Gå til innhold

Fravær på jobben

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er syk. Leder mener jeg har svært mye fravær fra jobben. Jeg har en krevende jobb både fysisk og psykisk. Leder mener jeg jeg bør redusere stillingen min, jeg ønsker ikke det i det hele tatt. 
Jeg har hatt 4 dager fravær siden januar. Altså dette er den 4. dagen. Jeg vet at mange der ute aldri har noe fravær, men er det mye med 4 dager på 6 mnd? 

Anonymkode: 09ed9...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke mye. Er det noe info du ikke sier her?

Er veldig uvanlig at leder nevner problemer med fravær, før kvoten din er brukt opp. 

Anonymkode: 47ba6...c16

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på årsaken til fraværet. Om du har hatt for eksempel influensa eller omgangssyke en gang og vært borte i fire dager er det ikke mye, om du støtt og stadig blir syk og har forkjølelse eller annet hvor du har en dag her og en dag der borte så er det faktisk ganske mye å bli syk fire ganger på seks måneder, men det er i og for seg ikke noe din leder har noe med. Du har egenmeldinger for en grunn. 

Endret av Granskudd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel litt an på hvordan de brukes. Fredager/ mandager er ofte litt uglesett, samme er mange enkle dager. Får man influensa er det som regel mer enn en dag liksom. Er man syk i en dag er det kanskje ofte noe man strengt tatt kunne klart å gå med? Heller bare si en er litt redusert og bedt om at det tas litt hensyn? 

Anonymkode: 3e033...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en leder mener noen bør redusere stillingsprosent grunnet fire dagers fravær tror jeg ikke noe på. Det er nødt til å være noe mer.

Dersom det mot formodning er slik, er det selvsagt usedvanlig dårlig lederskap.

Fire dagers fravær på et halvt år er helt greit. Det er ikke veldig høyt.

Endret av Brunello
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kalles inn til møte med leder etter 3 gangers bruk av egenmelding innenfor 6 mnd. Dvs det kan være etter så lite som 3 dager... Fysisk krevende nattarbeid UTE på vinteren har vi også. 

De klager på mye sykefravær, men dette er stort sett langtidsfravær. Andre står i grøfta og spyr, heller enn å ta en egenmeldingsdag. 

Jeg har brukt 2x1 dag innenfor 6mnd nå, hvor jeg så vidt klarte å krabbe meg opp trappa til andre etasje. I fjor hadde jeg ingen fravær. Så det er jo bare flaks/uflaks!

Jeg vet ikke hvor denne regel har kommet fra. Jeg har null interesse av å være syk, og hadde heller jobbet enn å være så dårlig jeg var de gangene jeg var borte. 

Anonymkode: 5be51...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leder sa til meg at jeg bør tenke på å redusere stillingen min. Ble utrolig lei meg. Det er ikke mandag/fredags fravær. Jeg jobber alltid mye, men fra tid til annen faller jeg totalt sammen fysisk. Har div usynlige diagnoser som jeg snakker lite eller ingenting om. 
t.s.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er snakk om fire enkeltdager så synes jeg det er mye. Er det for eksempel fordelt over to fraværsperioder er det noe annet. Men snakk om å gå ned i stillingsprosent er jo selvsagt bare tull uansett. 

Anonymkode: 06b74...ec2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss kaller vi inn til samtale etter 4 fraværsperioder (både egenmeldt og legemeldt fravær) iløpet av ett år. Dette for å ta en forebyggende samtale for å høre om det er noe arbeidsgiver og den ansatte selv kan gjøre for å være mer på jobb. De fleste er ikke klar over at de har mye fravær. Ofte kan det komme frem ting underveis i samtalen som den ansatte ikke har sagt noe om til leder tidligere, f. eks mistrivsel på jobb. 

Anonymkode: aa8ef...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det kan hjelpe at du sykmelder deg litt for en periode? At du f.eks bare jobber 50 prosent. Om det kan hjelpe at du får hente deg inn litt.

Anonymkode: 7a3a3...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du forteller ikke noe om du var mye borte i fjor, det kan spille inn. Hvis det er den fjerde egenmelding du bruker nå, så er det mye på bare 6 måneder. 

Anonymkode: 62556...8af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i alle dager jobber dere i tråden? Høres ut som dere står under et forferdelig press på arbeidsplassen. Ikke rart dere opplever at mange har høyt fravær. Men tre fraværsperioder på 6 mnd er ikke mye. 

Har tre barn og i januar var vi borte 4 dager, i februar influensa og vi lå rett ut i 3 dager, i mars var vi forkjølet med jeg tok kun en sykt barn dag, i april er vi igjen forkjøla og i mai brakk jeg kragebenet og ble borte en uke. 

Ingen på min arbeidsplass reagerer. Livet skjer. 

Anonymkode: e0c3a...9c4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er syk. Leder mener jeg har svært mye fravær fra jobben. Jeg har en krevende jobb både fysisk og psykisk. Leder mener jeg jeg bør redusere stillingen min, jeg ønsker ikke det i det hele tatt. 
Jeg har hatt 4 dager fravær siden januar. Altså dette er den 4. dagen. Jeg vet at mange der ute aldri har noe fravær, men er det mye med 4 dager på 6 mnd? 

Man reduserer ikke stilling pga sykdom. Dette har vi sykmelding til, for å hindre at arbeidstakere mister inntekt og pensjonspoeng pga uforskyldt årsak. 

En leder som snakke slik til ansatte, er et stort rødt flagg. 

Anonymkode: 8dd47...f9e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du forteller ikke noe om du var mye borte i fjor, det kan spille inn. Hvis det er den fjerde egenmelding du bruker nå, så er det mye på bare 6 måneder. 

Anonymkode: 62556...8af

Er det vel ikke

Anonymkode: 6da50...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ser nok på hva slags sykdom som forårsaker fraværet. F.eks ville man ikke reagert på fraværet til en småbarnsmor som til stadighet blir smittet av barnehagebarnet med både korona, influensa osv, siden dette ikke er kroniske tilstander. Jeg tipper at lederen din tenker at du har knekt sammen 4 ganger i år, og at det er litt for mange ganger å knekke sammen. Han mener nok derfor at du med dine kroniske plager ikke bør jobbe fulltid når kroppen sier stopp såpass ofte.

Må bare legge til at jeg ikke selv er enig med lederen din, og syns dette er upassende oppførsel og noe hen ikke har noe med. Du skal i hvert fall ikke redusere stillingen din frivillig, da skal du heller bli delvis sykemeldt og eventuelt delvis ufør på sikt.

Anonymkode: 0e7a8...d82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette hørtes veldig merkelig ut...

Anonymkode: db8c5...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det vel ikke

Anonymkode: 6da50...9f3

Jeg synes også det er mye. 

Fire enkeltdager på seks måneder er for meg mye. Fire dager i ett strekk pga influensa er noe annet. 

Mulig jeg er ekstremt frisk og jobber med ekstremt friske mennesker, men hos oss er vi egentlig aldri syke. Skal legge til at vi har høy trivsel på jobben, mye frihet og mye ansvar. Og til tider svært hektisk. 

Av alle ansatte er det kun en person som er under 35, og hen har vært mest syk av alle. Og jobbet i kortest tid. 

Anonymkode: bc560...66a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synest fire er litt mye men at sjefen din fortsatt er urimelig.

Anonymkode: 3da4f...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...