newman01 Skrevet 18. juni 2024 #21 Skrevet 18. juni 2024 Balansert ventilasjon bytter ut den brukte skitne lufta du har inne med frisk luft utenfra. I prosessen overføres varmeenergien fra brukt luft til frisk luft og man reduserer energibehov med 60-70%. Har man en varmepumpe på toppen får man tilført den energien man trenger for å takle et hus vinterstid med lavest mulig strømkostnad. Man trenger ikke å ha enten ventilasjon eller varmepumpe, man kan ha begge deler.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #22 Skrevet 18. juni 2024 Sover du med vinduet åpent? Jeg har vindu åpent hele dagen. Er det veldig varmt sover jeg led gjennomtrekk. Vindu åpen og dør åpen til loftstua der verandadøren står åpen. Da går det helt fint å få kald temperatur her. Anonymkode: 4effc...155
Queen94 Skrevet 18. juni 2024 #23 Skrevet 18. juni 2024 Vi har vifter i alle soverom, ac fra biltema i gangen så blir kaldt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #24 Skrevet 18. juni 2024 Har også soverom oppe og det blir gjerne 30 grader i løpet av dagen. Har kjøpt løs aircondition som står på 17 grader frem til jeg skal sove. Våkner jeg på natten og er varm, slår jeg den bare på igjen og setter på timer i 30min. Funker fint. Anonymkode: 3413b...4df
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #25 Skrevet 18. juni 2024 solsolsol skrev (På 17.6.2024 den 8.25): Vi bygget om og fikk soverom i kjelleren. Skjønner ikke de som bygger soverom oppe, også med tanke på brann. De fleste har vel brannstige, og/eller så er det såpass kort ned til bakken at det ikke er fare for å dø om man hopper ut. Vi har varmepumpe i 2.etasje. Utvendig solskjerming funker nok også for noen. Anonymkode: 8df4c...a17
solsolsol Skrevet 18. juni 2024 #26 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De fleste har vel brannstige, og/eller så er det såpass kort ned til bakken at det ikke er fare for å dø om man hopper ut. Vi har varmepumpe i 2.etasje. Utvendig solskjerming funker nok også for noen. Anonymkode: 8df4c...a17 Joda, men flammer stiger jo. Har alltid hørt at det er tryggest å ha soverom nede, men vet ikke hvor sant det er.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #27 Skrevet 18. juni 2024 Har portabel aircondition, setter den på før leggetid og slår den av når vi legger oss. På de varmeste dagene setter jeg den på allerede når jeg står opp, så får den kjøle hele dagen. Anonymkode: 82307...ee3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #28 Skrevet 18. juni 2024 Gardiner foran vinduet og vinduet oppe funker. Anonymkode: 02872...62a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #29 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 8.11): Vi har kjøpt hus som har alle soverom i overetasjen. Tydeligvis er jeg superfølsom for varme når jeg sover og jeg har ikke fått en hel natts søvn siden vi flyttet. Vi har prøvd aircondition men denne bråket helt sinnsykt mye. Finnes det andre tips? Hva gjør dere andre? Anonymkode: 1e28f...1d5 Har du prøvd "cooling blanket"? Anonymkode: e8811...629
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #30 Skrevet 18. juni 2024 Vi har soverom i 2. etasje og før ble det 32-33 grader der inne når temperaturen var 30 grader ute. Nå har vi montert ekstern solskjerming (screens) og det har virkelig hjulpet! Har den nede helt til sola har gått bak åsen der vi bor, deretter lufter vi med ordentlig gjennomtrekk fram til vi legger oss. Nå har vi alltid behagelig temperatur. 🙌🏻 Anonymkode: ca17d...ac1
-jk- Skrevet 19. juni 2024 #31 Skrevet 19. juni 2024 (endret) Få montert en varmepumpe på soverommet. Disse flyttbare AC-enhetene bråker noe forferdelig, da du har innedel og utedel i ett og dermed både vifte og kompressor inne på soverommet. En varmepumpe har den store viften + kompressoren ute, innedelen bråker minimalt og er helt uproblematisk å ha på hele natten. Er det flere soverom som skal kjøles ned så kjøp en splitt-enhet. Det er en varmepumpe med én utedel og flere innedeler. Billig blir det ikke, men god søvn er verdt ganske mye for min del i hvert fall. De som har bergvarmepumpe kan komme rimeligere unna ved å bruke energibrønnen til kjøling. Det gjør vi, har 4 innedeler og kjøler ned hele huset med en strømforbruk på under 200W (om alle enhetene går samtidig). Endret 19. juni 2024 av -jk-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå