Gå til innhold

Fravær på jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

4 på 6mnd er ikke nødvensigvis mye, mens 8 på 12 kan være det.

Redusert stilling er uansett tull basert på infoen gitt.

Anonymkode: 063e8...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes også det er mye. 

Fire enkeltdager på seks måneder er for meg mye. Fire dager i ett strekk pga influensa er noe annet. 

Mulig jeg er ekstremt frisk og jobber med ekstremt friske mennesker, men hos oss er vi egentlig aldri syke. Skal legge til at vi har høy trivsel på jobben, mye frihet og mye ansvar. Og til tider svært hektisk. 

Av alle ansatte er det kun en person som er under 35, og hen har vært mest syk av alle. Og jobbet i kortest tid. 

Anonymkode: bc560...66a

Sp fint for deg da og da klarer fu ikke se at det er annerledes for andre ? 

Anonymkode: 6da50...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det vel ikke

Anonymkode: 6da50...9f3

Selvfølgelig er det mye, man mister retten til egenmeldinger når man bruker den fjerde i løpet av så kort tid. Jeg har aldri jobbet på et sted hvor det er normalt med så mye korttidsfravær. 

Anonymkode: 62556...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det mye, man mister retten til egenmeldinger når man bruker den fjerde i løpet av så kort tid. Jeg har aldri jobbet på et sted hvor det er normalt med så mye korttidsfravær. 

Anonymkode: 62556...8af

Det gjelder ikke for alle.

Vi kan ha 24 egenmeldingsdager i løpet 12 måneder.

Anonymkode: 87e48...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye elendige arbeidsgivere ts, og jeg synes du skal spørre din leder om hvilke dager du blir smittet eller blir alvorlig syk sånn at du kan ta ut de riktige dagene🙄

Jeg jobber i en offentlig bedrift og her jager de folk som er syke, 3 egenmeldinger på 6 måneder. Da inkluder omsorgsdager for barn. 
Du må ikke finne på å gå ned i stilling, vil du bli syk og uføre en dag taper du stort på det. 

Og nei du har ikke høyt fravær, de som har mindre er bare utrolig heldige som aldri blir syke. Håper de setter pris på det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er syk. Leder mener jeg har svært mye fravær fra jobben. Jeg har en krevende jobb både fysisk og psykisk. Leder mener jeg jeg bør redusere stillingen min, jeg ønsker ikke det i det hele tatt. 
Jeg har hatt 4 dager fravær siden januar. Altså dette er den 4. dagen. Jeg vet at mange der ute aldri har noe fravær, men er det mye med 4 dager på 6 mnd? 

Anonymkode: 09ed9...cd8

Er det kun enkelt dager du har vært syk?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

4 dager siden januar (f.o.m februar) er ca. 4,5 %.

Mener arbeidsgiver at du bør gå ned til 96,5 % stilling? Det er bare tullete.

Anonymkode: 87e48...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke at folk syns dette er mye på et halvt år? Migrene, menustrasjonssmerter, forkjølelse, bom, så hadde man brukt 4 dager.

Anonymkode: dcbfc...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leder sa til meg at jeg bør tenke på å redusere stillingen min. Ble utrolig lei meg. Det er ikke mandag/fredags fravær. Jeg jobber alltid mye, men fra tid til annen faller jeg totalt sammen fysisk. Har div usynlige diagnoser som jeg snakker lite eller ingenting om. 
t.s.

Kan det være at din leder merker mer til dine diagnoser enn du tror? At du ofte er litt fjern eller treg, og at leder tolker det feil?

Hvis diagnosene dine gjør at du er oftere syk enn andre kan arbeidsgiver slippe å betale lønn de første 16 dagene av sykefraværet. Dette kan du spørre legen din om.

Anonymkode: 628b5...aed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er syk. Leder mener jeg har svært mye fravær fra jobben. Jeg har en krevende jobb både fysisk og psykisk. Leder mener jeg jeg bør redusere stillingen min, jeg ønsker ikke det i det hele tatt. 
Jeg har hatt 4 dager fravær siden januar. Altså dette er den 4. dagen. Jeg vet at mange der ute aldri har noe fravær, men er det mye med 4 dager på 6 mnd? 

Nope! Jeg er 100% sykemeldt og fikk streng beskjed fra legen om at dersom arbeidsgiver prøvde seg på en så upassende kommentar som å foreslå at jeg bør redusere eller bli ufør så skulle jeg gi tydelig beskjed om at det hadde ikke arbeidsgiver noe med å blande seg i. Det er jeg og legen som bestemmer hva som er best for meg og min helse! Og det er midlertidig, så ikke noe de skal blande seg borti sa legen🤣 Du må sette skapet på plass og si at det er uaktuelt å redusere stillingen din, og at det er en totalt upassende kommentar å komme med etter fire dagers fravær på et halvt år. Så kan du jo slenge med en kommentar om at de aldri hadde behandlet folk som var alvorlig syke på den måten, så hvorfor behandle andre på den måten. De vet ikke hva du har gjort de fire dagene! Du kunne ha abortert for alt de visste….

Anonymkode: c2804...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes 4 er mye på et halvt år. Hadde vert noe annet om det var 4 dager på rad pga influensa osv. Samtidig så få man mer noen år. Jeg pleier å ligge på 1-2 sykedager i året. Men var et år da jeg hadde covid og influensa da ble jo det en del sykedager. Sjefen har likevel ikke rett til å be deg gå ned i stilling grunnet 4 sykedager 

Anonymkode: 69893...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

. Men tre fraværsperioder på 6 mnd er ikke mye.

Jo, det er det.

Anonymkode: 03cbd...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan det være at din leder merker mer til dine diagnoser enn du tror? At du ofte er litt fjern eller treg, og at leder tolker det feil?

Hvis diagnosene dine gjør at du er oftere syk enn andre kan arbeidsgiver slippe å betale lønn de første 16 dagene av sykefraværet. Dette kan du spørre legen din om.

Anonymkode: 628b5...aed

Får ikke det utifra 4 dager, man må ha betydelig mer fravær. Min arbeidsgiver søkte basert på sykdomshistorie. De finn avslag

Anonymkode: 0a516...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer vel litt an på hvordan de brukes. Fredager/ mandager er ofte litt uglesett, samme er mange enkle dager. Får man influensa er det som regel mer enn en dag liksom. Er man syk i en dag er det kanskje ofte noe man strengt tatt kunne klart å gå med? Heller bare si en er litt redusert og bedt om at det tas litt hensyn? 

Anonymkode: 3e033...ee2

Det er så rart det der.

Var en artikkel for en stund siden om at "hele 40% av sykefraværet er mandag eller fredag," underforstått at mange misbruker og tar langhelg. I en normal arbeidsuke er mandag og fredag 40% av uka, så at det utgjør 40% av fraværet tilsier jo bare at folk blir jevnt syke uavhengig av dag. 

Anonymkode: dd82e...42d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...