AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #1 Skrevet 16. juni 2024 Jeg er ulykkelig i parforholdet. Jeg føler samboer bagatelliserer mine følelser/hans oppførsel ved å si at jeg kunne vært sammen med en som var mye verre. «Han har bare vært snill». Og når jeg sier jeg synes han er vanskelig å prate med fordi han kan ha lett for å hisse seg opp, sier han «det er jo ikke som at jeg slår deg eller er voldelig» (noe jeg ikke har sagt heller). Kommer også hele tiden med kommentarer som «hvis du tror du får det bedre alene, så…», «hvis du tror det beste for barnet er at vi ikke er sammen…», osv. Jeg føler nesten at han prøver å manipulere meg, men jeg vet ikke..? Anonymkode: e2ca7...a6c 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Skrevet 17. juni 2024 Kanskje han er oppgitt over å du ikke tar ansvar for ditt eget bidrag i deres konflikter. Ser det også i måten du skriver. Det er kun han som må forandre atferd så du føler deg lykkelig. Anonymkode: 0fbb5...a43 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #3 Skrevet 17. juni 2024 Vet ikke om det kan kalles gaslighting, men det høres uansett ikke ut som et bra forhold. Du fortjener bedre. Anonymkode: e68e5...d04 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #4 Skrevet 17. juni 2024 Nei. Gaslighte er å få deg til å tro på ting som ikke stemmer. Men han prøver å manipulere deg. Det er psykisk vold Anonymkode: 4d6ab...b7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Skrevet 17. juni 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ulykkelig i parforholdet. Jeg føler samboer bagatelliserer mine følelser/hans oppførsel ved å si at jeg kunne vært sammen med en som var mye verre. «Han har bare vært snill». Og når jeg sier jeg synes han er vanskelig å prate med fordi han kan ha lett for å hisse seg opp, sier han «det er jo ikke som at jeg slår deg eller er voldelig» (noe jeg ikke har sagt heller). Kommer også hele tiden med kommentarer som «hvis du tror du får det bedre alene, så…», «hvis du tror det beste for barnet er at vi ikke er sammen…», osv. Jeg føler nesten at han prøver å manipulere meg, men jeg vet ikke..? Anonymkode: e2ca7...a6c Det er hverken gaslighting eller manipulasjon. Det er bare svar du ikke liker, og som ikke tar samtalen i den retning du ønsker - noe du for øvrig heller ikke selv bidrar til. Anonymkode: 8f5d4...290 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #6 Skrevet 17. juni 2024 Det høres kanskje mer ut som manipulasjon, fordi han avfeier alt du sier og ikke svarer deg ordentlig. Eventuelt at han er utrolig lei av kritikk og at du er negativ? Og at han derfor har nådd litt metningspunktet? Men dette er det vanskelig å vite med så lite informasjon. Anonymkode: 709d7...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #7 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje han er oppgitt over å du ikke tar ansvar for ditt eget bidrag i deres konflikter. Ser det også i måten du skriver. Det er kun han som må forandre atferd så du føler deg lykkelig. Anonymkode: 0fbb5...a43 Ja, når han oppfører seg som et såkalt mannebarn, forventer jeg faktisk at det er han som må endre adferd. Jeg er drittlei av å føle at jeg er mora hans. ts Anonymkode: e2ca7...a6c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #8 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det høres kanskje mer ut som manipulasjon, fordi han avfeier alt du sier og ikke svarer deg ordentlig. Eventuelt at han er utrolig lei av kritikk og at du er negativ? Og at han derfor har nådd litt metningspunktet? Men dette er det vanskelig å vite med så lite informasjon. Anonymkode: 709d7...5b8 Han har svart på denne måten så lenge jeg kan huske. Men jeg har nok ikke hengt meg så mye opp i det tidligere som nå. ts Anonymkode: e2ca7...a6c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #9 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er hverken gaslighting eller manipulasjon. Det er bare svar du ikke liker, og som ikke tar samtalen i den retning du ønsker - noe du for øvrig heller ikke selv bidrar til. Anonymkode: 8f5d4...290 Hmm. Utdyp? ts Anonymkode: e2ca7...a6c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #10 Skrevet 17. juni 2024 Han fraskriver seg ansvar i alle situasjoner du tar opp ved å sende det som boomerang tilbake til deg. Det er uansett elendig kommunikasjon, og han åpner ikke opp for dialog med deg. Det virker som en veldig dårlig dynamikk i forholdet deres, jeg hadde ikke orket dette i lengden. Anonymkode: ae24c...edb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #11 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han fraskriver seg ansvar i alle situasjoner du tar opp ved å sende det som boomerang tilbake til deg. Det er uansett elendig kommunikasjon, og han åpner ikke opp for dialog med deg. Det virker som en veldig dårlig dynamikk i forholdet deres, jeg hadde ikke orket dette i lengden. Anonymkode: ae24c...edb Jeg føler det samme, men han forstår ikke hva jeg snakker om? Blir forvirret, og lurer på om alt er i mitt hode. ts Anonymkode: e2ca7...a6c
AnonymBrukerNeida Skrevet 17. juni 2024 #12 Skrevet 17. juni 2024 Det at han ikke slår deg, bør jo være en selvfølge. Det er ikke et godt svar etter å ha blitt kalt ut for å være hissig under diskusjoner. I tillegg kan de fleste si at "det kunne vært verre" ja, kunne nok det, men kunne sikkert vært mye bedre også. Virker ikke som han tar kritikken til seg når du tar opp problematikken, og da blir ting rett og slett ikke bedre.
Mayer Skrevet 17. juni 2024 #13 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 22.38): Jeg er ulykkelig i parforholdet. Jeg føler samboer bagatelliserer mine følelser/hans oppførsel ved å si at jeg kunne vært sammen med en som var mye verre. «Han har bare vært snill». Og når jeg sier jeg synes han er vanskelig å prate med fordi han kan ha lett for å hisse seg opp, sier han «det er jo ikke som at jeg slår deg eller er voldelig» (noe jeg ikke har sagt heller). Kommer også hele tiden med kommentarer som «hvis du tror du får det bedre alene, så…», «hvis du tror det beste for barnet er at vi ikke er sammen…», osv. Jeg føler nesten at han prøver å manipulere meg, men jeg vet ikke..? Anonymkode: e2ca7...a6c Det er uten tvil manipulering/emosjonell utpressing. Gaslighting er mer når man forsøker å undergrave den andres virkelighetsoppfatning, og sier f.eks.: "det har ikke skjedd, du bare surrer" eller "det har jeg aldri sagt" selv om du VET at det har skjedd. 1
Bombasi Skrevet 17. juni 2024 #14 Skrevet 17. juni 2024 Vil ikke kalle det gaslighting, men det er manipulasjon okke som. Og det er ikke bra. Tror både du og barnet vil få det bedre uten han. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #15 Skrevet 18. juni 2024 Mayer skrev (10 timer siden): Det er uten tvil manipulering/emosjonell utpressing. Gaslighting er mer når man forsøker å undergrave den andres virkelighetsoppfatning, og sier f.eks.: "det har ikke skjedd, du bare surrer" eller "det har jeg aldri sagt" selv om du VET at det har skjedd. Takk for oppklaringen. Han har litt disse tendensene også. Kan påstå at noe jeg vet har skjedd ikke har skjedd, eller at «da kan han isåfall ikke huske det», og sånn vrir han seg gjerne ut av situasjonen. ts Anonymkode: e2ca7...a6c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #16 Skrevet 18. juni 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Hmm. Utdyp? ts Anonymkode: e2ca7...a6c Finn ut av hva du vil. Hva skal til for at det kommer til å fungere for deg? Fortell ham det. Gå hvis han driter i det. Anonymkode: 8f5d4...290
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #17 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 22.38): Jeg er ulykkelig i parforholdet. Jeg føler samboer bagatelliserer mine følelser/hans oppførsel ved å si at jeg kunne vært sammen med en som var mye verre. «Han har bare vært snill». Og når jeg sier jeg synes han er vanskelig å prate med fordi han kan ha lett for å hisse seg opp, sier han «det er jo ikke som at jeg slår deg eller er voldelig» (noe jeg ikke har sagt heller). Kommer også hele tiden med kommentarer som «hvis du tror du får det bedre alene, så…», «hvis du tror det beste for barnet er at vi ikke er sammen…», osv. Jeg føler nesten at han prøver å manipulere meg, men jeg vet ikke..? Anonymkode: e2ca7...a6c Hva med å faktisk avvæpne denne typen utsagn da? Hvis han mener du kunne vært sammen med en som var mye verre, for "Han har bare vært snill", så svar at "Ja, men jeg kunne også vært sammen med noen som var mye bedre på det du er dårlig på, og som også bare er snille. Alle andre er ikke verre enn deg." Evt. "Ja, det er jo en grunn til at jeg valgte deg. Men at du er snill betyr ikke at du er feilfri eller perfekt." "Det er ikke som om jeg slår deg eller er voldelig", "Nei, da hadde jeg ikke vært her. Da hadde jeg gått umiddelbart istedenfor å forsøke å løse de utfordringene vi har." "Hvis du tror du får det bedre alene, så... " "Ja, om du synes det er bedre at jeg bare flytter ut, enn at vi jobber med utfordringene våre, så får jeg vel det da." Han sier jo disse tingene nettopp fordi det får deg til å slutte å snakke om det du tok opp. Som en form for avledningsteknikk. Men det at han alltid avleder deg fra temaet, gjør jo at dere aldri kommer dit at dere får snakket om utfordringene. Og han gjør det fordi det virker. Hvis det ikke hadde gitt han ønsket resultat, hadde han sluttet. Jeg tenker også at du bør være godt forberedt når du går inn i en slik samtale med han. Vær tydelig (for deg selv før, og han underveis) på hva du ønsker å få ut av samtalen, og hvorfor du ønsker dette. Hvis han ikke lytter, send det på mail/tekstmelding. Tenk gjennom på forhånd hvor dine grenser går, og hvor viktig det du tar opp er for deg. Om du opplever at han faktisk ikke anerkjenner dine følelser og dine behov, er dette noe du kan leve med over tid? Er dette noe du ønsker å lære barnet ditt at er greit? (Husk at deres samspill er barnets eksempel på hvordan et samspill i en familie skal være.) Ikke bli i parforholdet for enhver pris! Kanskje må du faktisk gå, for at han skal forstå alvoret. (Evt. kanskje må du faktisk gå og skape det et nytt liv uten han.) Anonymkode: 0f7bc...158 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå