hvor ofte har du sex med mannen din, hvorfor er håret ditt så tynt, hvorfor har dere det så rotete hjemme, hvorfor spiser dere posemat, hvorfor trener du ikke oftere eller hvorfor tar dere ikke med barna på ordentlig ferie? Anonymkode: 779a9...eba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #64 Del Skrevet 18. juni 2024 For barnehagebarn, mitt eget inkludert, er ofte håret indikator på om du er gutt eller jente. Gutter har kort hår, jenter har langt hår. Her kommer det oftest spørsmål som "Hæ, hvorfor har han langt hår??" Tror ikke barna legger mer i det enn at du har "feil" hår, og ikke da helt klarer den koblingen. Hadde du brukt kjole, som også er "riktig" for jenter og damer, hadde de kanskje ikke lurt like mye. De er barn, og for dem er mye fortsatt veldig svart/hvitt. Det betyr ikke at de ønsker å såre deg. De må lære nyansene som er i oss mennesker. Anonymkode: 91410...d60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juni 2024 #65 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): ja, for det er sååå sjarmerende med voksne som spør hvorfor du ikke har slanket deg enda etter fødselen, hvorfor har du kviser, hvor ofte har du sex med mannen din, hvorfor er håret ditt så tynt, hvorfor har dere det så rotete hjemme, hvorfor spiser dere posemat, hvorfor trener du ikke oftere eller hvorfor tar dere ikke med barna på ordentlig ferie? Anonymkode: 779a9...eba Hallo, denne tråden handler om naturlig nysgjerrige barnehagebarn. Hvorfor avsporer du ? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #66 Del Skrevet 18. juni 2024 Barn er nysgjerrige, og mener jo absolutt ikke noe med det spørsmålet, så tenker du må tåle det og svare så enkelt og greit som du kan. Jeg har en datter som alltid har hatt kort hår, ikke likt å kle seg i kjoler og skjørt, men mer i fotballdrakter osv. i første klasse hadde hun blå sekk, og hele første året fikk hun daglig spørsmål fra barna på skolen om hun var gutt og hvorfor hun hadde guttesekk. Fortsatt bare nysgjerrighet fra barna, men vi gikk jo noen runder med mitt barn som ble lei av å svare på dette hele tiden. Som voksen blir der noe annet. Anonymkode: 5aee7...f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juni 2024 #67 Del Skrevet 18. juni 2024 Druid skrev (17 timer siden): Du la merke til "læreplan" ? Poenget er at ungene skal få stilt sin nyskjerrighet gjennom at man i barnehagen faktisk lærer om dette istedet for å spørre rundt. Hvordan tror du en 3-4åring lærer ? Er det ved å gå på forelesninger og lære at alle normer er til for å brytes ? Mange likekjønnede foreldre forstår tydeligvis ikke barns naturlige forutsetninger og behov for trygge /samarbeidende maskuline og feminine rollemodeller. I stedet møter de med piggene ute når noen uavhengig av alder, våger å pirke på et pansret selvbilde rundt seksuell legning og en uvanlig familiekonstellasjon. Kravet om avlæring og at alle andre skal rette seg etter en liten pressgruppe på dette området blir bare for dumt. At små barn tør å spørre uten filter, er et sunnhetstegn på at de er trygge, nysgjerrige og lærevillige At noen blir såret eller føler seg trakassert av en 4-åring tyder på det motsatte. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juni 2024 #68 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kan lære dem at sånne ting spør man mamma eller pappa eller en ansatt i barnehagen om på en diskret måte. Anonymkode: 779a9...eba Tror du virkelig at en 4-åring vet hva «diskret» er ? Hvilke holdninger får en 4-åring som lærer at viktige ting om mor og far er tabu, ulovlig, skal fornektes eller hemmeligholdes ? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #69 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her har barnehagen gjort en dårlig jobb med å snakke med barna om at noen familier har to mammaer, noen har to pappaer etc, SPESIELT med tanke på at et av barna har likekjønnede foreldre. Barna har åpenbart ikke skjønt konseptet to mammaer i en familie og tenker det må være en pappa også, det er derfor de hele tiden spør om du er pappa siden du ligner mest på en pappa, selv om de i utgangspunktet tenkte at du er en mamma og derfor spør hvilken som er riktig. Så ja, be barnehagen snakke mer om ulike familietyper. Dette burde de strengt tatt gjort for lenge siden med tanke på barnet deres, dette er ikke en teoretisk øvelse for barna, men en rent praktisk realitet i barnegruppen. Anonymkode: 95b6e...586 Dette slår meg som mest sannsynlig. Det snakkes mye om ulike familiekonstellasjoner, men ikke alle barnehager har så mye mangfold. Barn har lært at de har en mamma og en pappa. Den andre forelderen til barnet ditt ser mest ut som en typisk mamma, ergo må du være pappa, i et barns hode. Jeg hadde spurt barnehagen om de kunne hatt mer fokus på ulike familier. Og så hadde jeg svart barna "Anton har to mammaer, jeg er mamma Karianne" f.eks hver gang. Hilsen hun enslige mora som har et barn uten pappa. Anonymkode: e2ef2...876 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #70 Del Skrevet 18. juni 2024 Surpomp skrev (1 time siden): Hallo, denne tråden handler om naturlig nysgjerrige barnehagebarn. Hvorfor avsporer du ? Brukeren jeg svarte håpet disse barna ville holde på denne nysgjerrigheten hele livet. Det håper altså ikke jeg, voksne som er helt uten filter er enda mindre sjarmerende enn barn uten filter. Surpomp skrev (37 minutter siden): Tror du virkelig at en 4-åring vet hva «diskret» er ? Hvilke holdninger får en 4-åring som lærer at viktige ting om mor og far er tabu, ulovlig, skal fornektes eller hemmeligholdes ? Ja. Mine barn skjønte det fint før de var 4. Hvilke viktige ting om mor og far er tabu eller skal holdes hemmelig, hvor kom den stråmannen i fra? Poenget er at man ikke kommenterer ANDRE MENNESKERS adferd, utseende etc, så de hører det. Man kan selvsagt spørre de man har en nær relasjon til. Det er bedre å spørre mormor om rynkene enn å spørre bussjåføren om ølmagen. I tillegg skal man aldri stå i en flokk og rope spørsmål mot en person, det er ingenting hyggelig i en sånn situasjon, og det klarer de fint å lære. «Hvordan hadde du følt det hvis alle barna sto rundt deg og ropte samme spørsmålet gjentatte ganger?» Noenlunde intelligente barn med normal empati klarer å skjønne sånt, fra de er gamle nok til å snakke ved 1,5-3-års alderen. Anonymkode: 779a9...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 18. juni 2024 #71 Del Skrevet 18. juni 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Du, TS, jeg kan fortelle deg. Jeg brukte å hente mine barn i barnehage på vei fra jobb - og jeg syklet til og fra jobb. Så jeg var alltid i sånn bukse + en jakke i en knallfarge. Og den ene gangen kom jeg hjemmefra, tror ikke det var noe spesielle klær engang, bare at det var vanlige klær og ikke sykkelklær. Da ble jeg spurt av andre barna hvorfor var jeg så pen i dag, og hvorfor kunne jeg ikke være så pen hver gang jeg henter. 😭 Barna kan finne på å si de utroligste ting, helt uten filter. Anonymkode: b5ead...e5d Ha ha, det sa sjefen til meg også, en gang jeg gikk i kjole. Sånn burde du være hver dag! Men det skjer nok ikke, jeg er for lat til å drive og pynte meg i tide og utide. Det er ikke vanskelig å forklare til folk, og nei, jeg blir ikke såret av alt mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 18. juni 2024 #72 Del Skrevet 18. juni 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: De kan jo tydligvis om mangfold når du kler deg ut som en mann, men ungene er høflige nok til iallefall å spørre. Anonymkode: f22ad...3e2 De fleste vil nok mene at det å ha kort hår eller bukse ikke er å "kle seg ut som en mann". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #73 Del Skrevet 18. juni 2024 Dere som har barn som aldri har sett menn med langt hår eller kvinner med kort hår (eller bukse!!), hvor i all verden bor dere? Anonymkode: 779a9...eba 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 18. juni 2024 #74 Del Skrevet 18. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dere som har barn som aldri har sett menn med langt hår eller kvinner med kort hår (eller bukse!!), hvor i all verden bor dere? Anonymkode: 779a9...eba Jeg har sittet på trikken midt i Oslo og hørt to barn på setet bak meg diskutere hvorvidt jeg var mann eller dame, fordi jeg hadde kort hår (=mann) og øredobber (=dame). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juni 2024 #75 Del Skrevet 18. juni 2024 Yodas skrev (2 timer siden): Jeg har sittet på trikken midt i Oslo og hørt to barn på setet bak meg diskutere hvorvidt jeg var mann eller dame, fordi jeg hadde kort hår (=mann) og øredobber (=dame). Var disse i barnehagealder ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 18. juni 2024 #76 Del Skrevet 18. juni 2024 10 minutter siden, Surpomp said: Var disse i barnehagealder ? Litt usikker, kanskje tidlig skolealder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juni 2024 #77 Del Skrevet 18. juni 2024 Yodas skrev (3 minutter siden): Litt usikker, kanskje tidlig skolealder. I skolealder får barnet gradvis en langt mer bevisst holdning til mobbing , erting, legning og omgangstone. Trakassering utført av en ungdomsskoleelev er helt greit å påpeke/korrigere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #78 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nå lærer vel barn i barnehagen også i disse dager at noen som identifiserer seg som jenter er født i guttekropp og motsatt, så dersom du er en kvinne med androgyn stil kan det jo være derfor de spør, nettopp fordi de lærer VELDIG mye om mangfold - men kanskje noe på bekostning av at hvordan man ser ut eller kler seg eller interesser ikke sier noe om kjønn- og deres «norm» er at kvinner har langt hår, bruker sminke og kler seg feminint? Anonymkode: a7915...8e2 Galskap som forvirrer barna. Anonymkode: 0507a...b02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #79 Del Skrevet 18. juni 2024 Jeg har brukt tid til å lese offisiell informasjon om kjønn og kjønnsidentitet. I 2024 finnes det over 70 kjønnsidentiteter hvor flere av disse kjønnsidentitetene er flytende. Det vil si at transmiljøet selv poengterer at mann kan ha et kjønn den ene dagen også et annet kjønn den andre dagen. Et annet viktig aspekt flere i trans miljøet ønsker er at mann skal presentere seg med pronomen mann identifiserer seg med og at ingen skal anta noens kjønn men spørre om pronomen slik at mann ikke feil kjønner noen. Når dette er det offisielle budskapet lurer jeg på hvordan enda mer pride inn i barnehagen vil hindre barn i å spørre om kjønn😅 Har selv et barn av hankjønn som likte langt hår, hadde kun guttete klær og væremåte. Ble omtalt som hun og henne av voksne mennesker kun grunnet hårlengde. Slapt av voksene, menn her er det snakk om barn i sin mest nysgjerrige alder som stiller spørsmål. De antar ingenting, de spør. Noe trans bevegelsen oppfordre til. Hadde det vært meg hadde jeg sikkert sagt at jeg var en giraff men det er fordi jeg personlig liker å tulle med barn. Det hadde selvsagt ført til nye spørsmål vær gang de møtte meg😅 jeg har fått mange rare spørsmål og kommentarer fra barn men har aldri tatt meg nær over det. Så lenge barna ikke mobber ditt barn fordi det har 2 mammaer ser jeg ikke noen grunn til at styrer skal blandes inn i dette. Anonymkode: 15216...6c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #80 Del Skrevet 18. juni 2024 Kanskje du er litt ekstra sår på akkurat dette temaet? Småbarn er ofte ganske enkle av seg for eksempel langt hår=jente, kort hår=gutt osv, så kan jo hende det er en sånn grunn til at de spørr deg om det, ikke fordi du er mindre pen 😅 Anonymkode: a1cce...4ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå