Gå til innhold

Er 400 000 en dårlig inntekt i 2024?


Mayer

Anbefalte innlegg

DelvisPresley skrev (20 timer siden):

Fins det jobber i 100 % stillinger som kun gir 400 k? Tviler på det. 

Jeg har 441.000 med fagbrev og syns det er svært lav inntekt. Blir deprimert av å tenke på det. Mulighetene er snevret inn.

Flere yrker det? Frisør feks. 

Anonymkode: 6e387...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Flere yrker det? Frisør feks. 

Anonymkode: 6e387...2c3

Snittlønna for frisører er på 450.000+. Greit nok at sikkert det betyr at også noen frisører tjener under 400.000. Så nei ikke mange yrker som har 400.000 i full stilling. 

TS tenker uansett på å jobbe 75 %,  og vil få 400.000 i 75 %. Det kan ikke sammenlignes med stillinger som gir 400.000 i full stilling. 

Anonymkode: 2e17d...6c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (21 timer siden):

Kan man leve greit med 400 000 i årslønn (1 person med lite gjeld)? Med tanke på uforutsette utgifter, mulighet til å kunne reise, og kjøpe litt god mat, f.eks.

Kan du søke om 25 % permisjon for ett år elller noe sånt, så merker du om regnestykket går opp?

Anonymkode: b43d8...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan du søke om 25 % permisjon for ett år elller noe sånt, så merker du om regnestykket går opp?

Anonymkode: b43d8...9cf

Kunne gjort det, men har allerede regnet meg fram til at jeg vil ha noen tusen til overs hver måned i 75% stilling. Men jeg bor i et gammelt hus som plutselig kan by på uforutsette utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (22 timer siden):

Kan man leve greit med 400 000 i årslønn (1 person med lite gjeld)? Med tanke på uforutsette utgifter, mulighet til å kunne reise, og kjøpe litt god mat, f.eks.

Katastrofe! Ingen klarer å leve med dette vil jeg tro. Jeg kjenner absolutt ingen som har mindre enn 500.000 i full stilling 

Anonymkode: d805a...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Katastrofe! Ingen klarer å leve med dette vil jeg tro. Jeg kjenner absolutt ingen som har mindre enn 500.000 i full stilling 

Anonymkode: d805a...305

Det trenger ikke være katastrofe. Det er stor forskjell på økonomiske behov. Noen har 20 000/mnd i gjeldskostnader. Jeg har 1500 kr/mnd fordi jeg kjøpte et gammelt oppussingsobjekt av familien. Jeg kan dermed ha det OK med en del lavere inntekt enn de som har 3 mill i boliglån. Når jeg snakket om 400 000 var det med tanke på deltidsstilling på ca 75%. Det gir jo en friere livsstil, men klart det blir mindre penger å bruke.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fullt mulig ja, man må bare tilpasse seg. Selv klarer jeg meg på 250 000kr brutto i lønn i året som en i tjueårene.

Endret av AnonymBrukerNeida
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (2 minutter siden):

Det trenger ikke være katastrofe. Det er stor forskjell på økonomiske behov. Noen har 20 000/mnd i gjeldskostnader. Jeg har 1500 kr/mnd fordi jeg kjøpte et gammelt oppussingsobjekt av familien. Jeg kan dermed ha det OK med en del lavere inntekt enn de som har 3 mill i boliglån. Når jeg snakket om 400 000 var det med tanke på deltidsstilling på ca 75%. Det gir jo en friere livsstil, men klart det blir mindre penger å bruke.

Da har du jo gjort en vurdering, har frihet i form av mindre arbeid betyr mer en økonomisk frihet. Skjønner deg godt! 

Anonymkode: d805a...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 242.000  før skatt.. og ja jeg jobber... Det hadde vært mye penger for meg.
Men ser jo rundt meg at de aller fleste har jævlig mye mer enn meg

Anonymkode: 9c368...0d3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tjent 400k i mange år og det har gått helt fint. Jeg har leid billig, ikke hatt behov for bil, ikke hatt barn. Jeg har hatt mulighet til å reise, spise ute og egentlig hatt det ganske bra.

Alt er relativt. Bor du kjempedyrt, har høyt lån, dyr bil, dyr livsstil vil jo selv en god lønn føles liten. Og det er sikkert mange i de største byene som kjenner på at lønna ikke strekker til og som aldri ville klart seg på så lite.

Men du vet best TS. Egentlig tenker jeg at det ikke er noen vits i å spørre på KG, for her tjener vistnok 90% av brukerene 700k+. Sannheten er at det er kjempemange yrker hvor en tjener i underkant av 500k og merkelig nok så går det bra for de fleste.

Har tjent godt et par år men merker at jeg vil trappe ned. Jeg er så sinnsykt lei av alt presset. Så da havner jeg ned på 400k igjen, men det kommer nok til å gå helt fint.

Lag deg et budsjett, så finner du ut av det. :)

Anonymkode: 37203...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flere burde gå for å arve hus. Heller leie de årene det trengs og då komme til meget lave boutgifter.

Fatter ikke at flere ikke tenker sånn. Men det er om å gjøre å kjøpe så fort som mulig.

Anonymkode: cd83b...eb4

Flere burde bli europamester på 400 meter hekk, Warholm fikk 50000 euro for å vinne så det bør flere satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...