AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #1 Del Skrevet 17. juni 2024 Fekk igår besøk av svigerinne 67 år igår som var veldi oppgitt, fustrert og irritert over at Nordea har tatt bort sin gamle nettbankside, og ersattet den med en ny siden. Følgen er blitt at hun fekk problem med å få betalt betale regninger. Har selv vert kunde i nordea i mange år, og synes nordea sin gamle nettbankside har vert oversiktleg, og brukervennlig. Det Nordea i praksis har gjordt er å endre på "skjermbilde" på de fleste funksjoner på nettbanken privat. Mange funksjoner er slik de var, men bare i ny format. Dette samtidig som de har tatt bort den praktisk historikkboks Har rettet forespørsel til Nordea hva som ligg til grunn endert nettbankside som var mange har gjordt seg fortruleg, med. Det er slett ikkje alle eldre som takler de hurtige omstillingen innenfor den digitale hverdagen og de sitter ikkje foran en datamaskin eller mobilen hele dagen, og mange har heller ingen de kan spørre hjelp.. Norge mangler etterhvert mye faglige kompetanse som de eldre har utført, og de bygde ikkje landet foran en datamaskin.. Er det eit ledd i å forebygge svindel ?' Er det fordi den nye siden er mer brukarvennlig.? Eller er det fordi noen har altfor lite å gjøre. ? Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Del Skrevet 17. juni 2024 28 minutter siden, AnonymBruker said: Fekk igår besøk av svigerinne 67 år igår som var veldi oppgitt, fustrert og irritert over at Nordea har tatt bort sin gamle nettbankside, og ersattet den med en ny siden. Sjekket nettopp nå, den er da slik den har vært de siste to tre årene. Anonymkode: 6e74b...544 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. juni 2024 #3 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fekk igår besøk av svigerinne 67 år igår som var veldi oppgitt, fustrert og irritert over at Nordea har tatt bort sin gamle nettbankside, og ersattet den med en ny siden. Følgen er blitt at hun fekk problem med å få betalt betale regninger. Har selv vert kunde i nordea i mange år, og synes nordea sin gamle nettbankside har vert oversiktleg, og brukervennlig. Det Nordea i praksis har gjordt er å endre på "skjermbilde" på de fleste funksjoner på nettbanken privat. Mange funksjoner er slik de var, men bare i ny format. Dette samtidig som de har tatt bort den praktisk historikkboks Har rettet forespørsel til Nordea hva som ligg til grunn endert nettbankside som var mange har gjordt seg fortruleg, med. Det er slett ikkje alle eldre som takler de hurtige omstillingen innenfor den digitale hverdagen og de sitter ikkje foran en datamaskin eller mobilen hele dagen, og mange har heller ingen de kan spørre hjelp.. Norge mangler etterhvert mye faglige kompetanse som de eldre har utført, og de bygde ikkje landet foran en datamaskin.. Er det eit ledd i å forebygge svindel ?' Er det fordi den nye siden er mer brukarvennlig.? Eller er det fordi noen har altfor lite å gjøre. ? Anonymkode: ecab0...e74 Er jo sikkert mange grunner til at de gjør endringer? Nye anbefalte måter å løse ting på. Endringer i kundemassen. Nye trender. Noen mener denne er bedre. Gammel kodebase. Nye systemer den skal integreres med. Eller kanskje det egentlig er et lite ønske om å irritere et par pensjonister? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 17. juni 2024 #4 Del Skrevet 17. juni 2024 Tips: Kontakt Norges Pensjonistforbund. De jobber aktivt med å få de eldres stemme inn i utviklingen av offentlige norske nettsider, og i tillegg har de flere kurs for eldre i hvordan de kan bruke vanlige kjente nettsider, for eksempel nav (for å sjekke lønnslipp pensjon), eller bank, eller annet. Det er et stort samfunnsproblem at vi utelukker de eldre i fra samfunnet ved å lage løsninger som endres så hurtig at de ikke klarer å henge med. Vi har mange eldre som ikke kan sjekke opp i sine egene rettigheter lengre fordi de ikke får til å få tilgang til systemene. Når det gjelder hvorfor nettsider endrer seg er det ganske enkelt trender og behov for modernisering som er årsaken til utviklingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Del Skrevet 17. juni 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Er jo sikkert mange grunner til at de gjør endringer? Nye anbefalte måter å løse ting på. Endringer i kundemassen. Nye trender. Noen mener denne er bedre. Gammel kodebase. Nye systemer den skal integreres med. Eller kanskje det egentlig er et lite ønske om å irritere et par pensjonister? Ja, det er sikkert noen grunner til at de gjør endringer,og har fortsatt ikkje fått noen svar. Har vert hos Nordea idag, og ein igjennomgang av den nye nettbanksiden, og mange av de som jobber innenfor bank-og serviceneringer er pedagogokk eit femmedord. De fleste eldre har vert langt mer omstillingsdyktig , og tilpassningsdyktig en den yngre grenrasjonen, og mange av de yngre har vel etterhvert fått sine utfordrninger i samfunnet som de eldre takler langt bedre. Dersom endringer av nettbanksiden var eit ledd i å forebygge omfanget av digitalsvindel så hadde selv bestemor på 90 skønt det, men det er ikkje det det handler om. Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. juni 2024 #6 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er sikkert noen grunner til at de gjør endringer,og har fortsatt ikkje fått noen svar. Har vert hos Nordea idag, og ein igjennomgang av den nye nettbanksiden, og mange av de som jobber innenfor bank-og serviceneringer er pedagogokk eit femmedord. De fleste eldre har vert langt mer omstillingsdyktig , og tilpassningsdyktig en den yngre grenrasjonen, og mange av de yngre har vel etterhvert fått sine utfordrninger i samfunnet som de eldre takler langt bedre. Dersom endringer av nettbanksiden var eit ledd i å forebygge omfanget av digitalsvindel så hadde selv bestemor på 90 skønt det, men det er ikkje det det handler om. Anonymkode: ecab0...e74 Du må strengt tatt bare innfinne deg med at du ikke vil få svar heller. Men jeg er ellers enig i at mange selskaper i dag mister fokus på brukervennlighet fordi en skal følge trender og "utvikle seg". Dont fix it if it ain´t broken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #7 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekket nettopp nå, den er da slik den har vært de siste to tre årene. Anonymkode: 6e74b...544 Nordea har kom opp med ny nettbankside for 2-3 år siden, men samtidig har også den ganle vert oppegående, og synes det har vert mer praktisk. Den gamle sidan hadde m.a. en funksjon "søk betalinger " m/ historisk, og den er borte. Mange av funksjonen er lik som de va, men "skjermbilde" er endret og slik skaper fustrasjon hos mange. "Ein river ikkjje ned hele huset selv om ein skal renovere deler av huset" Sår tvil om Nordea har foretatt noen markedsundersøkelse på bruk va ny /gammel nettbankside, og dette gjelder ikkje bare Nordea, men også NAV m fl. Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #8 Del Skrevet 17. juni 2024 Nordea har siste årene utviklet ny nettside fra bunnen av, med noe jeg antar er ny kode. Mens dette prosjektet pågikk har både ny (under utvikling) og den gamle levd side om side. Nå som alle kjernefunksjoner fungerer på den nye har de tatt ned den gamle som var programmert med steinalderkode. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dutullernå? Skrevet 17. juni 2024 #9 Del Skrevet 17. juni 2024 Tviler på at du finner mange nettsider som aldri blir endret. Det kan være at de må bytte plattform, at nettsiden er laget i et "språk" som er kompatibelt med ny plattform, tilbakemelding fra brukere, ønske om modernisering av layout osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #10 Del Skrevet 17. juni 2024 Jeg forstår at det kan være vanskelig for eldre mennesker å henge med. Men samtidig kan vi ikke la samfunnet stagnere for at de ikke skal måtte lære seg nye ting. Du kan jo hjelpe henne med å lære seg den nye siden? Det er ikke sikkert det er så vanskelig som hun tror 🙂 Anonymkode: 6b460...c5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #11 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår at det kan være vanskelig for eldre mennesker å henge med. Men samtidig kan vi ikke la samfunnet stagnere for at de ikke skal måtte lære seg nye ting. Du kan jo hjelpe henne med å lære seg den nye siden? Det er ikke sikkert det er så vanskelig som hun tror 🙂 Anonymkode: 6b460...c5a Poenget er at den eldre genrasjonen har utvilsamt vert langt mer omstillings-tilpassningsdyktige en den yngre genrasjon, er idag . Derfor har samfunnet heller ikkje stagnert men vi har fått den velferdstaten de aller fleste idag kan har fått glede seg over idag Hu gamle mor eller bestemor på 70 / 80 år har vert oppatt med heilt andre gjøremål en å sitte bak en dataskjerm. Hun har vert opptatt med omsorgsarbeid overfor, barn, barnebarn, og daglige gjøremål i hjemmet, i en tid da det verken fantes mobil eller datamaskin. Når barn, og barnebarn kommer på besøk i mange hjem står hu gamle mor foran kjøkkenbenken i medan den yngre sitter nasa i mobilem, og de setter seg til dekket bord Hu ganle mor på 80 kan også lære seg opp til å betjene ein ny versjon av nettbanken, om hun får hjelp. Hos noen eldre kan det ofte gå bare litt tregere å lære opp ting, og det kan handle om med bl.a hukommelsesvikt, og interssser m.v. På same viset som ein opplever at de yngre kan ha store utfordringer med å lære praktiske oppgaver som de eldre har utført for at i samfunnet så det ikkje stagnerer. Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #12 Del Skrevet 17. juni 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at den eldre genrasjonen har utvilsamt vert langt mer omstillings-tilpassningsdyktige en den yngre genrasjon, er idag . Derfor har samfunnet heller ikkje stagnert men vi har fått den velferdstaten de aller fleste idag kan har fått glede seg over idag Hu gamle mor eller bestemor på 70 / 80 år har vert oppatt med heilt andre gjøremål en å sitte bak en dataskjerm. Hun har vert opptatt med omsorgsarbeid overfor, barn, barnebarn, og daglige gjøremål i hjemmet, i en tid da det verken fantes mobil eller datamaskin. Når barn, og barnebarn kommer på besøk i mange hjem står hu gamle mor foran kjøkkenbenken i medan den yngre sitter nasa i mobilem, og de setter seg til dekket bord Hu ganle mor på 80 kan også lære seg opp til å betjene ein ny versjon av nettbanken, om hun får hjelp. Hos noen eldre kan det ofte gå bare litt tregere å lære opp ting, og det kan handle om med bl.a hukommelsesvikt, og interssser m.v. På same viset som ein opplever at de yngre kan ha store utfordringer med å lære praktiske oppgaver som de eldre har utført for at i samfunnet så det ikkje stagnerer. Anonymkode: ecab0...e74 Det virker som du tok det jeg skrev helt feil, og i tillegg veldig personlig. Det var en kommentar til hvorfor Nordea "absolutt må endre nettbanken sin". Og til det er svaret at det må man faktisk innimellom gjøre, av ulike grunner. Hva de eldre generasjoner har gjort for oss yngre som gagner oss i dag, tror jeg de fleste setter pris på. Men vi kan likevel ikke la være å oppdatere nettbanker. Anonymkode: 6b460...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #13 Del Skrevet 17. juni 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Fekk igår besøk av svigerinne 67 år igår som var veldi oppgitt, fustrert og irritert over at Nordea har tatt bort sin gamle nettbankside, og ersattet den med en ny siden. Følgen er blitt at hun fekk problem med å få betalt betale regninger. Har selv vert kunde i nordea i mange år, og synes nordea sin gamle nettbankside har vert oversiktleg, og brukervennlig. Det Nordea i praksis har gjordt er å endre på "skjermbilde" på de fleste funksjoner på nettbanken privat. Mange funksjoner er slik de var, men bare i ny format. Dette samtidig som de har tatt bort den praktisk historikkboks Har rettet forespørsel til Nordea hva som ligg til grunn endert nettbankside som var mange har gjordt seg fortruleg, med. Det er slett ikkje alle eldre som takler de hurtige omstillingen innenfor den digitale hverdagen og de sitter ikkje foran en datamaskin eller mobilen hele dagen, og mange har heller ingen de kan spørre hjelp.. Norge mangler etterhvert mye faglige kompetanse som de eldre har utført, og de bygde ikkje landet foran en datamaskin.. Er det eit ledd i å forebygge svindel ?' Er det fordi den nye siden er mer brukarvennlig.? Eller er det fordi noen har altfor lite å gjøre. ? Jeg har også irritert meg "grønn" over Nordeas nye nettbank. Synes den er mye mindre brukervennlig, komplisert å finne fram i og mangler søkefunksjon for en del informasjon. Har gitt tilbakemeldinger, men der er "selvsagt" som å snakke til veggen. Dessuten "er det mange som liker den nye nettbanken". Sier man i kunderservice. Det er også ustabil, og når jeg påpeker det så sier de hver gang at det jobbes med ulike implementeringer. Når jeg sier at man ikke kan lansere en ny versjon, og TA BORT DEN GAMLE, før systemet er stabilt så får jeg ikke svar og chatten blir brutt "på mystisk vis". Eksempel p åmangler er en betaling jeg nylig gjorde, et beløp på over 50k, der jeg måtte legge inn betalingen manuelt. Det er HELT umulig å finne beankkontonummeret jeg betalte til, for å dokumentere/kontrollere dette. Chatten bekreftet at denne informasjonen ikke er tilgjengelig. HVA??!! Bankkontonummeret jeg har betalt et stort beløp til kan ikke gjenfinnes i nettbanken?? Jeg har nærmere 1 mill i banken, og vurderer nå å bytte bank, etter flere tiår som kunde. For dette synes jeg er altfor dårlig. Anonymkode: ecab0...e74 Anonymkode: fbe09...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #14 Del Skrevet 17. juni 2024 Jeg har også irritert meg "grønn" over Nordeas nye nettbank. Synes den er mye mindre brukervennlig, komplisert å finne fram i og mangler søkefunksjon for en del informasjon. Har gitt tilbakemeldinger, men der er "selvsagt" som å snakke til veggen. Dessuten "er det mange som liker den nye nettbanken". Sier man i kunderservice. Det er også ustabil, og når jeg påpeker det så sier de hver gang at det jobbes med ulike implementeringer. Når jeg sier at man ikke kan lansere en ny versjon, og TA BORT DEN GAMLE, før systemet er stabilt så får jeg ikke svar og chatten blir brutt "på mystisk vis". Eksempel p åmangler er en betaling jeg nylig gjorde, et beløp på over 50k, der jeg måtte legge inn betalingen manuelt. Det er HELT umulig å finne beankkontonummeret jeg betalte til, for å dokumentere/kontrollere dette. Chatten bekreftet at denne informasjonen ikke er tilgjengelig. HVA??!! Bankkontonummeret jeg har betalt et stort beløp til kan ikke gjenfinnes i nettbanken?? Jeg har nærmere 1 mill i banken, og vurderer nå å bytte bank, etter flere tiår som kunde. For dette synes jeg er altfor dårlig. Anonymkode: fbe09...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #15 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har også irritert meg "grønn" over Nordeas nye nettbank. Synes den er mye mindre brukervennlig, komplisert å finne fram i og mangler søkefunksjon for en del informasjon. Har gitt tilbakemeldinger, men der er "selvsagt" som å snakke til veggen. Dessuten "er det mange som liker den nye nettbanken". Sier man i kunderservice. Det er også ustabil, og når jeg påpeker det så sier de hver gang at det jobbes med ulike implementeringer. Når jeg sier at man ikke kan lansere en ny versjon, og TA BORT DEN GAMLE, før systemet er stabilt så får jeg ikke svar og chatten blir brutt "på mystisk vis". Eksempel p åmangler er en betaling jeg nylig gjorde, et beløp på over 50k, der jeg måtte legge inn betalingen manuelt. Det er HELT umulig å finne beankkontonummeret jeg betalte til, for å dokumentere/kontrollere dette. Chatten bekreftet at denne informasjonen ikke er tilgjengelig. HVA??!! Bankkontonummeret jeg har betalt et stort beløp til kan ikke gjenfinnes i nettbanken?? Jeg har nærmere 1 mill i banken, og vurderer nå å bytte bank, etter flere tiår som kunde. For dette synes jeg er altfor dårlig. Anonymkode: fbe09...fe0 TS Har sendt meldingen til Nordea, og har idag vert i møte med dem, Har hatt eit kundeforhold til banken lenge før banken skifttet navn til Nordea, og lenge før nettbank var vanleg. Har også eit eit 6 si sifret tall stående i banken, og synd nettbank-oppsettet skal tvinge meg til å bytte bank. Det nytter å sende klage, og bruke litt "kjæft " men å bruke kjæft på funksjonere er som å skyte spurv med kanon. Har idag fått tilbakemelding om at Nordea vil sjå på sin nye nettbanktjeneste. Synes det er heilt unødvendig å endre på endre på en netbanktjeneste som ebntl, har fungert opptimalt, og som kanskje de fleste kundene har vert fornøyd med. Dette vitner om at "det enkleste er ofte det beste" og det er noe Nordea, mange andre må ta innover seg,. Det handler selvsagt ikkje om eit samfunn som er iferd med å stagnere, men "noen programmerer som kanskje bare har lite å gjøre. Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #16 Del Skrevet 18. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: TS Har sendt meldingen til Nordea, og har idag vert i møte med dem, Har hatt eit kundeforhold til banken lenge før banken skifttet navn til Nordea, og lenge før nettbank var vanleg. Har også eit eit 6 si sifret tall stående i banken, og synd nettbank-oppsettet skal tvinge meg til å bytte bank. Det nytter å sende klage, og bruke litt "kjæft " men å bruke kjæft på funksjonere er som å skyte spurv med kanon. Har idag fått tilbakemelding om at Nordea vil sjå på sin nye nettbanktjeneste. Synes det er heilt unødvendig å endre på endre på en netbanktjeneste som ebntl, har fungert opptimalt, og som kanskje de fleste kundene har vert fornøyd med. Dette vitner om at "det enkleste er ofte det beste" og det er noe Nordea, mange andre må ta innover seg,. Det handler selvsagt ikkje om eit samfunn som er iferd med å stagnere, men "noen programmerer som kanskje bare har lite å gjøre. Anonymkode: ecab0...e74 Ja, det hjelper ingenting å ta det opp med "fotfolket". Da stopper det der. Synes det er veldig bra at dere har vært i møte med banken! Men om det hjelper...det er jeg redd for at det ikke gjør... De sier vel det som skal til for å beholde oss som kunder, samtidig som de fortsetter med sin mer eller mindre brukervennlige utvikling. Jeg har også vært kunde siden det het "Kreditkassen - Fiskernes Bank" tror jeg det var. Og jeg føler meg lite verdsatt. De fleste godtar antagelig endringene, og tilpasser seg de mulighetene og begrensningene som ligger innbakt. Men det betyr ikke at vi andre skal godta det, dersom vi erfarer at det er tydelige forverringer eller mangler med "framskrittet" som presenteres oss. Synes generelt det legges altfor liten vekt på brukervennlighet (mobiltelefoner som et nærliggende eksempel). Og at, som du sier, "det enkleste ofte er det beste". Men det krever sin programmerer å utvikle det som er "enkelt". Det er mye mer krevende enn å lage det komplisert. Og er redd ledelsen ikke legger seg for mye borti resultatet. Fordi programutvikling er et område de ikke har så mye kunnskaper om. Så da er det enkleste (😄) ofte å overlate det til "ekspertene". Anonymkode: fbe09...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #17 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS Har sendt meldingen til Nordea, og har idag vert i møte med dem, Har hatt eit kundeforhold til banken lenge før banken skifttet navn til Nordea, og lenge før nettbank var vanleg. Har også eit eit 6 si sifret tall stående i banken, og synd nettbank-oppsettet skal tvinge meg til å bytte bank. Det nytter å sende klage, og bruke litt "kjæft " men å bruke kjæft på funksjonere er som å skyte spurv med kanon. Har idag fått tilbakemelding om at Nordea vil sjå på sin nye nettbanktjeneste. Synes det er heilt unødvendig å endre på endre på en netbanktjeneste som ebntl, har fungert opptimalt, og som kanskje de fleste kundene har vert fornøyd med. Dette vitner om at "det enkleste er ofte det beste" og det er noe Nordea, mange andre må ta innover seg,. Det handler selvsagt ikkje om eit samfunn som er iferd med å stagnere, men "noen programmerer som kanskje bare har lite å gjøre. Anonymkode: ecab0...e74 Beklager å måtte si det, men det sa de jo bare for å bli kvitt deg. Og å bruke kjeft, hva er poenget med det? Da oppfører man seg bare dårlig mot folk som ikke kan gjøre noe med saken uansett. Jeg synes Nordea er en skikkelig drittbank (har et lite kundeforhold der selv), men det sier seg jo selv at hverken en bank eller noen andre kan la være å oppdatere hjemmesidene sine fordi det blir vanskelig for eldre å lære noe nytt. Skal man da til evig tid la være å oppdatere nettbanken? Det går selvsagt ikke an. Det kommer stadig nye generasjoner med eldre, skal Nordea ha samme nettbank i 2100 som nå? Nei. Anonymkode: 6bd6d...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #18 Del Skrevet 18. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Beklager å måtte si det, men det sa de jo bare for å bli kvitt deg. Og å bruke kjeft, hva er poenget med det? Da oppfører man seg bare dårlig mot folk som ikke kan gjøre noe med saken uansett. Jeg synes Nordea er en skikkelig drittbank (har et lite kundeforhold der selv), men det sier seg jo selv at hverken en bank eller noen andre kan la være å oppdatere hjemmesidene sine fordi det blir vanskelig for eldre å lære noe nytt. Skal man da til evig tid la være å oppdatere nettbanken? Det går selvsagt ikke an. Det kommer stadig nye generasjoner med eldre, skal Nordea ha samme nettbank i 2100 som nå? Nei. Anonymkode: 6bd6d...ade Jeg er verken imot nødvendige oppdateringer eller å lære meg nye ting. Poenget mitt er at Nordeas nye nettbank er dårligere enn den gamle, etter min mening. Jeg kan uføre det meste av det jeg kunne i den gamle nettbanken, om enn på en mer tungvint måte. Men i tillegg er funksjoner utelatt. Og det er det som er mitt hovedankepunkt. Blant annet forventer jeg å kunne se i ettertid hvilke bankkontonummer jeg har betalt til, når betalingene ble lagt inn manuelt. Det fungerer greit med eFaktura og Avtalegiro, som de fleste antagelig bruker stort sett. Men det betyr ikke at banken kan velge å "overse" at det finnes andre måter å legge inn regninger på, og la vital informasjon om disse betalingene være utilgjengelig for kunden i ettertid. Slik jeg ser det har Nordea presentert et dårligere produkt enn det de hadde tidligere. Det synes jeg ikke vi som kunder skal godta uten videre. Det er altfor lett å skylde på brukeren, når et system i utgangspunktet er for dårlig. (Jf. Helseplattformen, der brukere med tung erfaring innen IT varsler om et tungrodd og tidsstjelende system, som går ut over pasienters liv og sikkerhet.) Anonymkode: fbe09...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #19 Del Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager å måtte si det, men det sa de jo bare for å bli kvitt deg. Og å bruke kjeft, hva er poenget med det? Da oppfører man seg bare dårlig mot folk som ikke kan gjøre noe med saken uansett. Jeg synes Nordea er en skikkelig drittbank (har et lite kundeforhold der selv), men det sier seg jo selv at hverken en bank eller noen andre kan la være å oppdatere hjemmesidene sine fordi det blir vanskelig for eldre å lære noe nytt. Skal man da til evig tid la være å oppdatere nettbanken? Det går selvsagt ikke an. Det kommer stadig nye generasjoner med eldre, skal Nordea ha samme nettbank i 2100 som nå? Nei. Anonymkode: 6bd6d...ade Høres ut som du ikkje heilt har skjønt poenget ! Har vert premiekunde i Nordea i mange år og har fått god oppfølgning, men har ikkje noen kundekontrakt med Nordea.. Idag er det selvhjelp -prinsippet som gjelder, hos bankene, NAV , forsikringselskapet, skatteetaten o.s.v e. (Skal ein ringe dem får ein først høre platen om den syvende far i huset,og de 7 valg). Når ein endeleg er komt i mål får ein beskjed om at ein er nr. 15 i køen, og blir minnet om at ein kan nå dem digitalt på e-post. Omlag 600.000 mennesker i norge er ikkje digitale, av ulike årsaker, og eit tilsvarende antall er såpass digitalt oppdatert at de er selvhjelpte i kvardagen. Så har vi ekspert-panelet som har igjennomgående høy digital kompetanse. "Det er vel blitt typisk norsk å tro at ein best i alt" -Dette er vel ein holdning som har spredd seg som ild i tørt gras i Norge, og kommer klart til utrykk også igjennom kommentarfelta på KG. Selvsagt skal ein oppdatere nettbanken, og det er heller ikkje det dette handler om,. Nettbanken er noe dei aller fleste forholder seg til å den skal vere så brukarvennlig at selv hu bestemor på 90 år må kunne navigere seg igjennom den utan nevneverdige problem, og gjøre feil. Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #20 Del Skrevet 18. juni 2024 Ein stor del av norges befolkning får framleis avisen, brev fra banken, skatteetaten i postkassen og det er deres valg og ingen grunn til å diskriminere dem av den grunn. Selv abonnerer eg på lokalaviser digitalt, og får nyhetene 2 dager før avisen blir lagd i postkassene. Dessuten kan en dele abbonnemang med 3 andre familiemedlemmer. Er og på facebook fordi mange lag og organisasjoner nytter FB, som ledd i opplysninger, og annonsemang, og eneste muligheten "nå uttil folket" Ein skal ikkje påtvinge folk noe de ikkje ønsker,og nettbank, apper, vipp, og digitale betalingstjeneset er noe de fleste blir påtvunget i økende grad. Ein bør samtidig huske på at digitale tjenester er veldi sårbart, og vi lever fortiden i en veldi utrygg verden. Hvorfor blir folk idag oppmodet å ha kontanter hjemme i beredskapsamanheng når de fleste betalingstjenester foregår digitalt ? Som barn fekk mange tidligere gjerne eit puslespill i bursdagsave, julegave, og individuelt hvor fort ein greidde å få puslene på plass. Som bilmekanikere synes ein det er oppsiktsvekkende at mange setter bilen sin på verkstad selv for den aller minste feil. Ein må kunne forvente at en bileier kan holde seg oppdatert på skifte dekk, og kanskje lyspærer på egen bil. Anonymkode: ecab0...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå