Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ego-solo
Skrevet

Jeg kan ikke si at det irriterer meg, men på en eller annen måte har jeg vanskelig med å takle enklte typer folk. (Hvem har ikke det?). Men det dreier seg om de her mennesker som kjøper det ene etter det andre uten å ha så my som en positiv formue.

"Se det nye fjernsynet vårt" "Se vår nye outboard" Se vår nye ditt og datt. Og så sitter man der og vet at de ikke har så mye som en krone i banken og har lån langt opp over ørene. Alt er på avbetaling, eller lån. Og rent faktisk eier de ingen ting.

Hvor mange her er fullstendig gjeldfri og har minst ca. 150.000 i banken?

Hilsen

Ego-Solo

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Ikke jeg. For å bli gjeldsfri må jeg selge leiligheten. Men jeg foretrekker å ha lån og min egen leilighet enn å leie. Skulle jeg leid, ville jeg hatt høyere boutgifter, faktisk.

Gjest GreenSky
Skrevet

Tror forresten at de som er helt gjeldsfri og har minst 150.00 i banken ikke gjelder unge folk. Stor sett er det mennesker på 60 +++.

Gjest GreenSky
Skrevet

Oj... Var dette ment for gutta? La ikke merke til hvilket forum det var da jeg svarte.

Skrevet

Helt enig med Ego-Solo. Det finnes folk i min familie som leier seg leilighet, og som drar på ferieturer verdi 50000 +++ hvert år. Barna synes dette er stor stas, og er kjempefornøyde. Dette er ferieturer som er betalt med forbrukslån. Mulig det er meg som er for forsiktig, men jeg bruker pengene mine på huslån, og vet at om 10 år eier jeg min egen bolig, og mine barn har dermed formue i vente. Disse slektningene kommer aldri til å eie nåla i veggen, men lever på stor fot allikevel.

Gjest gaja ii
Skrevet

bryr meg midt bak hvordan folk velger å leve, så lenge de ikke plager andre (eller lever på mine penger).

noen velger å bruke pengene sine på fint hus, andre på bra mat, og andre igjen prioriterer dyre ferier. Noen ønsker å bli gjeldfrie, mens andre vil ha det bra akkurat nå. Jeg ser fordeler med begge deler. Hva er poenget med å spinke og spare mens man er ung? er det ikke bedre å leve livet mens man har krefter til det, så kan man heller leve på tomatsuppe når man blir gammel?

På den andre siden er det jo en trygghet i å ha penger i banken til en regnværsdag.

Skrevet
bryr meg midt bak hvordan folk velger å leve, så lenge de ikke plager andre (eller lever på mine penger).

noen velger å bruke pengene sine på fint hus, andre på bra mat, og andre igjen prioriterer dyre ferier. Noen ønsker å bli gjeldfrie, mens andre vil ha det bra akkurat nå. Jeg ser fordeler med begge deler. Hva er poenget med å spinke og spare mens man er ung? er det ikke bedre å leve livet mens man har krefter til det, så kan man heller leve på tomatsuppe når man blir gammel?

På den andre siden er det jo en trygghet i å ha penger i banken til en regnværsdag.

Bra sagt! :klappe:

Skrevet

Hvorfor skal ikke folk få leve på forskudd hvis de faktisk evner å holde seg ajour og ikke blir bankerott på grunn av det?

hva har du med å irritere deg over at folk ikke er gjeldfrie og har 150.000 i banken? Går det utover din økonomi eller?

Og det med å satse på ungenes arv? Når jeg kreperer er forhåpentligvis ungene mine gamle og veletablerte, sannsynligvis besteforeldre selv med mindre jeg dør før jeg blir gammel - jeg vil heller leve mitt liv mens jeg lever.

Dør jeg i morgen så arver de ihvert fall det som er mellomsummen mellom lånet mitt og verdien på leiligheten.

Skrevet

Jeg synes det er litt "umoralsk" å leve på lånte penger. Jeg gjør det ikke. Men jeg aksepterer at folk bestemmer selv. Kvaliteten i livet mitt kommer innenfra, ikke fra hvor jeg ferierte og hva jeg kan briefe med til andre.

Jeg har nesten nedbetalt leilighet, men studielån, og sover godt om natta. De pengene jeg har, slipper jeg å bruke på dyre renter på forbrukslån. De pengene jeg kan disponere etter nedbetaling av gjeld, koser jeg med, selv om jeg ikke lever råflott. Jeg greier meg selv og er ikke "på etterskudd": Og personlig har jeg fordommer mot folk som gjør det. En litt vulgær og lavpanna livsførsel i mine øyne.

*dukker for råtne tomater*

Skrevet
Jeg synes det er litt "umoralsk" å leve på lånte penger. Jeg gjør det ikke. Men jeg aksepterer at folk bestemmer selv. Kvaliteten i livet mitt kommer innenfra, ikke fra hvor jeg ferierte og hva jeg kan briefe med til andre.

:Nikke:

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg opp i hvordan andre styrer økonomien sin. Om noen har lån og likevel reiser på ferie så styrer de da det selv.

Skrevet

Det er så utrolig rart å se hva folk i det hele tatt gidder å irritere seg over. Her en dag så jeg et intervju med lederen i Rosenborg supporterklubb på tv angående Steffen Iversens overgang fra Vålerenga, der han ikke ønsket Iversen velkommen fordi han "dolka" Rosenborg i ryggen og bytta klubb i 1996!!!!

Og dette var tydeligvis et irritasjonsmoment 10 år etter. Da har man ikke mange problemer å bry hodet sitt med.

La folk leve sitt liv på sin måte og du på din, og bruk heller kreftene dine på andre ting ;)

Skrevet

Har spart studielån, eier egen bil, og spart penger... om ett og et halvt år skal alt studielån betales og jeg er fri fra gjeld. Og denne bortskjemte drittungen er lovet leilighet når skole er unnagjort...

Jeg låner mye ut til venner som ikke har det like greit som meg, og en kamerat av meg fortalte at han låner mer penger av meg enn av sine foreldre, siden jeg er så lett å spørre...

Hvorvidt andre lever på lån eller ikke, er ikke min sak. Men jeg hadde ikke klart det nå siden tanken på lån skremmer meg litt, og akkurat nå har jeg det for greit til det :)

Skrevet
Jeg kan ikke si at det irriterer meg, men på en eller annen måte har jeg vanskelig med å takle enklte typer folk. (Hvem har ikke det?). Men det dreier seg om de her mennesker som kjøper det ene etter det andre uten å ha så my som en positiv formue.

"Se det nye fjernsynet vårt" "Se vår nye outboard" Se vår nye ditt og datt. Og så sitter man der og vet at de ikke har så mye som en krone i banken og har lån langt opp over ørene. Alt er på avbetaling, eller lån. Og rent faktisk eier de ingen ting.

Hilsen

Ego-Solo

Ikke jeg og mannen min i alle fall.....

Ikke har vi rike foreldre, ikke har vi topp betalte jobber, og siden vi er i midten av 30 åra, og det er relativt kort tid siden vi kjøpte hus, så har vi også VELDIG mye gjeld!

Men vet du hva, jeg er likevel ganske stolt for tiden. 2005 var faktisk det første året hvor vi ikke hadde ett eneste rødt tall i regnskapet!

Vi har ingen formue, men vi hadde en formuefremgang på noe over 50.000 kroner i 2005, og det er bra!

Vi EIER også alt vi har, unntatt huset, det vil være bankens i en del år til, og snart kan vi føye en bil til den lista, men hva så? Dette er da VÅRT "problem", ikke ditt?

Din kommentar om at du har vanskeligheter me å takle mennesker som kjøper ting på avbetaling kan tolkes to veier, enten er du en snobb, eller så lider du av avundsjuke (eller misunnelse som det også kalles)!

Hva andre gjør med sin økonomi er da ikke din sak, det er jo ikke du som må betale regningene deres....

Og til sist, JEG har faktisk positiv formue (i alle fall på selvangivelsen), men det betyr ikke at jeg har penger! (Mannen min derimot er millionær i gjeld :ler: )

Positiv formue forteller ingenting om den reelle økonomiske statusen til noen!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Det er utrolig mange som må gå fra hus og hjem fordi de lever over evne og låner seg til alt. Og hvem skal betale for de her konkursrytterne? Jo det skal alle vi andre. Da skal vi brøfø dem og de barn de eventuelt har.

Det er ok å ta opp lån til større ting, som hus og bil, når de har råd til å betale det tilbake, men til ferie, reise, båt, tv, radio, stereo, pc, prosjektor, dvd, kamera..... Nei takke meg til!!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

PS.

Det er til og med folk som låner penger til julegaver og andre helt unødvendige ting, for de har ikke så mye som en femtilapp spart opp.

Gjest Fast bruker i.i.
Skrevet

Hilsen

Ego-Solo

Jeg er! Og har forresten mye mer i "banken"... Akkurat det er, fra et økonomisk synspunkt, fullstendig idiotisk! Avkastningen ville ha vært mye høyere dersom jeg brukte de pengene + noen lånte til å investere! (De lånte ville ha vært for å spre risikoen som finnes i et hvert investeringsprosjekt).

Synes innlegget ditt er tåpelig! Den kan ofte være lønnsomt å låne penger for å kjøpe ting (F.eks. eiendom) som stiger i verdi og folk må dessuten selv få velge hvordan de legger opp sin egen økonomi!

Hvis folk skulle vente med å kjøpe/gjøre ting til de hadde positiv formue, hadde det ikke vært mye aktivitet hverken på den ene eller den andre fronten i dette landet! T.o.m. staten Norge synes lån er smart; Vi får lån til utdanning uten å måtte stille sikkerhet og vi får fradrag i skatt for renteutgifter.

Hvilken rolle spiller det for deg om folk låner penger for å kjøpe det de har lyst på så lenge de vet at de kan betale tilbake? Noen kan ikke det, men de stoppes fort i et gjennomregulert samfunn som Norge!

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg akkurat nå snakker vanlig, norsk privatøkonomi.

Gjest Chrizzy
Skrevet

For å svare på ditt spørsmål; nei jeg er ikke gjeldfri og har på langt nær 150 000 i banken. I tillegg har jeg ikke bil (men jeg har sykkel, ski og spark he he) og jeg leier leilighet. Egentlig så har jeg lite møbler også :klø: Uff :ler:

Skrevet

Hei igjen

Prøv å les mitt innlegg et par ganger til. Prøv å se hva det er jeg skriver. Det ser ut til at mange ikke ser hva jeg skriver.

Det irriterer meg ikke.

Jeg har litt vanskeligheter med å takle. --

de typer folk som til stadighet sier "se mitt nye fjernsyn, se mitt nye kamera, se min ny video, se min nye ditt og datt..." når de i virkeligheten ikke har råd til det.

Jeg snakker ikke om lån til hus og bil. Jeg snakker ikke om lån til eiendom, til investeringer osv.

Prøv nå og les mitt innlegg en gang til.

Ja, jeg er sikkert tåpelig som på en eller annen måte har litt vanskeligheter med å takle slike mennesker. Så sier vi det.

Og så takker jeg for meg, for jeg vil ikke belaste dere med å ha en så tåpelig person som meg her.

Jeg har forresten litt vanskeligheter med å takle folk som kaller meg tåpelig også, spesielt når de ikke greier å lese hva jeg skriver en gang, før de kaller meg tåpelig. Men det får bare ligge, for jeg har annet å gjøre på enn å være her.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Men jeg tar heller ikke opp forbrukslån for å dra på ferie med ungene, selv om jeg har lyst til det. Jeg kjenner faktisk ikke noen som gjør det, men jeg har hørt om mange som blir gjeldsslaver for resten av livet på grunn av dette. Særlig i Amerika, og vi følger jo etter de i det meste kan det se ut som...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...