Gå til innhold

Kan jobben bestemme hvor lenge jeg har ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe lov på det?

I alle mine år har jeg bare hatt 1-2 uker ferie(har 5uker totalt) pga min stilling(leder)

Men neste år så har jeg lyst til å bruke 3-4uker, og da sa sjefen rett ut, Nei!

 

Anonymkode: 5a2f7...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Finner dette hos Finansforbundet:

 

Hvem bestemmer når ferien skal avvikles?

Sjefen skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av ferie og ferielister med deg eller dine tillitsvalgte. Dersom dere ikke kommer til enighet, har arbeidsgiveren siste ordet i kraft av styringsretten.

  • Du kan kreve at hovedferien på 3 uker (18 virkedager) gis sammenhengende i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke hvis du tiltrer etter 15 august i ferieåret
  • Du kan også kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.
Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve 3 uker 

Anonymkode: 62a30...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe lov på det?

I alle mine år har jeg bare hatt 1-2 uker ferie(har 5uker totalt) pga min stilling(leder)

Men neste år så har jeg lyst til å bruke 3-4uker, og da sa sjefen rett ut, Nei!

 

Anonymkode: 5a2f7...59e

Da ville jeg bedt sjefen om å se seg om etter noen andre. 

Men du sier du er leder? Uten personalansvar regner jeg med, siden du ikke kan reglene for ferie og hva du selv har krav på?

Anonymkode: 634f3...cf3

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieloven som du som leder bør ha et forhold til om du har personalansvar 

Anonymkode: 087a2...e92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben bestemmer alt. det moderne "slaveriet" og vi godtar det

Anonymkode: 70c13...1e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker du om i strekk etter totalt? Jobben kan ikke nekte deg 3 uker i strekk, men kan nekte 4. De kan også pålegge deg 3

Anonymkode: 2acc3...d56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på tre uker sammenhengende i perioden 1. juni-30. september. Men du har ikke krav på å bestemme selv nøyaktig når du tar disse tre ukene. 

Anonymkode: f114a...e9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ferieloven som du som leder bør ha et forhold til om du har personalansvar 

Anonymkode: 087a2...e92

som man bør ha et forhold til om man jobber

Anonymkode: ed65b...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 5.52):

Er det noe lov på det?

I alle mine år har jeg bare hatt 1-2 uker ferie(har 5uker totalt) pga min stilling(leder)

Men neste år så har jeg lyst til å bruke 3-4uker, og da sa sjefen rett ut, Nei!

 

Anonymkode: 5a2f7...59e

Les ferieloven. Det gir deg all riktig info. 

I Norge så er det sånn at ferie er en lovfestet rettighet alle har. Og arbeidsgiver har faktisk et ansvar for å sikre at du får avviklet ferien din. 

Så om du de siste årene bare har hatt 1-2 uker ferie av totalt 5, så har du opparbeidet deg en god del ferie til gode. 
Jeg går jo ut ifra at de har trukket deg i lønn for 5 uker ferie, og utbetalt deg feriepenger. (Altså har de trukket deg i lønn for 5 uker hvert år, men du har likevel jobbet disse 5 ukene uten å bli betalt. Dette varierer fra sted til sted hvilken løsning dere har. Noen steder trekkes man først når man har ferie, og får utbetalt alle feriepengene samlet.) 

At du er leder betyr ikke at du ikke har rett til å ta ut ferien din. 

Så om det du skriver om er totalferie, og ikke bare ferie i hovedferieperioden, så kan du vel faktisk kreve å få ta ut årets 5 uker i år, fordelt over resten av året. OG, du skal ha de ukene ferie du ikke har tatt ut "i alle år", i tillegg til neste års 5 uker, neste år. 
Så kan dere jo bare begynne å planlegge NÅR dere skal få til at du får tatt ut ferien din.  Det kan jo bli spennende, om du skal ta ut 20 uker i løpet av et år. 
Da vil jeg tro at du nærmest blir pålagt å ta en 4-5 uker sammenhengende midt på sommeren. 

Arbeidsgiver truer mange ganger med at ferie som ikke tas ut eller overføres, strykes. Men det har de ikke lov til å gjøre, så i praksis har du fortsatt all ferie du ikke har tatt ut, til gode.

For øvrig har du altså rett på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden.
 

Anonymkode: 3325f...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du ikke har kunnskap om ferie og sier at du er leder gjør meg litt bekymret. Dette er informasjon som er enkelt tilgjengelig på nett, og sikkert på jobben din også. 

Anonymkode: 62a30...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...