Gå til innhold

Ble kritisert og kjeftet på fordi jeg luket, og klippet (u)gresset som også kalles plen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er anbefalt å ikke luke eller klippe plenen for tiden, men jeg gjør det likevel.

På plenen min vokser ikke pene markblomster hvis den ikke blir klippet, det vokser heller brennesle, tistler, åkersnelle, skvallerkål, ormegress, for ikke å snakke om teppet av ryllik iblandet store mengder stankstorkenebb. 
Alt dette fortrenger villblomstene, og for at det ikke skal spre seg må jeg luke og klippe.  Det går ikke an å gå på gresset på grunn av all brenneslen og tistlene hvis det ikke blir luket, og har du kjent lukten av store mengder stankstorkenebb? *grøss*  Det er ikke mange som orker å sitte ute i den lukten.
 

Dette er bare en liten del av uteområdet vårt.  Vi har også bed der vi har plantet innsektsvennlige planter, og det er yrende liv der!
På en annen del av tomten har vi sådd villblomster, og vi har også et lite skogholt på eiendommen som står urørt med masse blomster og grønt der både rådyr, fugler, og innsekter trives godt.

Men det er altså de 50 m2 med såkalt plen som folk bryr seg om. 

Jeg vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, for støtte forventer jeg absolutt ikke å få, men jeg ble bare lei meg da jeg ble kjeftet på bare fordi jeg fjernet plagsomt ugress på en liten del av tomten vår.
 

 

Anonymkode: eb8a9...fff

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som kritiserte deg og kjefta på deg for at du fjerna ugress?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer og forbipasserende

Anonymkode: eb8a9...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres rart ut. Rundt om her jeg bor slår alle plenen sin, de luker bort ugress osv. 

Anonymkode: 8dffc...4b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Her klipper alle plenen og har aldri hørt noen si noe på det?

Anonymkode: 43749...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldige forbipasserende kjefter på deg fordi du klipper din egen plen? Hva slags økolandsby er det du bor i egentlig?

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det synes jeg høres rart ut. Rundt om her jeg bor slår alle plenen sin, de luker bort ugress osv. 

Anonymkode: 8dffc...4b4

Her er det vel bare jeg og en annen nabo som har klippet hittil i år. Alle andre har latt det vokse fritt, og har flotte blomsterenger på sin plen. 
Men som sagt, min hage har ikke samme vekstforholdene tydeligvis. 
 

17.11 skrev (2 minutter siden):

Tilfeldige forbipasserende kjefter på deg fordi du klipper din egen plen? Hva slags økolandsby er det du bor i egentlig?

Bor ikke i en økolandsby, bare i et helt vanlig boligfelt i en by på Østlandet.  Et par i 30-årene gikk forbi sammen med barna sine, og da fikk jeg en skyllebøtte fra dem om at jeg ikke brydde meg om insektene. Naboen var ute, hørte hva som ble sagt, kom bort og sa seg enig i at det var unødvendig å klippe gress og luke. 

Anonymkode: eb8a9...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er det vel bare jeg og en annen nabo som har klippet hittil i år. Alle andre har latt det vokse fritt, og har flotte blomsterenger på sin plen. 
Men som sagt, min hage har ikke samme vekstforholdene tydeligvis. 
 

Bor ikke i en økolandsby, bare i et helt vanlig boligfelt i en by på Østlandet.  Et par i 30-årene gikk forbi sammen med barna sine, og da fikk jeg en skyllebøtte fra dem om at jeg ikke brydde meg om insektene. Naboen var ute, hørte hva som ble sagt, kom bort og sa seg enig i at det var unødvendig å klippe gress og luke. 

Anonymkode: eb8a9...fff

Da gir du dem en skyllebøtte tilbake. 

Anonymkode: 7786d...479

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grav opp plenen, gjør grunnarbeid og legg asfalt.

Anonymkode: 1a5f9...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen holde på sånn, hva har andre med hva man selv velger og gjøre på sin tomt 😅. Nå må folk slutte og tro dem kan bestemme over andre, klipp gresset og holdt på som du ønsker i din hage, så får dem andre passe på seg selv. 

Anonymkode: f9d9e...a8f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er da helt vanlig å klippe plenen sin! Ikke bry deg om det naboene sier!

Anonymkode: 1a201...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er det vel bare jeg og en annen nabo som har klippet hittil i år. Alle andre har latt det vokse fritt, og har flotte blomsterenger på sin plen. 
Men som sagt, min hage har ikke samme vekstforholdene tydeligvis. 
 

Bor ikke i en økolandsby, bare i et helt vanlig boligfelt i en by på Østlandet.  Et par i 30-årene gikk forbi sammen med barna sine, og da fikk jeg en skyllebøtte fra dem om at jeg ikke brydde meg om insektene. Naboen var ute, hørte hva som ble sagt, kom bort og sa seg enig i at det var unødvendig å klippe gress og luke. 

Anonymkode: eb8a9...fff

Samle sammen en del frø fra stankstorkenebb og dryss rikelig i naboens hage.

Anonymkode: 6c198...84b

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg at TS gjør det rette for at det skal bli en blomstereng, på sikt, bare fortell de at det du gjør nå er for at det skal bli blomstereng til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig hva noen synes de har rett til å blande seg i. Jeg begynte å klippe gresset til 17. mai, da var det begynt å blomstre litt i den delen av hagen jeg jobber med å anlegge blomstereng pluss litt andre insektsvennlige planter. Peronlig er jeg mer opptatt av å kjøpe økolgiske frø og planter fra mindre produsenter som jeg tror/håper ikke bruker like mye gift som dreper insektene.  Jeg klipper rundt et par tuer med rødkløver og smørblomst, har fioler i grusen som blomstrer i mai og lar noen av ryllikene stå - men det er mitt valg og ikke noe naboer/forbipasserende har stemmerett over.

Vet ikke hvordan jeg ville reagert i en slik situasjon. Jeg hadde nok blitt litt satt ut og dessverre tror jeg jeg ville begynt å forsvare meg selv. Eller kanskje jeg ville blitt litt spydig og spurt om de hadde noe annet de ville informere/belære meg om eller bestemme for meg.

Anonymkode: d858b...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Samle sammen en del frø fra stankstorkenebb og dryss rikelig i naboens hage.

Anonymkode: 6c198...84b

:ler:. Ja da blir de sikkert fornøyde. 
Men jeg trenger ikke gå så langt. Jeg kan bare la lukingen være, da sprer det seg fort nok bort til dem. (Men da må jeg leve med lukta, og det orker jeg ikke )

Apis skrev (49 minutter siden):

Umiddelbart tenker jeg at TS gjør det rette for at det skal bli en blomstereng, på sikt, bare fortell de at det du gjør nå er for at det skal bli blomstereng til slutt.

Takk, det var et godt forslag :) 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Vet ikke hvordan jeg ville reagert i en slik situasjon. Jeg hadde nok blitt litt satt ut og dessverre tror jeg jeg ville begynt å forsvare meg selv. Eller kanskje jeg ville blitt litt spydig og spurt om de hadde noe annet de ville informere/belære meg om eller bestemme for meg.

Anonymkode: d858b...92e

Jeg ble bare satt ut, og sa ikke et ord, dessverre. 

Anonymkode: eb8a9...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg :) Høres ut som om du totalt sett gjør mer for insekter og dyreliv enn mange andre. 

Anonymkode: 87bf0...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde jeg gitt blanke f i. Min tomt min plen, jeg gjør som jeg vil. Luker jeg også, jeg skal ha grønt gress.. 

Anonymkode: 648c8...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke bry deg :) Høres ut som om du totalt sett gjør mer for insekter og dyreliv enn mange andre. 

Anonymkode: 87bf0...0de

Jeg skal ikke skryte på meg at det ble anlagt slik bevisst, jeg har bare alltid likt naturtomt der det er naturlig å ha det. Jeg har hatt en slik tredeling i alle år, lenge før det ble snakk om insektsdød.  :)  At det er gunstig for  insekter og dyreliv er selvsagt en positiv bieffekt  :) 

Anonymkode: eb8a9...fff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ugresset vokse! Da for vi mer boreliose fra flått. Smart.

Anonymkode: 46b1f...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det synes jeg høres rart ut. Rundt om her jeg bor slår alle plenen sin, de luker bort ugress osv. 

Anonymkode: 8dffc...4b4

Jeg syns også dette er rart. Alle her slår plenen sin

Anonymkode: 6386e...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...