Gå til innhold

Jordmor vil ikke sjekke modning eller strippe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40+4 uker gravid i dag, og jordmor vil ikke verken sjekke modning eller strippe for å prøve å få igang fødsel. Hun sier modningen ikke forteller meg noe likevel og at stripping kan føre til maserier. Jeg har allerede maserier, og har hatt det i et par uker nå så jeg skulle gjerne tatt den sjansen hvis det var mulighet til det, men neida. Kjenner jeg er helt ferdig med dette svangerskapet her, hele kroppen verker og jeg er mentalt utslitt. Kan man evt ringe føden for å få de til å strippe? Jeg er desperat. Har prøvd det meste når det kommer til å prøve å sette igang noe selv, men har funnet ut at ingenting fungerer så det har vært bedre å prøve å slappe av om dagene for å samle krefter.

Noen som har noe som helst tips eller råd? Forrige svangerskap fødte jeg i uke 38+5, så jeg har aldri opplevd denne helt forferdelige ventetiden nå på slutten 😩

Anonymkode: 6e42b...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det slik rett over termin med første, var helt utslitt av modningstegn og kraftig forkjølelse. Jeg fikk komme inn på føden for å få noe å sove på, kun for ei natt, men for å lade opp. Kl 6 dagen etter begynte fødselen. Kanskje du skal sjekke om du kan få hjelp til søvn og hvile?

Anonymkode: 44b83...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jordmorpodden sier de at de ikke vil strippe på helsestasjonen/kommunehelsetjenesten i frykt for å ta vannet. 

Det høres ut som kroppen din gjør seg klar for fødsel, så er nok ikke lenge igjen nå 🥰

Anonymkode: 164b6...160

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det som sies over- risiko for å tilfeldigvis ta vannet, særlig om hodet ikke er festet. Skulle vannet være misfarget, eller du ikke går i fødsel av deg selv må du plutselig induseres videre og det er dumt å forårsake. Man kan og få sterkere, hyppigere maserier som ikke fører til begynnende fødsel og man går fra vondt til verre. Ville ikke forsøkt å strippet, selv ikke en 2gangs fødende, i alle fall om ikke du hadde hatt tegningsblødning (?).  Prøvd å lindre det med badekar/dusj, varmeflaske, massasje? Om du får null søvn kan du se om det er mulig med sovedose, enten som inneliggende eller til å ta hjemme? 

Anonymkode: 3f793...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor sa de ikke gjorde sånn når jeg spurte også. Men legene på sykehuset gjorde det når jeg var på overtidskontroll. Om du kommer til overtidskontroll kan du jo spørre om de kan gjøre det der☺️

Anonymkode: f9279...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også strippet på trivselskontrollen, da var jeg 41+2. Det var kjempevondt og hadde null effekt, måtte bli satt i gang 42+0😅. Håper du slipper å vente så mye lengre, TS!❤️

Anonymkode: 2edc8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De pleier ikke å strippe før på overtidskontroll/trivselskontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du er sliten. Men kroppen går i fødsel av seg selv når tiden er inne. Og om ikke så settes fødsel i gang etter vurdering.

Bruk heller kreftene på ro og hvile enn irritasjon over at du ikke blir strippet. Stripping betyr ikke nødvendigvis at fødselen settes i gang. Og de som sier at fødselen startet av det kunne liksågodt endt i fødsel på samme tid tilfeldigvis uten strippingen også. Så vanskelig å si hva som funker og hva som er tilfeldighet.

Anonymkode: 39da2...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber så gjør vi det så lenge de er etter termin og er forberedt på at det kan gi maserier.  Aldri hørt om noen som har tatt vannet av å gjøre det. Ikke så enkelt å ta vannet når man ikke har rier, da vannposen er ganske slapp. Ring føden å hør om de har kapasitet.

Endret av AlternativX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble strippet på overtidskontroll på sykehuset, og vannet gikk 30 min etterpå. Hadde hatt rier i over 12 timer før det , og nesten 4 cm åpning da. 

Anonymkode: 1d1b0...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...