Gå til innhold

Kraftig prisøkning på smør, har økt 20% - butikkene skylder på at den gamle prisen var kunstig lav

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker verken smør eller margarin på brødet. Det er en vanesak. Jeg trenger det ikke. 

Men jeg bruker smør til matlaging, når jeg skal steke noe f.eks. Uansett varer en pakke meierismør ganske lenge hos meg, så jeg blir ikke ruinert av denne prisøkningen. Men jeg misliker generelt at ALT blir så voldsomt mye dyrere. Skulle vært noen skikkelige priskriger igjen snart, på mat som folk spiser mye av, utenom dette smågodtet og sjokoladene som det stadig er priskriger på mellom kjedene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Dutullernå?
Skrevet

Jeg bruker ikke smør på brødet, men jeg tar meg råd til den maten jeg har lyst på inkl. smør til baking.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en del smør, selv om jeg sjeldent spiser brød. Foreløpig er det det tilbudet jeg får i Æ-appen som brukes mest - hver 3. uke får jeg 15% avslag. Det er mye som kuttes før smøret kuttes. 

Anonymkode: 5f63a...083

AnonymBruker
Skrevet

Dagligvarekjedene er bedrifter/konsern som har kun et formål, nemlig å tjene penger. Mest mulig. Det er jo det som er formålet til de aller fleste bedrifter, og matbutikkene er intet unntak. Dette er ikke veldedige organisasjoner som er opptatt av å hjelpe kundene til å få billigere mat eller å spise sunnere. Nei, de gjør ingenting uten at motivet er mer fortjeneste til seg selv.

Det matkjedene er eksperter på, det er å finne "smertegrensen" for hva folk er villige til å betale for maten. Dette bruker de til å alltid prise varene så høyt som mulig, på et balansepunkt mellom hva kundene er villige til å betale og når prisen blir så høy at salget går for mye ned. Der ligger butikkene og vaker på et makspunkt som altså er styrt av kundenes betalingsvilje. Og derfor er matprisene langt høyere i Norge enn i mange andre land, nettopp fordi vi nordmenn har mer penger, og dermed mer betalingsvilje slik at kjedene kan prise opp varene. Vareprisen i butikk har altså lite med innkjøpspriser å gjøre. 

Det eneste som kan få kjedene til å gjøre noe annerledes, det er konkurranse. Men konkurranse er det lite av i denne bransjen i Norge, og kjedene jobber kontinuerlig med å hindre andre konkurrenter i å slippe til. Det gjør de med til tider obskure avtaler med leverandører for å hindre dem i å selge til andre, eller ved rett og slett å kjøpe opp leverandørene slik at de kan bestemme over leverandøren selv. Disse grepene gjør det umulig for nye dagligvarebutikker å etablere seg i Norge, for det finnes jo knapt en eneste fabrikk eller leverandør som vil levere varer til nye butikkjeder, og dermed er konkurransen effektivt hindret.

I mange år har kjedene også laget og solgt stadig mer av sine egne merkevarer(EMV), som First Price og Eldorado og flere titalls andre merker. De liker å fortelle oss at dette skaper lavere priser og bedre utvalg. Disse EMV-produktene har de priset lavere enn merkevarene. Og pris er jo noe vi kunder responderer på, og vi kjøper stadig mer EMV og stadig mindre av tradisjonelle merkevarer uten at vi helt forstår konsekvensene. Det har ført til at salget av merkevarer mange steder har blitt så lavt at de er blitt helt borte fra hyllene og det er bare EMV-varer igjen. Det har jo hele tiden vært målet til kjedene å få til det, fordi uten konkurranse i butikkhylla, kan de sette opp prisen på EMV-varene sine og tjene enda mer penger. Var det noen som sa lavere priser og bedre utvalg??

Men for all del, det er lov å tjene penger i Norge, altså! Kjedene gjør ikke noe galt, men vi må ikke la oss lure til å tro at de jobber for kundenes beste, for det gjør de ikke, med mindre det lønner seg for butikkene, da....

Anonymkode: 795eb...682

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men for all del, det er lov å tjene penger i Norge, altså! Kjedene gjør ikke noe galt, men vi må ikke la oss lure til å tro at de jobber for kundenes beste, for det gjør de ikke, med mindre det lønner seg for butikkene, da....

Så her kan strømlevereandørene ha noe lære?

Alle strømleverandører kan gå sammen og sørge for å prise strøm så høyt som mulig. De kan sitte rundt et bord på en mandag og bestemme at fra neste dag skal strømmen selges til 1.800 kroner per kwh.

Folk i Norge vil redusere noe av forbruket, men noe strøm må de jo uansett ha. Så omsetningen for strømselskapene blir jo hyggelig uansett.

Det er lov å tjene penger i Norge.

Anonymkode: 16d74...68e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smør var gammeldags da jeg var barn, så da var det margarin på brødet og olje til steking.

Anonymkode: e9ad7...309

Gjest Dutullernå?
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Smør var gammeldags da jeg var barn, så da var det margarin på brødet og olje til steking.

Gammeldags å bruke smør? Det er det dummeste jeg har lest på lenge.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Jeg bruker verken smør eller margarin på brødet. Det er en vanesak. Jeg trenger det ikke. 

Men jeg bruker smør til matlaging, når jeg skal steke noe f.eks. Uansett varer en pakke meierismør ganske lenge hos meg, så jeg blir ikke ruinert av denne prisøkningen. Men jeg misliker generelt at ALT blir så voldsomt mye dyrere. Skulle vært noen skikkelige priskriger igjen snart, på mat som folk spiser mye av, utenom dette smågodtet og sjokoladene som det stadig er priskriger på mellom kjedene.

Du har da god trygd.

Anonymkode: 5132b...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har da god trygd.

Og det sier du på grunnlag av at jeg sier jeg ikke blir ruinert av en pakke smør...?

AnonymBruker
Skrevet

Har til smør på brødet, ja!

Anonymkode: 4b730...b1f

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (12 minutter siden):

Og det sier du på grunnlag av at jeg sier jeg ikke blir ruinert av en pakke smør...?

Nei, pga ytringer i andre tråder.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen leker detektiv 😄

Anonymkode: e67c5...3da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At butikkmarkedet er kryssubsidiert er ikke noe nytt. Det er jo helt åpenbart at kjedene før tjente dyrt på type såpe, tannkrem etc....... Kjøtt har vært en lokkevare som butikkene har valgt å holde lavt, usikkert på hva det er med smør, men det i forhold til i Sverige er det  omtrent på samme nivå.

Anonymkode: e4c3d...99b

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Og derfor er matprisene langt høyere i Norge enn i mange andre land, nettopp fordi vi nordmenn har mer penger, og dermed mer betalingsvilje slik at kjedene kan prise opp varene. Vareprisen i butikk har altså lite med innkjøpspriser å gjøre

Dette er vel han der ene bloggerens påstand - i blåkopi? Du er kanskje han selv? Prisene på matvarer i Norge er åpenbart preget av importvern og toll, noe som også hindrer den konkurransen som etterlyses. Ingen kjeder fra utlandet vil etablere seg om man ikke kan ta inn varer fra deres egne lagre/produsenter i utlandet.

Det er lett å skylde på dagligvarekjedene - men de vi har er faktisk ekstremt effektive.

Anonymkode: e4c3d...99b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen leker detektiv 😄

Anonymkode: e67c5...3da

Hva er detektivaktig med å huske hva folk sier?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte litt over 80 kroner for en kilo Melange på Meny. Det er nesten ran! 🦹‍♂️ Bruker det til baking blant annet. 

Anonymkode: 621d2...0df

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor i alle dager kommer du med så merkelige og tatt-ut-av-sammenheng kommentarer i en tråd om SMØR?

Jeg har aldri med et eneste ord ytret noe om hva min inntekt er her på KG. Aldri, ikke en gang som AnonymBruker. 

Du trenger ikke svare noe mer avsporing på dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Margarin er ikke smør.

Anonymkode: ef803...61a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke brød, men ja tar meg fortsatt råd til smør. En pakke har minst en måned. En tier ekstra i måneden ? Problemet er jo at alt har blitt dyrere, men akkurat smør som jeg ikke spiser mengder med uansett er nesten ikke og merke på budsjettet. 

Anonymkode: 5955e...c3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...