Gå til innhold

Du som var over 35 år da du fikk barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du har vært positivt med det?

Jeg er 37 år og vi vurderer en til, da vil jeg isåfall være 38 år og mannen 43 år når barne evt. blir født.

Noen som kan dele noen positive erfaringer? 💕

Anonymkode: 562a7...7da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk barn da jeg var 36 og 38 år. Aldri tenkt at det skulle ha vært noe negativt 😄 Ukompliserte graviditeter/fødsler. Alt på stell med tanke på det økonomiske. Trygg på meg selv og min partner.

Og jeg tenker lite på hva andre tenker😄

Anonymkode: 44203...017

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er 37 år og vi vurderer en til, da vil jeg isåfall være 38 år og mannen 43 år når barne evt. blir født.

Fikk andre da jeg var 36. Jeg synes vi er for gamle, trøtte og kjipe. Jeg synes det er en alt for gammel alder å få barn på. 

Kjedelig for barna å ha foreldre i 40-åra i småbarnsårene.

Anonymkode: e2f6e...5c4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så mange ting som er mer positivt utover velsignelsen over å få et barn, men heller ikke noe særlig negativt😊

Fikk nipt av staten, ellers lite som vitnet om alder. Ukomplisert svangerskap og ukomplisert fødsel.

Hadde nok tålt både våkenetter og leking på gulv mer om jeg var 26år og ikke 36år, men det var fullt overkommelig.

Anonymkode: befc7...669

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk andre da jeg var 36. Jeg synes vi er for gamle, trøtte og kjipe. Jeg synes det er en alt for gammel alder å få barn på. 

😳 Kanskje dere bør oppsøke lege. Det er ikke normalt å være gammel, trøtt og kjip i 40-åra.

Anonymkode: df7bf...1c3

• Liker 32
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😳 Kanskje dere bør oppsøke lege. Det er ikke normalt å være gammel, trøtt og kjip i 40-åra.

Jeg ser det på flere vennepar. Det er ikke det samme for barn å ha foreldre i 40-åra versus 20-åra. Dere kan ikke lukke øynene for fakta. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller jo: jeg tror ikke jeg hadde vært så opptatt av kosthold og trening hadde det ikke vært for at jeg er «gammel mor». Å holde seg sprek og vital for å prøve å holde seg i livet lengst mulig er vel kanskje det mest positive (utenom selve ungen / å gi eksisterende barn søsken) som skjedde meg.

Anonymkode: befc7...669

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Første da jeg var 36, skal ha i alle fall 1 til om jeg får. Forhåpentligvis flere. Føler meg hverken gammel, kjip, sliten eller noe sånt. Aldri følt meg yngre. Men er seff fysiske fordeler med å få tidligere. Det er også maaaange psykiske og økonomiske fordeler med å få senere. 🥳 For meg er 38 de nye 25. 

Anonymkode: 13d03...0cb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det på flere vennepar. Det er ikke det samme for barn å ha foreldre i 40-åra versus 20-åra. Dere kan ikke lukke øynene for fakta. 

Jeg fikk selv en av mine da jeg var 36. Han er nå 18 og jeg har ikke samme erfaring som deg overhode. Var i full fart og like aktiv i 40-åra, som i 30-åra og 20-åra.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble tittelert bestemor på julefest. Koselig. 

Anonymkode: ff805...159

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror dette er veldig varierende… Jeg fikk barn da jeg var 40 og har ikke følt meg spesielt sliten, og det var mange foreldre på min alder eller bare 2-5 år yngre. At du var så sliten og sjelden som 36-årig mor kan ha noe med livsstil å gjøre (altfor mye aktiviteter/stressende liv? dårlig fysisk form?) eller at du bor et sted der folk gifter seg tidlig (ergo ikke Oslo).

Anonymkode: b0c94...6b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det mest positive er at jeg var i et stabilt forhold med solid økonomi.

Er 40 år og prøver på nr. 3.

Anonymkode: d1311...0d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Titulert. Vi rakk i allefall videregående før vi fikk barn ;)  
Det er vel mer uvanlig å bli bestemor som 36-åring nå i dag enn å bli mor. Etter at p-pillen, abortloven og barnehager (og dermed mulighet til egen økonomi for mødre) kom på 60-70-80-tallet ble det mye mindre vanlig å få barn som 18-åring.

Anonymkode: b0c94...6b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt siste barn da jeg var 38. Opplevde det som helt uproblematisk. Ble i tillegg alene med barna to år senere og alt ansvar falt på meg. Jeg har vært 100% til stede og har deltatt på alt som har foregått i deres liv og vi har det mye morsomt sammen. De har aldri opplevd meg som en eldre, sliten mor. 

Anonymkode: f6508...6da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 2 attpåklattar da jeg var 37 og 39 år. Det gikk veldig fint, men siste endte i keisersnitt og har hatt en del problemer med kroppen i etterkant men vet ikke om det har med alderen å gjøre eller mange svangerskap. Jeg var i storform som høygravid 39 åringen. Trente styrke 2 dager før fødsel☺️

Anonymkode: dcb64...b23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (vi) var 36 og 39. Ingen ting negativt med det. Det positive er stabilt familieliv, jobber, økonomi, bolig, "nettverk", selvfølelse, godt etablert på alle områder i livet. Ti år tidligere ville alt vært helt annerledes, hadde sikkert gått bra det også, men jeg har ikke opplevd noen utfordringer eller problemer med tanke på min alder og morsrollen, tvert i mot. 

Anonymkode: d841f...dc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Here we go again🤣

Fikk barn etter 35, har gått kjempefint. Trygg og stabil økonomi, masse overskudd, stabilt forhold - alt er på plass og i vater😊

Anonymkode: 910d1...381

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Haha!

Anonymkode: 1ef34...76d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 37 og fødte tvillinger for 6 uker siden. Tung graviditet, men det er å forvente med tvillinger. Ingen sykdom eller krevende bekkenløsning, svangerskapsdiabetes, preeklampsi eller noe sånt. Fødsel gikk helt ukomplisert for seg. Helt vanlig fødsel til termin, og begge er helt friske. Kroppen er så å sintilbake til normalen. Så å si ingen strekkmerker, og 1 kg mer enn vekt før graviditet.

Vi er veldig glad for at tvillingene kom nå og ikke tidligere. Tvillinger er DYRT! Man må ha to av alt, og tvillingvogn er like dyrt brukt som nytt (og veldig, veldig dyrt). Da trenger man å være godt etablert. I tillegg kan jeg si rent personlig, at jeg hadde ikke vært psykologisk skikket til dette kaoset i 20-årene. Man skal jaggu stå stødig i seg selv når det er to som skriker samtidig, men du kan bare hjelpe en av gangen, og helsestasjonen ikke aner noe om tvillinger og bare sier at "gråter de, så kan de ikke vente" uten å si hvordan. Nei, takke meg til å være voksen og moden😅

Diaclaimer: Jeg skriver nå for meg og antyder på ingen måte at de som får tvillinger i 20- årene ikke tar godt vare på dem. JEG hadde ikke klart det så ung.

Anonymkode: 335b1...188

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk 2 attpåklattar da jeg var 37 og 39 år. Det gikk veldig fint, men siste endte i keisersnitt og har hatt en del problemer med kroppen i etterkant men vet ikke om det har med alderen å gjøre eller mange svangerskap. Jeg var i storform som høygravid 39 åringen. Trente styrke 2 dager før fødsel☺️

Anonymkode: dcb64...b23

Ikke sikkert det har sammenheng med noe av det. Jeg var langt eldre da jeg fikk min superattpåklatt og har også mange barn, men hadde en helt problemfri fødsel likevel og ingen spesielle problemer i etterkant. Eneste jeg merker er litt bekkensmerter hvis jeg løper litt vel mye trapper en dag, men det har jeg hatt siden førstemann for over 30 år siden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...