Gå til innhold

Ankelartrose: Delvis avstivet ankel og vurdering ved belastningsskade

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har artrose i ene ankelen etter en knusningsskade for snart 20 år siden. Jeg ble delvis avstivet i denne ankelen(alle trippelleddene sånn jeg forstår + et par til nedover i foten pga slitasjeskader der også) i feb 2020 som en del av forberedelser for å få ankelprotese etterhvert. Jeg kan ikke forstue foten sånn jeg har forstått da det er denne funksjonen de har avstivet, de har fjernet leddenes mulighet til en slik bevegelse. Jeg har kun bevegelsen tå/hev igjen, den er noe redusert men absolutt god nok til å gå ca vanlig. Det gikk ca 1,5 år etter denne siste operasjonen og 20 kg ned i vekt før jeg ble "smertefri" i ankelen. Jeg skal få fastlegen til å sende henvisning til avdelingen som begynte med dette "prosjektet" når jeg begynner å få slitasjesmerter igjen. Ankelen har fungert absolutt strålende etter min mening de siste årene. Jeg klarte til og med å løpe til bussen mm med den etterhvert. Gikk lenge å ikke turte å utfordre den for mye ang løping men har levd et ganske aktivt liv med mye gåturer i ulendt terreng, sykkelturer, løpe etter ungene mm.

Nå de siste 3 mnd har jeg økt treningsmengden på den med løping, styrke og noe hopping. Har tatt det ganske gradvis og følt meg godt frem ut fra tidligere erfaringer etter x antall gjenopptreninger fra tidligere operasjoner i ankelen men jeg har aldri avstivi noe før så dette er noe ukjent område. Denne uken fikk jeg plutselig vondt i ankelen under oppvarming med løping på mølle. Jeg er kun forfotløper(brukte ett par år på å lære meg dette i starten av tiden jeg hadde utfordringer med ankelen og har siden kun brukt dette ved løping pga nedsatt funksjon). Tok oppvarmingen like rolig som alle de andre gangene og har ikke hatt problemer med dette før. Begynte med rask gange i 5-6 km/t i 5 min, også løp jeg i 8-9 km/t i 5 min. Gikk så rolig i 2 km/t med hovedvekt på å ha hele foten i bakken med god rull og full belastning for hvert skritt(så godt det kan gå med noe nedsatt funksjon). Dette for å trene balanse, styrke og få tøyd akillesen så godt det går. Går så over i rask gange igjen før jeg løper ca 2-3 min i 9 km/t. Så kjenner jeg det verker i fra innersiden av ankelen. Avsluttet løpingen i fare for mer evt skade. Er nå konstant litt hoven og smått varmere ved malleolen på fotens innside. Smertene forsvinner kun når jeg ikke belaster eller ikke klemmer på den. Er foten mye nede så blir trykket såpass at jeg kjenner det spenger på litt liksom. Jeg kan fint gå og løpe på foten selv om det verker litt men jeg har ikke lyst til å øke skaden ytterligere så jeg dropper løping til jeg vet noe mer. Jeg ønsker å vite hva i alledager som skjer når jeg har vært så fin veldig veldig lenge. Må nesten finne årsaken også for å se hva jeg kan fortsette med eller ikke i treningen men er jo ikke en typisk ordinær ankel jeg har lengre. Noe beinvev inni der er byttet ut med nytt beinvev fra innsiden av hofta mi, mye skruer mm. Ser ikke for meg at en ordinær radiolog forstår hva den skal se etter er galt inni der liksom 😅 Blir nok bare masse bortkasta tidsbruk for dem. 

Burde jeg gå til fastlegen og få denne til å bestille MR av foten som så kan sendes til vurdering ved avdelingen som opererte meg sist tror dere? De vet jo hvordan foten var sist etter siste operasjon og hva de burde se etter tenker jeg. 

Btw: Jeg antar at disse smertene forsvinner innen 2-3 uker om jeg fortsetter å droppe hopping og løping. Selv tenker jeg det kan være en liten brist/tretthetsbrudd o.l fra der skruene er eller et muskel/senefeste som kan være litt bristet. Akillesen er hel og fin, kjenner den sitter stramt, smertefritt og godt hele veien fra hælen og lagt oppå leggen så må evt være noe annet enn dette.  

Hadde vært fint å lese hva andre tenker ang dette. Ganske lite sannsynlig at noen kan ha samme erfaringer ang dette men tenk om noen faktisk har 👏👏👏🤗

Endret av Fighter83
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke fått fastlegen til å bestille noe bilder, men gjort en god undersøkelse og hvis det ikke går over sende en henvisning til ortoped avdeling for råd. Kan godt være det er vanlig røntgen og CT som trengs, og ikke MR, og kan være ortopedisk vil ha bildene tatt på sitt sykehus istedenfor privat som man ofte ender opp med hvis fastlegen bestiller.

Radiologene har ulike spesialfelt, og de innhenter råd/får andre til å se på bildene hvis det trengs.

Anonymkode: 39bec...158

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...