AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #1 Skrevet 17. juni 2024 Er det frekt å spørre folk om de kan levere møbler o.l som de selger på f.eks Facebook? Skjønner at man ikke spør om det står "Må hentes", men tenker om det ikke står noe og at det er i nærområdet. Tenker såklart at da betaler man litt ekstra for frakt. Føler det er så frekt å spør, men har liksom ikke noen mulighet til å hente og er i en situasjon der jeg ikke har råd til å kjøpe nytt (i tillegg til at jeg syns det er positivt med brukt). Hva tenker dere? Anonymkode: 3b418...c7f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Skrevet 17. juni 2024 Jeg tenker du kan spørre om levering og tilby penger for den jobben. Anonymkode: 7f6d8...05d 3
Granskudd Skrevet 17. juni 2024 #3 Skrevet 17. juni 2024 Det kommer helt ann på måten du spør! Om du sier for eksempel "Er det noen mulighet for at du kan levere varen, så kan jeg betale for drivstoff" så er det jo bare et enkelt spørsmål som selger kan velge å svare nei til.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #4 Skrevet 17. juni 2024 Ikke frekt så lenge du kommer med et godt tilbud som både kompenserer drivkostnader, tid og arbeid. Anonymkode: 0ad71...046 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Skrevet 17. juni 2024 Granskudd skrev (3 minutter siden): Det kommer helt ann på måten du spør! Om du sier for eksempel "Er det noen mulighet for at du kan levere varen, så kan jeg betale for drivstoff" så er det jo bare et enkelt spørsmål som selger kan velge å svare nei til. Hadde tatt mer penger enn kun for drivstoff om jeg skulle levert til en random kjøper på Finn. Ville bare spurt om det er noen mulighet for levert, mot et tillegg i prisen? Anonymkode: 1962c...33c 12 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #6 Skrevet 17. juni 2024 Granskudd skrev (3 minutter siden): Det kommer helt ann på måten du spør! Om du sier for eksempel "Er det noen mulighet for at du kan levere varen, så kan jeg betale for drivstoff" så er det jo bare et enkelt spørsmål som selger kan velge å svare nei til. *Betale for drivstoff og for arbeidet det er med å frakte møblene. Anonymkode: 804fc...2d9 2 1
Pappi Skrevet 17. juni 2024 #7 Skrevet 17. juni 2024 Ikke frekt å spørre så lenge det er tydelig at du ikke forventer at selger etterkommer ønske. Lettsolgte varer er det nok vanskeligere å få levert enn mere tungsolgte greier.
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #8 Skrevet 17. juni 2024 Som selger kommer det helt an på situasjonen. Om jeg har noe som er verdt litt, men ingen andre enn du som byr så er det jo kjekt å få solgt det. Men det er jo bryderi å skrive meldinger, avtale leveringstidspunkt, hente henger, koble den til bilen, lempe møbelet opp på henger, pakke det inn i presenning, kjøre til deg, losse av møbel og antagelig hjelpe deg med å bære det inn i huset ditt, kjøre hjem og pakke bort hengeren. Om det var en sjenk til 5000kr hadde jeg antagelig gjort det om ingen andre var interessert, men hadde det vært to Billy bokhyller til 400kr/stk hadde jeg heller endret annonse til GIS BORT, MÅ HENTES, etterfulgt av "førstemann til mølla". Får være grenser for hvor mye man skal gjøre for småpenger. 3 1
Gjest takinova Skrevet 17. juni 2024 #9 Skrevet 17. juni 2024 Bare å starte samtalen med: Hei, jeg er interessert, men har dårlige muligheter for henting. Er det mulig å få varen levert mot tillegg i pris? Da vet du umiddelbart hva du har å forholde deg til.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #10 Skrevet 17. juni 2024 Det er så frekt. Anonymkode: d9efd...67d 2
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #11 Skrevet 17. juni 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så frekt. Anonymkode: d9efd...67d Hvordan kan det være frekt? Det er et lite invaderende spørsmål som har opphav i logistikk og utfordringer med transport. "Hei, kan jeg kjøpe [sett inn annonsert vare her]? Og mens jeg er hos deg; kan jeg slikke på føttene dine mot et lite tillegg?" er frekt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #12 Skrevet 17. juni 2024 Jeg spør og sier jeg betaler selvfølgelig ekstra for jobben, fleste kan og noen sier nei. Så ikke frekt og spørre Anonymkode: 695ca...c8a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #13 Skrevet 17. juni 2024 newman01 skrev (5 minutter siden): Hvordan kan det være frekt? Det er et lite invaderende spørsmål som har opphav i logistikk og utfordringer med transport. "Hei, kan jeg kjøpe [sett inn annonsert vare her]? Og mens jeg er hos deg; kan jeg slikke på føttene dine mot et lite tillegg?" er frekt. Det er frekt fordi vi legger det ut til salgs/gis bort fordi vi ikke ønsker bryet med å frakte det til Fretex/bruktbutikk/gjenvinningsstasjonen/byttebua selv. Hvem gidder å styre på for noen hundrelapper? Anonymkode: d9efd...67d 4 1
Sirah Skrevet 17. juni 2024 #14 Skrevet 17. juni 2024 takinova skrev (16 minutter siden): Bare å starte samtalen med: Hei, jeg er interessert, men har dårlige muligheter for henting. Er det mulig å få varen levert mot tillegg i pris? Da vet du umiddelbart hva du har å forholde deg til. Dette. Jeg har selv levert i tilfeller hvor jeg har hatt mulighet til det. Dog leverte jeg ikke til han som spurte om jeg kunne ta en 8 timers kjøretur for en jakke til 700kr fordi han ikke gadd å bruke 80kr på porto……. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #15 Skrevet 17. juni 2024 Det er veldig frekt og sært å spørre om. Anonymkode: 3491a...168 1
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #16 Skrevet 17. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er frekt fordi vi legger det ut til salgs/gis bort fordi vi ikke ønsker bryet med å frakte det til Fretex/bruktbutikk/gjenvinningsstasjonen/byttebua selv. Hvem gidder å styre på for noen hundrelapper? Anonymkode: d9efd...67d Hvis man ser de to svarene mine under ett så ser du hvor jeg berører akkurat dette temaet. Om jeg skulle selge en gjenstand til f.eks 5000kr, og enste interesserte part var en person uten bil kunne jeg vurdert å bruke en halvtime-time av livet mitt på å frakte en ting for denne personen. Og spesielt om jeg virkelig ikke har lyst til å ha den gjenstanden stående i gangen eller garasjen i ukesvis i håp om at noen med bil kom til å bli interessert i fremtiden Men jeg hadde selvfølgelig aldri giddet å gjøre det for noen hundrelapper.
Gran00 Skrevet 17. juni 2024 #17 Skrevet 17. juni 2024 Sirah skrev (18 minutter siden): Dette. Jeg har selv levert i tilfeller hvor jeg har hatt mulighet til det. Dog leverte jeg ikke til han som spurte om jeg kunne ta en 8 timers kjøretur for en jakke til 700kr fordi han ikke gadd å bruke 80kr på porto……. Haha som han i Finn reklamen?
Sirah Skrevet 17. juni 2024 #18 Skrevet 17. juni 2024 Gran00 skrev (Akkurat nå): Haha som han i Finn reklamen? Haha ja litt som han ja 😅
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #19 Skrevet 17. juni 2024 Det skader ikke å spørre. Jeg har varebil og en villig mann, så jeg hadde lett levert om det var i samme by eller naboby. Anonymkode: d690f...d76
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #20 Skrevet 17. juni 2024 Her i Oslo regnes det i hvert fall som frekt. De færreste har (stor) bil, og grunnen til at ting selges rimelig er for at vi skal slippe å ordne transport. Kan man levere skrives det i annonsen, eller så må kjøper ordne. Anonymkode: 6f27a...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå