AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #1 Skrevet 17. juni 2024 Fødte for litt over en uke siden. Mange av fisene «glipper» og jeg klarer ikke holde dem inne. Har tenkt å kontakte lege for hjelp. Ville samtidig høre om noen har erfaringer / tips når det kommer til ufrivillig luftavgang? Gikk det over etter hvert? Måtte du opereres? Anonymkode: 6733a...35c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Skrevet 17. juni 2024 Ikke noen vits å oppsøke lege bare fordi du prumper en uke etter fødsel. Veldig dramatisk. Muskulaturen din er slappere, så den må få tid på å bli strammet opp igjen. Anonymkode: 1e996...cf0 7
Surpomp Skrevet 17. juni 2024 #3 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fødte for litt over en uke siden. Mange av fisene «glipper» og jeg klarer ikke holde dem inne. Har tenkt å kontakte lege for hjelp. Ville samtidig høre om noen har erfaringer / tips når det kommer til ufrivillig luftavgang? Gikk det over etter hvert? Måtte du opereres? Anonymkode: 6733a...35c Revnet du ? Ble du sydd nær «luftehullet» ? Fikk du hemoroider ?. Hvis nei, er det kun snakk om kort tid og litt trening før musklene i området er «fit for figth» igjen. Hvis ja, er dette naturlig «etterarbeid» for en lege.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #4 Skrevet 17. juni 2024 Hadde grad 2 og hadde vel ufrivillig i et par uker, om ikke lenger. Var vertfall ikke et tema på 6-ukers kontrollen på sykehuset, hvor det ville vært naturlig å ta det opp😊 Anonymkode: 7ca95...975 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Skrevet 17. juni 2024 Ja vil tro det, sliter enda med det nå 10 år etter fødsel. Anonymkode: 67d48...e26
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #6 Skrevet 17. juni 2024 Helt normalt, det går seg nok til i løpet av et par uker, hvis ikke tar du det opp på seksukerskontrollen. Anonymkode: 5a1fe...a56 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #7 Skrevet 17. juni 2024 Helt normalt, muskler er tøyd og strekt som aldri før selv om man ikke har blitt klippet eller revnet. Har man blitt klippet eller revnet så tar det også tid å gro. Jeg tror jeg hadde klart å holde meg, men de første ukene etter fødsel var det sånn at jeg måtte på do med en gang jeg følte at jeg måtte på do. Aldri vært sånn før eller siden, men i den perioden var det en fast rutine litt ut på morgenen. Følte det aldri sånn ute av huset da, men hjemme føltes det som om det måtte skje med én gang. Luft var også sånn. Det går over, jeg hadde det i et par tre uker kanskje. Er det fortsatt sånn på seksukerskontrollen så sier du i fra. Anonymkode: 27105...ae6
ValarMorghulis Skrevet 17. juni 2024 #8 Skrevet 17. juni 2024 Helt normalt, hadde det sånn etter begge fødsler til tross for at jeg ikke måtte sy noen av gangene. Husk knipeøvelser for å stramme opp muskulaturen i området, det hjelper.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #9 Skrevet 17. juni 2024 Jeg hadde det også sånn, var verst i starten, men jeg hadde ikke helt kontroll etter 6 uker heller. Ble klippet og fikk utvendige hemoroider. Det tok en stund før jeg klarte å knipe noe særlig og. Alle jordmødre jeg har nevnt det til har sagt at det er normalt, men det føltes ganske kjipt likevel... Her gikk det seg heldigvis til. Om du går til lege får du nok bare beskjed om å trene bekkenbunnen nå i starten, jeg fikk ikke noen oppfølging selv om jeg nevnte det på 6 ukers kontroll. Anonymkode: 8ce9a...ee7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #10 Skrevet 17. juni 2024 Jeg hadde det også sånn i flere uker og fikk til slutt gode råd om bekkenbunnstrening av en fysioterapeut. Det virket godt og det som var direkte problematisk ble borte, men fremdeles synes jeg ikke at jeg klarer å holde meg så lenge som før, verken når luft eller avføring skal ut. For eksempel når jeg før var på ute på dagsturer, kunne jeg lett holde meg til jeg kom hjem om kvelden. Det klarer jeg ikke lenger. Anonymkode: 5b162...c3f
AlternativX Skrevet 17. juni 2024 #11 Skrevet 17. juni 2024 Helt normalt! Begynn å tren bekkenmuskulatur! Gi det tid og hvis det ikke blir bedre etter en stund kan du ta kontakt med lege.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #12 Skrevet 17. juni 2024 Surpomp skrev (7 timer siden): Revnet du ? Ble du sydd nær «luftehullet» ? Fikk du hemoroider ?. Hvis nei, er det kun snakk om kort tid og litt trening før musklene i området er «fit for figth» igjen. Hvis ja, er dette naturlig «etterarbeid» for en lege. Grad 2. Ble sydd nært luftehullet ja. Har også fått ganske mye hemoroider ja. Anonymkode: 6733a...35c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #13 Skrevet 17. juni 2024 Min baby ble tatt med vakuum og det var visst ikke uvanlig å miste funksjon i en eller flere åpninger der nede (urinrør, vagina, anus). Ville tatt det opp hvis det ikke bedrer seg innen 6-ukers kontroll. Anonymkode: 4cd84...9c0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #14 Skrevet 17. juni 2024 Etter så kort tid er det helt normalt! Du skal gradvis begynne å trene underlivet ditt opp igjen med bekkenbunnstrening. Hvis det fortsatt er et problem etter 6 uker, ta det opp på kontrollen, så får du sikkert råd om hvordan og hvor ofte du bør trene. Anonymkode: 75b5b...745
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #15 Skrevet 18. juni 2024 Jepp. Måtte jeg bæsje så var det bare å løpe på do for å si det sånn... jeg dro til fysioterapeut og fikk oppfølging. Viktigste var knipeøvelser. Men mitt problem var litt verre enn ditt, så jeg fikk bruke en maskin. Du kan jo ta en tur til fysio og lufte tankene og få råd. Men det er nok helt normalt. Anonymkode: 7b0da...820
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #16 Skrevet 18. juni 2024 Helt normalt! Jeg hadde det helt likt. Jeg bæsja også på meg hjemme en uke etter fødsel. Husker jeg ble livredd og helt hysterisk. Men det gikk over etter noen uker altså. Gjorde bekkenbunnøvelser hjemme ❤️❤️ Anonymkode: 9150c...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå